Lankhorst

Alles wat met genealogie te maken heeft.
eppe
Berichten: 443
Lid geworden op: 06 okt 2007, 00:00

Re: Lankhorst

Bericht door eppe » 19 feb 2020, 12:59

Ja, dan zijn haar zus en broer. Dan is er nog de Jan Hendriks en een Grietje Geuchies. 5 kinderen bekend van Geuchien Jans

eppe
Berichten: 443
Lid geworden op: 06 okt 2007, 00:00

Re: Lankhorst

Bericht door eppe » 19 feb 2020, 13:46

3 erven in Lankhorst dat onder IJhorst viel in begin 17e eeuw:

1602 paardengeld; Roloff Gaijkens, Albert Roloffs en Albert Wolters

1602 verpondingen: Roloff Gaijkens bruijckt drie vierendell van een hoeve landts gelegen op der Lanckhorst hem selven toebehoerende. Johan ter Lanckhorsts erffgen. soe Albert Roloffs gebruijckt groot drie vierendell van een hoeve. En Albert Wolters als gebruijcker van die Ed. Reijner vanden Cloosters guet

1602 boterpacht; Roelof Goechkens, Albert van Cuyck nu…..Jan ten Over….., Claas ter Lankhorst,

1619 boterpacht; Jan van Clooster, Oosterhuys ofte Albert van Cuick en Claas ter Lankhorst

Uit een ander register heb ik gezien dat een erf in Lankhorst 1,5 hove groot is. In 1602 gebruikt Roelof Gaijkens ¾ erf en naast hem de erfgenamen van Jan ter Lankhorst ook ¾ erf. Gelijke portie dus, dit duidt vaak op familieverband. Is wijlen Johan = Johan Gaijkens een broer van Roelof en de vader van Geuchien Jans, wiens kinderen bij trouwen uit de Lankhorst komen? of een zwager, kan ook.

Jan ten Over zal ws Ten Oever zijn, net als Oosterhuis uit Avereest.

Albert Roelofs = Albert van Cuick.

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Re: Lankhorst

Bericht door ria van bessen » 20 feb 2020, 12:35

Geen idee hoe dit zit. Waren ze eigenaars?
Zijn er ook registers van 1674 en 1682 bewaard gebleven?

Ik zag in de allereerste akte f1 van het ORA Staphorst/Rouveen - dat er een huis met land wordt verkocht door ene Derck Gerrits [?] waaraan gelegen is ten westen; land wat toebehoort aan de kinderen van zal. Geuchien Jans.
Wilm Hubert is met 12 margen gelegen ten oosten.
Datum febr. 1658

Dan dit

Er is nog een Claes Werners met vrouw, een Hermen Werners met vrouw, en een aantal personen met patroniem Claesz . Betreft een erve en land in het Mullinger Landt of Zandt ? op f 129.
Akte is van 1664.

Aanvulling
op folio 274 wordt een Steven Janssen Lanckhorst met vrouw Trijne genoemd.

En er is in dit ORA ook een Willem Hilbers Lankhorst x met Aaltjen Roelofs.
te vinden op foto 0074_1_0012

Gezien onderstaande kan de zoektocht ook breder.?
Wat doet Coendert Willems tot Raalte hier en een weduwe uit Ommen die geld leent?

En die 3 muddeland - waar komen die vandaan? Gekocht of ge-orven?

Den 15 Maij 1674 Burgermrn. Ten Velde en Ten Poortinge. folio
Heeft Claes Warners ten overstaan van Henric Gerrits als momber over ’t onmondige kind van Claes Warners bij z. Hester Gerrits geprocreerd aan ’t kind voors. bewezen zijn moeders goed, te weten 1000 gl. aan actien en obligatien bestaande in 430 car.gl. over de weduwe van Kier Roelofs tot Ommen, een acte van 125 car.gl. over ’t huis van Jan van Lubeck, een obligatie van 200 car.gl. over de weduwe van Jacob Claes, een obligatie van Coendert Willems tot Raelte van 100 car.gl., een obligatie over de volmachten van Staphorst van 150 car.gl., welke actien en obligatien voor goed worden toegezegd bij Claes Warners voornoemd.
Een stuk land in Steenwijcker vhenen groot omtrent 3 mudden land, hebbende ten oosten Wicher Rolofs, ten westen [=burgermeester RvB] Rijckman Ram, twee zilveren kettenkens, 2 zilveren hechtkens, een kerckboek met zilver beslach, een rinck, linnen en wollen, tot des moeders lijf hebbende behoord, een bedde met zijn toebehoor. Nog heeft Claaes Warners verklaard dat het kind als het tot zijn jaren is gekomen volgens huwelijkscontract tussen hem en zijn tweede vrouw opgericht nog iets heeft te eisen, hetwelk hij belooft na te komen, en deze uitwijzing bij de Magistraat en wezevaderen geapprobeerd.

eppe
Berichten: 443
Lid geworden op: 06 okt 2007, 00:00

Re: Lankhorst

Bericht door eppe » 20 feb 2020, 15:24

Hoi Ria, Super gevonden. Ik probeer wat te beantwoorden, maar zal niet ineen bericht lukken.

Willem Hilberts (van Aaltje Roelofs) is zoon van Hilbert Jans x Lysje Roelofs
1630 grondschatting Koekange: Hilbert te Lankhorst wegens sijn erve daar meyer van Berent Leenmeyer(?)
(Hilbert komt ws van Koekange, dus Lysje van Lankhorst?)

Ik twijfel niet aan je transcriptietalent, maar komt die Coendert Willems niet uit Uffelte? Een CW komt in mijn gegevens voor (van ong. 1625) en Havelte en Uffelte waren heel erg op Steenwijk georiënteerd…

Die 2e Claas Werners is erg interessant. Ik kan hem niet plaatsen. Wel een Harmen Werners, die is een zoon van Warner Derks x Lubbigje Geerts. De laatste komt van Lankhorst! Maar mijn Harmen is van 1655, dus toch andere? En waar ligt Mullinger land?
Lubbigje is een dv Geert Luggers x NN. Geert is hertrouwd rond 1635 met Jentje Meilof. Al typende bedenk ik mij, Ik zoek een onbekende Gerrit Lankhorst, is Geert Luggers deze persoon (Geert en Gerrit werden wel vaker verward eerder)? Nee, van Geert geen Hester en Hendrik bekend.

1675 en 1682 IJhorst (Lankhorst) heb ik registers van, maar heel andere namen; Wildeboer, Ketel, etc.

Steven Jans kan ik ook niet plaatsen. Ik heb een kandidaat qua leeftijd, van ong. 1640, maar die komt van de Bloemberg, toch iets verderop. Waarvan ik weet dat hij getrouwd was, maar geen gegevens bekend.

eppe
Berichten: 443
Lid geworden op: 06 okt 2007, 00:00

Re: Lankhorst

Bericht door eppe » 20 feb 2020, 15:59

Over je eerste alinea:

Willem Huberts kom ik tegen als schoonvader van Derk Roelofs Brand, die laatste woonde op Averlankhorst en wiens tweede vrouw Jentje Willems een dochter was van ene Willem Hubers uit Zwartsluis (?). Derk Roelofs is van ong. 1615. Maar ze trouwden pas rond 1678.
Dus Willem Hubers is niet dezelfde als Willem Hilbers, ofwel?

Als het inderdaad Derk Gerrits is, interessant. Heb hem niet in mijn gegevens.

eppe
Berichten: 443
Lid geworden op: 06 okt 2007, 00:00

Re: Lankhorst

Bericht door eppe » 20 feb 2020, 16:41

Die 2e Claes Werners is interessant, maar wellicht wat vergezocht. Komt mijn uitleg; veel personen in Lankhorst komen oorspronkelijk uit Drenthe. In Ruinerwold woont ene Claes Werners van ong. 1580/90 met een zoon Gert Claes Werners van ong 1610/15. Komt er in jouw akte van 1664 een Gert Claes voor? (Zo ja, Gert = gezochte Gerrit Lankhorst??)

klunder
Berichten: 445
Lid geworden op: 19 mei 2006, 00:00

Re: Lankhorst

Bericht door klunder » 20 feb 2020, 21:42

De akte nagekeken en in de akte staat inderdaad Uffelte en geen Raalte.
Groet, Peter

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Re: Lankhorst

Bericht door ria van bessen » 20 feb 2020, 22:41

Ik heb er helemaal nog geen goed zicht op, Eppe. Dit zijn zomaar wat namen die ik tegenkwam in het ORA Staphorst/Rouveen.
Fijn dat jij ze toch [ongeveer] kunt plaatsen.

Claes Werners wordt vermeld in het lidmatenboek van Rouveen. - zie VpNd onder Kerkeraad NG 1655-1804[deel 2]
In dit boek worden ook giften aan de kerk genoemd o.a. namen genoteerd onder het Munneker Slag - VpNd [deel 1] pagina 10

De akte waar Claes Werners in genoemd wordt als gehuwd met - als ik het goed lees - is dat ene Claesien. datum 1664 folio 129.

Steven Jans is bij nader inzien - dus Claesen Jans. Gehuwd met Trijne, zij verkopen aan Jan Clasen en Jantien zijn vrouw 2 akkerland met huis en hof gelegen in het Wester lant/slagh?

Ik transcribeer niet meer zoveel, ik moet er weer helemaal in komen.
Goeie oefening trouwens.

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Re: Lankhorst

Bericht door ria van bessen » 21 feb 2020, 12:24

bericht 2

verdere namen akte 1664

Diewertien Hermsen is de moeder van Jan en Hermen Claesen.
Hermen is getrouwd met Hendrikien en Jan met Geese.

De eerder genoemde Claes Werners met vrouw Claesien[?] en Hermen Werners met vrouw Niessien [?]

Ene Warner Hermsen gehuwd met Claesien. Als ik de schrijfwijze van haar naam vergelijk met de naam van de vrouw van Claes Werners dan twijfel ik of bij Claes Werners er niet wat anders staat.
Iets van ...aentien.

genoemd een Derk Hermsen x Henderkien

en alle erfgenamen van Berent Hermsen. de 1e letter is dezelfde letter als bij Mullinger slag wat dan Bullinger slag zou moeten zijn? Terwijl in het kerkenboek dit duidelijk een M is. Maar dit is de b van Botter

Als je er belang bij hebt dan wil ik Peter Klunder wel vragen of hij de akte correct wil transcriberen. Hij is er heel goed in.

Dieuwertien is ook lidmaat in 1655

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Re: Lankhorst

Bericht door ria van bessen » 22 feb 2020, 10:04

ria van bessen schreef:
21 feb 2020, 12:24
bericht 2

NIEUW - aangepast 10.04u

Opden 30 Meij 1664 voor Rigter Jan van Cuijck.
Cornoten Hendrick Jans en Arent Geers.
Erschenen Claes Warners caverende voor Claertien zijn huisvrouw, Hermen Warners caverende voor Meusse zijn huisvrouw, Hermen Claes caverende voor Aeltien zijn huisvrouw, Geert Claes caverende voor Henrickien zijn huisvrouw, Jan Claes caverende voor Geese zijn huisvrouw, Hermen Claes caverende voor Hendrickien zijn huisvrouw en Jan Claes en Hermen Claes instaande en caverende voor hun moeder Dievertien Hermes [kantlijn en Werner Hermes mede caverende voor Claesien zijn huisvrouw], als erfgenamen van wijlen Berent Hermes en hebben tezamen bekend om een welbetaalde somme penningen te hebben verkocht aan Evert Claes en Jantien zijn huisvrouw en Egbert Pouwels en Marchien zijn huisvrouw, 4 akkers land met huis en hof met dat holtgewas daartoe behorende, gelegen op Staphorst in’t Bullinger Slach in 8 akkeren, strekkende beneden uit de Riesde naberlijk, buurlijk tot boven in’t Mosfeene, zoals zal. Berent Hermes tegens Roeleff Arens heeft gedeelt en daartoe berechtigd zijn, daar ten oosten Hermen Meiloffs met 8 akkeren en ten westen de erfgen. van Berentjen vander Vechte met 8 akkers land naast aan geland zijn, bezwaard blijvende jaarlijks met een schepel rogge, voorts huispacht, sluispacht, paterborrens geld, botterpacht, tentgelt, en alles anders naberlijk, buurlijk met heeren en buurlasten. Zij doen hiervan afstand ten profijte van genoemde Evert Claes en Jantien en Egbert Pouwels met Marchien voorn. en hun erfgenamen, en zij zullen dit wachten en waren exempt de portie zo Evert Claes en Jantien eheluiden daarin aangeërfd is.



Dieuwertien is ook lidmaat in 1655

Plaats reactie