David ten Oever

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria jongman
Berichten: 2395
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: David ten Oever

Bericht door ria jongman » 26 okt 2023, 19:30

bericht 3

Aanvullende informatie betr. Jacob en Megtelt ten Oever kinderen van Jan Arents ten Oever uit het 1e huwelijk met Swane

Jacob ten Oever x Magdelena Clasens
Megtelt Jans [ten Oever] x Lubbert Roelofs

Zwolle 12-12-1598 Lubbert Roelofsen van Hellendorn, wonende met vrou Molckenboers in de Camperstraet Mechtelt Jans, Johan Arentsen d. tot Hasselt

Zwolle Recognitien f261 dd.12-05-1630
Compareerde Jacob ten Oever voor hem en mede voor Magdalena Claesen zijn huisvrouw, en bekende verkocht te hebben voor een welbetaalde somme penningen, aan zijn zwager Lubbert Roeloffsen, alzodane erfenis en versterf als hem comparant van zalige Herman Jacobsen aangeërfd en aangestorven is, hetzij van renten, obligatien, actien, crediten of wat anders wezen mocht, uitgezonderd zijn quota en aandeel van een rente van 12 mudde roggen en 21 glgl. jaarlijks, en zalige Jacob Jetgiens groeve, en zijn aandeel van't huis in de Roggenstraete zo aan Herman Lubbers bijzonder verkocht is.
Borgermeister Lambert Hemminck.

Herman Jacobs [Glasemaker] lijkt de zoon te zijn van Jacob Jetkens en Jutte Willems

Hermen Lubberts zoon van Lubbert Roelofs
Zwolle 26-11-1626 Hermen Lubbertsen Lubbert Roleffsen soon wonende an den Melckmarckt en Hilligen Evers van Sonsbecke, s. Evert van Sonsbecke n.d. in die Roggenstrate

Zwolle Transport f34 dd.12-05-1630
Bekenden Jacob ten Oever en Lubbert Roeloffsen voor hen en hun erfgenamen verkocht te hebben om een welbetaalde somme penningen aan Hermen Lubberts en Hillechijn van Sonsbeke zijn huisvrouw en hun erfgenamen, een huis en wehre gelegen in Roggenstrate, Jacob Blieker ter ene en zall: Evert Sonsbeke wed. ter andere zijde, wezende kommervrij naast 10 glgl. jaarlijks.
Schepen Rotger van Haersolthe.

Buurman Jacob Blieker is x met Anna Tjaersen

f659 dd.06-06-1616
Bekenden Jacob Bliecker Snijder en Annighen Tjaersen zijn huisvrouw verkocht te hebben aan Mechtelt Winters weduwe van zal: Berendt Winters en hun erfgen. 6 glgl. jaarlijks uit hun huis en wehre gelegen inde Roggenstraete naast [NN] ter ene en Herman Jacobs ter andere zijde, wezende de eerste rente naast 5 glgl. 7 st. jaarlijks daarvoor uitgaande, losbaar met 100 glgl.
Schepen Hend. Campherbecken.
[kantlijn:]
D.9 Maij 1661 door Hans van Lingen eigenaar des huizes de gecancelleerde brief vertoont. Joan Buis.

Toch aardig om te weten.

Ik weet alleen niet hoe Jacob ten Oever en Megtelt Jans erfgenaam kunnen zijn van Jacob Jetkens of zijn vrouw Jutte [wsl patroniem Willems]

Zwolle Transport f35 dd.12-05-1630
Bekende Jacob ten Oever verkocht te hebben om een welbetaalde somme penningen aan Hermen Lubbertsen en Hillechijn van Sonsbeke zijn huisvrouw en hun erfgenamen, de gerechte helft van 2 groeven gelegen in S.Michaelis kerke, daarvan de wederhelft toekomt Lubbert Roeloffsen, wezende bedekt met 2 grauwe stenen, op de ene zerk de naam van Hermen Jacobsen en op de andere zerk de naam van Jan van Holthen gehouwen.
Schepen Rotgher van Haersolthe.

Zwolle 03-06-1627 Roleff Lubbertsen Lubbert Rolefsen s. van den Melckmarckte en Geertijn Arents dochter van Arent Hermsen tot Hasselt Getrout tot Hasselt den 15 Julij 1627.

NIET verwarren met Lubbert Roelofs uit Apeldoorn, is een andere!

ria jongman
Berichten: 2395
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: David ten Oever

Bericht door ria jongman » 26 okt 2023, 22:30

BERICHT 4

Lubbert Roelofs zijn nazaten blijken zich Veltcamp te noemen.

Egbert_
Berichten: 4033
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: David ten Oever

Bericht door Egbert_ » 26 okt 2023, 23:18

Bij deze Lubbert Roelofs hoort (zijn kleindochter):
  • 09-08-1657 Gerrit Sonsbeeck j.g. opt water en
    Mechtelt Veltcamp d: van Hermen Lubberts Veltcamp inde Roggenstraet

ria jongman
Berichten: 2395
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: David ten Oever

Bericht door ria jongman » 27 okt 2023, 09:24

Het lijkt me niet nodig om dit verder uit te werken, aangezien het tot nu toe geen verbinding heeft gegeven richting de andere ten Oevers.
Dus ga ik me daar weer op richten.

Egbert_
Berichten: 4033
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: David ten Oever

Bericht door Egbert_ » 27 okt 2023, 12:35

Prima !

Ik had dat huwelijk aangegeven zodat anderen hier een aanknopingspunt zouden kunnen vinden. Ik zie nogal eens, dat kwartierstaten bij bijvoorbeeld Veltcamp eindigen. En dan zou een lezer van dit forum mogelijk een paar generaties kunnen toevoegen aan zijn of haar kwartierstaat.

ria jongman
Berichten: 2395
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: David ten Oever

Bericht door ria jongman » 27 okt 2023, 17:06

Ik heb er nog één gevonden.

Recognitien f564 dd.22-06-1592
Bekenden Lambert Henricksen alias Noverinck oder ter Oever, als man en momber van Stephane zijn huisvrouw, en Wilhelma weduwe van zalige Herman Esgens de voors. Steffens oder Steffanen volle zuster, samen overgegeven te hebben voor hen en hun erfgen. aan Hillebrandt ther Kuilen en zijn erfgen. alzodane actie, opspraak en toseggen, als zij hebben op Geert Westerhoff, de voors. Stevens en Willems beider gezusteren volle oom, herkomende van zekere 100 glgl. hoofdsomme en het handgeld van dien, omtrent 10 jaar geleden, des jaars 6 glgl., als diezelve hun oom te gelde gemaakt heeft van huisraad en levendige have als aanbestorven erfenis en nalatenschap derzelver zijner nichten beider olderen, als aangeboren momber voor hun part en kindsdeel.
Borgermeister Herman Knoppert in plaats van Doctor ther Kuilen en ther Borch.

Egbert_
Berichten: 4033
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: David ten Oever

Bericht door Egbert_ » 27 okt 2023, 20:46

Deze Lambert Henricksen ten Oever kan ik voorlopig nog niet plaatsten.

Er is een Hillebrant ter Cuijlen x Euwesse ten Oever, dochter van Lambert ten Oever x Claes(je)

En er is een Geert Westerhof:
  • trb Zwolle
    18-05-1628 Assien Geerits sal. Geert Westrhoffs n.s. tot Berckmen en
    Henricken Winolts Winolt Willems d. tot Harfte
Deze Geert Westerhoff lijkt me van een jongere generatie, dan de oom van Stevens en Willems.

ria jongman
Berichten: 2395
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: David ten Oever

Bericht door ria jongman » 28 okt 2023, 13:36

Ja, die andere Lambert ten Oever is me bekend, x met ene Nicolaa/Claasje
- Dochter Peter x Johan Molckenboer – kinderen Hendrik en Aaltien
- Dochter Eva x Hillebrant ter Kuilen – kinderen Lambert en Johan ter Kuile
- Zoon Frerik [jong overleden geen nageslacht]
Overleden voor 1543 [vlgs JW Schaap]

Maar deze Lambert is geboren en wonende op het erve het Oever, is in 1596 40 jaar oud.
en ook Hendrick opt Laer is geboren en wonende op het erve en is in 1596 dan 50 jr oud.
Beide zijn getuigen in een interrogatoria om daarop kondschap der waarheid te zeggen ivb met Agnes ten Bussche weduwe van Lambert ter Kuilen. Betreft den Wuestenkamp eertijds int erve ten Oever uit de Marcke tho Steigeren.
Bron Zwolle recognitien f429-f430-f431 dd.20-11-1596

Ik ga dat verder niet uitzoeken.
Net als onderstaande, dat laat ik ook voor wat het is.

Jan = zoon van Adriaan ten Oever zijn Erfuiting Hasselt 3154 blz 38 DD 07-06-1585 volgens JWSchaap
= NIET TE VINDEN

Kinderen van Jan Arents ten Oever en 1e vrouw Swane
ERFUITING Hasselt 3154 blz 81= niet CORRECT met de datum
Ook niet op de aangegeven datum gevonden in dat deel
Ook niet in 3154a

Mogelijk kijk ik er over heen, maar aangezien de akte betr br Jan ten Oever ook niet een Jan Hendriks ten Oever is, heb ik mijn twijfel.

Bovendien - geeft dit uitzoeken / corrigeren niet het antwoord op de vraag
Wie is Maria van Santen

Janny Lalkens
Berichten: 2569
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: David ten Oever

Bericht door Janny Lalkens » 28 okt 2023, 21:33

E.D. Eijken Repertorium op de Overstichtse en Overijsselse Leenprotocollen deel 5 blz. 1325 nr. 1040 Schoutambt Ommen en Den Ham buurschap Stegeren.

Die Stede daer een huys op steyt, dat Ten Over gheheten is.

1457 Roelof van Steygeren

1477 Johan ten Over, hield dit als achterleen van Johan van Steygeren. 1497 Johan then Over

1498 Lambert ten Over na de dood van zijn vader Johan ten Over.

1518/1525 Lambert ten Over 1535 Lambert ten Oever.

1543 Frederich ten Over na de dood van zijn vader Lambert Over. Zijn moeder krijgt 10 mudde rogge uit dit goed.

1545 Euwesse ten Oever na de dood van haar broer Frederich ten Oever. Haar moeder houdt die rogge. Hulder voor Euwesse is Helmich van Twenhuysen

1557 Eeuwese ten Oever, hulder haar man Hilbrant ter Kuylen.

1592 Lambert ter Kuylen, doctor, n a de dood van zijn moeder Eusse ten Oever. Zijn kinderen zullen na zijn dood gelijke delen erven, maar dit leen is voor het oudste kind.

1606 Henrick ter Cuylen na de dood van zijn vader Lambert ter Cuylen.

1665 Lamberta Beatrix Vriesen, zoals haar voorouders het goed hadden bezeten. Hulder haar man Nicolaes Wijntgis.

1686 Nikolaus Wintgis na de dood van zijn moeder Lamberta Beatrix Vriesen.

Janny Lalkens
Berichten: 2569
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: David ten Oever

Bericht door Janny Lalkens » 28 okt 2023, 21:56

Bericht 2.

Zo'n opsomming als hiervoor staat ook in Mensema zijn repertoria op de particuliere leenkamers. Blz. 554 deel 2: nr. Richterambt Kedingen/buurschap Goor. Erve Lutticke Hedde.

Berend ten Over , 1595, na zijn overlijden zoon Johan, burger in Borculo. 1620 zoon van Johan: Berndt ten Over, ook burgerij Borculo.

1663 Erfgenamen van wijlen Aaltje ten Nover mogen het leen verkopen. 1671 Bruno van Dam na de dood van zijn schoonvader Berend ten Noever , burgemeester van Borculo. Zelf is Bruno in 1684 burgemeester van Lochem.

Weer geen spoor naar Maria van Santen.

Plaats reactie