Scherprechter Lucianacht

Plaats reactie
Jasper van Aar
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 okt 2023, 14:41

Scherprechter Lucianacht

Bericht door Jasper van Aar » 19 okt 2023, 14:45

Hallo!
In verband met en kunstproject zoek ik informatie om stadsbeul Hendrik die in 1416 de executie tijdens de Sint Lucianacht heeft uitgevoerd. Kunnen jullie mij helpen? Ik kan helaas op internet weinig meer vinden dan dat hij Hendrik heet en aangezien ik inmiddels zelf in Zweden woon is het lastig voor mij om fysieke stukken in te zien...

We vergelijken de uitvoering van strafrecht in het landelijke Västerbotten (Zweden) met dat van Overijssel en dit is natuurlijk een ontzettend interessant persoon!

Ik zou graag in ieder geval een achternaam weten, maar eventueel meer info om hoeveel straffen hij heeft uitgevoerd, ambtsperiode, opvolger etc zijn ook intressant.

Bedankt!

ambruins
Berichten: 111
Lid geworden op: 26 jan 2005, 00:00

Re: Scherprechter Lucianacht

Bericht door ambruins » 22 nov 2023, 15:34

De Sint Lucienacht was een tragische gebeurtenis in de geschiedenis van Zwolle, waarbij tien burgers werden onthoofd door het stadsbestuur met de hulp van de bisschop van Utrecht. Het conflict ging over de macht en invloed van de gilden, die meer inspraak wilden in het bestuur van de stad. De scherprechter die de terechtstellingen uitvoerde was Hendrik, die ook wel de beul van Zwolle werd genoemd1. Hij was een berucht figuur, die ook betrokken was bij andere executies en martelingen in de stad. Hij woonde in een huis aan de Sassenstraat, vlak bij de Grote Markt, waar de onthoofdingen plaatsvonden2. Er is niet veel bekend over zijn persoonlijke leven, behalve dat hij getrouwd was met een vrouw genaamd Geertruid en dat hij in 1427 overleed2.
Meer informatie:
1. canonvannederland.nl2 idatelier.nl3. nl.wikipedia.org

2. https://www.canonvannederland.nl/nl/ove ... lucienacht
Assie.

Plaats reactie