Thijs Gerrits Snel, veerman op Katerveer.

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Egbert_
Berichten: 4019
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Thijs Gerrits Snel, veerman op Katerveer.

Bericht door Egbert_ » 01 aug 2020, 13:18

Blijkbaar is mijn formulering niet duidelijk genoeg geweest. Bedoeld zijn de nagelaten kinderen van Cornelis Heimertsen. En die worden vermeld bij:
harm56 schreef:
29 jul 2020, 22:32
Herengoederen op de Veluwe

Ter Stege of Derk Tijmansgoed (in buurtschap Wiesel)

23.11.1632
Roelof Heijmericks, Willem Wolfs huw. Marijken Heijmericks, Heijmerick Heijmericks en Claes Heijmericks, mede van hun broers en zusters met name; Jacob, Jan, Herman, Janus en Roelof Heijmericks, en zusters met name Mariken en Aeltken Heijmericks, als ook Henrick Bernts en Heijmerick Cornelis, als momberen van de onmondige kinderen van zaliger Cornelis Heijmericks bij zaliger Luits Gerrits, met name Trintgen en Jan Cornelis, tezamen mede erfgenamen van zaliger Henriicxken Heijmeriicx, alsmede Hans Heijmericx oprukking na transport door Heijmerick Jacobs van de zaalweer en een kindsgedeelte
.
En ook denk ik dat je moet lezen: Heijmerick Heijmericks en Claes Heijmericks, mede van hun broers en zusters met name; Jacob, Jan, Herman, Janus en Roelof Heijmericks, en zusters met name Mariken en Aeltken Heijmericks
Volgens internet zijn dit kinderen uit het huwelijk van Henrisken Heymericks met Heymerick Heymerick den olde. En zijn de andere op een andere manier erfgenaam. Al weet ik nog niet hoe. Roelof Heijmericks en Marijken Heijmericks zijn waarschijnlijk geen broer en zus van de daarna genoemde personen. En hoe de overleden Cornelis Heijmericks hierbij hoort, is mij ook nog niet duidelijk.

En ook volgens datzelfde internet leeft broer Roelof Heijmericks nog na 1667, en kan dus niet Roelof Heijmericks in Ittersum en/of Roelof Heijmericks uit het leenrepertorium zijn.

En om nog even verder te gaan over dat herengoed Ter Stege of Derk Tijmansgoed, hier hoort denk ik ook het volgende bij:
Herengoed te Wiessel
Uit: Ar. Hof 1328 fol. 234:
Heimeric Jacobs, aanklager, tegen Henrisken weduwe van Heimerick Jacobs de olde en laatselijk van Warner Clos, gedaagde, wonende op een herengoed tot Wiessel. Heimerick is erfgenaam van zijn vader; het goed wordt bewoond door Heimerick Heijmericks, als pachter. Het herengoed dient te worden geruimd. (16-5-1629)
Het zal Henrisken weduwe van Heimerick Jacobs, die in 1632 Henriicxken Heijmeriicx heet en overleden is, wanneer haar erfgenamen beschreven worden. Het lijkt erop dat de aanklager Heimeric Jacobs het herengoed in 1629 verkregen, in 1632 weer overdraagd aan Hans Heijmericx. Zijn zoon? (oprukking = bij boedelscheiding het voorkeursrecht van de oudste zoon, het hoger plaatsen op de voorkeurslijst van de oudste zoon)

Ook gevonden op internet, betreffende hetzelfde herengoed:
Heymerick Heymericks 'den olden', *1568, tr 1. Henrisken Heymericks; tr 2. Geertgen NN. Hij krijgt in 1614 en 1621 oprukking voor het herengoed Ter Stegen en in 1608 voor het herengoed Venemansgoedt, beide in Wiessel gelegen. De herengoederen waren in resp. 1572 en 1574 in bezit van zijn vader en na 1627 in bezit van zijn oudste zoon. Vermeld als betaler van grondschatting in Wiessel 1594-1606, 1619-1621 (Oud Arch. Arnhem, inv.nr. 5910 e.v.)
De oudste zoon, die na 1627 het goed bezit, zal dan in 1629 de pachter Heimerick Heijmericks zijn?

Maar misschien dat Harm nog wat toelichting kan geven bij de namen hierboven genoemd. Hij heeft deel 3 en 4 van "de herengoederen op de Veluwe" op de kop kunnen tikken, meldde hij een paar weken geleden ;)

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Re: Thijs Gerrits Snel, veerman op Katerveer.

Bericht door ria van bessen » 01 aug 2020, 14:51

Ik denk dat Harm hierin meer kan betekenen dan mijn persoontje.
Ik keer dus weer terug naar Berent Jans Snel
[achter de schermen] en meld me wel weer als ik een doorbraak heb.
Succes verder!

Egbert_
Berichten: 4019
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Thijs Gerrits Snel, veerman op Katerveer.

Bericht door Egbert_ » 02 aug 2020, 16:19

Toch nog wat gevonden:
36 RAK 88 FOLIO: 17 DATUM: 07-12-1632 onderwerp Verklaring
onroerend goed Stukje land Zalk, naast Roloff Heijmerick en de Uitvliet
comparanten
Martens, Aeltgen Comparante Wed. Goert Petersz
Hoochstraten, Henrick v. Momber
Jansz, Johan Koper Alias Panne Jans
samenvatting
Comparante verklaart dat wijlen haar echtgenoot tijdens zijn leven heeft gecedeerd aan Johan Jansz, alias Panne Jan, een stukje land in Zalk, zeven morgen groot, gekregen uit de dijkgiftinge van Philibert de Wolffs van Westenrode.
Ik heb het nog even nagezocht:
Uitvliet is: de nu nog bestaande waterlozing van Hattemerbroek, de Uitvliet
en: In 1340 kreeg Hattem het recht uit te wateren achter langs Zalk. De polder Hattem was een feit. Wel zou het tot begin 15de eeuw duren vooraleer de afwatering via de Uitvliet tot achter Zalk goed zou zijn geregeld.


De Uitvliet is een brede sloot, die ook nu nog de Uitvliet heet. Aan de rand van de bebouwde kom van de Zande staat een watergemaal Adsum, dat het water de IJssel inpompt.

Op de kaart van kadaster 1832 blijken maar weinig boerderijen dichtbij de Uitvliet te liggen. Één daarvan, met twee percelen tussen het erf en de Uitvliet heet Westerode

Dit lijkt me toch ook een sterke aanwijzing dat Roloff Heijmerick in de akte van 1632 dezelfde is als Roeloff Heimericksen beleend met helft van het goed ten Westenrade. En dus nu nog een tweede akte, waaruit blijkt dat Roloff Heijmerick op Westerode niet dezelfde is als Roelof Heimerich in Ittersum.

NB: Er is een erf iets noordelijk, aan de Zalkerdijk, dat in 1832 de naam Wester-a heeft. De andere helf van het leengoed?

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Re: Thijs Gerrits Snel, veerman op Katerveer.

Bericht door ria van bessen » 15 aug 2020, 14:06

Nog iets gevonden

burgerboek Hattem
Heymerickx, Cornelyss, 1595
Cruijner, Jacop, 1606
Heijmes, Kornelis, 1634

ORA Hattem 12-12-1623: Tussen Luijte Gaerts wed. van Cornelis Heijmericx, en haar twee (onm.) kinderen <> Heijmerick Corneliss met Luloff, Trijntgen en Jan Corneliss, broers en zuster, sluiten een erfmagescheid, over o.a. land (o.a. bij het Wolffsbosken), in Hattem, Wapenvelderbroeck. Heijmerick kocht van de weduwe en Steven en Luloff Lieferts, als mombers van Luloff Cornelissens, het getimmer des huis, berg en schuur en het schaapsschot bij de Trijsberch, voor 315 gld. Ook is nog land, deels Heijmerick toekomende conform een magescheid anno 25-1-1606, idem wegens zijn zalige moeders versterf, anno 21-1-1605,ook was er een vierdeel holt in Soerderbosch. Getuigen: Joachim van Keppel, Gerrijdt Heijmericks, Gijsbert Greven, Jacob Cruijner, Roelof Heijmericks, Gijsbert Berents, Dries Dircx, Steven Liefferts

Egbert_
Berichten: 4019
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Thijs Gerrits Snel, veerman op Katerveer.

Bericht door Egbert_ » 15 aug 2020, 17:13

Bedankt voor het bericht. Ik kan op dit moment niet bij al mijn gegevens, en kom er daarom later op terug.

Nog wel gevonden:

TRANSPORT-BOEK DES SCHOLTAMPTS VAN HATTEM 1625 – 1684

Met daarin o.a.:
10-08-1679
Eerste partij: Luijer Henricks, Aeltien Snellers
Handeling: verkoop/overdracht
Andere partij: Berent Snell, Arentien ter Borgh
Betreft: sijn dardepart van seecker weijlandt met een uijtgegraeven hoffien gen. den Hull in t' geheel ongeveer vierdehalve mergen, liggende in de Voskuijle
Locatie: Voskuil, Inv.6 Fol. 158
.
Dit onroerend goed kom terug in:
Egbert_ schreef:
21 jul 2020, 19:32
61 RAK 98 FOLIO: 23 DATUM: 20-09-1695 onderwerp Kinderbewijs
onroerend goed
1. Huis, erf en where Kampen, Burgwal, tussen Kuijper en de (door)gang van Grutter
2. Zes morgen land genaamd de Hull en het Veene Wezep, in de Voskuil
comparanten
Burgh, Arendina ter Wed. van Berent Snell

Egbert_
Berichten: 4019
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Thijs Gerrits Snel, veerman op Katerveer.

Bericht door Egbert_ » 15 aug 2020, 17:55

ria van bessen schreef:
21 jul 2020, 09:13
Dit is de voogdijakte van Berent Jans Snel

Kampen RA deel 96 – folio 20 dd 03-08-1671
Berent Jansen Snel wedr. van Greetien Gerrits
voogden Reinier van Marle en Thonis Gerritsen
minderjarige zoon heet Gerrit Berents Snel.
erfuiting 2000 cgls en hetgeen hij nog erft van zijn grootvader Geert Hermsen en waarvan Henrickus Theunis het vruchtgebruik heeft.
Opm. Vermoedelijk moet Henricus Teunis zijn Hendrikje Teunis [de grootmoeder en vrouw van Geert Hermsen].
Samen met zijn eerste vrouw koopt hij van hetzelfde echtpaar:
23-05-1665
Eerste partij: Luijer Henricks, Aeltien Snellers
Handeling: verkoop/overdracht
Andere partij: Berent Snellers, Grietien Gerrits
Betreft: seecker dardepart van het Hongerlandt sijnde saeijlant liggende in den Wesoper Enck bij het
Papenbosjen
Locatie: Wezep, Inv.6 Fol. 130v
.
Zou Aeltien Snellers zijn zus kunnen zijn?

Egbert_
Berichten: 4019
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Thijs Gerrits Snel, veerman op Katerveer.

Bericht door Egbert_ » 15 aug 2020, 18:15

En nu ik nog wat verder zoek vind ik ook het volgende document:

Aantekeningen uit het Gerichtssignaatvan het scholtambt Hattem 1632-1661, inventaris nummer 1
Met daarin o.a.:
09-01-1654: Gerrit Jans Snellers, Steven Henricks namens zijn vrouw Geertken Jans Snellers ook namens hun broers en zussen Jan Jans Snellers, Aeltken Jans, Berent Jans en Jenneken Jans hebben het erfhuis van hun vader Jan Sneller verburgd. Egbert Henricks en Gerrit Herms worden aangesteld als borg
.
NB: met dank aan J.M. Goudbeek voor de transcripties, en publiceren op internet

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Re: Thijs Gerrits Snel, veerman op Katerveer.

Bericht door ria van bessen » 15 aug 2020, 21:11

Wat grappig, dat heb ik vanmiddag ook allemaal ontdekt en gedownload.

Ja, dit lijkt me wel Berent zijn familie.

Gerrit [Jans] Sneller x Magteltje Egberts. - zie onderaan

10-01-1676
Eerste partij: Willem Gerrits, Jannetien Snellers
Handeling: verkoop/overdracht
Andere partij: Steven Henricks
Betreft: een morgen Rheens, in twe margen, waer van hem coper selffs een mergen is toe behorende
Locatie: Scholtambt Hattem, Inv.6 Fol. 148v

HIER HOORT BIJ
dpb Vorchten
27 Oct. 1661 - Jan, zoon van Gerrit Geurs tot Vorgten [geen moeder vermeld].
12 sept 1669 - Betien d.v. Gerrit Geurtsen en Jannetien Snellers

Begraafboek Vorchten Ao. 8 november 1669 - Betien doghter van Gerrit Geurtsen en Jannetie Snellers te Vorghten

trb Vorchten 13 April 1673 - getrouwt Willem Gerrits J.M. van Herxen, in Whije, en
Jannetien Snellers, weduwe van sael. Gerrit Geurts te Vorghten.


uit 2e hw] Gerrit z.v. Willem Gerrits en Jannetie Snellers doop: 20 12 1674

trb Vorchten
Willem Gerritsen Duijtman, weduwenaer van zall. Jannichjen Snellers, en Cunnichjen Wolters J.D. van 't Nijbroeck, beijde woonachtich tot Vorchten.
Proclamati den 28 Maij op Pinxtermaendach.
Confirmati den 17 Junius 1683

en zou deze de dochter van Gerrit Jans Sneller zijn..

Begraafboek Vorchten
n 't laaste van Novemb. -1690 is begraven Lijsjen Egberts weduwe van zall. Eijmbert Geerligs.

3 dagen daar aan - haar suster dogter Aaltjen Snel tegen Veesen in de IJssel verdronken in haar reijse om de begrafenis van haar meijd [volgens transcriptie van JR - maar volgens mij = dit moeije] Lijsjen Egberts zall. bij te wonen.

Dus tante en nichtje

Geen dopen in Hattem gevonden van Gerrit Jans Sneller en Magteltjen Egberts

Plaats reactie