bericht voor odette

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Gebruikersavatar
Odette
Berichten: 374
Lid geworden op: 15 dec 2010, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door Odette » 05 dec 2019, 08:26

Goedemorgen,

daar ben ik ook mee bezig, Sinterklaas (en echtgenoot jarig - maar hij hoeft niet meer zoals vroeger bij de Sint op schoot te komen zitten) en Kerst - kaarten maken, verdere voorbereidingen.

Ria en Janny, als je wil, zou je me dan je postadres willen DM'en? Ik zou jullie graag persoonlijk en op papier mijn allerbeste wensen willen sturen.

Janny Lalkens
Berichten: 2533
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door Janny Lalkens » 05 dec 2019, 16:38

Naast onderzoek naar het verleden is zeker het heden ook zeer belangrijk! Dus van harte gefeliciteerd met deze verjaardag en samen een gezellige dag gewenst! Iedereen trouwens, die dit leest. Vandaag kwam er hier uit Amerika de vraag binnen waarom Sinterklaas in Nederland geen nationale feestdag is. Bedoeld wordt denk ik waarom het geen vrije dag oplevert.

Het adres wordt verstuurd. En zo mogelijk probeer ik dagelijks nog wel wat te lezen over inwoners van Diese, al gaan nu even het aantal uren wat naar beneden tot de kerstkaarten klaar zijn. Ik ben nu voornamelijk bezig met het markenboek van Diese, wat zoals verwacht bol staat van de regels en voorschriften, zoals meerdere markenboeken uit die regio. Met de nadruk op het onderhoud van de dijken en wie daar dan voor verantwoordelijk is en voor hoeveel meter en waarom. En waar die meters beginnen en eindigen.

Bovendien gaat het ook in dat Diesermarkenboek weer over de noodzaak de varkens te krammen en dat er geen loslopend vee gesignaleerd mag worden. Je ziet ook in het Dieser markenboek in de jaren een verschuiving van eigenaren: van elite , wonend te Zwolle of in de regio of in Gelderland rond 1650 toch ook wel wat meer naar de inwoners/huurders van Diese als nieuwe eigenaar, al is dat dan gedeeltelijk.

Ik zie de markenboeken daar in de regio meer als een soort waterschapsboeken: hoe houden we in de buurtschap de voeten droog en hoe houden we het water aan de goede kant van de ( sterke? ) dijk. En dan natuurlijk de zorg voor de gemeenschappelijke grond, de meente. Wie is gewaard en voor hoeveel en wat betekent dat in de praktijk voor de uitoefening van je bedrijf? Wat kun je er mee, wat mag je?

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door ria van bessen » 06 dec 2019, 22:54

Oké, dan houden we wel even een time out.
Alvast fijne dagen toegewenst!

Janny Lalkens
Berichten: 2533
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door Janny Lalkens » 07 dec 2019, 01:47

Ja, ook fijne dagen gewenst!
Wordt op een later tijdstip vervolgd.

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door ria van bessen » 07 dec 2019, 20:18

Ik wil deze alleen nog wel even 'kwijt'.

Transport RA001-047 f44 dd.19-11-1738
Erschenen Willemina Hanselaer weduwe van wijlen Derk Hermen van Mierlo, en Paulus Noteboom als volmachtiger van Jan Hanselaer en zijn vrouw Johannna van der Horst, luidt akte van procuratie te Amsterdam gepasseerd dd.11-11-1738, en verklaarden om een welbetaalde somme penningen te hebben gecedeerd en getransporteerd aan Hermen Gerritsen van den Bos en zijn vrouw, de halfscheid in 5 morgens land in Diese in gebruik bij [NN], de wed. d'Amija ten westen en het Binnen Gasthuis ten westen.
Actum coram Schepen Meeuwsen.

Tot mails.

Egbert_
Berichten: 4013
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: bericht voor odette

Bericht door Egbert_ » 10 dec 2019, 11:57

Janny Lalkens schreef:
21 nov 2019, 10:15
... ik vraag me af óf en eventueel wanneer Seintje Jans haar geërfd land in Gelderland te gelde heeft gemaakt.

● Gerrits, Hermen x Jans, Zeijntje, verkochten aan Cijffers, Lucas x Malecotius, Josina wat: 1¼ morgen hooiland de Doorninck, waar: kerspel Vorchten, ter waarde van ƒ 350, 17370627, 17370627, bron: 1½, 909, 1/7, 19, v,

● Cijffers, Lucas x Malecotius, Josina, verkochten aan Doornink, Gerrit (kerkmr) x Vos, Aeltje Egberts wat: 1¼ morgen hooiland de Doorninck, waar: kerspel Vorchten, ter waarde van ƒ 400, 17380108, 17380108, bron: 1, 909, 1/7, 20, r,

bron: https://www.streekarchiefepe.nl/images/ ... 11__-_.pdf

Aanvulling: streekarchiefepe.nl heeft nog meer interessante documenten: https://www.streekarchiefepe.nl/oude-personenlijsten/

Janny Lalkens
Berichten: 2533
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door Janny Lalkens » 11 dec 2019, 00:25

Hartelijk dank, Egbert! Ik weet dan nu ook, dat Seintje zo'n 36 jaar was, toen ze dit stuk grond te gelde maakte! Misschien hebben ze dat geld van de verkoop in juni 1737 van die grond in Gelderland ingezet om grond dichter bij huis te kunnen kopen. In november 1738. Grond in Diese. Zie akte van Ria voor jouw reactie.

Gebruikersavatar
Odette
Berichten: 374
Lid geworden op: 15 dec 2010, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door Odette » 11 dec 2019, 16:09

Goedemiddag Egbert, allen,

de theorie dat Hermen Gerrits een zoon was van Gerrit Jansen van Berkum en Willempje Swiers kunnen we wel uitsluiten.
Ik vond een akte en aan de hand daarvan zijn huwelijk(en), als volgt:

7 mei 1742 Erschenen de gebroederen Jan Gerrits en Hermen Gerrits van Berkum met de laatstgenoemde huisvrouw Willempje Werners en bekenden wegens verstrekte penningen en tot betalinge van een gedeelte van een gedeelte van kooppenningen van het bij Hermen Gerrits van Berkum aangekochte Voermans Veer (veen?) geemploijeerd, opregt en deugelijk schuldig te wezen aan Hendrik Hakvoord een Capitale somma van seven hondert car.gld. ad 20 st. 't stuk. Belovende (...) generaal verband van hun personen en goederen + tot een speciaal onderpant stellende sijn vier woningen met de hoven daer achter staande en gelegen in de Molenstraat buiten de Sassenpoort omtrent de Mole, en de laatstgenoemden hunne wagens en paarden met het regt in het Voermans veer (veen?) op heden aan haar overgedragen (...)
Bronnen: https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... &cat=32682

25 maart 1737 Hermen Gerrits van Berkum j.m. met Willemina Warners j.d.S.G. Willem Koelman H.G. Haar moeder 'T consent van de Bruidegoms moeder moet nog inkomen. Is gebleken. Getuige : Willem Jans Koeleman †/1767
Bronnen: https://www.vpnd.nl/bronnen/ov/zwolle/z ... 5-1741.pdf

Ze krijgen vier kinderen (dat ik heb gevonden)

Gerritje Herms 1738-/1748
Willem Herms 1740-/1748
Zwier Herms 1742
Geessien Herms 1746-/1748

Vervolgens hertrouwt hij
7 oktober 1748 Hermen Gerrits van Berkum buiten d'Sassepoort wed. met Hendrikje Janz j.d. in Lente SG: deszelfs schoonvader HG: d' huisvr. van Willem van Dalfzen d' Proclamatien moeten mede te Dalfsen gaan, het bewijs moet mede van de Bruidegom aan sijn kinderen blijken.het een en andere is gebleken.
Bronnen: https://www.vpnd.nl/bronnen/ov/zwolle/z ... 5-1751.pdf

Erfuiting
20 september 1748 Momberen over het nagelaten kind van Willempje Warners Warner Egberts en Jan Gerrits. Erschenen Hermen Gerrits en heeft in praesentie van voorn. momberen erfuiting gedaan en aan zijn kind met namen Zwier van voorn. vrouw nagehouden voor moeders goed bewesen 50 Car.glds, aan deselve uit te reiken wanneer meerderjarig geworden of in den huwelijksen staat sal wesen getreden, belovende inmiddels de zelve in kost en klederen te onderhouden, lesen schrijven te doen leren en in het bouwmans werk op te brengen. Actum coram Schepen Marle.
Bronnen: https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... &cat=32188

Alles op een rijtje https://gw.geneanet.org/cofranssen_w?la ... rrits&oc=2

Gebruikersavatar
Odette
Berichten: 374
Lid geworden op: 15 dec 2010, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door Odette » 11 dec 2019, 16:30

ria van bessen schreef:
07 dec 2019, 20:18
Ik wil deze alleen nog wel even 'kwijt'.

Transport RA001-047 f44 dd.19-11-1738
Erschenen Willemina Hanselaer weduwe van wijlen Derk Hermen van Mierlo, en Paulus Noteboom als volmachtiger van Jan Hanselaer en zijn vrouw Johannna van der Horst, luidt akte van procuratie te Amsterdam gepasseerd dd.11-11-1738, en verklaarden om een welbetaalde somme penningen te hebben gecedeerd en getransporteerd aan Hermen Gerritsen van den Bos en zijn vrouw, de halfscheid in 5 morgens land in Diese in gebruik bij [NN], de wed. d'Amija ten westen en het Binnen Gasthuis ten westen.
Actum coram Schepen Meeuwsen.

Tot mails.
De genoemde weduwe d'Amija is Margareta Wilderick, zij leefde tot in 1742, had toen voor zover ik kan nagaan alleen nog een dochter in leven die getrouwd was met Antonij Scriverius en wiens (klein)kinderen trouwden in de Zwolse elite (Eeckhout, Tobias, Nilant) https://gw.geneanet.org/cofranssen_w?la ... =wilderick

Janny, voor je zoektocht in de markeboeken - ik zit te bladeren in transporten naar aanleiding van bovengenoemde in 1738 & de weduwe d'Amia wordt genoemd in een aantal stukken betreffende land aangrenzend in Dieze:

10 juni 1743 Erschenen Pieter van den Berg Veerschipper en sijn vrouw Anna Visscher en bekenden wegens verstrekte penningen opregt en deugdelijk schuldig te wesen aan Hopman Gerhard Brouwer (...) 2200 gld. (...) generaal verband van hun personen en goederen tot een speciaal onderpand stellende 1e haar woonhuis in de Steenstraat Berend Bennink ter eenre en de kinderen van Hendrik van Ree ter andere sijde 2e twee morgen lands in Diesermerkt de erfgenamen van de wed. Amija ter eenre en Freulins van Essen ter andere sijde. (...)
Bronnen: https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... &cat=32682

13 maart 1744 Erschenen Hillegonda Louisa Schellinger wed.e Lambert en haar soon Jan Pieter Lambert voor so verre nodig en bekenden voor een welbetaalde s.a van penningen te hebben gecedeerd en getransporteerd sulks doende mits desen aan de erfgenamen van de vrouwe Wed.e Amia haar erve en goed gelegen in Diese, genaamt den Veltwijk met alle des selfs onderhorige landeren. Belovende etc.
Bronnen: https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... &cat=32682

Janny, dat is dus de weduwe van een van jouw "Jan Lamberts", de rijke. Een jaar eerder leende ze geld met het goed als onderpand:

23 februari 1743 Erschenen de E. Hillegonda Louisa Schellingers Wed.e Lambert, de Lt. Theodorus van den Berg en sijn ehevrouw Gesina Catharina Lambert so voor haar helft als de rato caverende voor haar absente soon en swager Jan Pieter Lambert (...) aan de weduwe van bmr. Tobias (...) 1200 gld (...) generaal verband van hun persoonen en goederen, tot een speciaal onderpand stellende haar erve en goed gelegen in Diese genaamd Veltwijk met alle sijn onder en toebehorende landeren soo als het thans bemeijerd wort bij Hendrik Schaenekamp.
Bronnen: https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... &cat=32682

Janny Lalkens
Berichten: 2533
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door Janny Lalkens » 11 dec 2019, 17:08

In een sterk afgezwakt tempo lees ik toch nog wel dagelijks een tijdje wat bronnen door, zonder duidelijke aanwijzingen tot nu toe gevonden te hebben. Ik let speciaal op grond die op de Oosterenk wordt verhandeld, omdat Lambert Lubberts daar al grond in zijn bezit had. Later ga ik uitgebreider reageren op wat hier in dit onderwerp wordt aangedragen.

In ieder geval kunnen we de ouders Gerrit Jansen van Berkum en Willempje Zwiers nu wegstrepen. Ik zag nog de naam Abram Pereboom, die beweert dat zijn moeder Annigje Jans heet en als hij dat zegt, zal het wel zo zijn.

En nog 2 ( andere, denk ik) huwelijken met een Annigje Jans:

Gerrit Jansen JM X otr. 5-12-1674/tr. 19-1-1675 Annegje Jansen te Assendorp. Odette, je noemde een tijdje geleden een gedoopt kind van ze?

Gerrit jansen wedn. an de Vismarck en Anniegien Jans van Campen bij de Camperpoorte, procl. ook te Campen, attestatie op Wilsem. Datum vergeten te noteren, maar was ook onegeeer 1675 denk ik.


Odette, hartelijk dank voor wat je hebt gevonden m.b.t. de wede. d'Amia en de aankopen waar ze bij betrokken was! ! Die passen allemaal uitstekend als stukjes in een pittige puzzel.

Plaats reactie