borduurwerk

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Egbert_
Berichten: 4065
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: borduurwerk

Bericht door Egbert_ » 04 aug 2020, 11:18

Er zijn in Zwollerkerpsel een Jan van der Kolk en Willempje Marsman die in 1814 en 1815 dochters Aaltje en Janna krijgen. Meer kinderen heb ik niet gevonden.

Aaltje van der Kolk trouwde in 1839 met Hendrik van 't Ende.

Er zijn in Zwollerkerspel diverse J van Keulen's, maar geen die met een W. trouwt. (Voor zover ik kan nagaan.)

Want daar lijkt toch wel consensus over, dat JVK met WM getrouwd was? Die M hoeft niet persé achternaam te zijn, kan ook patroniem zijn.

Janny Lalkens
Berichten: 2592
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: borduurwerk

Bericht door Janny Lalkens » 04 aug 2020, 12:38

Egbert, ik heb ook al aan Willemina Martens of zo iets zitten denken. Of toch Maat, Meulenbelt? En HeyDeltje van Keulen? HenDrikje, HenDrina? Die naam Hendrina zat ook wel in de familie evenals Heydeltje.

Jacob van Keulen of zo? IVK hoeft niet Jan van Keulen te zijn, kan ook Jacob zijn.

Jacob van Keulen geb. 1811 te Schelle overleed 1892 in Kamperveen. Getrouwd met Jennigje Bomhof uit Harculo. De mevrouw waar het in ieder geval na 1966 tot ongeveer 2015 hing komt daar ook vandaan. Uit Harculo. Met daar namen zoals Klei en Kiesebrink. Maar ook Van Keulen in haar voorgeslacht! Haar man kwam uit Spoolde en zijn moeder was een Van der Wal. Dan hebben we het over een Aalbersfamilie.

Jacob uit 1811 had een zus WilleMina van Keulen geb. 1815 te Schelle. Getrouwd met H. Meierink in 1840. Zij overleed in 1867 aan de Langenholterweg buiten de Diezerpoort. Meyerink begint met een M. Want wie was WM? Ik heb dit gezin nog niet uitgezocht.

Vanmorgen weer geïnformeerd bij een dochter van de mevrouw waar dit schilderij tientallen jaren heeft gehangen. Zij heeft vanmorgen haar zussen hierover nog eens gebeld. Alle 3 geven ook nu weer aan, dat ze niets weten over de herkomst van dit schilderij. Hun ouders gingen in 1966 van de boerderij af. Ze herinneren zich niet dat het in de boerderij ergens heeft gehangen. Wel in het "burgerhuis"na 1966. In het trapgat..

Maar het kan toen eventueel al wel voor 1966 in het bezit zijn geweest van hun moeder. In deze lijst, met dit glas ervoor of opgerold op zolder in een kist. De mevrouw waar het nu bij in huis hangt is erg geïnteresseerd in "letterdoeken"en heeft het na overlijden van de moeder van de 3 zussen daarom gekregen.

Janny Lalkens
Berichten: 2592
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: borduurwerk

Bericht door Janny Lalkens » 04 aug 2020, 12:40

Janny Lalkens schreef:
04 aug 2020, 12:38
Egbert, ik heb ook al aan Willemina Martens of zo iets zitten denken. Of toch Maat, Meulenbelt? En HeyDeltje van Keulen? HenDrikje, HenDrina? Die naam Hendrina zat ook wel in de familie evenals Heydeltje.

Jacob van Keulen of zo? IVK hoeft niet Jan van Keulen te zijn, kan ook Jacob zijn.

Jacob van Keulen geb. 1811 te Schelle overleed 1892 in Kamperveen. Getrouwd met Jennigje Bomhof uit Harculo. De mevrouw waar het in ieder geval na 1966 tot ongeveer 2015 hing komt daar ook vandaan. Uit Harculo. Met daar namen zoals Klei en Kiesebrink. Maar ook Van Keulen in haar voorgeslacht! Haar man kwam uit Spoolde en zijn moeder was een Van der Wal. Dan hebben we het over een Aalbersfamilie.

Jacob van Keulen uit 1811 had een zus WilleMina van Keulen geb. 1815 te Schelle. Getrouwd met H. Meierink in 1840. Zij overleed in 1867 aan de Langenholterweg buiten de Diezerpoort. Meyerink begint met een M. Want wie was WM? Ik heb dit gezin nog niet uitgezocht.

Vanmorgen weer geïnformeerd bij een dochter van de mevrouw waar dit schilderij tientallen jaren heeft gehangen. Zij heeft vanmorgen haar zussen hierover nog eens gebeld. Alle 3 geven ook nu weer aan, dat ze niets weten over de herkomst van dit schilderij. Hun ouders gingen in 1966 van de boerderij af. Ze herinneren zich niet dat het in de boerderij ergens heeft gehangen. Wel in het "burgerhuis"na 1966. In het trapgat..

Maar het kan toen eventueel al wel voor 1966 in het bezit zijn geweest van hun moeder. In deze lijst, met dit glas ervoor of opgerold op zolder in een kist. De mevrouw waar het nu bij in huis hangt is erg geïnteresseerd in "letterdoeken"en heeft het na overlijden van de moeder van de 3 zussen daarom gekregen.

Janny Lalkens
Berichten: 2592
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: borduurwerk

Bericht door Janny Lalkens » 04 aug 2020, 12:57

Nieuw telefoontje/nieuwe informatie:

rond 1960 erfde de familie voorwerpen zoals 4 stoelen met smyrna borduursel op de zitting en op de rugkant. Een smalle strook smyrna, een loper. In het midden van de zitting en de rugkant.Uit een erfenis van Herman/Mans Kloosterziel X Janna ...? Oom van Hendrik Aalbers uit Spoolde. En het zou heel goed kunnen dat dit schilderij toen opgerold geërfd is. Zonder lijst, zonder glas.

Janny Lalkens
Berichten: 2592
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: borduurwerk

Bericht door Janny Lalkens » 04 aug 2020, 15:23

Bericht 3.

Hendrik Frederikszoon Aalbers te Spoolde X Frederika Aalbers. Zij overlijdt 9 jan. 1904. 3 kinderen, 2 zoons en minderjarige dochter Janna Aalbers.

In een notariële akte tekent Janna haar echtgenoot in 1908 voor haar. Hij tekent als Harm Kloosterziel Wz. Woont op 's Heerenbroek. Dit echtpaar is vermoedelijk kinderloos overleden. Mogelijk komt het schilderij uit hun erfenis. Inclusief die 4 stoelen. Die zaten comfortabel, heb ik gemerkt.

Ook heb ik gekeken in kopieën van de familie Van der Wal en daar zag ik o.a. de namen Kamphuis en A. Marskamp als schuldenaars. En een huwelijk van een Van der Wal met Derk Zwier Maat. ( op zoek naar namen die beginnen met K of met M.) Hij is een zoon van Derk Jans. Hij was getrouwd met HenDrina van der Wal, dochter van Hendrik van der Wal X Lubbigje Kooiker. Lubbigje had een ongehuwde broer Jan. In Haerst. Zusje Marrigje van deze Hendrina trouwde met een broer van Janna Aalbers en werd zo schoonzus van Harm/Mans/Hermannes Kloosterziel.

Janny Lalkens
Berichten: 2592
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: borduurwerk

Bericht door Janny Lalkens » 04 aug 2020, 17:27

Bericht 4.
Waarom de notaris in de akte bij Derk Zwier Maat ook nog Derk Jans heeft laten zetten, weet ik niet, maar ik denk nu toch niet dat het om vader en zoon gaat. Dus ik laat dat Derk Jans er nu maar uit.

Gerrit Zielman
Berichten: 69
Lid geworden op: 08 jun 2009, 00:00

Re: borduurwerk

Bericht door Gerrit Zielman » 05 aug 2020, 08:09

Dank voor alle reactie`s . Volg het op de voet. Zit met de door jullie gegeven info diverse stambomen bij te werken en te doorzoeken.

Janny Lalkens
Berichten: 2592
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: borduurwerk

Bericht door Janny Lalkens » 05 aug 2020, 09:54

Gerrit, op kopieën van gezinsbladen Kloosterziel die ik van iemand ooit kreeg kan ik niets vinden dat matcht met wat wij zoeken. Ook niet bij de namen van hun echtgenoten. Wel 2 verdrinkingsgevallen, ten gevolge van het vergaan van schepen op de Zuiderzee. Altijd triest.

Daarna heb ik vanwege dat jaartal 1849 gekeken in de Hoofdelijke omslag Zwollerkerspel 1852 naar achternamen. Terwijl het helemaal niet duidelijk is dat het hier deels of helemaal om families uit Zwollerkerpel gaat. Gezocht op M, op Van de K en op Van K.

Berkum: (als er een P achter staat is het Poepershoek, B staat voor Bruggenhoek): Gerrit Marsman B Jan Muis Derk en Jan Meulenbelt P Janna Maat B Gerrit van der Kamp

Haerst: Hendrik Meulink Gerrit Willem Meulink

Langenholte: Derk van de Kolk

Holten: Gerrit van der Klocht

Schelle: met vraagteken Schelle: Klaas Mulder

Oldeneel: Dries Derks van der Kolk Antony van der Kolk Jan Meyberg

Ittersum: Albert van Keulen

Herfte: Gerrit Jan Meier

Westenholte: Klaas van der Kolk

Wythem: Jan Willem Meyerman Willem Mulder (=WM!) Sieze Meyer Jan Willem Melenhorst Evert Mol

Herfte: Gerrit Jan Meyer Peter Melenhorst

Windesheim: Gerrit van Keulen

Hoog Zuthem: kinderen Van der Kolk

Roebollige hoek: Gerrit Jan van der Kolk

Mastenbroek met vraagteken: Derk Meier Engbert Berents Meier Willem Kloosterziel, vanwege hint van gisteren: de herkomst eventueel bij de Kloosterziels te zoeken.. Harm van der Kamp Jan van der Kamp

Spoolde: Jan Meijerink

Streukel: Derk van der Kolk

Zalné: Willem Hendriks van der Kolk

Nog een Van der Kamp, plaats van herkomst moeilijk leesbaar.

Wat die eventuele herkomst bij de Kloosterziels betreft: Janna Aalbers X Kloosterziel was de enige dochter van Frederika Aalbers uit Langenholte die naar Spoolde trouwde en daar met een Aalbers getrouwd was. Janna kan de merklap ook via haar moeder hebben gekregen, omdat Janna de enige dochter was. Waarbij familie van Frederika Aalbers-Aalbers in Langenholte dan weer meer in beeld zou komen.

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Re: borduurwerk

Bericht door ria van bessen » 06 aug 2020, 00:30

het enige wat er in de buurt komt wat jaartal betreft en initialen is onderstaande

HDVK = HenDERK van der Kolk
IVK = Jan van der Kolk x met WM = Willemina Marsman

Bruidegom Hendrik van 't Ende Beroep Landbouwer
Geboorteplaats - Leeftijd 26
Bruid Aaltje van der Kolk Geboorteplaats - Leeftijd 25
Vader van de bruidegom Gerrit Gerrits van 't Ende Beroep Tapper
Moeder van de bruidegom Trijntje Meijerink
Vader van de bruid Jan van der Kolk Beroep Landbouwer
Moeder van de bruid Willempje Marsman
Gebeurtenis Huwelijk
Datum 01-08-1839
Gebeurtenisplaats Zwollerkerspel


Derk van der Kolk Beroep Landbouwer Geboorteplaats Haerst (Zwollerkerspel) Leeftijd 37
Bruid Hendrina van 't Hof Beroep Dienstmeid Geboorteplaats Berkum Leeftijd 26
Vader van de bruidegom Jan van der Kolk Beroep Landbouwer
Moeder van de bruidegom Wilmpje Willems
Vader van de bruid Fredrik Berends van 't Hof Beroep Landbouwer
Moeder van de bruid Gezina Gerrits
Gebeurtenis Huwelijk
Datum 20-12-1849
Gebeurtenisplaats Zwollerkerspel

Gerrit Zielman
Berichten: 69
Lid geworden op: 08 jun 2009, 00:00

Re: borduurwerk

Bericht door Gerrit Zielman » 06 aug 2020, 08:20

Dank je wel Ria.

Direct geprobeerd via WieWasWie.

Maar ik krijg het niet bij/voor elkaar.

Plaats reactie