op zoek naar Joannes/Jannes Distele

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Plaats reactie
paulvandemulder
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 dec 2023, 10:36

op zoek naar Joannes/Jannes Distele

Bericht door paulvandemulder » 07 dec 2023, 11:06

Medeforumleden,

Dit wordt geen eenvoudig puzzeltje, met name door de verscheidenheid aan achternamen. Ik ben op zoek naar ene Joannes of Jannes Jansen of Mulder, geboren op 28 februari 1805 te Rechteren als zoon van Johannes Hendrikus Jansen alias Jan Mulder en Hendrika Koers. Bij de naamsaanneming van 1812 kreeg hij de achternaam Mulder mee maar zijn oudere broer, Bernardus, is uiteindelijk de achternaam Jansen gaan voeren. Ook zijn zus Joanna overleed in 1820 onder de naam Jansen. Zijn vader overleed in 1805 en zijn moeder hertrouwde in 1807 met Cristoffel Carel Lodewijk Dissel of Distele.
Op 4 maart 1818 wordt hij op 13 jarige leeftijd als Neo-cummunicant in Vilsteren ingeschreven onder de naam Joannes Distele omdat de woning waar hij en zijn ouders in Hessum woonden bekend stond onder de naam Dissel/Distele. Daarna kan ik hem nergens meer vinden.
Wie is deze naam al eens tegenkomen??

ambruins
Berichten: 111
Lid geworden op: 26 jan 2005, 00:00

Re: op zoek naar Joannes/Jannes Distele

Bericht door ambruins » 07 dec 2023, 11:45

Overledene Johannes Mulder
Beroep schutter
Geboorteplaats Richteren
Geslacht Man
Leeftijd 27
Vader Jan Mulder
Moeder Hendrika Coers
Gebeurtenis Overlijden
Datum 06-10-1832
Gebeurtenisplaats Axel (Zl)
Documenttype BS Overlijden
Erfgoedinstelling Collectie Overijssel
Plaats instelling Zwolle
Collectiegebied Overijssel
Archief 0123 Registratienummer 15277
Aktenummer 547
Registratiedatum 07-11-1832
Akteplaats Zwolle
Collectie Burgerlijke Stand in Overijssel
Boek -
Opmerking
akte ingeschreven tussen 4 en 10 november 1832

Er was in 1830 de Belgische Revolutie, waarbij de Zuidelijke Nederlanden zich afscheidden van het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden. Zeeland bleef echter trouw aan koning Willem I en werd niet betrokken bij de opstand1. Er waren wel enkele schermutselingen tussen Nederlandse en Belgische troepen aan de grens met Zeeuws-Vlaanderen Axel, maar die hadden weinig invloed op de loop van de revolutie.
Assie.

paulvandemulder
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 dec 2023, 10:36

Re: op zoek naar Joannes/Jannes Distele

Bericht door paulvandemulder » 07 dec 2023, 13:15

wat een verrassing dat je dit zo snel gevonden hebt, ik heb naar mijn mening alles geprobeerd maar toch niet zorgvuldig genoeg.
Dank je wel en ik kan nu verder zoeken.

paulvandemulder
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 dec 2023, 10:36

Re: op zoek naar Joannes/Jannes Distele

Bericht door paulvandemulder » 14 dec 2023, 10:20

Nu blijkt dat bovengenoemde Johannes Mulder als lid van de Overijsselse Schutterij in Axel is overleden. Dit is geen legeronderdeel dus zal hij niet in de Stamboeken voorkomen. Wie weet of er ook registers zijn van de Schutterij afdeling Zwolle en waar ik deze evt. kan vinden.
Wederom, alvast dank.
Paul

g.goorman
Berichten: 309
Lid geworden op: 03 jul 2017, 12:48

Re: op zoek naar Joannes/Jannes Distele

Bericht door g.goorman » 14 dec 2023, 13:09

Dit biedt misschien wel een begin voor verder onderzoek?

https://www.archieven.nl/nl/zoeken?miva ... iview=inv2

Plaats reactie