bericht voor odette

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Gebruikersavatar
Odette
Berichten: 374
Lid geworden op: 15 dec 2010, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door Odette » 29 nov 2019, 18:58

Dat kunnen we dan fijn uitsluiten Janny.

Ik zit te puzzelen en acten te bekijken om er achter te komen of ik inderdaad arme Jan Balts Stremmelaar vals heb beschuldigd van overspel en een onecht kind.

Mocht dat zo zijn, dan is daaraan dan wel weer grappig dat ik de voorouders die ik was kwijtgeraakt helemaal aan het begin van deze draad (namelijk: Gerrit Hermens is een zoon van Gerrit Jansen van Berkum en Willemtien Swiers) weer terug zou krijgen, zijnde de ouders van Janna Gerrits 1e vrouw van Jan Balts en moeder van Balster 1739.

Maar genoeg voor vandaag. Dank weer voor alle genealogiepret en -praat.

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door ria van bessen » 30 nov 2019, 11:33

Janny, volgens mij gaat die Hermen Gerrits die als arm wordt genoteerd ook door het leven als Hermen Dekker.
Heb je van deze wel een overlijden gevonden?

Janny Lalkens
Berichten: 2531
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door Janny Lalkens » 30 nov 2019, 13:05

In één van die Bergklooster begraafboeken las ik deze week "De dekker van Diese" . Ik vroeg me toen af, of het die Lambert Jansen kon zijn, die in 1712-1714 als koemelker en decker genoteerd staat, op blz. 483 boek 4337 oude nummering. Hij huurde van de wede. Jan Moerkerken, in Diese.
En dan hadden we nog die steenrijke luitenant Jean de Lambert en nog een Lambert Jansen die een boerderij van het Binnengasthuis huurde in Diese.

Ik ga die begraven dekker van Diese weer zoeken.

Dat Hermen Gerrits gezin uit de VOT 1748 te Diese is zeer waarschijnlijk niet die pauper.

Hermen Gerrits J.M. uit Diese X 3-5-1739 Fennechien Jansen Meijer j.d. te Zallick

met een gedoopte Gerrit 12-6-1741 en een gedoopte Albertdina 3-10-1743

7 nov. 1743 een kind van Hermen Gerrits te Diese begraven

Dan wordt er een Hermen Gerrits uit Diese begraven 16-1-1755 en Fennegien Meijers, wede. Hermen Gerrits te Diese hertrouwt Hendrik Gerrits, J.M. uit Diese 1-9-1755. ZG de vader en HG de vrouw van Hermen Jans

Momberstelling 700 foto 142 3893 via HCO op Internet 31-7-1755 voor Gerrit Herms in het elfde jaar. Hij zal als hij volwasssen wordt f 25,- krijgen. Of eerder, als hij voor die tijd trouwt. Mombers: Geerlig Gerrits en Hendrik Meier.

Dat zijn denk ik broers van Fennigje Jansen Meier en van Hermen Gerrits.

Elke keer als ik iets over Hermen Gerrits lees, staat er geen extra aanduiding bij. Het is niet meer dan zijn voornaam en het patroniem.

Dat kind in zijn elfde jaar moet ik nog even gedoopt gaan zoeken.

Omdat deze Hermen Gerrits pas in 1739 trouwt, is hij denk ik niet de Pauper uit 1725.

Ik zoek zijn doop nog, vooral via de waarschijnlijke broer Geerlig Gerrits. Nu zag ik een doop van een Geerlich Gerrits als zoon van Gerrit Wichers X Derkje Jans 14-2-1713. [Neutebooms? Vanwege Geerlich en Wicher]

Maar in dat register 1712-1714 Diese staat een Gerrit Geerlighs cum suis als koemelker op blz. 488 in Diese en hij is eigenaar/bewoner. Ik vind hem logischer als vader van Geerligh en Hermen Gerrits in Diese, ga dit verder bekijken. 4 plaatsen verderop beginnen ze met het noteren van de bewoners op de Klooienberg.

Gisteren de kadasterkaarten 1832 van Diese terug gevonden. Er is een boerderij in Diese, ten noorden van de Diezerenk (=Oosterenk??) aan de Katersteeg, Sectie A Dieze kaart 4 A 754 en daar staat bij: KOLKBOER. Daar kunnen de Van der Kolks gewoond hebben.

Nu eerst die begraven dekker van Diese terugvinden.

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door ria van bessen » 30 nov 2019, 17:05

Bergklooster begraafboek

Harm Bos uit Diese f 0-13-0 6 sept. 1762
De weduwe van Harmen Bos uit Diese f 0-13-0 2 sept 1765

Janny Lalkens
Berichten: 2531
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door Janny Lalkens » 30 nov 2019, 17:19

Dat zijn vast wel Hermen Gerrits Bos en Seintje Jans. Die leeftijden kloppen ook wel met hun geboortes, qua levensverwachting: reëel

Ik heb die dekker nog niet gezien, wel de weduwe van Lambert Dekker uit Diese f 0,13,0 22 aug. 1755 begraven op Bergklooster.
Als ik dus na deze datum nog "de Dekker uit Diese " vind, is het niet Lambert.

En tijdens de grote epidemie begr. op Bergklooster 27 sept. 1747 Hermen Bos zijn beide kinders uit Diese f 1,6,0
dito 22 maart 1753 Hermen Bos zijn kind uit Diese f 0,13,0


Een maand eerder een kind van Frans van der Kolk uit Diese 20 febr. 1753 f 0,0,0 Hij was gerechtigd, gratis dus.

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door ria van bessen » 30 nov 2019, 17:41

bericht 2

Ik heb de oude gegevens nogeens doorgelezen en ontdekte dat we eigenlijk helemaal niet het patroniem weten van Gerrit Bos, het ook heel anders in elkaar kan steken?

Kan het huwelijk van Annichjen Jans [als wed. Lubbert Lamberts] met Gerrit Jans jm uit Haarst evengoed blijven staan - maar dan los gekoppeld van Bos, helemaal op zichzelf.

Zwolle NG
21-10/14-11-1702
Lambert Janszen jongman en
Annigjen Jansz wed. van Gerrid Bosch beide in Diese
Getuige van de bruidegom sijn vader
Getuige van de bruid de huisvrouw van Egbert Berends en de huisvrouwe van Lubbert Derksz
moet erffuittinge doen, is geschied.

Dat hier dan evengoed wél de voogdijstelling bij hoort;
Zwolle erfuitingen f153 dd.13-11-1702
Momberen over de kinderen van Gerrijt Bosch: Arent Derksz en Egbert Berents.
Annechien Janz heeft aan haar 5 kinderen voor vaders goed bewezen ieder een pond groot, uit te keren als ze 18 jaar oud zijn. Belovende ze lezen en schrijven te laten leren en te onderhouden tot ze de kost kunnen verdienen.
Actum coram Schepen Queisen jun.

Dat de huwelijksgetuige Lubbert Derks ook deze kan zijn?

09-07-1695
Lubbert Dercks j.m. en
Aaltien Berents j.d.
Get: Bruidegoms vader en Bruids moeder

en dat dan ook onderstaande als Bos in aanmerking kan komen?

26-04-1681
Gerrijt Berents j.m. in de Nieustraet en
Annechien Jans j.d. bij 't Weeshuijs

En dat Egbert Berents de voogd dan ook aan Gerrit Berents en Aaltjen Berents [x Lubbert Derks] gekoppeld kan worden?
Gewoon familie van elkaar.

Janny Lalkens
Berichten: 2531
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door Janny Lalkens » 30 nov 2019, 18:47

Prima, dan kunnen we denk ik het beste nu gedoopte kinderen van Gerrit Berents en Annigje Jans uit de stad Zwolle gaan zoeken. Ik vind het helemaal het proberen waard, want jarenlang zoeken heeft nog steeds geen oplossing gegeven. Ze trouwen beiden voor de eerste keer, dat zou "normaal" gesproken "hoopgevend" moeten zijn voor wat betreft het krijgen van kinderen. Ik probeer me voorzichtig uit te drukken, hoop dat ik niemand kwets. Dat is hier zeker niet de bedoeling.

Ik blijf die vernoemingen Thijs en Willemina ook bijzonder vinden van de Annigien die we al hadden. Nu kun je Willemina nog aan een Willem vastplakken, maar Thijs? Ik krijg die Thijs Jansen uit Diese ook nog niet verbonden met een Annigien Jans.

Eerst een hapje eten en wat huishouden. Helaas, moet ook.

We houden nu eerst wel als moeder Annigien Jans aan en ook die momberstelling van 1702 en ook een Gerrit Bosch, maar een Gerrit Berents Bosch en geen Gerrit Jansen Bosch. Gewoon uitproberen.

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door ria van bessen » 30 nov 2019, 22:24

Ik kan alleen geen kinderen vinden van ene Gerrit Berents via de GI en ik moet er toch zeker 5 hebben.
Blijft wel staan dat we niet met zekerheid kunnen zeggen wat het patroniem is van Gerrit Bos.
Wel hoe zijn weduwe heet.

1698-02-25 Gerrit Bos voor hem is een doodskist geleverd rek Armenkamer blz. 3
1698-04-06 Gerrit Bos voor hem is een doodskist geleverd rek. Armenkamer blz. 3
1699-01-04 Gerrit Bos voor hem is een doodskist geleverd rek. Armenkamer blz. 24
7 okt. 1702 folio 41 Gerrit van Bosch een kind ’s avonds in de vrouwen kerk f 2 –16

Of deze uit Dieze komt, weet ik ook niet zeker.

Wel is er een Gerrit Bos x Agnes Wolbroek met een dochter Janna.

Thijs en Janna Snel hebben ook geen dochter Annichjen of wel, in ieder geval geen Agnes. Het is al weer even geleden dat we daar mee bezig waren.

Blijft ook vreemd dat deze Gerrit bij de hertrouw,en begraven en in het ORA Gerrit Bos[ch] heet en er geen huwelijk is onder Bos[ch].
Voor hetzelfde geld komen ze van 'buiten' en hadden ze al kinderen.

Alles is mogelijk als je de koppeling Hermen Gerrits Bos als zoon van bovenstaande los laat :)

Janny Lalkens
Berichten: 2531
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door Janny Lalkens » 30 nov 2019, 22:45

Als ik niets kan vinden in doopboeken probeer ik binnen te komen in het Diezer markenboek. Ik lees ook alle vrouwennamen, in de hoop een Annigje Jansen als moeder te vinden.

De enige keer dat ik in het verleden een Janna aan een Gerrit Bos kon koppelen was inderdaad via een Agnes Wolbroek als moeder. Er was meen ik ook een mannelijke Wolbroek. Zo jammer, dat in de momberstelling van 1702 de namen van de 5 kinderen niet staan.

In dit onderzoek vinden we geen duidelijke bewijzen, maar ook niet echt duidelijke tegenbewijzen. Ik heb het hiervoor al eerder geschreven. Maar ik blijf me hierover verwonderen. Soms lijkt het of hier alles kan en het kan helemaal kloppen en toch is het misschien niet zo? Die Annegien met Gerrit Jansen kan in 1702 5 nog levende kinderen hebben gehad. Ondanks de overleden kinderen. Zie geleverde doodskisten.

Janny Lalkens
Berichten: 2531
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door Janny Lalkens » 01 dec 2019, 01:00

Nog geen kinderen van Gerrit Berents en Annigien Jansen gevonden, dus nu ter afwisseling in het Diezer markeboek gedoken. Ik kreeg vorig weekend de link:

https://www.archieven.nl/nl/zoeken?mizi ... iview=inv2

Er is een lijst van gewaarden en daar staat onder huis/erf nr. 10 Herm van der Colk en onder huis/erf nr. 15 de erfgenamen van Hermen Gerrits Bosch in Diese modo Willem Rutgers Daaronder staat: bij twee morgen weijdeland genaamt 't Weijgien gelegen an de Urksteeg ?? Jacob in de Weijde X Dina Roelof Dekker, nu Jochem Hooft ( Of Goosen Hooft? Ik denk Jochem) Dat is foto 9 van de 51.

In het begin bij nummer 1 denk ik al, zag ik een Lubbert doorgekrast en er onder Egberts daarna jacob Dekker en dan Roelof Dekker nu Jochem Hooft. Het lijkt er op, dat die Jacob in de Weijde een rietdekker was. En dat mogelijk Roelof zijn schoonvader was, vader van Dina? Roelof, die ook Dekker achter zijn voornaam had staan. Ik weet niet of dit qua tijd klopt.

Bij Frans van der Kolk staat: modo Meilink & D. van den Bos. [Er] bij: de morgens agter Albert Willems Huijs nu Dries Alberts in Langenholte (rechtstreekse voorvader van me) Later is er bij een ander erve sprake van Albert Fransen en op dat erf later: Herm van der Kolk, zie hieronder.

Nog even naar erf nr. 10 op foto 6 van de 51: Eerst waren eigenaars: de Geestelijkheid van Zwolle 1 3/4 waer. Nu Herm van de Kolk Zijnde het bovenstaande erve verkogt in 1829 (?) enz. wat ik ook moeilijk kan lezen. Huizen/Erven in het bezigt van het Weeshuis en het Kinderhuis waren hiervoor al besproken, dus nu een erve van de Geestelijkheid!!!

In register 1712-1714 huurde Albert Fransen van de Geestelijkheid!!! En rond 1770 woont daar dus op hetzelfde erf, zeer waarschijnlijk, Herm van der Kolk. En dan is dit misschien erve Kolkboer of de bewoner werd zo genoemd rond 1832, zie kadasterkaart.

Morgen verder met dat markenboek. Hopen dat er nog meer over de families die we hier uitzoeken zal in staan. Nog wel snel gezien:

Nr. 27 Het binnengasthuis te Zwolle. Nu Harm Bos in Dieze. Ze weten het daar wel spannend te houden.

Plaats reactie