Het zwolse geslacht Hooft

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria jongman
Berichten: 2415
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Het zwolse geslacht Hooft

Bericht door ria jongman » 24 okt 2021, 14:53

Albert Berents is 3x getrouwd geweest, 1e x met Hendrikje Hendriks, 2e x met Berentje Jacobs en 3e met de wed. van Hendrik Jans.
Hendrikje is uit het 2e huwelijk.
Ze heeft 2 halfzusjes en 1 halfbroer - kinderen uit het 1e huwelijk van vader Albert, dit heb ik eerder vermeld.

Albert Berents 1632-10
Tekst: zoon van wijlen Berent Jacobsen, wonende op het Eijlant, gaat in ondertrouw met Henrickien Henricks (getrouwd op 04-10-1632)

Zwolle erfuitingen f280 dd.27-05-1653
Momberen over zal. Hendrickgen Hendrix nagelaten kinderen: Jacob Berents en Jan Hendrixen.
Albert Berents heeft aan zijn drie kinderen Berent, Hillechien en Geertien, bij zijn zal. huisvrouw Hendrickgien Hendrix geprocreerd, voor moeders goed bewezen een huis en hof gelegen buiten de Dieserpoorte op de Botthoff, met de gerechte helft van een mudde land gelegen in Berckum daar Jacob Berents de andere helft van toebehoort, en daarboven nog aan ieder kind 116 goltgl. 18 st. 10 penn. nog te bekomen van de zal. moeders kleren en zilverwerk, aan het zoontje Berent een pinck beest of 12 dael. in plaats, en aan iedere dochter een bedde met toebehoor en een kiste, belovende de kinderen te laten leren lezen en schrijven en in kost en kleren te onderhouden totdat ze 16 jaar oud zijn en dan uit te keren.
Coram Schepen Derck Nijkercke.

Albert Berents
1654-09-24 Tekst: en zijn vrouw Berentien Jacobs laten hun dochter Henderickien dopen
1657-03-05 Tekst:en zijn vrouw Berentien Jacobs laten hun zoon Jacob dopen

Albert z'n 2e huwelijk is niet te vinden vanwege het hiaat trouwboek Zwolle

Ouders Berent Jacobs x Geertijn Volckers - 2 zonen Albert en Jacob

ria jongman
Berichten: 2415
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Het zwolse geslacht Hooft

Bericht door ria jongman » 24 okt 2021, 15:00

bericht 2

In ZWK zit een pracht van een akte betreffende Wijgbolt Essins [Assiens] waarin vele nazaten zijn beschreven - waaronder ook de moeder van Albert en Jacob Berents. Het voert, m.i. dus , op dit moment te ver om daar verder op in te gaan.
Er is [nog] geen reactie van de vraagsteller of hier wel behoefte aan is.
Want de vraag was uiteindelijk - wie weet meer over de afkomst van Hans Hendrik Hooft.

joostwschoute
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 okt 2021, 15:54

Re: Het zwolse geslacht Hooft

Bericht door joostwschoute » 25 okt 2021, 11:40

@Ria, ik heb belangstelling voor het testament van Hans Hendrick en Hendrikje Alberts. De verdere voorloopgeschiedenis van de andere Albert ben ik niet geïnteresseerd omdat met deze Albert Smit geen affiliatie bestaat.

@Egbert, genoemde Alberts zijn dezelfde personen. Hij is twee keer getrouwd; 1e met Elisabeth Ijbincks, 2e met Anna Maria Isebrants.
Albert is kind van Anna Maria Issebrants. Hij heeft een oudere zuster Geertje, ged. 2-9-1686 en een jongere zuster Hilletje resp. Hillechie, ged. 12-9-1693.
In de trouwinschrijving van Albert staat vermeld dat hij geassisteerd wordt door zijn broer, mogelijk is dit Hermen?!.

@ Ria en Egbert, Albert Berens wordt in de GI vermeld onder de naam Kamphof.
In de NL 1924 wordt Hendrick Loenijssen Hooft vermeld, waarbij ws. Loenijssen een leesfout is van de schrijver. Momenteel is mij nog niet bekend of Hans Hendrik een zoon is van Hendrick Toenijssen Hooft.
Het klein burgerschap van Albert wijst er ws. op dat Albert's vader Hans Hendrik niet in Zwolle geboren is en daar ook niet is getrouwd (iig. is hij niet te vinden in GI).

Ik ben dus nog steeds op zoek naar de link met Hans' ouders en grootouders.

Egbert_
Berichten: 4065
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Het zwolse geslacht Hooft

Bericht door Egbert_ » 25 okt 2021, 12:39

joostwschoute schreef:
25 okt 2021, 11:40
@ Ria en Egbert, Albert Berens wordt in de GI vermeld onder de naam Kamphof.
Gevonden, het betreft een aantekening in het begraafboek van Bergklooster: GI, scan
  • Voornaam: Albert Berens
    Achternaam: Kamphof
    Aangenomen: Nee
    Datum: 1703-10-31
    Tekst: ook genaamd Bolle, is begraven op Bergclooster
Volgens het zoutgeld register 1694 waren er toen 3x Albert Berens in Zwolle:
- In Voorstrate
- In Diese
- Van d' Camperpoort

En verder, voor zover we nu weten, was de vader van Henrikje Alberts voor de eerste keer getrouwd in 1623:
  • October 1632.
    04-10-1632 Albert Berents, Berent Jacobsen n.s. en
    Henrickien Henricks, Henrick Henricksen dochter beijde opt Eijlant
Dan zou hij ruim 90 jaar geworden zijn.

Het lijkt er heel sterk op dat Albert Berens Kamphof, begraven 31 okt 1703, een ander is dan de vader van Henrikje Alberts.

Egbert_
Berichten: 4065
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Het zwolse geslacht Hooft

Bericht door Egbert_ » 25 okt 2021, 12:53

joostwschoute schreef:
25 okt 2021, 11:40
@Egbert, genoemde Alberts zijn dezelfde personen. Hij is twee keer getrouwd; 1e met Elisabeth Ijbincks, 2e met Anna Maria Isebrants.
Die gegevens had ik ook gevonden. Het ging me om het bewijs dat Albert een zoon was van Hans Hendrik Hooft. Want je kunt wel dezelfde achternaam hebben, maar dat is geen bewijs voor een vader-zoon verwantschap.

Dat bewijs heeft Ria geleverd. En indirect daarmee dat Hans Hendrik Hooft het burgerschap van Zwolle niet bezat.

NB: Albert is gedoopt 15-09-1689, zoon van Hendrikje Alberts en Hans Hendrik
andere dopelingen van het echtpaar: 16-11-1674: Berentie, 12-10-1676: Jacob, 23-09-1679: Geertien, 02-09-1686: Geesjie, 12-09-1693: Hilletje.
En er is nog een dochter Eefje, waarvan ik geen doopdatum heb gevonden. Waarschijnlijk geboren rond 1681.

De namen zijn terug te vinden in de akte die Ria eerder plaatste, met daarin het bewijs dat Albert een zoon van Hans Hendrik Hooft is:

transport f93 dd.27-04-1729
Erschenen Hendrikjen Alberts weduwe van Hans Hendrik Hooft, voorts Hendrik Hagen en deszelfs huisvrouw Berentjen Hoofd, Egbert Beumer en deszelfs huisvrouw Geertjen Hoofd, Jacob Christiaans en deszelfs huisvrouw Eva Hoofd, Jan Arentsz en deszelfs huisvrouw Geesjen Hoofd, Albert Hoofd en deszelfs huisvrouw Elisabeth IJbink en Gerrit Smit met deszelfs huisvrouw Hilligjen Hoofd, en verklaarden voor een welbetaalde somme penningen te hebben gecedeerd en getransporteerd aan Everwijn Hogenkamp ongeveer 2 morgen hooi- of weideland, de Agterste Visscherij genaamd, gelegen in Diese bij de Kromme Kolk aan de groote weg en gebruikt wordende bij Derk Willemsz, zijnde vrij land zonder dijck.
Actum coram Schepen van Rijssen.

En in het testament van 9 jun 1708 worden de volgende kinderen van Hans Hendrik Hooft en Henrikje Alberts genoemd:
Berentje, getrouwt aan Hendrik Hagen, Geertje getrouwt aan Egbert Beumer, Eefje wed. van Christiaan Peters, Geesje, Albert en Hilligjen

Egbert_
Berichten: 4065
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Het zwolse geslacht Hooft

Bericht door Egbert_ » 25 okt 2021, 13:11

joostwschoute schreef:
25 okt 2021, 11:40
In de trouwinschrijving van Albert staat vermeld dat hij geassisteerd wordt door zijn broer, mogelijk is dit Hermen?!.
  • Zwolle, Den 17 Febr. 1714 (ondertrouw)
    • Albert Hooft j.m. en
      Elisabeth IJbinks wed. van Gijsbert Ton
      Getuijgen sijn swager en de huijsvrou van Herm van Hattemt voor de bruijt
      att. gegeven na Winsem te trouwen den 20 Maert 1714
Broer Jacob van Albert Hooft leefde niet meer in 1708. In 1708 had hij wel twee zwagers (zie bericht hiervoor): Hendrik Hagen en Egbert Beumer. En die leefden beide nog in 1729.

Egbert_
Berichten: 4065
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Het zwolse geslacht Hooft

Bericht door Egbert_ » 25 okt 2021, 13:21

joostwschoute schreef:
25 okt 2021, 11:40
Ik ben dus nog steeds op zoek naar de link met Hans' ouders en grootouders.
Die hebben we dus niet kunnen vinden. Er is in het rechterlijk archief in Zwolle geen akte gevonden die iets meldt over de familierelatie van Hans Hendrik Hooft. Geen ouders, geen broer of zus, niets.

De eerste vermelding van de achternaam Hooft is, voor zover ik weet, in het testament van 9 jun 1708. Daarvoor was het steeds Hans Hendrik. En afwisselend Hendrik als tweede voornaam of als patroniem Hendriks.

De link met Hans' ouders en grootouders zal dus elders gevonden moeten worden. De achternaam Hooft komt vooral veel voor in Noord- en Zuid-Holland.

In Amsterdam ( https://archief.amsterdam/indexen/persons ) heb ik echter niets gevonden, dat op familie van Hans Hendrik Hooft wijst.

ria jongman
Berichten: 2415
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Het zwolse geslacht Hooft

Bericht door ria jongman » 25 okt 2021, 13:33

Hans Hendrik wordt al vermeld als Hooft in 1675

[de 1e akte heb ik eerder geplaatst]

Zwolle erfuitingen f12 dd.01-03-1675
Albert Berents heeft aan zijn dochter Henrickien Alberts erfuiting gedaan in presentie van haar eheman Hans Hendrick Hooft en heeft voor haar moederlijk bewezen de gerechte helft van alle goederen zoals de comparant met haar moeder in't gemeen heeft bezeten. Stellende daarvoor als onderpand zijn tegenwoordige en toekomende goederen.
Actum coram Schepen Peter van Putten.

Transport 034 f422 dd.30-08-1684
Erschenen Hans Hendrick Hooft en deszelfs huisvrouw Hendrickien Alberts tutore marito, en bekenden voor verstrekte penningen schuldig te zijn aan Arent van Loo een somme van 300 car.gl. tegen 5 1/2% rente, stellende daarvoor als onderpand hun woonhuis staande en gelegen in Dieze, Albert Berents ter ene en Derk Jaspers ter andere zijde, en dan nog 2 morgen weideland genaamd de Beeste gelegen op den Wester-enck, de weduwe van de Griffier Roelinck ter ene en Gerrijt Velthuis ter andere zijde, zijnde beiden het huis en lande onbezwaard van uitgaande renten,
Actum coram Schepen Herman Holt junior.
[kantlijn:]
1729 den 2 Meij erschenen Hermannus van Loo en verklaarde door de Vaendrig Stolte als koper van het gestelde onderpand van het kapitaal van 300 car.gl. bij de nevenstaande akte vermeld cum interesse te zijn voldaan en betaald.
Actum coram Schepen van Rijssen.

ria jongman
Berichten: 2415
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Het zwolse geslacht Hooft

Bericht door ria jongman » 25 okt 2021, 13:39

joostwschoute schreef:
25 okt 2021, 11:40
@Ria, ik heb belangstelling voor het testament van Hans Hendrick en Hendrikje Alberts. De verdere voorloopgeschiedenis van de andere Albert ben ik niet geïnteresseerd omdat met deze Albert Smit geen affiliatie bestaat.

bericht 2

De link heb ik hier al eerder gegeven. Het testament is goed te lezen en de foto's kun je downloaden.

Albert Berents is de vader van Hendrikje Alberts. Dus hoezo geen affiliatie?

Egbert_
Berichten: 4065
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Het zwolse geslacht Hooft

Bericht door Egbert_ » 25 okt 2021, 13:49

ria jongman schreef:
25 okt 2021, 13:33
Hans Hendrik wordt al vermeld als Hooft in 1675
Sorry, even over het hoofd ;) gezien. Ik had de akte bij zijn vrouw Henrikje Alberts opgeslagen.

Die akte van 1684 is ook mooi! Dat plaatst hem in de Diese. Komt overeen met zoutgeld 1694, In Diese:
Jan Egberts 1( gld aanslag 1000ste penning) 5 ( gld aanslag zoutgeld)
Albert Berens 1 ( gld aanslag 1000ste penning) 5 ( gld aanslag zoutgeld)
Hans Hendrik 1 ( gld aanslag zoutgeld)

En:
  • 120412 Hooft
    Datering: 1716-04-30
    Bron: Overig
    Voornaam: Hans Henrik
    Achternaam: Hooft
    Aangenomen: Nee
    Datum: 1716-04-30
    Tekst: verkoopt een huis en een hof in de Bothofssteege buiten de Dieserpoort
Buurman Albert Berens zal zijn schoonvader zijn:
  • 23930 Hendrix
    Datering: 1654-03-25
    Bron: Overig
    Voornaam: Beertghen
    Achternaam: Hendrix
    Aangenomen: Nee
    Datum: 1654-03-25
    Tekst: moeder van Berentghen Jacobs, vrouw van Albert Berens opten Buthoff
Laatst gewijzigd door Egbert_ op 25 okt 2021, 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie