Gezocht: fam Boerdam (Burdamme, Bondam) Wijhe/Olst

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Tony Selhorst

Gezocht: fam Boerdam (Burdamme, Bondam) Wijhe/Olst

Bericht door Tony Selhorst » 28 feb 2011, 16:51

Gezocht: de familie Boerdam eind 1600, begin 1700 op de boerderij Boerdam te Wijhe.

In Wijhe ligt een erf in het buurtschap Tongeren met de naam Boerdam (vanaf 1300 Burdamme, tijdens de Franse bezetting Bondam genoemd), perceelnr 427.

Begin of midden 1700 woonde daar waarschijnlijk een zeker Derk die een aantal zonen kreeg (in ieder geval Derk en Antonij). Derk Derksen Boerdam verhuisd naar Zwolle : Derk Derksen Boerdam belijdenis pasen 1767 - den 7 Dec. 1770 met att. na Zwolle gegaan - lidmaten Wijhe. In Zwolle krijgt hij de naam Derk Selhorst, net zoals zijn broer Antoni Selhorst die al voor 1759 naar Zwolle was verhuisd. Selhorst is de hoeve naast de Boerdam, in het buurtschap Broekland van Raalte.

Het vreemde is dat er in die tijd alleen een Jan Derksen op de Boerdam woont die kinderen krijgt, en wel met de gezochten namen Derk en Antoni (Teunis) en dat er nergens een Derk Boerdam te vinden is.

1739 11 jan - Jan Derks Boerdam, zijn kind laaten doopen, gen. - Teunis
1742 30 jul - Jan Derks Boerdam, zijn kind laten dopen, gen. - Derk

Later doen een aantal kinderen met de naam Jansen Boerdam hun belijdenis. Dat zouden ook kinderen van Jan Derksen Boerdam (en Maria Jansen?) kunnen zijn.

Wie kan me helpen aan de stamboom van de Boerdammen en wie heeft er informatie over ene Derk Boerdam?

Alvast bedankt!

klunder
Berichten: 445
Lid geworden op: 19 mei 2006, 00:00

In ieder geval nog een kind

Bericht door klunder » 28 feb 2011, 19:24

In ieder geval nog een kind van Jan Derksen Boerdam:

O.Tr./Tr. NG Wesepe
26-11-1761
20-12-1761
Jan Janzen Boerdam j.m. zone van Jan Derkzen Boerdam onder Wijhe met
Geertrui Garritzen op het Middeldarp onder Wezepe
getrout te Wijhe

Tr. NG Wijhe
20-12-1761 Jan Jansen, jm op den Boerdam onder Wijhe
Geertruij Garritsen, jd op de Middeldorp onder Wesepe
na drie procl so hier als te Wesepe

Groet
Peter

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Tony,Bij mijn weten is er

Bericht door ria van bessen » 28 feb 2011, 20:10

Tony,

Bij mijn weten is er voor 1811 geen Boerdam in Raalte en al helemaal niet gelegen naast de Selhorst.

Er is inderdaad wel een Boerdam in Wijhe.

En die JD Boerdam zou dan kinderen laten dopen in Wesepe [dat is Olst]
Volgens mij mocht dat kerkelijk helemaal niet.

Ik zou me maar niet dood staren op de verschrijving Boerdam, want hij krijgt niet zomaar de naam Selhorst in Zwolle, hij had die al.

Misschien werkte hij op de Boerdam, dat zou een wat logischer verklaring zijn voor deze verschrijving want anders zie ik het niet.

Bovendien zou het patroniem niet kloppen.

De zonen van JN Boerdam hebben dan als patroniem JANS en geen Derks - zoals Derk Derksen Boerdam die eigenlijk een Selhorst is.

groet Ria

Tony Selhorst

Ria,Dat zou inderdaad een

Bericht door Tony Selhorst » 28 feb 2011, 20:42

Ria,

Dat zou inderdaad een logische verklaring zijn (dat hij er werkte). Selhorst ligt namelijk op de rand van Raalte, grenzend aan Wijhe, ongeveer 300 meter verderop ligt in Wijhe de Boerdam, grenzend aan Raalte. Je kan op watwaswaar.nl op de kaarten van begin 1800 zien waar Boerdam ligt. Het waren (zijn) nagenoeg buren.

Derk Derksen Boerdam doet belijdenis pasen 1767 en gaat den 7 Dec. 1770 met att. naar Zwolle - lidmaten Wijhe. 1770-12 - Derk Derksen Selhorst (er stond eerst: Boerdam, later gewijzigd) - [komt met attestatie uit] Wijhe [dit samen met Aaltjen Lammers (die dus ook uit Wijhe) - lidmaten van elders aangekomen met attestatie aagekomen Kersttijd 1770 - N.H. lidmatenboek Zwolle, deel 4, f183.

En dan 1780-04-03 - Derk Derksen Selhorst, afkomstig uit het carspel Wijhe - Burgerregister Zwolle, f424.

Jan Derksen Boerdam springt vaker tussen Olst en Wijhe op en neer:

lidmaten Wijhe:


1737 huisbezoek:
135 Jan Derksen op Boerdam
136 Maria Janssen

1761 op Paaschen
Harmen Derkx Boerdam

1762 op Paaschen 1762
Na voorgaande belijdenis des geloofs
Jan Jansen Boerdam

1764 op Paasschen
na voorgaande belijdenis des geloofs
Derk Jansen van Boerdam
Steventjen Albers
- den 16 Dec. 1770 met att. na Zwolle gegaan.

1767 op Paaschen
na voorgaande belijdenis des geloofs
Derk Derksen Boerdam
- den 7 Dec. 1770 met att. na Zwolle gegaan.

1775 op Paaschen
met attestatie ingekomen
op de belijdenis des geloofs.
Maria Boerdam
- den 5 Meij 1785 met att. gegaen na Amsterdam.

Dit alles heb ik van Jan Rientjes gekregen. Ik kan het allemaal ook niet verklaren, maar door het dode spoor is het de moeite waard om uit te zoeken.

Gr,

Tony

Peter van der Woude

VT 1748 Boerschap Wengelo

Bericht door Peter van der Woude » 28 feb 2011, 21:16

VT 1748 Boerschap Wengelo geen Jan Derksen of Boerdam te vinden.

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Tony,Het kan inderdaad

Bericht door ria van bessen » 28 feb 2011, 21:22

Tony,

Het kan inderdaad misschien beter uitgezocht worden, alleen al om zeker te weten.


dpb Wijhe
11-08-1726 - Jan Derksen en Maria Janssen - Lammerdina
14-09-1732 - Jan Derksen en M. Janssen - Jan Gerrits

Jan Derksen op Boerdam en Maria Jansen [lid 1737]zitten NIET in de volkstelling van Wijhe 1748.

Doopboek Wesepe
1739 11 jan - Jan Derks Boerdam, zijn kind laaten doopen, gen. - Teunis
1742 30 jul - Jan Derks Boerdam, zijn kind laten dopen, gen. - Derk

Als je dit zo bekijkt, ben je geneigd om te stellen dat ze in 1739 in Wesepe wonen ?

en daarom niet in de volkstelling Wijhe 1748 zitten?

Ook is er nog een Jan Gerrits Boerdam uit Wengelo rond 1730 - 2x genoemd als keurnoot.

Lammerdiena Boerdam trouwt met Evert van Lettele - uit dit huwelijk 1 kind Hendrik. Zij overlijdt voor 4 feb 1763 en voogd van MZ is Jan Boerdam. Evert hertrouwt.

Wijhe 1773 Op dato [18 April] - hier na drie proclamatien getrouwt Jan Rutgers J.M. & Maria Jansen Boerdam J.D. beijde onder Wijhe


1761-11-26 - Jan Janzen Boerdam J.M., zone van Jan Derkzen Boerdam onder Wijhe, met Geertrui Garritzen op het Middeldarp onder Wezepe - S - Getrout te Wijhe den 20 Decb. - N.H. (onder)trouw Wesepe, RBSO 451.
Dit echtpaar laat 4 kinderen dopen in Wijhe en vertrekt dan naar Olst [volgens het lidmaatboek]

Derk Jansen VAN BOerdam doet in 1764 belijdenis, maar [volgens mij] heeft hij niets van doen met Steventje Alberts.

Zij komt wel met attest in Zwolle binnen - hij niet.

Ik zal kijken of er Boerdam in Olst is.

groet Ria

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

bericht 2Alleen Boerdam rond

Bericht door ria van bessen » 28 feb 2011, 22:11

bericht 2

Alleen Boerdam rond 1800 in OLst.

Dit nog gevonden - Wijhe

begraafboek
12 maart 1765 - - Jan Derksen van den Boerdam.
Het graf is tussen Dwars huis en de kerk, aen het voetende legt een bikstien.

23-10-1772 -- Is begraven Henderika Jansen, dogter van Jan Boerdam.
Het graf is agter Rankenbergs groeve.

28 nov. 1780 -- - Is begraaven Maria, laast weeduwe van Jan Derks van het Boerdam.
Het graf is 46 voet van Nommer 1 zuijt ziet.

Het woordje LAAST wijst er op dat Maria eerder getrouwd was. Geen idee met wie.

Wel is er al in 1730 een Hendrik Jansen zoon van Boerdam die aangeklaagd wordt door Hendrik Buis omdat hij al na 8 dagen zomaar uit de dienst was weggelopen, terwijl hij voor 1 jaar was gehuurd en betaald had gekregen.

Verder is in 1705 ene Jan Gerrits meijer op Boerdam.
Kennelijk dezelfde als diegene die keurnoot is in 1720 en in het hoofdgeld 1723 zit onder Wengelo.

Daarvoor een Evert Bourdam [1696] en is een Jan Biels pachter geweest op de Bourdam die in 1693 nog een flinke pachtschuld heeft.

Verder geen enkele link c.q aanwijzing naar Selhorst gevonden.

Dus stop ik hiermee.

groet Ria

Tony Selhorst

Dank, je maakt er geen half

Bericht door Tony Selhorst » 28 feb 2011, 22:12

Dank, je maakt er geen half werk van zie ik al. Die uit Wijhe had ik nog niet. Het lijkt idd aannemelijk dat ze verhuisd zijn.

Maar waarom dan die achternaam? En heeft deze Jan Derksen wel iets met een Selhorsttak te maken?

Gr Tony

Tony Selhorst

Ik tref net op een andere

Bericht door Tony Selhorst » 28 feb 2011, 22:21

Ik tref net op een andere site de familie Boerdam aan:

Derk Jans Boerdam, zn. van Jan Derks Boerdam, gedoopt te Wesepe op 30 juli 1742, wonend op het
Hennepegaaven te Dalfsen, gedetineerde in het Provinciaal Tuchthuis te Zwolle van 15 juli 1790 tot
28 juli 1804 , overleden na 1805, trouwt te Olst op 28 april 1775 met
Eva Stoffers Kruijsdijk, dr. van Christoffer Lamberts Kruijsdijk en Anna Hendriks Mandemakers,
gedoopt te Olst op 26 mei 1748, begraven te Dalfsen op 15 november 1805.

Dat is dus de Derk die hierboven staat vermeld in mijn eerste bericht. Het is niet de Derk die ik zoek die naar Zwolle gaat. Wat ook uitsluit dat Teunis de Antoni is die ik zoek. Lijkt erop dat dit spoort dood loopt.

Dank voor de moeite,

Tony

ansmeijlink
Berichten: 346
Lid geworden op: 03 mei 2002, 00:00

Het is een oude discussie,

Bericht door ansmeijlink » 06 jan 2012, 19:15

Het is een oude discussie, maar toch wil ik hier verder op ingaan.


In Wesepe laten Jan Derks Boerdam en zijn vrouw maria 2 kinderen dopen:

In het jaar 1739 Laat Jan Derks Boerdam zijn zoon Teunis dopen op 11 januari. . Op 30-7-1742 laat Jan Derks wederom een zoon dopen , naam Derk.

Dit is mijn theorie:

Hij en Maria zijn gaan wonen in Wesepe op Groot Meijlink, mijn stamvader is een Teunis Jan Derkszen Groot Meijlink, in een andere akte staat er Teunis Jan Derkszen op Groot Meijlink, en hij moet geboren zijn 1738/1739. In de volkstelling staan Jan en zijn vrouw en 2 kinderen onder de 10 jaar, dat andere kind zou dus die Dirk kunnen zijn.

De oudste dochter van Teunis Jan die trouwt met Everdiena Harmsen heet Maria (vernoemd naar de moeder?), ook krijgen ze een zoon Jan en een zoon Derk.

Bovendien zie ik ook dat Derk Jans Boerdam trouwt met Eva Stoffers Kruisdijk uit Olst, en Maria van Teunis Jan en Everdina trouwt met een Teunis Kruisdijk, ook een zoon van een Christoffer uit Olst.

Het zijn volgens mij teveel toevalligheden.

Misschien kan ik verder emailen met Tony?

Met vriendelijke groet

ans meijlink

Plaats reactie