Egbert Pieters van Berkum

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Janny Lalkens
Berichten: 2573
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: Egbert Pieters van Berkum

Bericht door Janny Lalkens » 24 jan 2024, 14:04

Als Elsje Gedde als weduwe hertrouwt in 1740, woont haar bruidegom als j.m. in Haerst.

In de VOT 1748 wonen ze voor de Diezerpoort in de Vegtstraat.

Nrs. 833-866 staan aan de ene kant van de Vegtstraat. Nrs. 867 - 927 staan aan de kant daar tegenover, maar dat is dus ook nog Vegtstraat.

Op nr. 904 in dat stuk van de Vegtstraat wonen Wilm Stom en Elsien Gedde en haar 3 kinderen, boven de 10 jaar: Jan, Anna Catrina en Anna Maria. Verder woont er niemand in dat huis.

ria jongman
Berichten: 2398
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Egbert Pieters van Berkum

Bericht door ria jongman » 24 jan 2024, 15:42

Volgens het inwonersregister ZWK 1741 komt hij van Zwolle

Inwonersregister 1741 - Haarst
f155:
A - Huis No. : 18
- Eigenaren der Huizen : Gerrit Reuvecamp
- Huerluiden en bewoners: Willem Hendriks Storm
- waar van : Swol
- hoe lange gewoont : 2
- hoe veel kinderen : 3
- koswinninge : daghuren
- Religie : R

De naam Stom/Stam/Storm worden door elkaar gebruikt

Mijn bedoeling was Hermen te wijzen op het feit dat de voogd Egbert Jansen dus die Maat is en dat de vrouw van Gerrit Peters dus Stijntje Willems is.
En dat mogelijk de cornet Gedde iets met Evert Jans Poppelendam van doen heeft.
Laatst gewijzigd door ria jongman op 24 jan 2024, 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Herman van der Bent
Berichten: 288
Lid geworden op: 30 jul 2017, 12:09

Re: Egbert Pieters van Berkum

Bericht door Herman van der Bent » 24 jan 2024, 15:58

Bedankt Janny en Ria, de toevoeging van Maat, bewezen uit de tweede momberakte van 1743 is inderdaad een mooie aanvulling. De koppeling met de huisvrouw van Gerrit Peters hadden we al eerder eens besproken. Zeker interessant!

Ik had inmiddels het gezin van Willem Stom en elsjen Fedde ook gevonden in het huizenregister Haerst 1741, maar nog niet in de VOT 1748. Mooi dat dat nu helder is. In de VOT 1748 zit op Arnichem, naast het haarsterveer, Mense Egberts. Dat is denk ik degene die naast Berent Maat in 1743 als momber wordt benoemd.

Of en waar er een familieverband zit is me nog niet duidelijk. Maar die familie Gedde is wel interessant. Daarom had ik de gegevens van Christaan Carel Gedde geplaatst. Mooi Ria, dat je dat aan kon vullen met de akte uit Olst. Zo ploeteren we voort!

Ik blijf verder nog steeds het idee hebben de familieverbanden in Haerst rond die periode nog niet goed te begrijpen, en dat een reconstructie met alle voorhanden aktes best een goede excercitie zou zijn. Al heb ik daar nu even niet de tijd voor, maar wie weet ooit :)

ria jongman
Berichten: 2398
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Egbert Pieters van Berkum

Bericht door ria jongman » 24 jan 2024, 22:31

Berend Maat wordt voogd als oom.

Volgens 1741 is DE VOOGD Mense Egberts de buurman?

f154:
A - Huis No. : 17
- Eigenaren der Huizen : D Wed. Spies
- Huerluiden en bewoners: Mense Egbers
- waar van : Swoll
- hoe lange gewoont : 7
- hoe veel kinderen : 3
- koswinninge : daghuren
- Religie : G

Hij zal deze zijn

Zwolle 02-01-1735 Mense Egberts j.m. buiten de Dieserpoort met
Arentien Hendericks j.d. me aldaar
SG Jannes Everts
HG Aaltien Hendericks vrouw van Jan Janse

Hier hoort bij

ZWK f16 - 23 feb 1773 - Richter E. Scriverius.
Keurnoten Michiel van der Span en Jan van Ommen.
Verschenen Dirk Mense en zijn moeder Arendjen Hendriks, de laatste met diens zoon voornoemd als momber gesterkt. Zij verklaarden als bewoners en gebruikers van het plaatsje den Lindenboom, gelegen in Haerst, toebehorende de Heer Bannier [-] Coeverden tot den Doorn, wel te weten dat onder dat plaatsje gebruiken en behoren twee morgen de Haverweijde, twee morgen 't Blik, twee morgen 't Bakerslag en twee morgen de Bultcamp genaamd.

Plaats reactie