Willem Assies - Haerst

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Re: Willem Assies - Haerst

Bericht door ria van bessen » 16 apr 2020, 10:02

Als Assien Egberts de vader zou zijn van Willem Assien etc. zoals je nu vermoed, dan hoort Willem bij de reeks Hogebeek uit Wijhe.
Ik heb daar tot nu toe geen enkele aanleiding voor gevonden.

Wat is trouwens gebeurt met de jongste berichten ? Ik zie boven jouw bericht een bericht van dec. vorige jaar, zijn de nieuwe berichten verderop geschoven - heb je alles gecopieerd of zo?

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Re: Willem Assies - Haerst

Bericht door ria van bessen » 16 apr 2020, 10:03

O,ik zie het al - een nieuw topic :)

Herman van der Bent
Berichten: 293
Lid geworden op: 30 jul 2017, 12:09

Re: Willem Assies - Haerst

Bericht door Herman van der Bent » 16 apr 2020, 10:12

Assien Egberts de veronderstelde vader van Willem Assien zou dan kunnen horen bij de reeks Hogebeek uit Wijhe, maar volgens mij is nog niet duidelijk dat de Assien Egberts X Geertien Geertssen Brants inderdaad diegene is uit de Reeks Hogebeek? Het zou toch ook een andere Assien Egberts kunnen zijn [verondersteld met een familienaam van der Bent].

Ha, ja dit is het eerdere topic waarin ik al zocht naar de ouders van deze Willem Asjes. Het leek me handiger dat te scheiden van de zoektocht naar Assijn Geerts X Teunisje Berents. Dan loopt het niet door elkaar. Ik blijf het ook nog steeds leuk vinden om Teunisje Berents uit te zoeken hoor! Maar als dit idee klopt, dan overlijdt hun Willem inderdaad in 1684 en horen ze dus niet bij elkaar. Met deze twee onderwerpen in twee forumtakken blijft alles een beetje overzichtelijk.

Janny Lalkens
Berichten: 2593
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: Willem Assies - Haerst

Bericht door Janny Lalkens » 16 apr 2020, 10:44

In de Verponding 1737 is er onder Berkum vaak sprake van land op de Maetgraven, maar meestal heel vaag. Bijv. blz. 209 Lubbert Assjes 1 morgen op de Maetgraven.

Berkum Bruggenhoek blz. 204

Nr. 11

6 morgen de erfg. Meulenbelts [als eigenaar] De wijnkoper Hellendoorn [huurder?]
[ onderverdeeld in: ]


nr. 11 1e [onderdeel] 1 morgen een Maatgravenslagh.

nr. 11 2e [onderdeel: ] eigenaar Dr. Henrik Meulenbelt te Zwolle: 4 3/4 morgen uit voorschreven 6 morgen: [dit weer onderverdeeld in]
1 groote Akker zaaijland agter Derk Driessens Hoff ùijt ROETMANS ERVE [en] 3 morgen Hooijland Lesers goed genaemt

nr. 11 3e [onderdeel] 1/4 morgen de wede de Vries

[Gevolgd door] Berend Andries [Doorn, denk ik] 10 morgen den Cakelaar [Die boerderij lag toch bij de Berkummerbrug?]


Maetgravenland is niet alleen onder Berkum Bruggenhoek te vinden. Ook wel onder Velthoek bijv.

Annetje Warners hield zich vlak voor huwelijk op bij de Berkummer brugge. Maar dit terzijde.

Janny Lalkens
Berichten: 2593
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: Willem Assies - Haerst

Bericht door Janny Lalkens » 16 apr 2020, 10:57

Bericht 2.
Is er een transportakte van Roetermansgoed waarin een huurder of verschillende huurders worden genoemd?

Egbert_
Berichten: 4076
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Willem Assies - Haerst

Bericht door Egbert_ » 16 apr 2020, 11:29

Roetermansgoet was een leengoed onder Stift Essen:
https://historischcentrumoverijssel.nl/ ... &milang=nl

En het is behoorlijk versnipperd geraakt. Het vreemde is bovendien, dat het lijkt te bestaan uit een verzameling percelen. En geen bebouwing. Bij geen van de delen zie ik een bebouwing vermeldt.

Albert Gerrytssen Brants heeft een stukje in de Maetgravenslach in bezit gehad:

https://historischcentrumoverijssel.nl/ ... &milang=nl

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Re: Willem Assies - Haerst

Bericht door ria van bessen » 16 apr 2020, 11:29

Herman van der Bent schreef:
16 apr 2020, 10:12
Assien Egberts de veronderstelde vader van Willem Assien zou dan kunnen horen bij de reeks Hogebeek uit Wijhe, maar volgens mij is nog niet duidelijk dat de Assien Egberts X Geertien Geertssen Brants inderdaad diegene is uit de Reeks Hogebeek? Het zou toch ook een andere Assien Egberts kunnen zijn [verondersteld met een familienaam van der Bent].
Er is een Assien Egberts in Haarst én een Assien Egberts in Wijthem.
Aangezien Egbertje en Willem allebei als wonende te Haarst trouwen, zou je inderdaad Assien Egberts uit Haarst als vader verwachten.
Het is best mogelijk hoor dat zij zijn kinderen zijn.
Het moet alleen even bewezen worden.. :D

Herman van der Bent
Berichten: 293
Lid geworden op: 30 jul 2017, 12:09

Re: Willem Assies - Haerst

Bericht door Herman van der Bent » 16 apr 2020, 11:31

Het hele Stift Essen deel Berkum staat vol met het Roetermansgoed, vanaf stuk 2.542 en dan verder. https://www.archieven.nl/nl/zoeken?miva ... iview=inv2

Veel vermeldingen die ik nog niet kan plaatsen, maar veel militairen, van Haersoltes, Egberts en ook wel Assies. Omdat later Cornelis van der Bent ook militair is en ook Arent en WIllem Asjes van der Bent wel reislustig zijn kan het zomaar hier ergens vandaan komen. Of Willem Asjes dan afstamt van Geertien Geertssen Brants die trouwt met Assien Egbertssen weet ik niet. Die kan militair geweest zijn waardoor dopen en eventueel het trouwen ergens anders gedaan zijn? Of de Willem Asjes stamt nog van een andere Assies af. Al past de Brantssslag en ook dochter Stijntje met de andere kinderen wel mooi in de theorie Geertien Geertssen Brants X Assien Egbertssen.

Misschien knoop ik veel te veel aan elkaar hoor. Graag kritisch benaderen.

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Re: Willem Assies - Haerst

Bericht door ria van bessen » 16 apr 2020, 14:51

Op zoek naar hard bewijs of Assien Egberts uit Haarst dezelfde is als de kleinzoon van Wijchmoet Hendriks, stuitte ik op het volgende.
en wat jullie vast allang was opgevallen .. maar ik had het niet gezien ;)

Ik had de kinderen van Assien Egberts wel in beeld maar niet deze link gezien.
Assien Hendriks uit Haarst is een kleinzoon van Assien Egberts [ zoon van Egbert Jans VAN GRAAL]

Swaantje Assies zijn tante [de zus van Aaltje zijn moeder] huwt 1e x met Hans Gerrits uit Wijhe. Van de grote Woerd.
Ook vermeld in stift Essen.

Aeltijn Assins d.v. Assijn Egbers [=VAN GRAAL] wonende te Harculo mei 1636/12-06-1636 Henrick Willems

Zwollerkerspel
f157 - Eodem [16 feb 1667], judice assessoribusq. ijsdem.
In het Gericht is verschenen Aeltijn Assies, weduwe van wijlen Henrik Schutte tot Haerst, geassisteerd in dezen met Henrik Queisen, gerichtschrijver. Zij heeft tot mombers over haar twee onmondige kinderen, bij wijlen haar voornoemde eheman in echte geprocreerd, met name(n) Willem en Berentien Henrix, verzocht Jan Assies, Weertmeister tot Herculo, oom van de moeders zijde, en Jan Henrix te Langenholte, halve broer van de kinderen. Dewelke daarop door het Gericht verhoord zijnde, de voorschreven kinderen [hun] voordeel en beste in alles te zullen zoeken en waar te nemen, zoals goede mombers behoren te doen.
Waarna zij comparante, geassisteerd als voren, aan haar voorschreven twee kinderen ten overstaan van deze hun mombers erfuiting heeft gedaan en voor hun vaders goed bewezen, gelijk ook aan haar twee mondige kinderen, met name(n) Klaes en Assien Henrix, mede bij haar voorschreven eheman in echte geteeld, elk een somma van 1000 Caroli gulden, aan de mondigen terstond en aan de onmondigen als een ieder van deze kinderen 20 jaren oud geworden zal zijn, te ontrichten of te verrenten. Zij belooft deze kinderen ondertussen en zo lang na staatsgelegenheid in kost en kleren te onderhouden [te verplegen], en naderhand een eerlijke uitzet [uitsettinge] mee te geven. Waarmee zij comparante verklaarde een goede en oprechte erfuiting aan haar voornoemde kinderen gedaan te hebben, onder verband van haar persoon en goederen. Zonder argelist.

- Willem Hendriks
- Berentien Hendriks
- Claas Hendriks
- Assien Hendriks

Nb Moeder hertr. met Lubbert Jans

05-03-1667 Lubbert Jansen wed en Aeltjen Asjes wed beijde te Haarst

Zwollerkerspel
f158 - Eodem [16 feb 1667], judice assessoribus ijsdem.
In het Gericht is verschenen Lubbert Jansen, woonachtig tot Haerst. Hij heeft tot mombers over zijn vier onmondige kinderen, bij wijlen zijn overleden huisvrouw Grietijn Jacobs in echte geprocreerd, met name(n) Aechte, Mette, Trijntijn en Jan Lubberts, verzocht Peter Jacobs van Markel, woonachtig tot Barkum, aangehuwde oom van vaders zijde, en Egbert Berents, woonachtig op 's Heerenbroek, de kinderen hun halve broer. Dewelke daarop door het Gericht verhoord zijnde, deze momberschap hebben aangenomen en beloofd der voorschreven kinderen voordeel en beste in alles te zullen zoeken en waar te nemen, zoals goede mombers behoren te doen.
Waarna hij comparant aan zijn voornoemde kinderen, ten overstaan van deze hun mombers, erfuiting heeft gedaan, en voor hun zaliger moeders goed bewezen [aan] ieder kind de somma van 500 Caroli gulden, en bovendien [aan] iedere dochter zo veel zilverwerk, te weten voor 65 gulden, zoals de oudste dochter Berentijn gekregen heeft, waartegen de zoon een paard zal krijgen [hebben], en dan nog [aan] ieder een bed met zijn toebehoren en 20 gulden voor een kast; te ontrichten aan een ieder van deze kinderen als zij 20 jaren oud geworden zullen zijn. En in het geval [in cas] één of meer van de voornoemde kinderen zonderlijfs erven komt te overlijden, dan zal de nalatenschap van deze(n) erven en [ver]sterven voor de helft op hem erfuiter en voor de andere helft op de andere halve en hele zusters en broers, die dan leven. Waarmee hij comparant verklaarde een oprechte en sincere erfuiting aan zijn voorschreven kinderen te hebben gedaan, onder verband van zijn persoon en goeder. Zonder argelist.

Berentjen Lubberts jd te Haarst x Assien Hendriks jg tot Haarst Zwolle 05-03-1667
- Hendrickien 19-09-1669
- Lubbert 9-3-1673
- Lubbert 21-3-1675
- Eghbert 21-2-1677
- Berent 3-8-1681

Assien Hendriks is OOM van VZ over de kinderen Jan en Lubbert van Jan Lubberts en Geesjen Jans w. in ’s Heerenbroek
= dus stiefbroer én tegelijk zijn zwager

Zwollerkerspel f276 - 2 dec 1682 - Richter Bernard Holt.
Keurnoten Hermannus Holt en Henrik Holt, Dr.
In het Gericht is verschenen Jan Lubbers op s' Heren Broek. Hij heeft over zijn twee onmondige kinderen (Jan en Lubbert), in echte geprocreerd bij zijn zaliger huisvrouw Geesjen Jansen, tot mombers verzocht Hermen Willems op Uiterwijck, oom van moeders zijde, en Assijn Hendriks [er stond eerst: Jansen] tot Haarst, oom van vaders zijde.

Weer een introuwen in de [stief]familie.

Egbert_
Berichten: 4076
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Willem Assies - Haerst

Bericht door Egbert_ » 16 apr 2020, 15:39

Egbert Berents, woonachtig op 's Heerenbroek, de kinderen hun halve broer
Deze Egbert Berents was getrouwd (1665) met de weduwe Barbara Hansen, zus van Geertjen Hans, de schoonmoeder van Swaentje Berents (x Herman Hendriks Possien)

Egbert Berents was dus aangetrouwde oom van Swaentje Berents, en eveneens aangetrouwde oom van haar man Hermen Hendriks Possien.

Plaats reactie