Potman Hasselt

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Egbert_
Berichten: 4031
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Potman Hasselt

Bericht door Egbert_ » 04 dec 2023, 11:51

Dit heb ik genoteerd uit een andere zoektocht hier:
  • Zwolle erfuitingen 148 -Waterstraat f296 dd.21-04-1618
    - Momberen over zal. Willemtijn Jans kind: Claes van der Velde en Jacob Gerrijts.
    Gerrijt Cornelis Buijsman heeft aan Cornelijs Gerrijts zijn nagehouden kind bij z. Willemtijn Jans, erfuiting gedaan, en voor moeders goed bewezen 50 car.gl. stellende daarvoor als onderpand al zijn goederen, belovende het kind tot zijn mondige jaren in kost en kleren te onderhouden en schrijven en lezen te laten leren, en dan uit te keren. Schepen Hendrick Kampherbeke.
En kinderen uit het tweede huwelijk
- ca 1619: Willempje x (03-09-1639, Zwolle) Jacob Claesen
- 22-06-1621: Jannetje x (04-12-1642, Zwolle) Tonnijs Tonnijssen Kock [Colcks]
- 28-11-1624: Jan
- 02-12-1627: Marrigje x Gerrit ten Have

De doopinschrijving hebben waarschijnlijk ooit in de GI gestaan, maar zijn daar nu niet terug te vinden.
En helaas heb ik geen bron genoteerd, bij de aantekeningen die ik heb over deze familie Buisman.

eppe
Berichten: 443
Lid geworden op: 06 okt 2007, 00:00

Re: Potman Hasselt

Bericht door eppe » 04 dec 2023, 19:28

ik kom er ook niet verder mee. Er is geen bewijs dat de Potmannen broers zijn, ondanks hetzelfde patroniem, beroep en periode. waarschijnlijk zijn er ook 2 schippers met de naam Gerrit Cornelis; 1 in Zwolle en 1 in Amsterdam. Qua vernoeming passen de Potmannen ook niet bij Gerrit Cornelis (Buisman) uit Zwolle. Verder wel enkele toevalligheden zoals de Nanning naam (die uit Groningen/Oost Friesland komt).

Ik had trouwens ook nog een Lumme Gerrits Potman x Hendrik Hendrik van Almelo genoteerd, als zus van Hendrik Gerrits Potman in Hasselt.

Allen bedankt en wie weet komt er ooit andere info.

klunder
Berichten: 445
Lid geworden op: 19 mei 2006, 00:00

Re: Potman Hasselt

Bericht door klunder » 05 dec 2023, 10:21

Niet iets nieuws te melden, maar wou even vertellen dat de verklarng van de naam Buisman en Potman dicht bij elkaar liggen: Potman is een schipper op een pot en Buisman een schipper op een buis (vaak om haring te vangen).

Via het Historisch Woordenboek:
Pot: Oudtijds, vooral in Zeeland en het Noorden en Oosten van ons land, en thans nog wel aan de Belg. zeekust een gebruikelijke benaming voor zekere soort van klein vaartuig, vooral voor de kustvaart, en waarschijnlijk aldus genaamd naar het eigenaardige maaksel: voor- en achtersteven rond, en de zijden bol uitgebouwd.
Buis. Kielvaartuig met breeden boeg en ruimen buik, o.a. gekenmerkt door de overtimmering van den kop van het roer met een halfrond bord (kraaiennest), welks opening het hennegat heet. In de middeleeuwen tot de groote schepen gerekend en ook wel in den oorlog gebruikt; later door de Hollanders en ook door de Engelschen nagenoeg uitsluitend gebezigd voor de pekelharingvisscherij.

Egbert_
Berichten: 4031
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Potman Hasselt

Bericht door Egbert_ » 05 dec 2023, 10:39

Dit is wat ik ooit genoteerd heb bij Cornelis Nannings [Buisman]
Van oorsprong komen de buislieden uit Enkhuizen, de bakermat van de haringbuis. Dit schip werd vanaf de 16e eeuw gebruikt voor de haringvangst en is afgebeeld in het wapen van de familie Buisman. Wellicht naar aanleiding van de bezetting van Blokzijl door een Enkhuizer buizenvloot onderleiding van Dirk van Sonoy in 1581, vestigde rond 1600 de eerste Buisman zich als karveelschipper te Zwolle.

Egbert_
Berichten: 4031
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Potman Hasselt

Bericht door Egbert_ » 17 dec 2023, 14:04

Er is in Zwartsluis een Hendrik Roelofs Potman
https://www.genealogieonline.nl/sluzigers/I17503.php
27-09-1757 Hendrijk Roelofs Potschipper zijn borgereght betaelt f 8
Hij lijkt van buiten te komen. Is er een link met Hasselt?

eppe
Berichten: 443
Lid geworden op: 06 okt 2007, 00:00

Re: Potman Hasselt

Bericht door eppe » 17 dec 2023, 18:28

mooi gevonden, maar zie zo geen verband.

ik kwam dit nog tegen:

Schoutambt Wanneperveen, Dinxterveen en Zwartsluis
Voluntaire akten. scan 14 oktober 1639

Gerrit Cornelis en Geertje zijn huisvrouw hebben verkocht aan Jan Hermansz Pot en Claasje Meijers zijn huisvrouw het gerechte vierde part van haar erf tussen Lubbert Jans ten oosten, ende Jacob Jans ten westen en de erfgenamen van Nanninck Cornelis ten zuiden ende Jacob Hendriks ten noorden, tot Wanneperveen.

Plaats reactie