Klaas Batink en Jannigje Hendriks Douw

Alles wat met genealogie te maken heeft.
roelofje
Berichten: 51
Lid geworden op: 16 mar 2020, 16:43

Re: Klaas Batink en Jannigje Hendriks Douw

Bericht door roelofje » 27 mar 2020, 12:12

Ik zal idd weer wat gestructureerder gaan zoeken. Ik was met patroniem aan zoeken en kwam zo de Bavink tegen.

Ik heb het testament gelezen. Rijkje erft dus van haar zus die krank te bedde ligt. Jammer dat er geen geboorte data of meer gegevens in staan. Kennelijk is er ook onroerend goed.
Rijkje en Jan Bate hebben 1 kind als ik kijk in de volkstelling. (Of iemand die inwoont.) Ik ga zoeken naar een kind.

En ook verder zoeken naar de kinderen van Hendrikjea Overschot.

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Re: Klaas Batink en Jannigje Hendriks Douw

Bericht door ria van bessen » 27 mar 2020, 13:38

De naam Oorschot / Oirschot wordt in Zwolle ook als Overschot gebruikt. Soms met van er bij soms zonder en toch betreft het dezelfde persoon.

Misschien is het goed dat in je achterhoofd te houden bij het zoeken?

Voorbeeld

Mattijs Overschot - doodskist geleverd 30-01-1755
Mathijs Overschot x Catrina Nagelaar - dochter Anna Maria 16-11-1732 Zwolle NG

Mathijs van Oirschot soldaat onder de overste luitenant Mulard trouwt teZwolle op 25-09-1730 met Anna Catharina Nagelaers

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Re: Klaas Batink en Jannigje Hendriks Douw

Bericht door ria van bessen » 27 mar 2020, 15:09

Ik weet niet of zij het is, maar bij deze ..

Zwolle testamenten f131 dd.23-11-1796
Erschenen Jan Gerrit Hulsebos en Elisabeth Hanke ehelieden, de eerste gaande en staande en de tweede ziek te bedde liggende doch beiden bij blijkend goed verstand en over haar natelaten goederen begerende te disponeren, zo verklaarden zij testateuren elkaar over en weer te institueren tot enige en universele erfgenaam, en in hetgeen na het overlijden van de langstlevende van hen van hun boedel overig mocht bevonden worden verklaren zij te institueren voor de halfscheid de naaste erfgenamen ab intestato van testateur en voor de andere halfscheid de naaste erfgenamen ab intestato van testatrice alsdan in leven zullen zijn. Testatrice legateert na haar overlijden aan haar zusters kinderen met namen Hendrika, Anna en Elisabeth van Oorschot al haar lijfstoebehoren zo van linnen en wullen als zilver en goud, om aanstonds na haar overlijden te worden uitgereikt.
Actum coram de Vertegenwoordigers Doijer en Queijsen.

roelofje
Berichten: 51
Lid geworden op: 16 mar 2020, 16:43

Re: Klaas Batink en Jannigje Hendriks Douw

Bericht door roelofje » 27 mar 2020, 19:05

Dat lijkt goed. Ik ga het verder bekijken.
Ik vond zelf nog deze:

Overledene Geertruij van Oorschot Beroep boerwerkster Geboorteplaats Zwolle Leeftijd 37
Vader Jan van Oorschot
Moeder Hendrika Jansen
Gebeurtenis Overlijden Datum 30-04-1832 Gebeurtenisplaats Elen (Hellendoorn)
Historisch Centrum Overijssel Plaats instelling Zwolle Collectiegebied Overijssel
Archief 0123 Registratienummer 6775 Aktenummer 26 Registratiedatum 01-05-1832
Akteplaats Hellendoorn Collectie Hellendoorn, registers van overlijdens
Opmerking gehuwd; partner niet vermeld

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Re: Klaas Batink en Jannigje Hendriks Douw

Bericht door ria van bessen » 27 mar 2020, 19:28

Deze kan helaas niet de moeder zijn van Klaas Batink, want in 1796 is ze nog maar 16 jaar. Volgens de erfuiting in Zwolle.
En Hendrika is omtrent 53 jaar als ze overlijdt.

roelofje
Berichten: 51
Lid geworden op: 16 mar 2020, 16:43

Re: Klaas Batink en Jannigje Hendriks Douw

Bericht door roelofje » 27 mar 2020, 21:10

Nee ik dacht meer aan een dochter van Hendrikje/a

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Re: Klaas Batink en Jannigje Hendriks Douw

Bericht door ria van bessen » 27 mar 2020, 21:43

Hoe bedoel je? ... dochter van Hendrikje /Hendrika.

Geertrui is de dochter van Jan van Oorschot.
Haar doop zou op VpNd te vinden moeten zijn.

Hendrika van Oorschot is 16 jaar in 1797 en kan om die reden niet de moeder zijn van Klaas Batink.

Zwolle erfuitingen Waterstraat f29v dd.29-06-1797
Momberen over de kinderen van Harmanus van Oorschot en wijlen Berendina Hanke, genaamd Hendrika oud 16, Anna Elisabeth oud 15, en Elisabeth oud 13 jaar: Jan Hulsebos en Michiel van Oorschot.
De voogden hebben de voogdij aangenomen en verklaring gedaan volgens het reglement. Vervolgens hebben dezelve dubbele inventaris overgeleverd, die beide met het exhibitum zijn getekend, waarvan de ene teruggegeven en de andere alhier gedeponeerd is, blijkens welke de vader aan zijn voornoemde kinderen heeft bewezen ieder 12 gl., nemende daarboven aan dezelve tot hun meerderjarigheid of eerder trouwen behoorlijk op te voeden en te onderhouden en hebben de beide genoemde voogden zich tot borgen gesteld wegens gemelde erfuiting a 36 gl.
25-07-1797: Hebben vorenstaande pupillen thans alle door huwelijk meerderjarig en geassisteerd door hun mannen, de voogden voor hun administratie bedankt dezelve quiterende ingevolg stadsrecht.
Afgedaan.

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Re: Klaas Batink en Jannigje Hendriks Douw

Bericht door ria van bessen » 27 mar 2020, 22:45

bericht 2

Volgens de huwelijksakte van 20 mei 1813 is Hendrina Overschot nog in leven - ze geeft toestemming - wanneer dochter Jantjen Gerrits trouwt .
De vader - Gerrit Herms Visscher is overleden.

En ook aanwezig is Harm Gerrits Visscher oud 25jr en broer van de bruid. Hij tekent de akte.

Zo ook bij de andere zus Jannigjen is hij aanwezig - maar daar zijn de ouders allebei overleden.

Het is dus vreemd dat er geen overlijden van haar te vinden is - dan alleen het overlijden van Hendrika Overschot als wed. van Jan Batink.
datum 20 maart 1814
Het huwelijk van Jannigjen is op 10 november 1814

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Re: Klaas Batink en Jannigje Hendriks Douw

Bericht door ria van bessen » 28 mar 2020, 08:34

bericht 3

Op grond van mijn bericht 2 is de conclusie te trekken dat de overleden Hendrika dezelfde is als Hendrina én dat zij na het overlijden van Gerrit Herms - én na 1795 - is hertrouwd met Jan Batink.
En kan ze niet de moeder van Klaas zijn.
Mogelijk is Jan Batink een oudere broer van Klaas?

Er is zelfs een mogelijkheid dat Jan Bate - Jan Batink is ?

roelofje
Berichten: 51
Lid geworden op: 16 mar 2020, 16:43

Re: Klaas Batink en Jannigje Hendriks Douw

Bericht door roelofje » 28 mar 2020, 14:28

Ik moet echt even de lijnen en jaartallen op papier gaan uitwerken. Ik kom er wat in om.
Het zou mooi zijn als ik het overlijden van Gerrit Herms bevestigd kan krijgen.
En het zou goed kunnen dat Jan Batink een broer is van Klaas.

Jan Bate is getrouwd met Rijkje. Zij maakt al in 1777 een testament op met haar zus. Dan zou ik denken dat zij en Jan Bate ouder moeten zijn en dat Jan Bate niet dezelfde kan zijn als Jan Batink.

Klaas Batink wordt in Willemsoord ook een keer Nicolaas genoemd.
En nog iets vreemds. Een zoon staat daar eerst te boek als Gerrit en daarna als Jannes.

Plaats reactie