Hendrik Rogge

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Plaats reactie
vanderhall
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 mei 2020, 16:32

Hendrik Rogge

Bericht door vanderhall » 13 mei 2020, 16:40

|Mijn voorvader Hendrik Rogge, coopman in ossen, huwt in Utrecht 17 maart 1677 Aletta van Beusichem. Hij meldt dat hij van Zwolle komt enweduwnaar is van Roelifje la Vinck . Op 13 november 1677 stelt de notaris in Utrecht een procuratie op waarbij Henrick aan Gerardt Sonsbeeck 'tot Swoll opdracht geeft zijn huis te Zwolle te verkopen.

Ik kan noch Hendrik Rogge noch Roelofje la Vinck in Zwolle vinden en welliocht heeft dit forum meer kennis van het Zwolse Archief om mij een duwtje in de goede richting te geven.

Bij voorbaar reeds dank voor uw reacties en
met groet!
Robert van der Hall

klunder
Berichten: 444
Lid geworden op: 19 mei 2006, 00:00

Re: Hendrik Rogge

Bericht door klunder » 13 mei 2020, 18:18

Hendrick Rogge wordt geregeld genoemd in de rechterlijke archieven van Zwolle. Er is vast nog meer te vinden.

21-03-1666 Hendrick Rogge, verkrijgt het burgerschap

OTr.16-02-1677 Zwolle
Hendrick Rogge Wed. alhier en
Alletta van Beusighem wd. tot Utrecht
Attestatie gegeven op Utecht. 13 Mart. 1677

Zwolle erfuitingen RA001-151
f79 dd.12-03-1677
Momberen over de kinderen van Hendrik Rogge: Joest Krull en Derk de Jonge.
Hendrik Rogge heeft erfuiting gedaan aan zijn 2 onmondige kinderen Jacob en Jan Rogge, van zijn zal. huisvrouw Roelofjen Lavink nabehouden, en voor moeders goed bewezen 1500 car.gl. tezamen en belovende de kinderen te onderhouden in kost en kleren en in nooddruft totdat ze mondig zijn.
Actum coram Schepen Joan Holt.

Zwolle transporten RA001-33
f432-f433 dd.20-06-1677
Erschenen Henrick Rogge en zijn huisvrouw Aletta van Beusecom tutore marito, en hebben ter verzekering van zodane 1500 gl. als comparant op 12-03-1677 aan zijn 2 zonen van zijn zal. huisvrouw Roeloffien Lavinck nagehouden voor moederlijk heeft bewezen, tot een speciaal onderpand gesteld zijn huis en wehre staande alhier op de stads A op't hoeckien van de Wullewevers straete, zo tegenwoordig bij Denis de Leuw als huurman wordt bewoond, en daar het huis van Jan Knoop aan de andere zijde is gelegen, zijnde voors. huis bezwaard met een jaarlijks rente van 17 gl. 10 st. ten profijte van Hopman Geurt Greve en 4 st. ten profijte van 't Binnen Gasthuis, en een kapitaal van 315 car.gl. ten profijte van Joost Crul volgens schuldbekentenis op heden gepasseerd, en daarboven nog verbonden ten profijte van de kinderen van zalige Capitein Nijkercke ter somma van 1000 dls., casu quo dat dezelve met hun huis, zo zij aan bovengenoemde comparant hebben verkocht, en is staande in de Roggenstraete, niet zouden kunnen worden voldaan van de resterende kooppenningen voors. kinderen Nijkercke deswegen nog competerende, en indien het voorn. huis meer waard mocht wezen als de voors. opliggende renten mochten komen te bedragen of aan de kooppenningen van de kinderen van Nijkercke zou tekort komen op het verkochte huis en alhier dienvolgens moeten worden gezocht, cederen en dragen comparanten over bij maniere van erfuiting aan de 2 voorkinderen van comparant nagehouden bij zijn zal. huisvrouw Roeloffien Lavinck.
Actum coram Schepen Arnoldt vander Lawick.

vanderhall
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 mei 2020, 16:32

Re: Hendrik Rogge

Bericht door vanderhall » 15 mei 2020, 09:20

Goede morgen ...Klunder.

Hartelijk dank voor de vele informatie! Weer wat stapjes verder. Jammer dat Henrik niet in Zwolle is getrouwd, zodat ik zijn plaats van herkomst had geweten (als Zwolle dat toen noteerde overigens) . Wellicht dat het Poorterboek dat aangeeft. Vraag is dan: staat dat ook on-line? Na het coronatijdperk staat nu een bezoek aan Archief Zwolle bovenaan de lijst! Ben daar eeuwen gekeden al een paar maal gewesst en de stad is heel gezellig!

met groet,
Robert van der Hall

Egbert_
Berichten: 4016
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Hendrik Rogge

Bericht door Egbert_ » 15 mei 2020, 12:36

Wat nog een online mogelijkheid is, is zoeken via de Generale Index. De GI is, kortweg, een gedigitaliseerde kaartenbak die in de vorige eeuw als papieren versie dienst deed. (En mondjesmaat wordt uitgebreidt, heb ik de indruk)

- via startpagina hco website > onderzoek > stamboomonderzoek (rode link) > Generale index Zwolle > online (raadplagen)
of:
https://historischcentrumoverijssel.nl/ ... &miadt=141

Er zijn twee meldingen met Hen* Rogge, één uit 1674 en één uit 1675, bron overig. Meestal betekent bron overig een verwijzing naar een notariële akte. Maar ik weet niet of die online te vinden zijn
Opvallend dat die twee meldingen ook naar voren komen als je zoekt op Jan Rogge. Waarschijnlijk worden beide in dezelfde akte vermeld.

Ook Jan Rogge komt van buiten:
117365 Rogge
Datering: 1654-07-01
Bron: Overig
Voornaam: Jan
Achternaam: Rogge
Aangenomen: Nee
Datum: 1654-07-01
Tekst: afkomstig uit Kloppenborch (Cloppenborch) verkrijgt het burgerrecht
Dat Jan en Hendrik broers zouden zijn, is een onderzoeksvraag. Ik heb geen antwoord gevonden.

Wel is er over Jan iets meer bekend. Hij laat twee kinderen dopen:
- 23-01-1657: Hermannus Rogge, zoon van Jan Rogge en zijn vrouw Jan (na) Agnes van Ens, wordt gedoopt (bron GI = Generale Index)
- 06-02-1659: en zijn vrouw Janna Angnis van Enst laten hun zoon Wolter dopen (bron GI)
- 17 April 1669: Jan Rogge weduenaer in de voorstraet Geertruijt Martens j.dogter opt Water (trouwboek Zwolle, vpnd.nl)

De achternaam Rogge komt in ieder geval heel weinig voor in de Generale Index.

klunder
Berichten: 444
Lid geworden op: 19 mei 2006, 00:00

Re: Hendrik Rogge

Bericht door klunder » 15 mei 2020, 13:24

De poorterboeken staan niet online, maar ik heb het nagekeken en er staat verder niets dan dat Hendrick zijn burgerrecht heeft gewonnen. Er worden geen borgen genoemd en er staat ook niet waar hij vandaan komt.

Wel nog een leuke akte:
Zwolle Volmachten:
f36 dd.11-07-1674
Jan Crouse Borgermr. tot Nijenhuis constitueert Thomas van Muijden Procureur om uit zijn naam in te vorderen zodane penningen als Hendrick Rogge aan dezelve voor geleverde rogge alsnog schuldig is, en daarin te doen wat nodig is.
Coram de Hoochgeleerde Krull.

Blijkbaar handelt hij ook in rogge en heeft kontakten in Nijenhuis (=Neuhaus).

Ik kan trouwens geen aktes vinden waar hij met andere mensen in familieverband wordt genoemd.
Mvg
Peter

vanderhall
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 mei 2020, 16:32

Re: Hendrik Rogge

Bericht door vanderhall » 20 mei 2020, 11:48

met excuus voor de vertraging!

Hartelijk dank voor alle aanvullende informatie
* Generale Index is nieuw voor mij: weer wat geleerd
* Jammer dat het poorterboek niet meer informatie geeft. Hij komt in elk geval van buiten Zwolle en zal dan al met Roelofje zijn gehuwd. Ik zal eens via de Duitse groepen wat verder zoeken. de naam Rogge(n) komt daar wel voor. Jan is hoogst waarschijnlijk een broer van Hendrik, dus rond Cloppenburg moet wat te vinden zijn (hoop ik).

Nogmaals veel dank voor uw moeite en graag tot een volgend keer!

groet,
Robert van der Hall

Plaats reactie