bericht voor odette

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Janny Lalkens
Berichten: 2531
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door Janny Lalkens » 16 jan 2020, 17:18

Egbert Jans en Aleyda Jans ( doop 31-1-1725) zijn broer en zus, kinderen van Jan Arents en Hermina Jacobs. Zij hadden 7 kinderen, in Diese.

Albert Arents X 1728 Lubbigje Jacobs ( overleden 1782) woonden vlak bij hen, die waren kinderloos. Twee zussen met 2 broers getrouwd.

Broer Jan Jacobs trouwt 3x. Na 1e huwelijk mombers 28-8-1734 over zijn kind, samen met Gerrigje Berents: Jan Berents en Albert Arents.

En dat kind is Marrigje Jans!!! Die met Hendrik Willems trouwt, het pleegkind van Rutger Willems, kleinkind van Jacob Hendriks,

De kinderen Arents denk ik kinderen van Arent Frederiks en Harmina Lubberts.


De vader en moeder van die kinderen Jacobs: Jacob Egberts uit Den Ham X 7-7-1685 Zwolle Marregien Herms

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door ria van bessen » 16 jan 2020, 19:17

Zwolle 0700-2037 RA001-063 TRansporten 1810
f117-f118 dd.02-03-1810
Erschenen zijn Fredrik Jans en Hermina Willems echtelieden dewelke verklaarden wegens opgenomen en ten genoegen ontvangen penningen schuldig te zijn aan Hendrik Hooft en vrouw Grietje Greve een somma van 1200 car.gl. tegen 4 1/2% rente, stellende hiervoor tot een speciaal onderpand een huis en hof door comparanten zelf bewoond, de Harsevoort genaamd, gelegen in Dieze, het Binnen Gasthuis ter ene en H. van der Kolk ter andere zijde, en 2 morgen weideland gelegen in Dieze 't Langeslag genaamd, Jochem Hooft ter ene en de Urkstege ter andere zijde, alsmede een akker bouwland gelegen op de Ooster Enk, de vreemde wezen ter ene en de weduwe Otto van Ommen ter andere zijde, waarvan comparanten verklaarden de verponding over het jaar 1809 te hebben betaald.
A:H:H: Queijsen Secret.

Gebruikersavatar
Odette
Berichten: 374
Lid geworden op: 15 dec 2010, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door Odette » 16 jan 2020, 19:22

Jullie zijn geniaal.

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door ria van bessen » 16 jan 2020, 19:42

Egbert_ schreef:
16 jan 2020, 16:30
Jan Arentsen x Hermpien Peters van 't Slot. Hij overleden 01-11-1841, 63 jaar. Zij overleden 07-12-1846
Dan zou Hermpje na 1800 zijn getrouwd ?

Zwolle testamenten f370 dd.01-03-1800
Erschenen Hermina Herms wed. van Peter Jans wonende in Diese, gaande en staande en bij blijkend goed verstand en over haar natelaten goederen willende disponeren, verklaarde zij te nomineren en te stellen haar kleindochter Arentje Jans dochter van wijlen Jan Derks en haar testatrices dochter Mine Peters tot haar erfgename, edoch niet verder dan in de legitieme portie, en verder te institueren tot haar erfgenamen haar kinderen Berendina Peters huisvrouw van Berent Gerrits, Janna Peters huisvrouw van Fredrik Alberts, Hermpje Peters, Gerrit Peters en de kinderen van wijlen haar dochter Gerrigjen Peters en Gerrit Willems tezamen voor een portie, en alzo haar erfgenamen elk voor 1/5 portie, stellende testatrice bij vooroverlijden der ouders de kinderen in derzelver plaats.
Actum coram Municipalen van Ulsen en Zebinden.

Zij wordt hier nl niet vermeld als vrouw van ...

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door ria van bessen » 16 jan 2020, 22:23

bericht 2

Is Derk van den Bos wagemaker van beroep en weet iemand wie zijn ouders zijn?

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door ria van bessen » 16 jan 2020, 23:01

bericht 3

Het lukt me niet om via transfer de bestanden te downloaden.
Reden; server houdt het tegen.

En toen ik WeTransfer wou toevoegen aan contactpersonen, verbrak Avast [mijn viruscanner/ beveiliging] het contact vanwege een dreigende virus of pishing. Code stond erbij.

Omdat de mail in de ongewenste email stond heb ik de mail Transfer aangeklikt als veilig. Toen ik Transfer opnieuw wou toevoegen bij de contactpersonen, kreeg ik geen verbinding.

AANVULLING 17 jan.

om 8.18 u.

Weer geprobeerd. Weer afgebroken.
De tekst is letterlijk; De verbinding met wetransfer.zendesk.com is verbroken vanwege een infectie met URL.Phishing. Advies pc scannen op mogelijke meer dreigingen.

Mijn computer dus opnieuw gescand op bedreigingen. Maar alles oké.

Gebruikersavatar
Odette
Berichten: 374
Lid geworden op: 15 dec 2010, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door Odette » 17 jan 2020, 08:25

Goedemorgen.

Ria, ik heb ook Avast en als die scherp staat afgesteld dan piept ie om alles. Wat het voor bedreiging kan zijn, geen idee. WeTransfer staat bekend als veilig en ik heb van niemand anders signalen gekregen.

Ik heb nu net verzonden alleen de verponding 1703, misschien was het hele pakket tezamen te zwaar.

Ik hoop dat het werkt. Als dat lukt stuur ik de rest een voor een. Mocht het niet lukken dan is er altijd nog de optie van een USB stick via de post.

Gebruikersavatar
Odette
Berichten: 374
Lid geworden op: 15 dec 2010, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door Odette » 17 jan 2020, 08:56

ria van bessen schreef:
16 jan 2020, 22:23
bericht 2

Is Derk van den Bos wagemaker van beroep en weet iemand wie zijn ouders zijn?
Derk Derks van den Bos
Overleden voor 2 november 1796
Meester rademaker, Wagenmaker

Ouders Derk Gerrits van den Bos † Derkjen Willems †/1762

Ondertrouw 26 mei 1748 (zondag), Zwolle, met Johanna van den Belt 1716-1769 (Ouders : Lubbert van den Belt †/1751 & Aaltje Witbeek †1756)

Ondertrouw 17 december 1770 (maandag), Zwolle, met Lubbegien Frans van der Kolk 1740-1802 (Ouders : Frans Alberts van der Kolk & Hermina Lubberts) (getuigen : Egbert van der Vegte , Berentien Frans van der Kolk 1744 )
en hun kinderen
Jan van den Bos 1771
Frans van den Bos 1773-1828
Derkje van den Bos 1775
Hermannus van den Bos 1778

Verwantschappen: Getuige (1760) : Nalatenschap, Aaltje Witbeek †1756

26 mei 1748 : Ondertrouw (met Johanna van den Belt) - Zwolle
Derk van den Bos j.m. met Janna van den Belt j.d. in de Papenstraat S.G. de vader H.G. de moeder
Bronnen: https://www.vpnd.nl/bronnen/ov/zwolle/z ... 5-1751.pdf

6 mei 1750 : Eigendom - Zwolle
Derk Gerrits van den Bos zijn eigendom gelegen aan de Molenstraet buiten de Sassenpoorte is belendend aan een huls, hoven, schuur en berg van Evert Jans wonende buiten de Sassenpoorte
Bronnen: HCO Generale Index Overig, Transportregister blz. 32

31 juli 1754 : Eigendom - Zwolle
Johanna van den Belt en haar man Derk van den BOS verkrijgen de eigendom van een huis met een stal staande in de Molenstraat buiten de Sassenpoort
Bronnen: HCO Generale Index overig, Transportregister blz. 327

18 februari 1762 : Vermelding - Zwolle
Derk van den Bos meester wagenmaker, man van Janna van den Belt, zoon van Derk van den Bos, wonende buiten de Sassenpoort. Testament op de langstlevende waarin sprake is van een halfscheid van tweeduizend gulden, en van testators vader Derk van den Bos de oude.
Bronnen: HCO Generale Index Overig Bron: Testamenten blz. 271 https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... &cat=28384

30 maart 1764 : Eigendom - Zwolle
Anna van der Linde en haar man Johan Christiaen Hering transporteren hun hof gelegen buiten de Sassenpoort op de Molestraet, aan Derk van den Bos en zijn vrouw Johanna van den Belt
Bronnen: HCO Generale Index overig, Transportregister blz. 324

19 december 1767 : Lidmaatschap - Zwolle
Derk van den Bos wonende voor de Sassenpoort doet belijdenis
Bronnen: HCO Generale Index Overig, N.H.Lidmatenboek 4k, blz.150

17 december 1770 : Ondertrouw (met Lubbegien Frans van der Kolk) - Zwolle
Derk van den Bos weduwnaar buijten de Sassenpoort met Lubbegien van den Colk j.d. in Diese S:G: broeder van den Vegte H:G: de vrouw van B: Meijlink
Getuige : Egbert van der Vegte
Getuige : Berentien Frans van der Kolk 1744
Bronnen: https://www.vpnd.nl/bronnen/ov/zwolle/z ... 7-1773.pdf

voor 2 november 1796 : Overlijden

Gebruikersavatar
Odette
Berichten: 374
Lid geworden op: 15 dec 2010, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door Odette » 17 jan 2020, 08:58

ria van bessen schreef:
16 jan 2020, 19:42
Egbert_ schreef:
16 jan 2020, 16:30
Jan Arentsen x Hermpien Peters van 't Slot. Hij overleden 01-11-1841, 63 jaar. Zij overleden 07-12-1846
Dan zou Hermpje na 1800 zijn getrouwd ?

Zwolle testamenten f370 dd.01-03-1800
Erschenen Hermina Herms wed. van Peter Jans wonende in Diese, gaande en staande en bij blijkend goed verstand en over haar natelaten goederen willende disponeren, verklaarde zij te nomineren en te stellen haar kleindochter Arentje Jans dochter van wijlen Jan Derks en haar testatrices dochter Mine Peters tot haar erfgename, edoch niet verder dan in de legitieme portie, en verder te institueren tot haar erfgenamen haar kinderen Berendina Peters huisvrouw van Berent Gerrits, Janna Peters huisvrouw van Fredrik Alberts, Hermpje Peters, Gerrit Peters en de kinderen van wijlen haar dochter Gerrigjen Peters en Gerrit Willems tezamen voor een portie, en alzo haar erfgenamen elk voor 1/5 portie, stellende testatrice bij vooroverlijden der ouders de kinderen in derzelver plaats.
Actum coram Municipalen van Ulsen en Zebinden.

Zij wordt hier nl niet vermeld als vrouw van ...
Dank voor het testament, mooi. Ja dat lijkt me wel, gezien ook de leeftijd van de bruidegom (geboren 1778) er is best een groot leeftijdsverschil tussen die twee, valt me nu net op.

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door ria van bessen » 17 jan 2020, 09:21

Odette schreef:
17 jan 2020, 08:25
Goedemorgen.

Ria, ik heb ook Avast en als die scherp staat afgesteld dan piept ie om alles. Wat het voor bedreiging kan zijn, geen idee. WeTransfer staat bekend als veilig en ik heb van niemand anders signalen gekregen.

Ik heb nu net verzonden alleen de verponding 1703, misschien was het hele pakket tezamen te zwaar.

Ik hoop dat het werkt. Als dat lukt stuur ik de rest een voor een. Mocht het niet lukken dan is er altijd nog de optie van een USB stick via de post.
Het is gelukt. De Verponding is binnen hoor !
Ik wacht met spanning af op de rest. En inderdaad, misschien te zwaar - je hebt veel gefotografeerd, meer dan 1 GB.
Prachtig!

Plaats reactie