willem hendriks

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria jongman
Berichten: 2395
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

willem hendriks

Bericht door ria jongman » 31 jan 2024, 16:59

Ik heb een vraag.

Weet iemand wie de onderstaande voogd Willem Hendriks is?

Dalfsen invnr. 13
Folio 4
Verschenen Hendrikje Dorgelo wed. Derk Hendriks tot Oudleussen geass. met Engbert Bloemendal als momber en verklaarde te willen hertrouwen. Ze heeft 3 onm. kinderen m.n. Jan, Hendrik en Maria Derks. Ieder kind krijgt 50 cgls, een kist en de beide zoons het zilver van de vader en de dochter wanneer ze gaat trouwen een bed met toebehoor, alles te vererven van kind op kind. Voogden worden Willem Hendriks [wie is dit?] en Jan Dorgelo de kinderen hun ooms.
20-10-1786

HERTROUW
Dalfsen 20 Oct. 1786 - Willem Hendriks J.M. en Hendrikje Dorgelo, wedwe. van Dirk Zieleman in Old-Leussen.

Dalfsen Den 5 Maij 1775 - Dirk Hendriks J.M. van Oudleusen, met Hendrikje Dorgelo J.D. uit Ancum. Getrouwt alhier op den 28 maij 1775

Dirk /Derk Hendriks is de zoon van Hendrik Wichers Zieleman en Maria/Marrigje Derks
HW Zieleman laat wel een zoon Willem in 1736 dopen, na een dochter Hendrikje, maar Willem wordt volgens mijn gegevens niet meer genoemd in de VOT Dalfsen, Hendrikje wel, beiden zouden boven de 10 jaar vermeld moeten zijn.
Geen latere doop Willem gevonden.
Maar misschien over het hoofd gezien?

Egbert_
Berichten: 4033
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: willem hendriks

Bericht door Egbert_ » 01 feb 2024, 10:55

Willem Hendriks zal de broer van Dirk Hendriks zijn.

gedoopt 10-04-1736 te Dalfsen
begraven 08-09-1795 te Dalfsen: Willem Hendriks (man van:) Wichmond Janssen (uit:) Oltleusen

trb Dalfsen
  • 31 mei 1771
    Willem Hendriks j.m. te Oudleusen met Wichemtje Jansen j.d. te Oudleusen
    alhier getrouwt den 23 juni 1771
Uit dat huwelijk o.a. een zoon Gerrit Jan, gedoopt 24-05-1772, overleden 11-11-1840 te Welsem (https://www.wiewaswie.nl/nl/detail/18593017)
Over hem is 28 januari een vraag gesteld.

Wichemtje is overleden op 24-01-1816 (https://www.wiewaswie.nl/nl/detail/18590622)

Gerrit Zielman
Berichten: 69
Lid geworden op: 08 jun 2009, 00:00

Re: willem hendriks

Bericht door Gerrit Zielman » 01 feb 2024, 11:22

Ria zo heb ik het altijd aangenomen, natuurlijk sta ik open voor een nieuw gezichtspunt.
Minie Buit Zielman

Minie Buit
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 feb 2024, 11:52

Re: willem hendriks

Bericht door Minie Buit » 01 feb 2024, 12:12

Ria zo heb ik het altijd aangenomen, natuurlijk sta ik open voor een nieuw gezichtspunt.

II-a Wilm Hendricks, geboren te Oudleusen, gedoopt te Dalfsen op 10 april 1736 als Wilm, soon van Hendrick Wichers en Marigien Dercks te Oudleusen, wonende aldaar, zoon van Hendrick Wijchers (II) en Marigjen Derks.
Wilm is getrouwd te Dalfsen op 23 juni 1771 voor de kerk, op 35-jarige leeftijd met Wichemtje Jansen (ongeveer 32 jaar oud), geboren rond 1739, dochter van Jan Roelofs en Aaltien Gerrits.
1. Dalfsen, 31 mei 1771:
In de Nederduits Gereformeerde kerk gaan in ondertrouw
Willem Hendriks, J:M: te Oudleusen
en Wichemtje Jansen, J:D: te Oudleusen.

Zij gaan wonen op het Geert Engberts Oudleusen .

Uit dit huwelijk:
1 Gerrit Jan ook genaamd Gerrit Jan Willems, geboren te Dalfsen in de buurtschap Oudleusen, gedoopt te Dalfsen op 24 mei 1772 als Gerrit Jan, zoon van Willem Hendriks en Wichemtje Jansen, in Oudleusen, volgt onder IV-a.
2 Hendrik Willems ook genaamd Hendrik Willems, geboren te Dalfsen in de buurtschap Oudleusen, gedoopt te Dalfsen op 23 januari 1774 als Hendrik, zoon van Willem Hendriks en Wichemtje Jansen, in Oudleusen, volgt onder IV-b.
3 Maria Willems, geboren te Dalfsen in de buurtschap Oudleusen, gedoopt te Dalfsen op 29 augustus 1779 als Maria, dochter van Willem Hendriks en Wigmoed Janssen, in Oudleusen,

Dirk Hendriks
Dirk Hendriks hij is gedoopt in 1747 zoon van Hendrick Wichers en Marigien Dercks te Oudleusen
Een maand na het overlijden van zijn moeder trouwt Dirk Hendriks met Hendrikje Gerrits Dorgelo. Zij is een dochter van Gerrit Dorgelo schoolmeester te Ankum.
Derk Hendriks en Hendrikje Gerrits nemen een hypotheek op het Zielemans van f500, op al haar onderhorige hoge en lage weiden en opstaande getimmerten en houtgewassen benevens nog 3 mudde gezaai, De groene weg, juli 1775 getekend door Derk Hendriks en Hendrikje Gerrits

Ze krijgen drie kinderen
* Maria, gedoopt 1776. Zij huwt later met Hendrik Jannessen Scherpenkate.
*Jan, gedoopt 1781. Hij huwt met Geesje van Lavoorde. Zij kwam van de boerderij Lavoorde onder Heino.
* Hendrik, gedoopt 1785. Hij huwt Willemina Otterman. Zij blijven wonen in Oudleusen.

Dirk Hendriks komt te overlijden 17 maart 1786. Zijn weduwe gaat weer in ondertrouw op 20 oktober 1786 met Willem Hendriks. Die is geboren te Gerner en zoon van Hendrik Hendriks Syleman en Jannigje Willems. Op 28 oktober wordt er een boedelscheiding beschreven. De kinderen Maria, Jan en Hendrik krijgen uit hun vaderlijk erfdeel elks f50, en als ze trouwen ieder een kist. Moeder en aanstaande stiefvader zijn gehouden om deze kinderen te laten leren lezen en schrijven en hun te onderhouden in kost en kleren. En zolang ze niet getrouwd zijn, hebben ze recht op onderdak en verpleging in hun ouderlijk huis.
Aanwezig bij het passeren van de akte zijn ook de ooms van de kinderen. Willem Hendriks,
broer van Dirk Hendriks en Jan Dorgelo, broer van Hendrikje. Zij beloven de belangen van de kinderen te behartigen. HCO, Recht archief Dalfsen inv 13 fiche 1

ria jongman
Berichten: 2395
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: willem hendriks

Bericht door ria jongman » 01 feb 2024, 12:17

Bedankt voor de reacties!

De vraag over Gerrit Jan Zielman is inderdaad de aanleiding van weer mijn vraag.

Ik zag wat opvallends.
* Willem wordt niet vermeld in de VOT 1748 - wel zijn zus Hendrikje

maar ik kan het volgende niet linken

HFG 1795 f39: Oudleussen
Derk Reuvers een keuter een steulemaker - Hendrica Baarslag 3
Willem Baarslag een castelijn in de Kroon - Gesina Schutte 9
Gerrit Jan Willems op Geert Engbers een boer -aangever Geertien Geers 8

Gerrit Jan, Hendrik en Maria kinderen van Willem Hendriks en Wichmentje Jans zijn erfgenaam en familie van Geertien Geerts.
Geertien zal dezelfde zijn als de bovengenoemde aangever.

Geertien hoort bij deze familie ?
[gegevens ooit van Minie gekregen, dacht ik]

1.1 Geert Derks is geboren in Oudleusen, zoon van Derk Geerts (zie 1) en Roelofje Jansen. Hij is gedoopt op donderdag 23 augustus 1691 in Dalfsen. Geert trouwde met Derkien Derks.
Uit dit huwelijk:
1 Fennegien Geerts [1.1.1], geboren in Oudleusen. Zij is gedoopt op zondag 3 oktober 1717 in Dalfsen.
2 Derk Geerts [1.1.2], geboren in Oudleusen. Hij is gedoopt op zondag 26 januari 1721 in Dalfsen.
3 Roeloffien Geerts [1.1.3], geboren in Oudleusen. Zij is gedoopt op zondag 23 januari 1724 in Dalfsen.
4 Jan Geerts [1.1.4], geboren in Oudleusen. Hij is gedoopt op zondag 3 oktober 1728 in Dalfsen.
5 Jannegien Geerts [1.1.5], geboren in Oudleusen. Zij is gedoopt op zondag 18 december 1729 in Dalfsen.
6 Geertien Geerts [1.1.6], geboren in Oudleusen. Zij is gedoopt op zondag 2 november 1732 in Dalfsen. ONGEHUWD
7 Lutgertien Geerts [1.1.7], geboren in Oudleusen. Zij is gedoopt op vrijdag 25 november 1735 in Dalfsen.

Wat ik hierbij gezocht heb, zijn de volgende huwelijken

NR 1] 7 Meij 1745 - Jan Gerrits J.M., met Fennichje Geerts J.D., beijde in Oudleusen.

NR 3 ] 8 April 1746 - Jan Coobs J.M., met Roelofje Geerts J.D., beijde in Oudleusen.
HERTROUW 14 Junij 1748 - Jan Coobs, wedr. van Roelofje Geerts, met Agnis Roelofs J.D., beijde in Oudleusen.

NR 5 ] 26 Decbr. 1747 - Jan Willems J.M., wonende bij Peter Peterse(n), met Jannichje Geerts J.D. te Oudleusen.

Derk, Lutgertien en Jan Geerts huwelijk kon ik niet vinden in Dalfsen.

Hieronder het testament

f136/f139
Dalfsen den 27 November 1808.
Scholtus A.C. Bouwmeester
Keurnoten Jannes van der Werf en Gerrit Baarslag.
Geertjen Geerts op den 12 Januarij 1807 alhier voor deze Gerigte hebbende doen confirmeeren haar Testament of uijterste wille, met verzoek dat hetzelve in dezen Gerigte mogte worden geseponeert en na haar overlijden geopent, en dezelve nu overleden zijnde, heeft te gerigte hare erfgenamen alhier doen convoceren, om het zelve te openen en na Examenatie hetzelve gaaf, ongecanceleert en zonder suspicie van eenige fraude bevonden zijnde, is hetzelve ter presentie van hare Erfgenamen Gerrit Jan Willems, Hendrik Willems en Engbert Jansen nomine uxoris Maria Willems, geopent en opentlijk uitgelezen, luidende als volgt:
Ik ondergetekende Geertjen Geertse, geassisteert met J. Schonemeijer als momber, maak een testament.
Ten eerste stel ik mijn neef Gerrit Jan Willems tot mijn erfgenaam in de gehele inboedel, alsmede mijn aandeel in 3 roeden hooiland in de Dwarsbroeken en mijn aandeel in 2 dagmaat in de Stellinge. Nicht Hendrika Maria Willems geef ik mijn aandeel in 2 roeden in de Dwarsbroeken en een dagmaat in de Venekampen. Mijn aandeel in een halve roede in de Venekampen geef ik aan hun beiden samen.
Verder legateer ik nog aan Gerrit Jan Willems mijn aandeel in een half mudde zaailand in de Leusener Esch, en verder aan mijn neven en nicht (Gerrit Jan Willems, Hendrik Willems en Maria Willems) samen mijn linnen en wollen kleren, waarvan vooraf worden betaald [niet vermeld] aan Willem zoon van Gerrit Jan Willems. Verder legateer ik aan mijn neef G.J. Willems mijn kiste, en aan zijn dochter Hendrikje geef ik mijn gouden krullen en ringen en zilveren beugeltjes, welke beugeltjes echter mijn nicht Wiegmentje Jansen zolang zij leeft zal hebben en gebruiken. Als laatste geef ik aan het zoontje van Hendrik Willems en aan het zoontje van Maria Willems ieder 10 gulden, en ook 10 gulden aan mijn nicht Wiegmentje Jansen.
Verklaar ik dat dit mijn testament is en annuleer alle voorgaande testamenten en speciaal dat van 7 October 1806 voor deze Gerichte.
In kennis van waarheid ondertekend.
Actum Dalfsen den 12 Januarij 1807
was get: en geseg:
Geertje Geerts
J. Schonemeijer als mommer
/op de ingesloten couverte stond/
Testament van Geertje Geerts te Oudleusen, geadsisteerd met J. Schonemijer ter approbatie alhier in den Gerigte overgegeven. Dalfsen den 12 Januarij 1807. Coram Scholtus A.S. Bouwmeester. Keurnoten Werner Overweg en Jan Willem Alberts.
/op de buitenste gecachetteerde Couverte stond/
Ik Mr. A.C. Bouwmeester Scholtus van Dalfsen, doe kond en certificeere mits dezen, dat voor mij en keurnoten die waren W. Overweg en Jan Willem Alberts, in den Gerigte gecompareerd en erschene in Geertje Geerts, in dezen zoveel nodig met J. Schonemeijer als hare verkoren en toegelaten momber geadsisteerd, zijnde gezond, gaande en staande en bij blijkende goeden verstande, en heeft alhier in de Gerigte overgegeven dese hier in gecachetteertde gesloten couverte, verklaringe daarin vervat en beschreven te wezen hare Testamentaire dispositie en uiterste wille welke zij wille en begeerde dat na haar overlijden in alle zijne delen zal agtervolgt en nagekomen worden, het zij als een solemneel Testament, codicil, gifte ter zake des doods of onder de levende ofte hoe anders genaamd en in regten best zal kunnen en mogen bestaan, verzoekende voorts dat deze in den Gerigte mag worden geseponeert en na haar overlijden worden geopent en ten prothocolle geregistreerd, en alzo aan deze Gerigte is gebleeken, dat het vereijscht zegel tot haar Testament en deeze superscriptie is gebruikt, word gemelde verzoek geaccordeert.
In waarheids Oirconde hebbe ik Scholtus voornoemd deze getekend en gezegelt.
Actum Dalfsen den 12 Januarij 1807
Was get. & geseg.
A.C. Bouwmeester Scholtus
in fidem
[kantlijn f136:] t origineel op een zegel van 1 gulden. in fidem.
[kantlijn f137:] t origineel is geschreven op een zegel van 1 gulden. in fidem.

Minie Buit
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 feb 2024, 11:52

Re: willem hendriks

Bericht door Minie Buit » 01 feb 2024, 12:35

Ria
Hier ben ik mij niet van bewust "Geertien hoort bij deze familie ?
[gegevens ooit van Minie gekregen, dacht ik]

Maar verder wat een prachtige vondst van jou het testament van Geertien, dank je wel.
Op dit moment heb ik hier geen verklaring voor.

Minie Buit
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 feb 2024, 11:52

Re: willem hendriks

Bericht door Minie Buit » 01 feb 2024, 12:44

Ria zou de oplossing dan in deze richting zijn ?

De oudste dochter van Hendrik Wijgers is Hendrikje, gedoopt in 1733. Zij huwt met Jan Geerts van het erf Dunnewind te Varsen. Deze buurtschap grenst aan Oudleusen richting Ommen. Er worden zeven kinderen geboren. De jongste van de zeven is Roelof. Hij huwt met Geesje Lubbers en ze trekken bij de ouders van Geesje in. Die wonen op het erf Peters te Oudleusen, dat 300 meter van erf Zielman lag. Roelof en Geesje zijn de stamouders van de Oudleusener tak van de Dunnewinds.

ria jongman
Berichten: 2395
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: willem hendriks

Bericht door ria jongman » 01 feb 2024, 14:48

Minie, Je bedoelt dat Geertien ook een zus kan zijn van Jan Geerts van het Dunnewind?

ria jongman
Berichten: 2395
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: willem hendriks

Bericht door ria jongman » 01 feb 2024, 14:57

bericht 2
Even wat anders ertussen door.
Ik las hierboven dat Hendrikje Dorgelo de dochter is van de schoolmeester Gerrit Dorgelo. Is dat correct?
Hendrikje haar moeder is Janna d.v. Jan Wagtevelt ?

6 april 1754 Gerrit Gerrits Dorgeloo j.m. met Janna Janssen j.d. beide in Ancum

Egbert_
Berichten: 4033
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: willem hendriks

Bericht door Egbert_ » 01 feb 2024, 15:59

Hendrikje is deze:
  • 29 juni 1755
    Gerrit Dorgelo en Janna Janssen in Ancum
    Hendrikje
En haar moeder is Janna Jansen J.D. van Jan Wagtevelt (ledematenboek Ancum)

Of haar vader Gerrit schoolmeester was, is mij niet duidelijk.
Wel waren haar grootvader Gerrit en oom Jannes schoolmeester in Ancum

(bron:http://familytree.dorgelo.info/ in menu links op Geslachtregister klikken)

Plaats reactie