bericht voor odette

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door ria van bessen » 30 jan 2020, 22:12

bericht 2

Zwolle erfutingen f736-f737-f738 dd.18-11-1644
Momberen over Henrick Evertsen Snels kinderen: Jan Geerlichs en Willem Gerrijts.
Henrick Evertsen Snelle heeft aan zijn 5 kinderen met namen Aeltgien, Alart, Ide, Evert en Jacob Snelle, bij zijn zalige huisvrouw Evertgien [= Geertien ? RvB] Alarts in echte geprocreerd, ten overstaan van de momberen als respectieve omen derzelver kinderen, erfuiting gedaan en voor moeders goed bewezen ten eerste de gerechte helft van een huis en hof staande en gelegen op de Nijstadt, zo comparant met zijn kinderen zelf bewoont en gebruikt, dan nog de helft van een huis en hof mede op die Nijstadt gelegen hetwelk Berent Wannemaecker in huur heeft en gebruikt, item nog de helft van ongeveer 3 morgen land aan twee percelen in Holtenbroeck gelegen en nog de helft van drie morgen land in Diesermarcke, wezende de helft van 6 morgen, en de helft van 2 mergen te Berckmen wezende de helft van 4 mergen gemeen met de kinderen van Berent Gerrijtsen, voorts nog de helft van 7 mudde land opten Oester ende Wester Enck toe Diese gelegen, en nog de helft van een halve cotterstede tot Diese gelegen zo Rotger Derxzen gebruikt, daar Peter Voncke de wederhelft van toebehoort, en nog de helft van een derdedeel van een erve en cotterstede in den Vos int kerspel van Dalfsen gelegen, daar Claes Berentzen en Willem Geertzen voors. de twee andere derdeparten van toebehoren, en nog de helft van de helft van een campjen land genaamd den Kevelers camp mede in den Vos gelegen waarvan Claes Berentz de wederhelft toebehoort, allen met zijn bezwaar, raad en onraad, recht en gerechtigheid daartoe behorende. Voorts heeft comparant aan zijn voors. kinderen nog bewezen de helft van 500 ggl. kapitaal staande tot laste van Jo.r van Echten opt Reler op het erve cotstede ter Heme gelegen, item de helft van een obligatie slaande op de vrouwe van Ruitenberch toe Suithem ter somma van 500 ggl. en nog de helft van 500 car.gl. staande onder Marten Albertzen opte Nijstadt, nog de helft van 100 car.gl. berustende onder Aloff Martensen toe Diese en nog de helft van 100 car.gl. staande tot laste van't Clooster Sibbekelo. Voorts beloofd comparant de kinderen in kost, kleren en alle lijves nooddruft te onderhouden totdat zij de kost kunnen winnen en zich elders willen begeven, mits dat hij de opkomsten van de bewezene goederen ondertussen daartegen zal ontvangen, die hij na het aftrekken een ieder pro quota zal laten toekomen, en voorts uitzetten als zodane luiden van zijn conditie zijn doende, zullende de dochters elk genieten boven de kleding en reding en moeders kleren en kleinoden, een bedde met zijn toebehoor, en iedere zoon een goed vullen, hetwelk hij comparant zal uitkeren als het kind komt te trouwen. Daartegen behoud comparant alle meubelen en anders zo hij hiervoor gespecificeerd heeft.
Schepen Lucas Vriesen.

Het lijkt door bovenstaande er wel op dat deze voorgaande Freriksen kennelijk Hekhuijs is.

Egbert_
Berichten: 3958
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: bericht voor odette

Bericht door Egbert_ » 30 jan 2020, 22:33

ria van bessen schreef:
30 jan 2020, 20:17
erfuitingen Diezerstraat f493-f494 dd.11-09-1595
Jacob Alerdtz onmondige kinderen momberen: Jan van Goer Jans en Henrick Albertz tho Diese.
Fenne [-] nagelaten weduwe van zal. Jacob Alertz heeft haar twee onmondige kinderen Alert en Gerdtien erfuiting gedaan en voor vaders goed bewezen onder hen beidende helft van een huis en hof buiten Dieserpoorte op die Nijstadt gelegen daar Jan Lensingk nu ter tijd in woont, item de helft van een huis en hof gelegen tho Diese bij dat Capelle, item nog de helft van een mudde land gelegen tho Diese op den Oister Enck, en nog de helft van een half mudde land gelegen bij den Holtenbroecker Wegh. Daartoe bewijst zij de beide kinderen nog tezamen 1400 glgl. en Alerdt het beste peerdt met dat vullen, en Gerdtien een bedde met toebehoor, en een grote koperen pot, en een kiste als dat behoort, en heeft Fenne overgegeven en verwillekeurd dat als een kind komt te overlijden zonder lijfserven na te laten dat dit kindergoed wederom zal vererven op de naaste erfgenamen. Verder heeft zij ook gegeven haar zalige broer Albert Willems kinderen na haar dood uit haar goederen 60 glgl. eens, en als deze kinderen komen te sterven zonder lijfserven zal dit vererven op zal. Jacob Alerdtz kinderen of hun erfgenamen, en belooft de kinderen dit uit te keren als ze mondig zijn geworden of getrouwd zijn.
Schepenen Albert Jacobsen, Herman van Haersolte in plaats van Middelbergh en Braeckel.
Janny Lalkens schreef:
16 jan 2020, 10:54
1709 foto 7042 "uit Frerik Gerrits huis en hoff bij de dieser Capelle modo Jan Arens..." en Jan Jansen, ook al bij de Capelle. Nu weet ik nog niet precies waar die Capelle was, maar dat is een bepalend punt geweest, er zal altijd wel eens ergens een zin staan, waar die precies was. Vanuit Zwolle wandelde men daar naartoe, vanwege godsdienstige redenen. Heb ik wel eens gelezen.
ria van bessen schreef:
26 jan 2020, 15:32
transport f151 dd.28-05-1718
Erschenen Jan Arentsz en deszelfs huisvrouw Hermina Jacobsz, J... gecedeerd en getransporteerd ... een huis en hof voorts berg en schuur staande en gelegen in Diese bij de Ramhorst [/u][/b]aan de gemene weg, zo bij wijlen voorn. Arent Vreriksz en naderhand bij de eerste comparant bewoond en gebruikt is geweest....
.
Dit hoort bij elkaar, toch?
En is Gerrit Frericks hertrouwd met Janneken Arents?

Gebruikersavatar
Odette
Berichten: 374
Lid geworden op: 15 dec 2010, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door Odette » 31 jan 2020, 08:20

Goedemorgen! Jeetje ik loop erg achter, ik was bezig met Snel(len) en nu zie ik ook hier Snel opduiken! Ik ga verwerken, en daarna wil ik graag een vraag stellen over Snel, die zal ik hier plaatsen en willen jullie me dan laten weten of die vraag hier op z'n plaats is, of anders een linkje geven waar het beter heen kan?

Janny Lalkens
Berichten: 2531
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door Janny Lalkens » 31 jan 2020, 09:23

Odette, wat Snel betreft: je kent deze al:

https://www.historischcentrumoverijssel ... 68#p182864

Egbert_
Berichten: 3958
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: bericht voor odette

Bericht door Egbert_ » 31 jan 2020, 09:42

Betreffende huis en hof bij de Dieser Capelle, die beschrijving kan op meerdere erven van toepassing zijn.

Waarschijnlijk stond die kapel op of dicht bij de kruising van de Langholterweg en de Katersteeg, iets ten zuiden van de Ramhorst. Bij die kruising lagen drie tot vier erven dichtbij elkaar. Onder andere 877 (vuursteden 1682) van Frerik Gerrits en 878 van Frerik Hessels. Dus in welk erf Hendrik Everts Snelle een aandeel had, is niet helemaal duidelijk. Maar waarschijnlijk wel één van de twee: nr. 877 of 878.

Egbert_
Berichten: 3958
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: bericht voor odette

Bericht door Egbert_ » 31 jan 2020, 10:08

Momberen over Henrick Evertsen Snels kinderen: Jan Geerlichs en Willem Gerrijts.

Jan Geerlichs is Jan Geerlichs van Vilsteren (x 1626) Geesien Alerts, zus van de overleden Geertien Alers. En Jan Geerlichs zus van Lutger Geerligs (x 1609) Marten Alberts Backer (beide buiten de Dieserpoort)

Jacobien Alerts (x 1618) Berent Gerritsen, zij zus van Geertien Alers. Maar in 1644 blijkbaar overleden: de kinderen van Berent Gerrijtsen

Willem Gerrijts zal de zwager van Henrick Evertsen zijn: Willem Geerts Muller x Reintje Everts Snelle. Andere zus van Henrick Evertse: 11-03-1628 Claes Berents van Wije ruijter onder Generael Veer en Lijsebeth Everts n.w. van zal. Arent Verheijden buiten die Dieserporte
Drie kinderen van Evert Willems Snelle en Ida Wichers: Reintje, Hendrik en Elisabeth.

Alleen Ria's opmerking:
Het lijkt door bovenstaande er wel op dat deze voorgaande Freriksen kennelijk Hekhuijs is.
kan ik niet verklaren.

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door ria van bessen » 31 jan 2020, 10:23

Er zijn meerdere Frerik Arents met andere lijnen, én met zonen Gerrit.
verbonden/verwant aan Waijer en Hekhuis bijvoorbeeld. Voor 1600.

Hendrik Willems Snel zijn afkomst is bekend en doet hier m.i. niet ter zake.
Jacob Alerts is denk ik belangrijker.

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door ria van bessen » 31 jan 2020, 11:26

bericht 2

Aangepast11.37 u.

Zwolle transport f860 dd.13-02-1590
Bekende Gerrit Gerrisz voor hemzelf en mede als volmachtig van Jan Gerrisz en Trijne Jans zijn huisvrouw en mede als volmachtig van zijn huisvrouw Aeltken Egbers blijkende bij zekere volmacht in dato 17 stilo novo 1590 binnen Amsterdam verzegeld, verkocht te hebben aan Frederick Arensz uppet Slot en zijn erfgen., de helft van een huis en hof met de landerijen daartoe behorende gelegen bij Dieser Capelle, gelijk dezelve gedachte verkoperen van vader en moeder aangeërfd is, kommervrij.
Schepen Gerhardt ther Borch, Melchior die Wrede.

11-09-1595 Gerit Frericksen, Frerick op't Sloets s. ende
Fenne, z. Jacob Alertsen n.w. tot Deese

f463 dd.25-03-1600
Bekende Andries Splijtloff voor hem en mede voor zijn andere broederen en zusteren, verkocht te hebben aan Gerrijt Frericksen en Fenne [-] zijn huisvrouw en hun erfgen. een hofstede gelegen te Diese, tegen Johan Sijmens huis naast Willem Gertzen ter ene en de gemene weg ter andere zijde, wezende kommervrij.
Schepen Wolff van Ittersum.
Laatst gewijzigd door ria van bessen op 31 jan 2020, 11:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Egbert_
Berichten: 3958
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: bericht voor odette

Bericht door Egbert_ » 31 jan 2020, 11:36

ria van bessen schreef:
31 jan 2020, 10:23
Jacob Alerts is denk ik belangrijker.
Mee eens.
Van zoon Alert Jacobs (x Aeltien Frericks) drie dochters gevonden, drie trouwen. En dochter Geertien Alers had een deel van de helft van een huis en hof gelegen tho Diese bij dat Capelle, als erfenis van haar grootmoeder Fenne.
een halve cotterstede tot Diese ..., daar Peter Voncke de wederhelft van toebehoort
Kan ik hier uit concluderen dat Peter Voncke trouwde met de zus van Jacob Alertsen: Gerdtien Jacobs?
In trb Zwolle niet gevonden, wel:
- 17-10-1626 Pieter Gerritsen Voncke en Fennichen Jansen s. Jan Mensincks n.d. beijde wonende an den Melckmarck


Bij dat stel nog een verwijzing in de Generale Index (5 aug 1636, bron overig):
- Peter Voncke man van Fenneken Jans Mensinck
- Gerrechien Voncke dochter van Peter Voncke

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door ria van bessen » 31 jan 2020, 11:40

Egbert,

Gerrit de zoon van Frerik op 't Slot koopt samen met Fenne ook een caterstede gelegen te Dieze
- zie mijn bericht boven die van jou.

Plaats reactie