Steenberg/Bloemberg

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Plaats reactie
eppe
Berichten: 443
Lid geworden op: 06 okt 2007, 00:00

Steenberg/Bloemberg

Bericht door eppe » 13 mar 2024, 08:25

Goedemorgen,

In Amsterdam gaat op 25-10-1658 Steven Jans Steenberg(h) in ondertrouw met Anna Joosten Wissing, dv Joost Michiels Wissing. Ze trouwen in november 1658 te Sloterdijk.
Hij is dan 25 jaar, broodbakker uit Deventer, en als ik het goed begrijp, geassisteerd met zijn moeder Jannitje Jans.

Het echtpaar krijgt in ieder geval 3 zonen; Joost, Johannes en Michiel, maar dan heet de vader ineens Steven Jans Bloemberg(h)!?

Nou ben ik niet zo bekend in Deventer op archiefgebied, maar is zijn evt. doop te vinden?

bvd Eppe

carolina
Berichten: 559
Lid geworden op: 08 aug 2011, 00:00

Re: Steenberg/Bloemberg

Bericht door carolina » 13 mar 2024, 11:47

Voor zoeken in dtb boeken van Deventer gebruik ik altijd onderstaande link:

https://www.archieven.nl/nl/zoeken?miva ... nv2#inv3t2

Huwelijken zijn te vinden onder 'Gericht'.

eppe
Berichten: 443
Lid geworden op: 06 okt 2007, 00:00

Re: Steenberg/Bloemberg

Bericht door eppe » 13 mar 2024, 18:54

Dank je wel Carolina,

Ik zie niet veel Stevens gedoopt in Deventer. En ook geen huwelijk van een mogelijke vader Jan Bloemberg of Jan Steenberg. Komt hij van elders, of kijk ik niet goed..

(Ik dacht even aan dit, maar ws zit ik helemaal verkeerd; in Staphorst is een Jan Arends Bloemberg van ong. 1600 die een broer is van Steven Arends Bloemberg. Jan heeft o.a. een zoon Arend Jans van ong. 1630.
Ik zag een echtpaar Jan Arends x Jannetje Jans te Deventer met een zoon Arend gedoopt op 23-23-1633 maar van hen geen Steven gevonden).
Waarom zou Jan Arends (Bloemberg) eerst in Deventer wonen en later op Staphorst, niet logisch)

carolina
Berichten: 559
Lid geworden op: 08 aug 2011, 00:00

Re: Steenberg/Bloemberg

Bericht door carolina » 14 mar 2024, 10:45

Er staat inderdaad dat hij uit Deventer komt.

De naamsverandering van Steenberg bij het huwelijk naar Bloemberg bij dopen is opvallend.
Bij het huwelijk zet hij een handtekening en hij schrijft dan zelf 'Stiebaerg'.


Voor meelezers: hieronder de link naar de akte van Amsterdam:
https://archief.amsterdam/indexen/perso ... 2asc%22%7D

Plaats reactie