Het zwolse geslacht Hooft

Alles wat met genealogie te maken heeft.
joostwschoute
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 okt 2021, 15:54

Het zwolse geslacht Hooft

Bericht door joostwschoute » 22 okt 2021, 16:11

Wie kan mij meer vertellen over 'de 'Zwolse' tak van het geslacht Hooft.
Ik ben toegekomen aan de 17e en 18e eeuw. Bekend zijn Hans Hendrik Hooft, gehuwd met Hendrikje Alberts (Kamphoff). Enkele uit dit huwelijk geboren kinderen heb ik gevonden met als eerste Geertje, ged. 2 sept. 1686.

Ik zoek nu de huwelijksinschrijving van Hans Hendrik en Hendrikje Alberts en diens geboorte. Eveneens ben ik op zoek naar zijn ouders en grootouders.

Het ingekopieerde stukje uit de Nederlandsche Leeuw van 1924 stelt eveneens de zelfde vraag:

HOOFT Kan iemand inlichtingen geven omtrent Hans Hendricks. Hooft, geboren vóór 1650, gestorven in 1720, gewoond hebbende te Zwolle .en in 1674 gehuwd met Hendrikje Alberts Kamphoff?
Is bekend wie de kinderen zijn van Hendrik loenyssen Hooft, gewoond hebbende te Zwolle en gestorven vóór 2 Febr. 1650, waarschijnlijk de vader van Hans Hendriks Hooft voornoemd?
's-Gravenhage. H . A . HOOFT.

Alvast mijn dank, Joost Schoute

ria jongman
Berichten: 2414
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Het zwolse geslacht Hooft

Bericht door ria jongman » 22 okt 2021, 20:54

Ze zijn eerder getrouwd dan de doopdatum van hun kind doet vermoeden.
Maar vermoedelijk niet in Zwolle, want daar is niets te vinden.

HUWELIJK
Zwolle 02-03-1675 Albert Berens weduwenar en Marrigie Garris weduw van Hendrick Jansen beijde in het binnen Gasthuis beide erffuittinge te doen Erffuittingen getoont en getrout

Zwolle erfuitingen f12 dd.01-03-1675
Albert Berents heeft aan zijn dochter Henrickien Alberts erfuiting gedaan in presentie van haar eheman Hans Hendrick Hooft en heeft voor haar moederlijk bewezen de gerechte helft van alle goederen zoals de comparant met haar moeder in't gemeen heeft bezeten. Stellende daarvoor als onderpand zijn tegenwoordige en toekomende goederen.
Actum coram Schepen Peter van Putten.

ria jongman
Berichten: 2414
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Het zwolse geslacht Hooft

Bericht door ria jongman » 22 okt 2021, 20:59

bericht 2

Wel deze gevonden.


Zwolle - Transport 0700-1999 RA001-025 transporten 1605-1617
f421-f422 dd.05-11-1612
Bekende Clemens van Voerst voor zich en Juffer Gerharda van Blo zijn huisvrouw verkocht te hebben aan Henrick Henricksen en Geessien [-] zijn huisvrouw en hun erfgen. 17 gl. jaarlijks, 9 Vlemsche Groet voor elke gulden, uit een huis en wehre gelegen in Dieserstraete, in voortijde Geert Thomas toebehoord hebbende en nu Lohan Louwerman toebehorende. Item nog 1½ Arnoldus Arnhemsche Gulden jaarlijks uit een huis en wehre gelegen in Sassenstraete bij St. Michaelis kerckhoff nu Lijs... [-] de weduwe Hooft toebehorende. Item nog 3½ pont jaarlijks uit 7 morgen land gelegen in den Langgenoert die St.Antonis Vicarie in de Frouwenkercke alhier toebehorende.
Schepen Herman van Haersolte.

Zwolle RA001-028 transporten 1630-1639 [oude nummering]
f51-f52 dd.30-07-1630
Bekenden Gerrijt Voncke voor hem en zijn huisvrouw daarvoor hij de rato caveerde, voorts Aeltijn Vonke geassisteerd met Wilhelmo Vriesen als momber, verkocht te hebben om een welbetaalde somme penningen aan Henrick Tonnijssen Hoofft en zijn huisvrouw en erfgenamen, een gerecht vierde part van een maete land gelegen te Diese achter Gerrijt Frerixzens huis, daarvan Peter Voncke de helft en Henrick Henrixzen Schutte het andere vierdepart toebehoort, die E. Schultis van Hattum Jochum van Keppels land ter ene en Asgien Winters armen ter andere zijde, voor vrij eigenlijk goed en met geen thende bezwaard, alsmede vrij van dijken en dammen.
Schepen Johan van Haersolte

Egbert_
Berichten: 4065
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Het zwolse geslacht Hooft

Bericht door Egbert_ » 22 okt 2021, 21:22

Voor zoeken naar personen uit Zwolle in de Generale Index een handig hulpmiddel:
https://collectieoverijssel.nl/onderzoe ... onderzoek/ (deze link volgen, bij Generale Index Zwolle op de link online klikken)
Enkele resultaten:
  • 120412 Hooft
    Datering: 1716-04-30
    Bron: Overig
    Voornaam: Hans Henrik
    Achternaam: Hooft
    Aangenomen: Nee
    Datum: 1716-04-30
    Tekst: verkoopt een huis en een hof in de Bothofssteege buiten de Dieserpoort
  • 120413 Hooft
    Datering: 1722
    Bron: Overig
    Voornaam: Hans Henrik
    Achternaam: Hooft
    Aangenomen: Nee
    Datum: 1722
    Tekst: wijlen man van Hendrikien Albers
  • 120410 Hooft
    Datering: 1724-09-06
    Bron: Overig
    Voornaam: Hans Hendrik
    Achternaam: Hooft
    Aangenomen: Nee
    Datum: 1724-09-06
    Tekst: vrouw van Henrikje Alberts; datum van testering: 09-06-1708
Er zou dus een testament moeten zijn van 9 jun 1708. Maar dat kan ik nog niet terugvinden:
https://collectieoverijssel.nl/collecti ... &milang=nl
Misschien dat iemand anders dat kan vinden?

Volgens de GI hebben Hans Hendrik en Henrikje Alberts ook kinderen laten dopen voor 1686:
- 16-11-1674: Berentie
- 12-10-1676: Jacob
- 23-09-1679: Geertien

Een trouwinschrijving heb ik niet gevonden. Ook geen attest van elders naar Zwolle.

ria jongman
Berichten: 2414
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Het zwolse geslacht Hooft

Bericht door ria jongman » 22 okt 2021, 22:40

Ik kan het testament ook niet vinden.

Hendrik Tonissen Hooft blijkt te zijn getrouwd met de wed. Biele Bruijns. Ze laten wel een zoon Hermen dopen maar ik heb geen doop van een Hans kunnen vinden.

Maar omdat het huwelijk van Hans Hendrik Hooft niet in Zwolle zit, vermoed ik dat hij elders is getrouwd.
Als je in Zwolle niks kunt vinden, zoek dan in Amsterdam. Werkt vaak.

Hendrikje komt dus wel uit Zwolle.

ria jongman
Berichten: 2414
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Het zwolse geslacht Hooft

Bericht door ria jongman » 23 okt 2021, 14:29

bericht 2

Leuke bijvangst.

Deze Albert Berents trouwt dus met de weduwe van Hendrik Jansen.
Zij is de moeder van Gerrichien Hendriks die met Peter Hillebrant trouwde.

Zwolle erfuitingen RA001-151
f13 dd.01-03-1675
Marichien Ge.... [fotovlek =Gerrits]] heeft aan haar dochter Gerreghien Henricks getrouwd aan Peter Hillebrandts [Werf] erfuiting gedaan en bewezen de gerechte helfte van alle goederen die comparante met de vader in het gemeen heeft bezeten. Stellende daarvoor als onderpand zijn [haar] tegenwoordige en toekomende goederen.
Actum coram Schepen Peter van Putten.

Zwolle recognitien
f541-f542 dd.13-01-1680
Bekende Marrechien Gerrijts eertijds wed. van Henrick Janssen Dr. nu getrouwd aan Albert Berentsen, dat haar dochter Gerrechien Henricks huisvrouw van Peter Hilbrants, aan haar betaald heeft zodane 341 gl. als dezelve wegens de helft van 3 gekochte peerden, voorts de helft van 2 wagens en 4 koeien, item de helft van het huisraad, is schuldig geweest, bedankende dezelve voor goede betaling.
Coram Schepen Joan Holt.
HIER HOORT BIJ
- 21 okt 1673: (otr) Peter Hillebrants J.M. en Gerrigien Hendriks j.d. beide buiten die Kamperpoorte. Attestatie gegeven op Mastebroeck. Proclamatien gaen in Mastebroek (trouwboek Zwolle)
Laatst gewijzigd door ria jongman op 23 okt 2021, 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.

joostwschoute
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 okt 2021, 15:54

Re: Het zwolse geslacht Hooft

Bericht door joostwschoute » 23 okt 2021, 15:29

Mooie bijvangst, nu verschijnt ook de naam Kamphof(f) zoals ook in de vraag uit 1924 vermeld.
Nu benieuwd of ook nog iets meer te vinden is over de vermelde Henrick Tonnijssen Hooft. Ik veronderstel, dat indertijd de heer H.A. Hooft de naam Loenijssen verkeerd gelezen heeft en dat we hier het over dezelfde persoon hebben. Is het huwelijk met de wed. Biele Bruijns zijn eerste of tweede huwelijk en wanneer vond dit dan plaats? Zou Hans Hendrik Hooft inderdaad een zoon zijn van Hen(d)rick Toni(j)ssen Hooft?

Egbert_
Berichten: 4065
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Het zwolse geslacht Hooft

Bericht door Egbert_ » 23 okt 2021, 16:20

De achternaam Kamphof verschijnt nog niet in de aktes. Of heb ik iets gemist?

Egbert_
Berichten: 4065
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Het zwolse geslacht Hooft

Bericht door Egbert_ » 23 okt 2021, 16:28

Dit is mogelijk de doopinschrijving van Henrikje Alberts ? :
  • 80827 Berents
    Datering: 1654-09-24
    Bron: Retroacta
    Voornaam: Albert
    Achternaam: Berents
    Aangenomen: Nee
    Datum: 1654-09-24
    Tekst: en zijn vrouw Berentien Jacobs laten hun dochter Henderickien dopen
    Toegangsnummer: 0709 Doop-, trouw- en begraafboeken (dtb, retroacta van de burgerlijke stand) in Zwolle en Zwollerkerspel
    Inventarisnummer: 699
Dan zou dit erbij horen:
    • 80738 Berens
      Datering: 1654-03-25
      Bron: Overig
      Voornaam: Albert
      Achternaam: Berens
      Aangenomen: Nee
      Datum: 1654-03-25
      Tekst: wonende opten Buthoff, man van Berentghen Jacobs
    • 23930 Hendrix
      Datering: 1654-03-25
      Bron: Overig
      Voornaam: Beertghen
      Achternaam: Hendrix
      Aangenomen: Nee
      Datum: 1654-03-25
      Tekst: moeder van Berentghen Jacobs, vrouw van Albert Berens opten Buthoff
    • 81381 Berentsz
      Datering: 1657-03-29
      Bron: Lidmatenboek
      Voornaam: Albert
      Achternaam: Berentsz
      Aangenomen: Nee
      Datum: 1657-03-29
      Tekst: wonende te Diese, doet met zijn vrouw Berentjen Jacobs belijdenis
En:
27-10-1611 Jacob Cornelissoon wonen met Roelef Jansoon bij Voerst an den Conijnenberch, ende
  • Beerte Hendricks Hendrick Jansoons ten Westenholt dochter
  • 08-10-1626 Hermen Jansen s. Jan Alberts n.s. wonende met Jan Jansen in Mastebrock en
    Beerte Henricx s. Jacob Cornelijs n.w. van Westerholte

ria jongman
Berichten: 2414
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Het zwolse geslacht Hooft

Bericht door ria jongman » 23 okt 2021, 16:32

Ik heb het testament van Hans en Hendrikje ook gevonden. Aan foto's. Levert geen informatie t.a.v. Hans zijn voorgeslacht op.
Ik hoor wel of er belangstelling voor is.

Verder geen bewijs gevonden dat Hans een zoon is van Hendrik Teunissen Hooft.

via de GI dit
Regesten én bron Overige
Hendrick Tonnissen
1626-06-20
Tekst: zoon van Tonnis Hermssen en Griete Wichers

Hans lijkt me dan trouwens geen logische keuze als naam voor een zoon - wel - zoals eerder vermeld - een Hermen dus.

En inderdaad Egbert heeft gelijk, hoe weet je dat Kamphoff juist is - via de broer Berent soms?

Plaats reactie