Geertman int Klooster

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria jongman
Berichten: 2395
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Geertman int Klooster

Bericht door ria jongman » 25 sep 2023, 13:57

Kun je die Lubbert Peters wel plaatsen dan?

Egbert_
Berichten: 4033
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Geertman int Klooster

Bericht door Egbert_ » 25 sep 2023, 14:19

Neen, geen Lubbert Peters rond 1623 in mijn bestand. Ook niet gevonden in doopboek Hasselt.

Janny Lalkens
Berichten: 2569
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: Geertman int Klooster

Bericht door Janny Lalkens » 29 okt 2023, 12:30

Egbert schreef 25 sept. n.a.v. een akte van april 1623, huwelijksvoorwaarden:

" Getuige Lubbert Peters vanden Veldens zou dan de man van de dochter van Juttien kunnen zijn? Maar dat heb ik nog nergens terug kunnen vinden.

Ik betwijfel of het zin heeft hier nog veel energie in te steken. Waarschijnlijk zal er geen of bijna geen aanvullende informatie te vinden zijn. En het is nogal een zijspoor t.o.v. Geertman.

Maar mocht iemand nog aanvullende gegevens hebben, dan verneem ik graag! "

***

Trouwboek Zwolle Velicke Peters jonckman vant Swarte Water X 20-8-1626 Griete Claesen, dr. van Holte

Is deze Velicke een broer van Lubbert Peters, de getuige in de akte van 1623? Even later in het trouwboek ook weer een Velicke, maar dan als vrouwennaam.

Aanvulling: Jan Claesen jonckman van het Swarte water en Jannitgen Gerrits JD van Holte

Egbert_
Berichten: 4033
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Geertman int Klooster

Bericht door Egbert_ » 30 okt 2023, 12:26

Bedankt voor de aanvullingen.

Ik had die trouwinschrijvingen al eens gevonden, maar geen verbanden kunnen leggen. Ik heb ook bij geen van de drie echtparen (aangenomen dat Lubbert Peters getrouwd is) doopinschrijvingen gevonden. Niet in Hasselt, en niet in Zwolle (via de GI)

Jannitgen Gerrits zou een dochter van Geert Dercks Top kunnen zijn. Maar dan moet ze wel kinderloos overleden zijn voor 18 mei 1650. Dan verkopen de erfgenamen van wijlen de vrouw van Geert Dercks Top een katerstede. Jannitgen Gerrits wordt niet vermeld in de akte.

Janny Lalkens
Berichten: 2569
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: Geertman int Klooster

Bericht door Janny Lalkens » 13 nov 2023, 15:09

In Register 500e penning van Zwolle 1675 een Derck ten Velde gezien, die hoogst waarschijnlijk in Zwolle woonde, daar in ieder geval een huis had en dus vermoedelijk niets met Swartewatersklooster te maken had. Ook stond er in dat register een burgemeester Ten Velde genoteerd, onder Zwolle dus.

ria jongman
Berichten: 2395
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Geertman int Klooster

Bericht door ria jongman » 28 nov 2023, 20:11

Inmiddels van Berend van Dooren de gegevens over Jan Derks veerman uit Haarst
Het zijn aktes uit de contentieuse zaken.
Levert verder geen naam van zijn vrouw op.

De meest interessante

30-4-1614: Jan Derricks, meijer van hopman Lubbert Ulger, oud omtrent 60 jaar, verklaart zijn hele leven in Haerst gewoond te hebben en er te zijn geboren. Hij legt met anderen een verklaring af over het gebruik van de Haerster markegronden (CO 0700, SA Zwolle 4091, pag. 341).

21-12-1615: Gerrit Alberts, omtrent 50 jaar, Jan Derxsen, over de 60 jaar, en Egbert Jochems, over de 50 jaar, allen erfgenamen in de buurtschap Haerst, leggen op verzoek van Lubbert Ulger een verklaring af over gebruik van de Haerster markegronden (CO 0700, SA Zwolle 4091, pag. 515).

Janny Lalkens
Berichten: 2569
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: Geertman int Klooster

Bericht door Janny Lalkens » 22 dec 2023, 23:00

"
Geertman int Klooster
Bericht door Egbert_ » 10 Sep 2023 18:48

Geertman int Klooster

Een enkele keer komt de naam Geertman voor in een rekeningen van de rentmeesters van het stift Zwartewater.

0004.1.1 Ridderschappen in Overijssel
1.2.2.3.2.1. Rentambt van het stift Zwartewater
https://collectieoverijssel.nl/collecti ... &milang=nl

Geertman is geen pachter. Maar staat wel borg voor een pachter. Voor Claes Egberts die land pacht in de Velde." Einde citaat.

***

De laatste maanden waren er hier onderwerpen die te maken hadden met bewoners van Zwartewatersklooster en De Velde. Zojuist heeft de Historische vereniging van Hasselt het 4e nummer van dit jaar uitgegeven van Hasselt Historiael, hun verenigingsblad. Het is de 40e jaargang. Op blz. 22 t/m 31 staat een mooi overzichtsartikel van allerlei onderzoek over Zwartewatersklooster/De Velde. Geschreven door Egbert ( zie bovenaan in dit bericht) en door Alle Egbers. Daarin ook materiaal dat via het Forum is opgedoken. Over bijv. Claes Egberts, die in dit stukje wordt genoemd, is iets geschreven op blz. 29.

Plaats reactie