bericht voor odette

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Janny Lalkens
Berichten: 2602
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door Janny Lalkens » 11 nov 2019, 21:00

Ja, inderdaad, waar komen die Roelofjes vandaan? Dat kan mogelijk nu worden opgelost, zie reactie van Ria.

Ria, deze nieuwe richting naar Dalfsen komt mij geloofwaardiger voor dan dat gezin in de Brinkhoek, want er lopen nog steeds geen lijntjes van uit Willem Rutgers Bosch in Diese naar de Brinkhoek toe, ondanks allerlei gelegenheden die er wel waren: momberstellingen, huwelijksgetuigen. Maar alles draait in de familie van de Brinkhoek steeds om die Lubbert Jans en Willem Rutgers is nooit in beeld.

En nu in die huwelijksaantekening, dat het bewijs van overlijden van de grootouders uit Dalfsen moet komen: dan wordt de Brinkhoek toch hier helemaal genegeerd! Omdat er gewoon geen verbinding is, denk ik.

Willem Rutgers in Diese duikt een paar keer op in aktes die in Transportregister staan. Ik heb die bron hier niet in huis.

Zijn de volgende aktes bekend?
1. Transportregister blz. 99 8 nov. 1768 Mogelijk staat dat in het opnieuw omgenummerde deel wat dan nu 2025 heet? Zie blz. 188 van 2e deel Mensema Inventaris Stadsarchief Zwolle uit 2007 voor de nieuwe archiefnummers.

2. Transportregister blz. 17 14-11-1785 Nieuw nummer 2028. Stond die akte hier al ergens in dit topic? Ergens in het begin? Lening met onderpand?

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door ria van bessen » 11 nov 2019, 21:57

Ik heb alleen die transportakte die ik al heb gegeven. Verder heb ik niks over die Willem Rutgers.

Ik heb in de VOT 1748 Dalfsen gekeken onder Rechteren en daar heb ik alleen een Rutger Gerrits [!] met vrouw Jennigjen Jansen en 3 kinderen onder de 10 jaar. Ik weet niet of Jan Rientjes dit verkeerd heeft of dat er een verschrijving is?

Maar onder Rutger Willems is niets te vinden in het dpb Dalfsen.
Mogelijk Heino?

Onder Rutger Gerrits wel dopen, maar die is uit Gerner.
En een Rutger Gerrits rotmeester in Lente [1748]

Hij is vermeld in de voogdijakte als Willems, en ook bij zijn hertrouw.

Janny Lalkens
Berichten: 2602
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door Janny Lalkens » 11 nov 2019, 22:19

Dat gezin uit Oudleusen is later een familie Van Leussen geworden. Voorgeslacht van me. Ik heb 10 kinderen van Rutger Roelofs en Hendrikje Lubberts met doopdata tussen 1735 en 1753. 3 x Geertien of Geertje, 1x Geert een Roelof en een Roelofje 2 Jannegjes ( Jennigje) en de al bekende Jan en Lubbegien. Jammer, geen Willem Rutgers

Van dat andere gezin uit Dalfsen heb ik nog niets kunnen vinden, maar omdat ik las dat het zo jammer was dat de documenten van overlijden niet (meer) in de huwelijksbijlagen van dat huwelijk van Hermpje X 1813 Bartelt Bartels zaten, vraag ik me af, hoe dat bij de huwelijken van de beide zusjes Hendrikje en Berentje zat. En bij de broers Hermen en Rutgert. Sommigen zijn 2x getrouwd.

Zouden bij beide broers en bij beide zussen er geen overlijdensakten van de grootouders uit Dalfsen in de huwelijksbijlagen kunnen zitten? Hermen trouwde al in 1767, dus mogelijk bij hem niet, maar sommigen (her)trouwden in de Franse tijd, dus wie weet?

Van die mensen die in Diese Bartels/Bertels in de naam hebben zag ik belijdenisdatums voorbij komen of soms een huwelijksdatum. Heb je daar nog wat aan?

Gebruikersavatar
Odette
Berichten: 374
Lid geworden op: 15 dec 2010, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door Odette » 12 nov 2019, 08:58

Goedemorgen Ria, Janny, allen, heel veel dank voor alle bijdragen weer.

Ik denk ook dat richting Dalfsen de sleutel kan liggen. Hier het betreffende stukje tekst.

Afbeelding (plaatje uploaden werkt niet?)

de link dan: https://historischcentrumoverijssel.nl/ ... miview=ldt

Bron: BS Huwelijk Erfgoedinstelling Historisch Centrum Overijssel Plaats instelling Zwolle
Collectiegebied Overijssel Archief 0123 Registratienummer 14554 Aktenummer 81
Registratiedatum 13-08-1813 Akteplaats Zwolle Collectie Zwolle, registers van huwelijken en echtscheidingen

Helaas zijn alleen van dit huwelijk en van het 2e huwelijk van de jongste broer Rutgert bijlagen "beschikbaar", d.w.z. de door Familysearch gefilmde bijlagen zijn bij Rutgert chaotisch en onordelijk (gemengd met die van iemand anders) en bij Hermpje incompleet. Ik vraag me af of die van Hermpje misschien op papier, in het archief zelf, nog wel beschikbaar zijn? Is er misschien iemand die ze voor me kan/wil opvragen en nakijken?

Helaas in de komende dagen weinig tijd voor pleziermaken met genealogie, morgen naar de presentatie van het nieuwe boek van mijn vriendin Thera (waaraan ik een kleine bijdrage heb geleverd, zie de stambomen hier https://theracoppens.nl/boeken/232-joha ... retha.html) en 's avonds komen er logees uit het buitenland, vrijdag ben ik jarig, wel pleziermaken in het verschiet dus maar op een andere manier. Om jullie te laten weten waarom ik (nog) niet reageer op jullie zeer gewaardeerde bijdragen. Maar ik kom er ZEKER op terug, want ik wil deze vraag heel graag oplossen.

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door ria van bessen » 12 nov 2019, 14:17

Veel plezier de komende dagen, Odette

We puzzelen gewoon door.

* bericht gecorrigeerd

De Rutger Willems uit Rechteren die ik hier eerder plaatste, is, volgens mij, dezelfde als onderstaande.

Teruggevonden in Berkum/ Zwolle.
Zelfde [2e] vrouw, zelfde voogden en een zoon Willem, uit het eerdere huwelijk. De moeder is Dina Teunis.

Maar deze zijn RK -

Zwollerkerspel f327 - 3 mrt 1754 - Richter T. v. Muijden.
Keurnoten Jan Henriks van Haarle en Bartelt van Raalte.
In het Gericht is verschenen is Jannegien Jans, weduwe van Rotger Willemsen te Berkum, hierbij geassisteerd door Andries Verhagen als haar momber. Zij heeft tot mombers over haar 3 kinderen (Dina, Jan en Geertien Rutgers), door [bij] haar voornoemde man nagelaten, gesteld Henrikus Willems, van Zeese onder Ommen, oom van vaders zijde, en Gerrit Jansen, van den Hardenberg, oom van moeders zijde. Beiden nemen de momberschap aan.
Zij verklaart niets te hebben om aan de kinderen te bewijzen. De toekomstige bruidegom, Jan Jansen, van Jannegien Jansen, verklaart de 3 genoemde kinderen voor de zijne aan te nemen en als zijn eigen kinderen te zullen onderhouden [verplegen]. Zij beloven verder tesamen deze kinderen in kost en kleren te zullen onderhouden, en hun lezen en schrijven, en de dochters ook het naaien te laten leren. Uit huis dienende bij ziekte of zucht mogen zij inkeren en worden zij verpleegd.
Verder zijn verschenen Warner Rutgers en Hendricus Willems, als voogden van Willem Rutgers, nagelaten zoon van Rutger Willems bij zijn eerste vrouw Dina Teunis in echte verwekt. Zij verklaarden met Jannigien Jansen, weduwe van Rutger Willems te hebben geconvenieerd, dat Willem Rutgers wegens de erfportie van zijn zaliger vader zal genieten 6 Caroli gulden, en ook bij ziekte uit het huis dienden bij zijn stiefmoeder en toekomstige stiefvader Jan Jansen moeten worden ingeno¬men en verpleegd worden, zoals hij Jan Jansen en Jennegien Jansen zulks bij dezen aannemen. Aan het Gericht wordt hierover appro¬batie verzocht; hetgeen door het Gericht wordt geapprobeerd en goedgekeurd. [-].

Voor het gemak plaats ik nogmaals de akte uit Dalfsen

Dalfsen invnr 10 *f32 dd 14 okt 1742
Scholtus Jan Fabius
Keurnoten Clamer Beuteker en Derk Hendriks.
Verschenen is Reutger Willems [Rutger], weduwnaar. Hij wil hertrouwen met Jannigjen Jansen. Met de aanwezige mombers is hij overeengekomen om aan zijn onmondige zoon Willem Reutgers voor zijn moederlijk goed te zullen uitkeren 1/10 part in een tiende, gaande uit het erve Slotmans te Noessele, [Noetsele] gelegen onder het schoutambt Hellendoorn. Het kind zal daarvan het voordeel trekken als hij 12 jaar oud is geworden, bovendien krijgt hij een vaars voor de kleren van de moeder, alsmede een boek met zilveren beslag, en een zilveren oorijzer en de zilveren knopen van een hemdrok. De vader en de stiefmoeder zullen het kind onderhouden in kost en kleren tot hij 16 jaar oud is. Bij een ander dienende en ziek of zuchtig wordende, mag hij ten allen tijde in het ouderlijk huis inkeren en zal hij daar dan verpleegd worden tot hij hersteld is. De vader zal zijn zoon laten leren lezen en schrijven. Verder zijn verschenen Werner Reutgers [Rutgers] en Hendrik Willemsen. Zij hebben de momberschap met handtasting aangenomen. Getekend en gezegeld door de Scholtus.
Actum Dalfsen 14 octobr. 1742

Werner Rutgers huwt in Ommen als jm van de Nijensteen onder Vilsteren met de wed. Margien Egberts op Wolfskamer.
En is Dina Teunis [de vrouw van Rutger Willems] dezelfde als Berendina/Berentien Teunis, de dochter van Teunis op Wolfskamer, en haar moeder is de voornoemde Margien Egberts
Dit volgens ORA Ommen schoutambt deel 3 f228-228vo-229 dd 11-07-1717 en Ommen deel 4 f125v-f126-f126v dd.17-05-1728

Hendrik Willems, de andere voogd, is de broer van Rutger Willems, hun moeder is Janna Gerrits.
De Vader kon ik in Ommen niet vinden, maar Janna hertr. met Hendrik Arents op 't Luttinkhof.
- zie hieronder.

Ommen deel 4 f364 dd. 16-07-1739
Afkopinge van Henrik Arents vrouw saligers voorkinderen.
Actum Archem.
Scholtus Joan Westenberg
Keurnoten de Hr. Westenberg Lieutenant en de Hr. Verschoten Lieutenant
Gecompareerd Henrik Arents op 't Luttikhoff tot Vilsteren wedr. van Janna Gerrijts en omdat hij voornemens is te hertrouwen heeft hij zijn vrouws voorkinderen m.n. Lutger, Hendrik, Rutger en Hendrikjen Willems afgekocht van haar vaders- en moedersdeel uit het Luttikhof voor ieder vijf gls; maakt te samen 20 gls. Waarop Rutger en Hendrik Willems in het gerichte zijn gecompareerd en hebben verklaard mede voor hun broer en zuster hiermee volkomen tevreden te zijn

Bovenstaande Willem Rutgers is niet dezelfde als de latere RK Willem Rutgers in Berkum [Poepershoek] , dat is de zoon van Rutger Derks.

Maar OOK RK.

Janny Lalkens
Berichten: 2602
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door Janny Lalkens » 12 nov 2019, 14:54

Odette, al vast gefeliciteerd en fijne dagen gewenst!

Ria, deze Rutger Willems is toch dezelfde als die Rutger Gerrits onder Rechteren?

Op de foto's van de VOT 1748 van Jan Rientjes staat Rutger Gerritz met een z en in de Personele Quotisatie heet hij Rutger Campman, ook weer onder Rechteren. Ik heb in beide gevallen de buren bekeken en het klopt wel. En in Hoofdgeld 1723 Dalfsen onder Rechteren volgens foto van Jan R.:

Hermen Kampman. En dan klopt het ook met de buren erbij gehaald.

Dat oudste kind van Willem Rutgers in Diese heet ook Hermen. Geboren 1767. Nu kan zijn naam van Geertje Herms haar vader Hermen Gerrits komen, maar er werden toch ook wel eens grootvaders vernoemd? En het eerste kind meestal naar iemand van de vaders kant?

Later in dat gezin kwam er in 1773 nog een Hermpje. Die kan in ieder geval naar die Hermen Gerrits, grootvader van moeders kant, zijn genoemd. Oudste kind Hermen hoefde wat betreft eventueel overlijden met zijn naam niet "vervangen" te worden door dit meisje Hermpje, Hermen Willems in Diese, geb. 1767, trouwt in 1791.

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door ria van bessen » 12 nov 2019, 15:32

Hij wel RK en dat is er op tegen.
Niet dat ik zelf daar wat tegen heb, maar het klopt dan toch niet.

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door ria van bessen » 12 nov 2019, 15:39

bericht 2

* tekst gecorrigeerd

Ik ga dan liever voor Rutger Roelofs uit Dalfsen, Janny. Wel geen doop van een zoon Willem, maar er missen meer dopen.
Er worden ook geen namen genoemd in die akte waarin Jan de boel overneemt, er zijn zussen en broers die hij moet uitbetalen.

Als er in de lijn van Willem R. Bosch - Roelofjes opduiken - en die zijn verder niet te plaatsen dan lijkt het erop dat Willem uit een lijn komt waar Roelof in voor komt. Mede gezien het feit dat de grootouders in Dalfsen begraven zijn, want zo was het toch?

Er zal in het HCO niet meer te vinden zijn dan op family-search, de Mormonen zijn erg zorgvuldig met copieren, ja toch? Misschien is het beter ook begraafboek van Dalfsen door te nemen Odette, of heb je dat al gedaan?

Janny Lalkens
Berichten: 2602
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door Janny Lalkens » 12 nov 2019, 16:52

In die familie van Rutger Roelofs zit veel Roelof, soms zelfs de naam Roelof Roelofsen. Jan Rutgers, zoon van deze Rutger Roelof,s noemt een zoontje Willem, maar hij sterft al voor hij een half jaar is. Werd 1771 geboren. Eén van de acht kinderen van Jan Rutgers en Dina Schutte. In 1777 sterft dochter Aaltje en in nov. 1788 Rutger en dec. 1788 Willempje. Dus ze hadden een Willem en een Willempje.

Zou er een bron zijn, die Markenboek Rechteren heet? Of staat de informatie van Rechteren in het Markenboek van Emmen? Dat boek van Emmen kun je in het HCO op microfiche inzien.

En archieven van het Huis van Rechteren?

Gebruikersavatar
Odette
Berichten: 374
Lid geworden op: 15 dec 2010, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door Odette » 12 nov 2019, 17:36

Ria en Janny, heerlijk!

Even snel in- en uit, om te melden dat mijn vraag naar het opvragen/nakijken van de huwelijkse bijlagen van Hermpjen Willems (Rutgers) vervalt: ik heb ze nogmaals bekeken op Familysearch en zie nu dat het mapje vermeldt: 6 stukken, en die zitten er ook in.
https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... cc=2026211

Jammer van de overlijdensberichten uit Dalfsen en de acte van bekendheid - helaas.

Dank jullie voor het meedenken en meepuzzelen, en voor de felicitaties. Tot gauw.

Plaats reactie