Geertman int Klooster

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Janny Lalkens
Berichten: 2593
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: Geertman int Klooster

Bericht door Janny Lalkens » 22 sep 2023, 03:26

Uit de verponding Haerst 1630:

J. v. Laer verhuurt aan Berent Janss

Br, Van Dedem aan Derck Janss Janss doorgestreept, Askens ervoor in de plaats

R. van Haersolte aan Jan Berents

Van Cannegieter geen pachters vermeld. Wel staat er bij Cannegieter: in alles 20 mergen

Daarna nog 11 andere pachters of eigenaren genoemd.


Uit de verponding Haerst 1601, moeilijk te lezen schrift:



Jan Dercksen sijn (halve?) erff is 4 mudde geseijs 4 morgen russen landts ( niet zo vruchtbaar denk ik vanwege de plant de russen) geeft 6 goltgs
noch van sijn woonstede (?) 11 goltgs [of zo]

Geen Werner Alberts gezien als meier. Maar van Den Ordel staat alleen de naam Den Ordel, dus eventueel kan hij daar pachter zijn geweest. Hij kan ook dienstknecht van een pachter zijn geweest. Of overleden voor 1601?

Later meer.

ria jongman
Berichten: 2425
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Geertman int Klooster

Bericht door ria jongman » 22 sep 2023, 11:44

Bedankt voor het nakijken!

Jan Berents huurt dus van van Haersolte, wel apart dat van Haersolte later ook verbonden kan worden met Willem van der Bent, veerman te Haarst.

Nog even dit.

Ik vermeldde eerder - in boek 673 op blz. 349 [= het jaar 1658 - op die bladzijde niets gevonden]

Het jaar 1658 =niet correct
het is het jaar 1656 [zoals ook in het artikel vermeld staat]
blz 349 is inderdaad verkeerd

Op bladzijde 219 (datum 20-09-1656] staan inderdaad die gegevens die Berent vermeldt.
En inderdaad op 12-10-1656 (blz 223) staat ook de Veerman tot Haerst vermeld.

Herman van der Bent
Berichten: 293
Lid geworden op: 30 jul 2017, 12:09

Re: Geertman int Klooster

Bericht door Herman van der Bent » 22 sep 2023, 12:26

Ik volg het topic met interesse! Je weet nooit wat er boven tafel komt. Zeker omdat die Willem Asjes (van der Bent) in 1684 met een Annigje Werners trouwt. We hebben alleen nog nooit iets van een verband gevonden met die Albert Werners/ Werner Alberts, maar het zou kunnen dat het Haarsterveer daar toch een verbindende schakel in is.

ria jongman
Berichten: 2425
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Geertman int Klooster

Bericht door ria jongman » 22 sep 2023, 17:17

Ik ga me concentreren op Jan Berents uit Haerst.
Wordt vervolgd

Janny Lalkens
Berichten: 2593
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: Geertman int Klooster

Bericht door Janny Lalkens » 23 sep 2023, 12:29

De bronvermelding die bij het artikel stond klopte dus niet. Gelukkig is dat nu gecorrigeerd.

Ik ga weer met bewoners van Haerst verder. Over Annigje Warners zullen we denk ik niet nog wat kunnen vinden, afgezien van wat al hier op het Forum staat, maar ik ga toch weer een poging wagen. Dat kan dan ook wel bij vragen/antwoorden van Herman van der Bent worden neergezet, mocht er nog iets boven water komen.

Wat Geertman betreft: daar zou ik ook wel verder naar willen zoeken, maar ik zou niet weten wat en waar. Over Zwartewatersklooster heb ik vrijwel geen informatie. Behalve wat hier al gedeeld werd. Met Haerst kan ik nog wel een beetje puzzelen. Dat is ook altijd een kwestie van wel of niet tijd hebben geweest. Maar eigenlijk denk ik dat we Haerst al jarenlang afdoende hebben doorgespit, wat betreft de veermannen en hun gezinnen.

Egbert_
Berichten: 4073
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Geertman int Klooster

Bericht door Egbert_ » 23 sep 2023, 15:12

Er komen wel steeds meer scans beschikbaar van Hoogschoutambt Hasselt. Maar er is weinig ronde de tijd van Geertman (1640-1651)

https://collectieoverijssel.nl/collecti ... r=16617116

Janny Lalkens
Berichten: 2593
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: Geertman int Klooster

Bericht door Janny Lalkens » 23 sep 2023, 18:54

In 1988 is er een deel van het familie archief Van Haersolte gedeponeerd aan de Eikenstraat. Ik mocht het inzien. Het was toen ongeïndexeerd. Ik weet niet hoe ver men daar nu mee is.

ria jongman
Berichten: 2425
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Geertman int Klooster

Bericht door ria jongman » 23 sep 2023, 20:04

Alleen deze in Zwolle

GI
Bron Overig
Geertman
Aangenomen:
Nee
Datum:
1602-09-15
Tekst:
schipper

ria jongman
Berichten: 2425
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Geertman int Klooster

Bericht door ria jongman » 23 sep 2023, 20:15

bericht 2

Was dit al wel bekend?

ZWK f424 - 9 nov 1623 - Coram Richter "Substituijt" Adriaen van Gellre.
Keurnoten Albert Jochemsen en Gerrijt Tijmsen.
In het Gericht is verschenen Henrick Jansen, eheman van Jutte Gerrijts, ziek [kranck] zijnde van lichaam, maar zijn verstand zeer wel machtig. Hij heeft verklaard dat het zijn uiterst wil is op de manier [hierna] beschreven.
"Daer" hij testateur komt te sterven, dat "in den volle" zijn moeder en "vrenden" [= bloedverwanten] van zijn huidige huisvrouw weer ontvangen en beuren zullen zekere 500 Caroli gulden "min offte meer", als hij testateur "in ehestuer" aan zijn vrouw Jutte voorschreven gebracht heeft, en verder zodanige 500 Caroli gulden, zoals zijn testateurs "vrenden" bij het overlijden van hem comparant uit zijn vrouw haar goederen alsnog uitgekeerd zullen worden. Uit zekere magescheid daar van opgericht, wil hij testateur, dat zijn huidige huisvrouw Jutte Gerrijts de voorschreven 500 Caroli gulden zal krijgen en in lijftucht behouden haar leven lang, deze te gebruiken en [te] genieten zonder opspraak van iemand. En "genge hij testateur des alsoe vuijt als recht was". Zonder argelist.
Mits dat men de Armen na zijn dood geven en betalen zal "soe veele Godt de heere sijn vrou ende vrenden in den herten stuert".
- Copie gegeven.
HERTROUW
Zwolle 25-09-1624 Egbert Jacobsen op den Doorn, ende Jutte Gerrits, w. van sal. Hendrick Jansen woonende in Mastebroeck

Hier hoort bij

Derck Jansen van den Veld ondertekend als schoonvader (= stiefvader) in Hasselt op 5 maart 1623 het huwelijkscontract dat werd opgericht tussen Hendrick Jansen van den Velden, zoon van wijlen Johan Michielsen van den Velden, en Juttien Gerrits, weduwe van Herman Stoffers in Mastenbroek. Hij werd tevens borg voor zijn stiefzoon. (HCO ra Zwolle RA001-00663, pag. 231) Gens Nostra 62 (2007)

Egbert_
Berichten: 4073
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Geertman int Klooster

Bericht door Egbert_ » 24 sep 2023, 11:55

Die akte was mij nog niet bekend, dus bedantk!

Waarschijnlijk is Jutte voor 1636 overleden, want in 1636 verkopen de kinderen uit haar eerste huwelijk een stuk land:
ria van bessen schreef:
01 okt 2020, 11:48
f221 - 18 nov 1636 - Richter Henrick Ter Cuijlen.
Keurnoten Herman Wolberts, burgemeester, en Rijckman Wolffs, licentiaat.
Gecompareerd zijn Gerrit Hermansen, Stoffer Hermensen en Hendrick Hermensen, verder Hille Hermens, de huisvrouw van Cornelis Berentsen, Jan Henricx, Willem Jansen en Roeloff Henricx, tesamen broers, zuster en zwagers, caverende en zich sterk makende voor hun respectievelijke huisvrouwen [niet genoemd], en mede voor voorschreven Hille Hermanss haar man Cornelis Berentsen, als momber "van deselve".
[-]
zekere 4 morgen land genaamd Camphuijs Landt in Mastebroeck op de Nije Weteringe tussen de Rijdtbrugge en de Hasseler brugge gelegen
[-]

Plaats reactie