bericht voor odette

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Janny Lalkens
Berichten: 2531
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door Janny Lalkens » 02 dec 2019, 16:19

Ok, dan koppelen we Gerrit Jansen uit Haerst in oktober 1681 vanwege zijn huwelijk aan een Annigien Jans in Diese, die weduwe is van Lambert Lubberts.

Annegien heeft uit het vorige ( 2e) huwelijk van haar man nog een stiefdochtertje dat in 1681 in leven is: de bijna 8-jarige Jannegien Lamberts. En in 1703 leeft Jannegien Lamberts ook nog. Zij is dan 2 weken ervoor 29 jaar geworden en heeft de in 1677 beloofde f 150,- plus rente ontvangen. van mombers uit 1677 die ook nog steeds in leven zijn.

Het zusje Hermtje Lamberts van Jannegien leefde al niet meer toen hun vader Lambert Lubberts in mei 1677 met Annegien Jans trouwde.

Ik kende de momberstelling van Lambert Lubberts voor Jannegien wel, [vlak voor zijn trouwen met Annegien Jans] maar niet dat bericht dat ze in 1703 f 150,- kreeg uitgekeerd. Misschien heb ik ooit die akte zelf eens overgeschreven zonder dat bericht uit 1703 erbij. Die akte uit 1700 die ook wordt genoemd, heb ik nog niet bekeken.

Van het bezit van grond in Diese van Lambert Lubberts wist ik ook niet. Dat Lambert Lubberts en Annegien Jansen onderdeel van een kettinghuwelijk waren met een begin in 1640 was me wel bekend.

Tot zover klopt de informatie? Dan laten we de momberstelling 1702 eerst nog links liggen. Die waar de weduwe van Gerrit Bosch hertrouwt. Eerst kijken wat er tot 1700 gebeurde.

Janny Lalkens
Berichten: 2531
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door Janny Lalkens » 02 dec 2019, 16:40

Nog even de akte van 1-5-1677 doorgelezen. Het gaat om f 200,- dus niet f 150,- wat ik dacht. En kleren van de moeder en een bedde. Maar ze zou het volgens de akte van 1677 krijgen als ze 15 jaar zou worden!! Dus eigenlijk in febr. 1689.

Die akte van 14-6-1679: daar zijn haar vader en Annigien inmiddels 2 1/2 jaar getrouwd en lenen ze de f 200,- van Jannegien met 4 % rente en stellen land als onderpand. De akte van 1-6-1700 zie ik nog niet ergens staan.

Aanvulling: ik zie dat die aktes van 1700 en 1703 uit de transportregisters komen en die heb ik niet, wel een aantal jaren erfuitingen rond 1700, tot 1719.

Janny Lalkens
Berichten: 2531
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door Janny Lalkens » 02 dec 2019, 17:02

Ik moet snel even voor eten zorgen, lees net dat na een huwelijk begin mei 1677 Lambert Jansen X Annigien Jansen in juni 1679 2 1/2 jaar getrouwd zouden zijn, dat moet 2 jaar zijn. Haastige spoed is zelden goed.

Lambert en Annegien hebben dus het beloofde kapitaal van Jannegien in 1679 ingezet voor hun bedrijf. En zou het toen in febr. 1703 wel daadwerkelijk al aan Jannegien zijn overhandigd? Die f 200,- plus rente? Er staat toch eigenlijk alleen maar, dat het geleende geld aan de mombers is terug betaald ?

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door ria van bessen » 02 dec 2019, 19:37

Naar aanleiding van je rake opmerking betr. de dochter van Lambert.
Volgens mij is dit bedoelde akte.

Transport RA001 - 036 f592 dd.01-07-1700
Erschenen Gerrijt van Hoven als volmachtiger van Herman Engelen en Jannechien Lamberts, eheluiden, blijkende bij procuratie dd.29-06-1700 te Epe gepasseerd, en bekende dat voorbenoemde zijn constituenten van zodane 200 gl. als zij uit kracht van hypotheek dd.14-06-1679 van Lambert Lubbertz modo 't Binnen-gasthuis zijn competerende, door de momberen van Dom: Condewijns kinderen zijn betaald, dienvolgens cederende de hypothecatie.
Actum coram Schepen Mensink.

den 14 Augustij
31-08-1697 Harmen Engels weduwnaar tot Epe
Jannegien Lambers j.d.
S.G. Gerrit van Hoven
H.G. de vrouw van Gerrit van Hoven
de proclamatien gaan mede tot Epe

Zwolle 8 nov 1670 - Gerrit Hermsen van Hove jm in de Sassenstraat en Marretien Hoefmans jd w. in de korte Wolleweverstraat

Janny Lalkens
Berichten: 2531
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door Janny Lalkens » 02 dec 2019, 20:43

Ja, die akte bedoel ik! Weer heel interessant, hier wist ik ook niet van!

Wat een geluk, dat die Jannegien Lamberts volwassen geworden is en trouwde. Haar man heette Harmen en dan Engels, maar dat kan toch ook een achternaam zijn en dus geen patroniem? Dan ben ik benieuwd naar zijn patroniem! Hoewel, ik ken iemand hier in de buurt die Jans Engel als voornamen heeft. Klinkt me in de oren als Jan's engel. Dus de vader van Harmen kan Engel als voornaam hebben gehad. Zouden Jannegien en Harmen Engels ook nog aan grondbezit in Diese gekoppeld kunnen worden? Zijn ze in Epe gaan wonen? Of in Diese gebleven? Of zouden ze alleen die f 200,00 en dat bed en die kleren ooit hebben gekregen?


In Bergklooster boek 812 begraven rond de tijd van de momberakte 1702 gekeken. Bekeken in de hoop een Gerrit Jansen Bosch te kunnen vinden: niet gelukt.

1-12- 1701 en 25-3-1702: een man uit Diese begraven.

Dan biedt mogelijk alleen dat register van geleverde doodskisten nog een oplossing, wat de datum betreft.
En van Bergklooster boek 812 heb ik blz. 8 t/m 11 niet.

Mocht die Gerrit Bosch overleden zijn en begraven op 25 maart 1702, dan is zijn weduwe 7 maanden later hertrouwd, terwijl dat toch eigenlijk 9 maanden minimaal moest zijn. Behalve bij dispensatie, die dan bij de magistraat van Zwolle moest worden aangevraagd. Wegens de boerderij niet kunnen beheren zonder assistentie van een man. Dus met spoed trouwen, binnen de termijn van 9 maanden. Daar hebben we toch al wel voorbeelden van gezien, van zulke verzoeken. Daar kan ook gekeken worden.

Begraven op Heilig Kruis begraafplaats: die bronnen starten in de 2e helft 18e eeuw, voor ons te laat. Nog niet gekeken of er rond jaarwisseling 1701/1702 een man in Zwolle is begraven met de naam Gerrit Bosch.

En verder: Die Van Hoven heet Gerrit Hermsen. Draai het om en je hebt weer een Hermen Gerrits. Had hij een zoon met die naam?
Hij heeft een volmacht van dat stel Harmen Engels X Jannegien Lamberts. Klinkt alsof ze in Epe wonen en hun zaakjes in Zwolle door iemand anders lieten regelen. Familie van Jannegien?

Bij die Lambert Lubberts staat modo 't Binnengasthuis. Al weer dat Binnengasthuis. Ze weten ons wel bezig te houden, ruim 300 jaar na dato. En ik doe niets liever dan dit, laat dat ook duidelijk zijn!

Janny Lalkens
Berichten: 2531
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door Janny Lalkens » 02 dec 2019, 21:31

Nog weer eens lezen van de akte van 1-7-1700 levert op:

1. Het lijkt alsof Gerrit Ten Hopen aan huis komt in Epe bij Harmen Engelen/Engels en Jannechien Lamberts. Hij is hun vertegenwoordiger in Zwolle.

2. Mogelijk had hij toen de f 200,- bij zich?

3. De mombers van de kinderen van ds. Coldewijn hebben de geleende f 200,- nu afbetaald.

4. Harmen heet Engels of Engelen. Engelen komt op mij als een achternaam over. Meer nog dan Engels. Dat kan zoon van Engel zijn.

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door ria van bessen » 02 dec 2019, 22:12

via https://www.streekarchiefepe.nl/

Epe dopen
Meester Hermen Engelen Schoemaaker en Jenneken Lambers • Willemtjen 30 11 1704
Hermen Engelen Schoemaker en Jennigjen • Roeloff 29 2 1708
Meester Hermen Engelen Schoemaker en Jenneken Lamberts • Lambert 3 4 1712
Hermen Engelen Schoemaker en Jennigjen • Fennigjen 4 6 1713

ook een Jentje Engelen [Hendrik Willems] en een
Hendrik Engelen [ in Oene]
Henric Engelen (schoenmaker) - Weijntien Gerrits (Haverkamp)
• Gerrit Havercamp 04 02 1703 van Epe Gedoopt te Epe: • Margrieta 12 09 1706 • Roeloff 29 02 1708 • Lambert 17 07 1712 • Annigjen 07 04 1715
deze 2 verkopen wel wat land [gelegen in het dorp]
volgens het ORA [ook te vinden op deze site]

Van Hermen niets gevonden.

Vermoedelijke ouders zijn: Epe, Oene en Vaassen huwelijken
Jans, Engele, ;(onder-)/trouwt op 24 03 1665/ ;in Epe ;met Willemtjen Drees.
Engel Jansen Schoenmaker Willemtjen Dries
• Hendrick 11 8 1678
geen doop Hermen of Jennigjen gevonden in Epe/Vaassen of Oene

Lambert Lubberts komt van het Kampereiland. De voogden zullen dus niet alletwee familie zijn, vermoed ik.

Zwolle 08-11-1670 Gerrit Hermsen van Hove j.m. inde Sassenstrate ende Marretijn Hoefmans j.d. inde Korte Wulleweverstrate

Er zijn meerdere Lubbert Hendrix..

Ja, Jennigjen heeft haar erfenis ontvangen - dus die 200 glds die op rente waren gezet door haar vader en stiefmoeder en die zij aan haar mombers dus verschuldigd waren.

M.a.w. de schuld is afgelost en dat zal Annigjen haar stiefmoeder dan toch gedaan moeten hebben.

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door ria van bessen » 03 dec 2019, 12:29

bericht 2

Ik ben via familysearch bezig in de recognitien RA001-009 [1684-1706 [oude nummering]
Ik heb niet alles in transcriptie en in wat ik wel heb van de recognitien, daar is niets meer te vinden.
Er is nog genoeg om te onderzoeken. In Epe loop ik vast bij gebrek aan informatie.

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door ria van bessen » 04 dec 2019, 11:12

bericht 3

Zwolle testamenten f410 dd.25-03-1671
Compareerde Lambert Lubbers en zijn huisvrouw Hermtien Jansen, geassisteerd met Johan Holt als haar momber, en hebben elkaar geïnstitueerd tot enige en universele erfgenamen van alle goederen, zodat de langstlevende van hen beiden alle nalatenschap erfelijk zal hebben en behouden, onder conditie nochtans, indien Lambert Lubbers eerst komt te sterven dat zijn huisvrouw gehouden zal zijn aan zijn vier zuster en broeders met namen Hendrick, Aecht, Jacob en Merregien, als een legaat uit te keren elk een pont groot, alsmede aan de twee kinderen van zijn zal. broeder Dries Lubbers onder hen beiden ook een pont groot eens of elk 3 car.gl. Als testatrice eerst komt te sterven legateert zij aan haar nichte Griete Hendricks haar paarse rok en zwarte schorteldoek. Aan de huisarmen alhier geven zij elk een pont groot.
Schepenen Johan Crul en Johan Assinck.

Hendrick Lubberts
Aecht Lubberts
Jacob Lubberts
Merregien Lubberts
overleden broer Dries Lubberts

Dan zou er dus wel een voogd van zijn kant gesteld kunnen zijn in 1677

Zwolle erfuitingen RA001-151
f83 dd.01-05-1677
Momberen over 't onmondige kind van Lambert Lubberts: Lubbert Henricx en Gerrit Harms Ten Hove.
Lambert Lubberts heeft erfuiting gedaan aan zijn dochter Jannechien Lamberts, nagelaten van zijn zall. huisvrouw Aeltien Willems, en voor moeders goed bewezen boven de moeders kleren een somma van 200 car.gl. en een bedde met toebehoor. Belovende de vader de kleren van de moeder aanstonds aan de momberen over te leveren, en de 200 gl. en het bedde als zijn dochter 15 jaar zal zijn, en ondertussen dezelve onderhouden in kost en kleren en in nooddruft en mede lezen en schrijven laten leren.
Actum coram Schepen Adolph Wijcherlinck.

Janny Lalkens
Berichten: 2531
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door Janny Lalkens » 04 dec 2019, 17:24

Mooi, dat we nu ook het testament van Lambert Lubberts en Hermtjen Jans hebben! Datum: 25-3-1671. Legaten voor zijn 3 broers en zijn zus en voor de kinderen van overleden broer Dries. Samen f 30,- waard. En van haar Kant wat kleren voor een nichtje. Komen we met de naam van het nichtje nog ergens? Het gaat in 1671 bij dat nichtje natuurlijk wel over familie van de 1e vrouw van Lambert Lubberts, terwijl Annigien Jansen de 3e was, maar we onderzoeken nu ook de vermogensopbouw van Lambert Lubberts.

Hij hertrouwt, met Aeltien Jans uit Genne nog dat zelfde jaar, 17-10-1671. Het lijkt er op, dat Hermtjen Jans snel na het opmaken van het testament al is overleden, kinderloos. Lambert was haar 3e man. Lambert trouwt uiteindelijk zelf dus ook 3x.

Toen Hermtien Jans op 19-4-1640 met Wolter Jansen, Jan Jansens N. Z uit Diese trouwde, was ze op dat moment al weduwe van Jan Hermsen ( mogelijk Jansen?) te Diese.

Als Lambert Lubberts op het punt staat een 3e keer te trouwen, leeft er van zijn 2 dochters ( met Aeltien Jan, zijn 2e vrouw) nog eentje: Jannigien Lamberts, die naast f 200,- ook een bedde en kleren meekrijgt. Een behoorlijke erfenis! Mogelijk ook doordat Aeltjen uit Genne bezit/geld meebracht? Op een bepaald moment zijn alle bewoners van Genne Overwaters zelf eigenaar van hun boerderij. Ik weet niet of Aeltje uit Genne Overwaters kwam of van de overkant uit dat andere deel van Genne, maar daar zat nog wel eens geld.

Gisteren en vandaag lezend in het Diezer markeboek noteer ik namen zoals Berent Freriks, Jan Lamberts, Jan Coldewijns weduwe, Lambert Meinders, Otto Hendriks enz., maar dat geeft nog geen duidelijke nieuwe aanwijzingen. En dan zijn er ook nog dingen zoals voorbereiding Sinterklaas en kerstkaarten maken. Verveling is niet nodig in december. Trouwens, ook niet in die andere 11 maanden

Plaats reactie