bericht voor odette

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door ria van bessen » 01 feb 2020, 14:10

Odette schreef:
31 jan 2020, 18:02
ria van bessen schreef:
31 jan 2020, 16:05
Wie is dit? Enig idee?

Frerick Arentsen
Datum: 04-1589
Tekst: is getuige bij de doop van Wessell, kind van Goessen Albertz.
Bron: N.H. Doopboek RBSO. nr. 695, blz. 83

hier hoort bij
f489 dd.07-02-1595
Momberen over z. Goessen Albertz drie kinderen: Henrich Albertz en Johan van Arrien.
Trine [-] de weduwe van Goessen Albertz heeft haar drie kinderen Albert, Wessel en Grietgen, erfuiting gedaan en voor vaders goed bewezen onder hen drieën 30 glgl. en Grietgen nog daarboven een bedde met toebehoor, en heeft beloofd de kinderen tot de mondige jaren in kost, kleren en alle lijves nooddruft te onderhouden, en dan te bewijzen, mede believende dat het ene kind op het andere zal vererven.
Schepenen Middelberch, Braekel.
[kantlijn:]
Opten 24 Junij An° 98 bekende Johan van Arrien als momber dat Gerrijt Hermsen der kinderen stiefvader deze penningen van deze erfuiting en mede 5 glgl. op 10 glgl. voor Grietien bedde aan zijn betaald heeft.
Schepenen Middelberch, Engbert Engbertzen.
[kantlijn:]
Opten 13 Apr. 1605 bekende Alijt Hermzen, Trine Wessels dochter, geassisteerd met N. Buis, dat zij is voldaan, bedankende Henrick Albertz voor goede momberschap.
Borg.r Knoppert.

HERTROUW
09-02-1595 Gerit Hermansen wonende tot Veekoten Catharina Wessels, z. Goessen Albertsen n.w. tot Deese
Die namen zeggen me helemaal niks. Zelfs als Frerick Arentsen F.A. op 't Slot zou zijn, dan nog niet.
Ze zijn buren, denk ik.

testamenten f77 dd.14-10-1594
Heeft Trijne Wessels huisvrouw van Goessen Albertz thoe Diese, krank van lichaam, met Nicolao Buis als momber, na haar dood gegeven aan haar drie kinderen bij Goessen voors. geprocreerd, vooruit van haar natelaten goederen gegeven de beste koene en één der beste merrien en haar zoon Wessel de grootste pot, en wat zij verder nalaat zal gelijk onder de kinderen verdeeld worden, alles te vererven van het ene op de andere kinderen. De wezen geeft zij 1 glgl.
Schepenen Sander van Voorst en in plaats van Johan Jellissen, Johan van Tongeren.

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door ria van bessen » 01 feb 2020, 14:24

bericht 2

Hermken kon weleens de dochter zijn uit het volgende huwelijk van Pieter Boene.?
Zijn eerdere vrouw heette namelijk Hermken - zie de erfuiting.
Hij woont dan in de Nijstraat.

Volgens de datum erfuiting dec. 1581] zou er een huwelijksaantekening in Zwolle moeten zitten, [begin aug 1581] maar ik kan die niet vinden.

Gebruikersavatar
Odette
Berichten: 374
Lid geworden op: 15 dec 2010, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door Odette » 01 feb 2020, 16:00

Je hebt helemaal gelijk. Doh.

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door ria van bessen » 01 feb 2020, 22:09

Ik kom er niet uit. Geen bewezen ouders voor Gerrit Freriks, Berent Freriks en zusje gevonden.
Ik ben uitgezocht in mijn gegevens. Maar ik vind het eigenlijk wel goed zo.
Een mooie zoektocht!

Gebruikersavatar
Odette
Berichten: 374
Lid geworden op: 15 dec 2010, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door Odette » 02 feb 2020, 09:38

Goedemorgen. Eens! Het is een prachtige zoektocht geweest en ik heb ervan genoten en verbazingwekkend wat we met vereende krachten boven tafel hebben kunnen krijgen. Ik laat de werkhypothese zoals die nu is, staan/rusten en ga me ook op iets anders concentreren. Namelijk mijn theorie Snel. Ik kom er op terug in een andere draad.

Janny Lalkens
Berichten: 2531
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door Janny Lalkens » 02 feb 2020, 16:57

De afgelopen week heb ik gebruikt om in allerlei boeken over Zwolle informatie te zoeken over Diese. Van te voren weet je dan al, dat het weinig zou opleveren, want er werd en wordt niet zoveel geschreven over het oude Diese. Maar ik was op zoek naar een verslag van een wandeling van iemand door Diese en Langenholte. En het zou niet gaan om de heer Elberts, die ook wel had geschreven over zijn historische wandelingen in en rond Zwolle. In zijn boek stond niet wat ik zocht.

Ik zocht een paar zinnetjes over de Capelle in Diese. Uiteindelijk op een kopie van 6 blz. gevonden, niet in een boek, maar in een multomap. Het gaat daar om blz. 17. De schrijver is mij helaas onbekend. Mocht iemand weten uit welk boek dit komt en/of wie de schrijver is, zou ik het heel geweldig vinden als dat aan mij wordt doorgegeven. Mogelijk is het boek 2e hands nog te koop.

( samenvatting) Volgens Van Hattem dankte de kapel in Diese zijn ontstaan aan de ommegangen in mei naar Diese ( een soort processies) om de hemel een goed oogstjaar af te smeken.
Rentebrief okt. 1563: een huis en berg en 2 hoeven, naast de Sanct Johans Capelle "streckende voer van die Duisterstege ( voetnoot: nu Schoolstraat) .........achter aan Engbert die Veer."

Na afbraak van de kapel werd in 1650 de grond( waarsch. eigendom van de marke) door de markerichter voor een halve aam wijn ( = ongeveer 75 liter) verkocht aan FREDERIK GERRITS.

[Het zou me niet verbazen, als hiervan nooit een officiële verkoopakte is opgemaakt. Als het zo is gegaan: op die manier kon er ook bezit binnen een familie komen en dan weten we het meestal niet. ]

Niet ver van de kapel lag een kluizenaarswoning.

En op blz. 17 over de Ramshorst:
L.F. Zeebinden, overleden te Zwolle in 1886, was eigenaar, via dat nichtje Schellinger, zijn oma. Na zijn dood zijn o.a. de tekeningen van Gezina Ter Borgh aan het rijk verkocht. Ook "Een buitenpartij op de Ramshorst", een afbeelding die ik zocht, uit ongeveer 1654. Gezina was toen 23 jaar en kocht de Ramshorst zelf pas in 1682, dus of ze daar in 1654 te gast was? Of was toen de Ramshorst al in het bezit van haar vader of van familie van haar? M.J. Zebinden Baggerman liet van de Ramshorst de bovenverdieping afbreken, waardoor het niet meer zo op een Spijkertje leek.

De wandelaar/schrijver ziet in 1902 in Diese alleen nog maar de Hel als huisje. Het Vagevuur was afgebrand en De Hemel was in ongeveer 1877 afgebroken. De naam ging nog wel weer mee met de bewoners naar hun nieuwe huis.

Iets anders: in de lijst van 1738 "bewoners Diese 1738" staat dat Hilbrant Berents nu Harsevoort is. Dat komt, omdat Hilbrant en zijn vrouw op dezelfde dag op 31 januari 1738 ( 812/175) werden begraven op Bergklooster. Hun 5 kinderen kregen al op 3 febr. 1738 mombers, als wezen zijnde ook wel nodig. Oudste kind was 22 jaar, een dochter. In febr. 1738 stierf daarna ook nog een zoon van dit echtpaar. Hij werd begraven op 12 febr. 1738, dus er waren toen nog voor 4 kinderen mombers nodig. De voogdijakte van 3 febr. 1738 staat hier ergens in dit onderwerp. En inderdaad, Egbert, ik denk dat er 2 Hersevoorts waren: Bartels in 1832, A 426 . Aan de Katersteeg, vlak bij dat gehuurde erve van het Binnengasthuis.

Zie de site van Egbert http://home.kpn.nl/bu6gu1/Clooijenberg/#A685

En dan eentje, A 788 of A 790 = Egbers in 1832? Zie aankoopakte door Hillebrant Berents in 1718. Die akte staat ook in dit onderwerp. Ik heb allerlei nummers rond de Ramshorst bekeken, vooral of ze 1 schuur en 1 hooiberg hadden. Dat zijn A 681, A 689 ( Van Gerner) en A 790 ( Egbers) Dan heb ik het over de situatie 1822-1832 en die verkoopakte 1718 speelt wel in een andere tijd! A 788 had in 1832 2 schuren en 1 hooiberg.

Maar dit is dan meer iets om nu verder via mail met Egbert door te nemen, omdat dit zeer uitgebreide en boeiende onderwerp dit weekend wordt afgesloten. Iedereen hartelijk dank voor alle informatie die ik nog niet had. Via dit onderwerp kan ik 3 families voorouders verder inkleuren met aanvullende akten enz.

Gebruikersavatar
Odette
Berichten: 374
Lid geworden op: 15 dec 2010, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door Odette » 02 feb 2020, 17:14

Janny, jij ook hartelijk bedankt voor alle bijdragen, zowel hier als per post (kaarten!).

Voor mijzelf sluit ik het onderwerp niet definitief af, want de vraag is nog open. Maar ik ben van plan om het voorlopig te laten rusten, in elk geval tot een volgend bezoek aan het HCO. Als het zo ver is, komen er meer foto's voor onze verzamelingen!

Janny Lalkens
Berichten: 2531
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door Janny Lalkens » 02 feb 2020, 18:40

Odette, die 4 kadasterkaarten aan elkaar gepuzzeld/geplakt geven een aardig overzicht van Dieze. Al is er dan eentje bij die daarvoor niet helemaal de juiste verhouding heeft, vergeleken met die andere. Op een A3 ondergrond geplakt, alle wegen rood gekleurd en al het water blauw. Maar vooral voor de juiste kadasternummers gebruik ik de link naar de kaarten van Egbert. Want die kun je flink vergroten en dat heeft ook wel wat!

Ik hoop, dat je bij een volgend bezoek aan het HCO ook weer veel uit het Binnengasthuis gaat fotograferen. In Jan ten Hove zijn Geschiedenis van Zwolle las ik deze week, dat men zich ergerde aan de versmering van de binnenstad door vee en dat toen in dec. 1732 het Holdehuis, Burgerweeshuis en Binnengasthuis moesten stoppen met kleinschalige veehouderij in de stad. Daar werden 's morgens de koeien van de burgers door de Sassenpoort gedreven op weg naar de Mars in Assendorp. Op die manier is ook het loon voor de melkster van het Binnengasthuis bij de rekeningen te verklaren. Het blijft een zeer interessant onderwerp!

ansmeijlink
Berichten: 332
Lid geworden op: 03 mei 2002, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door ansmeijlink » 30 sep 2020, 14:53

Jacobus MEIJLINK, gedoopt op 26 05 1697 te Zwolle, overleden op 06 05 1768 te Hattem op 70-jarige leeftijd, begraven te Hattem.
Ondertrouwd op 18 04 1722 te Hattem, gehuwd op 24-jarige leeftijd op 18 05 1722 te Zallik (Zalk en Veecaaten) met Elsjen van LOO, geboren te Zwolle, begraven op 02 09 1740 te Hattem.
Uit dit huwelijk:
1. Jan MEIJLINK (zie II.1 op blz. ).
2. Arnhout (Arnoldus) MEIJLINK, gedoopt op 29 10 1724 te Hattem, overleden op 28 04 1810 te Hattem op 85-jarige leeftijd, begraven op 03 05 1810 te Hattem.
Gehuwd op 30-jarige leeftijd op 10 11 1754 te Hattem met Wendelina HAGEDOORN, overleden op 20 11 1788 te Hattem, begraven op 27 11 1788 te Hattem.
3. Lambertus MEIJLINK, gedoopt op 15 04 1726 te Zwolle.
4. Niklaas MEIJLINK, gedoopt op 26 03 1727 te Hattem.
5. Willem Nicolaus MEIJLINK, gedoopt op 28 07 1728 te Hattem, overleden op 30 08 1792 te Zwolle op 64-jarige leeftijd, begraven in de bethlehemse kerk.
Gehuwd op 37-jarige leeftijd op 03 11 1765 te Zwolle met Berendina van der KOLK.

Egbert_
Berichten: 3958
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: bericht voor odette

Bericht door Egbert_ » 30 sep 2020, 15:57

Is er meer bekend over de ouders van Jacobus Meijlink ?

- 26-05-1697: Jacob Meijlink zoon van Joan Meijlink en zijn vrouw Aleida Hulmans, wordt gedoopt (Generale Index)

- 28-07-1694: Jan Meilink j.m. te Borne en Aleida Hulmans n.w. van Klaas Meulebelt Proclamatien gaan mede Borne Zij heeft erfuitinge gedaan. (trouwboek NG Zwolle)

- 15 September 1688: Klaes Meulenbelt j.m. en Aleida Hulleman j.d. de proclamatien gaen mede te Hattem Attest: gegeeven om elders off Hattem te trouwen. Primo 8ber 1688. (trouwboek NG Zwolle)

En in Stift Essen:
- 13 nov 1698: Derck Mollenbelt, mede voor zijn zusters Joanna en Margarita, zijn broer Gerryt, alsmede voor de kinderen van zijn broer Claas Mollenbelt, na de dood van zijn vader Henrick Mollenbelt (HCO 0197.1 Ambtman van het Stift Essen 2.505. Schoutambt Zwolle / buurschap Berkum x:156v)

Is die erfuiting van Aleida Hulmans, 1694, bekend?

Plaats reactie