bericht voor odette

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Janny Lalkens
Berichten: 2602
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door Janny Lalkens » 20 nov 2019, 11:23

Gedoopt te Windesheim, waar Jan Aalberts uit Ittersum meestal zijn kinderen liet dopen:

Boek 819/20 16 mei 1701 Seijntie dochter van Jan Aleberts tot Ittersum. ( Moeder is Wibbechien Assies, hier niet vermeld) En ze is meen ik naar Jan zijn moeder genoemd.


Uit het 2e huwelijk van Jan Aalberts werd zoon Lubbertus in Zwolle gedoopt 6-11-1720.

Ondertrouw boek 729/ 352 te Zwolle eind febr. 1719,

getrouwd te Zwolle op 20-3-1719 Hermen Gerrits JM in diese en Sietie Jans JD te Ittersum
sijn get. de stijvader ( Lambert Jansen zeer waarschijnlijk)
haar get. de stijfmoeder ( dat is Anna Lubberts , getrouwd met Jan Aalberts in 1714)

Daar hoort deze momberstelling bij, bewerking Jan Rientjes:

f153 - 2 feb 1714 - Richter Wilhelm Vriesen.
Keurnoten Berent Langhcamp en Wolbert Meijer.
In het Gericht is verschenen Jan Aelbers te Ittersum, weduwnaar van Wibbechien Assies. Hij heeft over zijn onmondig kind Seijne Jans, bij zijn voornoemde huisvrouw zaliger in echte geprocreerd, tot mombers verzocht Henrick Aelbers, oom van vaders zijde, en Jan Henricks, oom van moeders zijde. Beiden zijn mede in het Gericht gecompareerd en zij hebben deze momberschap bij handtasting aangenomen.
Waarna hij comparant in presentie van de genoemde mombers aan zijn voornoemd kind erfuiting heeft gedaan en aan deze voor "haer" zaliger moeders goed bewezen ten eerste

1. de helft van 2 1/2 morgen land in het Vorghterbroeck, waarvan de wederhelft Roelof Reijners toebehoort, verder nog

2. vijf vierendeel morgen land in een kamp van 6 morgen, de Groote Middelhooft genaamd, in het Wapenvelder Broeck in het Ambt van Heerde gelegen, en dan nog

3. 500 gulden aan geld,

4. een bed met zijn toebehoren of in plaats daarvan 50 gulden,

5. een kast of in plaats daarvan 30 gulden, een

6. zilveren beugeltas of in plaats daarvan 18 gulden, een

7. gouden ring of in plaats daarvan 12 gulden, en dan nog tenslotte

8. 30 ellen pellen

alles aan "haer" uit te keren als zij 18 jaren oud geworden zal zijn. Hij belooft zijn kind tot de tijd van 18 jaren toe in kost en kleren te onderhouden en ondertussen lezen en schrijven en het naaien te laten leren na behoren. Waarmee hij comparant verklaarde een oprechte en "sincere" erfuiting aan zijn voornoemde dochter te hebben gedaan, waarvoor hij verbindt zijn persoon en goederen als volgens het recht. Zonder argelist.
Jusjurandum per tutores remissum est.

Seintje Jans trouwde op haar 17e, haar stiefmoeder was getuige. Ik denk dat het huwelijk niet helemaal tegen de wil van haar vader was, omdat de stiefmoeder getuige was. Of de stiefmoeder trotseerde haar echtgenoot of ze was blij van de stiefdochter af te zijn.

Acht weken na haar huwelijk zou Seintje Jans haar bezit uitgekeerd krijgen. Dan werd ze 18 jaar. Misschien kreeg ze het zelfs al wel bij huwelijk want was een vrouw volwassen als ze trouwde of zoiets? In iedere geval, dat ze dan gesterkt werd door haar echtgenoot ? En dat ze dan samen rechtsgeldig waren. ( Laten de zussen Johanna en Margarethe dat gesterkt niet horen, die hadden om te regeren geen echtgenoot erbij nodig al, dat konden ze zelf wel, al vond men in hun omgeving van niet.)

Het is vanwege deze erfenis van Seintje Jans, dat ik moeite heb met dat Pauper zijn van Hermen Gerrits in Diese in de jaren twintig. Toch denk ik dat Hermen de pauper wel haar echtgenoot was, en misschien een paar jaar in financieel mindere omstandigheden verkeerde.

Bedankt voor o.a. de informatie over Egbert Berents! Ik had nog nooit tot nu toe onderzoek naar hem en zijn vrouw gedaan. En zo zitten er wel meer namen in mijn hoofd, die ik graag nog eens nader wil bekijken, in de toekomst. Dat zal bekend klinken, neem ik aan.

Janny Lalkens
Berichten: 2602
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door Janny Lalkens » 20 nov 2019, 11:28

Jean de Lambert was de grootste "rijkerd" in Diese. Ik snap nu waarom. Hij werd bij de 500e penning geschat op f 6000,00.

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door ria van bessen » 20 nov 2019, 12:48

Odette schreef:
20 nov 2019, 08:35

De vrouw van Egbert Berents was Gertien Alberts (toen) hij hertrouwde in 1719 met Matje Willems https://gw.geneanet.org/cofranssen_w?iz ... 0&p=egbert

Daar is volgens mij geen bewijs voor dat hij dezelfde zou zijn als genoemd bij Annichjen Jans wed. Bos

Hij is wél diezelfde Egbert die samen met Hendrikje Jans wed. Bos [die met die kinderen Snel op Kampereiland] samen optreed bij verkoop grond. Zijn 1e vrouw komt uit Zalk. En daar is dus ook gezocht naar een Thijs Gerrits die er ook is én binnenkomt met attest in Zwolle - ik meen in 1710 - even uit m'n hoofd. Maar ene Thijs Gerrits [de zoon van Gerrit Alberts - wiens zus dus Geertien Alberts de1e vrouw van Egbert is] - is jong overleden.

In Zalk staat de aantekening obut bij deze Thijs; met helaas geen datum. Maar als jij dezelfde zou zijn als onze Matthijs G. Snel - onder die naam wordt hij namelijk begraven - dan zouden zijn kinderen erfgenaam zijn en helaas worden die niet genoemd in het testament van vader Gerrit Alberts en moeder Hermpje Thijs.

Janny en ik hebben ons een slag in de rondte gezocht, maar Bos en Snel nooit met bewijs kunnen oplossen.
Er blijven teveel ? tekens. Die het wel weet, mag het zeggen :)

Gebruikersavatar
Odette
Berichten: 374
Lid geworden op: 15 dec 2010, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door Odette » 20 nov 2019, 14:07

Ik ben een zijpad ingeslagen:

Lubbert Jansen, de stiefvader van Willem (1719) en Jan (1721) Rutgers, hertrouwt na de dood van Jannigje Herms met Magteld Jans.

Zij is DENK IK de dochter van Jan Berents en Hermtie Peters (Aalvanger) https://gw.geneanet.org/cofranssen_w?la ... rents&oc=3 en getuige bij het huwelijk van Magteld is haar zus Marrigje Jans. Deze Marrigje trouwt in 1743 met Albert Jans https://gw.geneanet.org/cofranssen_w?la ... gje&n=jans en dan zijn getuigen haar moeder en Hermen Gerrits.

Als de vader van Magteld en Marrige, Jan Berends, overlijdt, worden Hermen Gerrits Bos in Dieze en Jacob Peters Aelvank (Aalvanger, broer van Hermtie) voogd over zijn onmondige kinderen.

Als dit allemaal klopt (werkhypothese!) dan kende Hermen Gerrits Bos in Dieze in elk geval de stiefvader van Willem Rutgers (zijn a.s. schoonzoon?) en komen we misschien ergens.

En Janny, voor jou - schakelhuwelijken:

Peter Egberts (Aelvanger, van Suthem) trouwt Machteltien Jans, 5 kinderen waaronder de twee bovenstaande.

Als Machteltien overlijdt hertrouwt hij in 1705 Zwaantje Berents, dochter van Berent Frericks en Merretjen Otten uit Diese.
https://gw.geneanet.org/cofranssen_w?la ... &n=berents

Egbert overlijdt voor 1710 want dan hertrouwt zij (ongeveer - huwelijk niet gevonden wel erfuiting) met Wolbert Fransen. Kind: Frans Wolberts gedoopt 1711 in Windesheim waarna ze naar Zalk verhuizen en daar nog 2 kinderen krijgen.

En het kind Frans Wolberts trouwt met Willempje Herms dochter van Hermen Gerrits Bos https://gw.geneanet.org/cofranssen_w?la ... n=wolberts

Janny Lalkens
Berichten: 2602
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door Janny Lalkens » 20 nov 2019, 15:04

Ook hier ben ik weer heel blij mee, want ik had nog steeds geen ouders voor Hermtie Peters. Dat ze een Aalvanger is! Nooit geweten.

Margje Jans en Albert Jans zijn mijn voorouders. Albert Jans staat in de transcriptie gedoopt als zoon van Jan Akkers, maar dat moet zijn Jan Albers. En Annigje Lubbers. 23 dec. 1714. Ze gingen 3 febr. 1714 in ondertrouw. De vader en stiefmoeder van Seintie Jans!!

Ik heb Machteld haar ouders ook net als jij. En die Lubbert Jans heet denk ik later familie Van den Brink. Ik heb zelfs een ongeveer 100-jarige naamgenoot van hem meegemaakt, een heel sympathieke vrolijke man. Buurman van mijn opa. Ze gingen met elkaar buurten, jaren 70 en daarvoor.

Maar met die Aalvangers doe je me een groot plezier. Zaten die ook in de buurt van Den Alerdinck, Laag Zuthem?

Berent Freriks en Marretje Otten zijn ook voorouders van me. Ik stam van Jan Berents af en die is gedoopt niet te vinden, maar wel als hij van zijn moeder iets uit het leenregister overneemt.

Gebruikersavatar
Odette
Berichten: 374
Lid geworden op: 15 dec 2010, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door Odette » 20 nov 2019, 15:31

Dus Jan Berents is inderdaad ook een kind van Berent Freriks en Marretje Otten? Dat dacht ik namelijk wel maar kon het niet bewijzen. Welk leenregister, Essen?
ETA ik heb 't al. Dank je!

Zo sprokkelen wij onze verwantschap wel bij elkaar, Janny.

Gebruikersavatar
Odette
Berichten: 374
Lid geworden op: 15 dec 2010, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door Odette » 21 nov 2019, 06:48

Goedemorgen.

Had je deze al, Janny?

20 mei 1721 Richter Wilhelm Vriesen. Keurnoten Berent Langkamp en Jan Bruin. Heden is aan het Gericht verklaard, dat Jan Aelbers en Annigien Lubbers, eheluiden tot Ittersum, beiden waren komen te overlijden. Verzocht wordt over de door hun drie nagelaten onmondige kinderen (Aelbert, Janna en Lubbert) mombers aan te stellen. Zo heeft de Scholtes voornoemd over de genoemde kinderen met assumtie van de genoemde keurnoten tot mombers gesteld Hendrick Albers, oom van vaders zijde, en Reint Lubberts, oom van moeders zijde, beiden in het Scholtambt van Hattum woonachtig. Zij zijn in het Gericht gecompareerd en zij hebben deze momberschap bij handtasting aangenomen.
RA Zwollerkerspel nr. 618 f262

17 januari 1736 Richter Tomas van Muijden. Keurnoten Jannes Kuiper en Gerrit Dijkman. Heden is in het Gericht verklaard, dat Henrik Alberts, op 20 mei 1721 bij akte door dit Edele Gericht naast Berent Lubberts als momber aangesteld was over de drie onmondige kinderen (Albert, Janna en Lubbert) van wijlen Jan Alberts en Annigjen Lubberts, overleden was. Vervolgens is verzocht, dat in diens plaats weer een andere momber aangesteld wordt. Dit verzoek is door de Scholtus voornoemd met assumtie van de bovengenoemde keurnoten in deliberatie gelegd. Zo heeft de Scholtus voornoemd in plaats van de overledene weer tot momber over de voorschreven drie onmondige kinderen aangesteld, zulks doende bij dezen, Hermen Gerrits in Diese, de kinderen hun halve aangetrouwde broer. Deze is daarop persoonlijk in het Gericht gecompareerd en hij heeft deze momberschap bij handtasting aangenomen.
Bronnen: RA Zwollerkerspel nr. 620 f546

Janny Lalkens
Berichten: 2602
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door Janny Lalkens » 21 nov 2019, 10:15

Ja, die heb ik, bedankt! De momberstelling waardoor je bij het gezin van Jan Berents/Hermpje Peters bij de Aalvangers uitkomt was nieuw voor me. Ik zoek al minstens 30 jaar naar ouders voor Hermpje en wist ook wel, dat bij de Aalvangers de naam Peter voorkwam, maar de koppeling had ik nooit gemaakt! Ik had haar ouders in Diese verwacht.

Bij de aktes die je nu stuurt hoort ook onderstaande akte en ik vraag me af óf en eventueel wanneer Seintje Jans haar geërfd land in Gelderland te gelde heeft gemaakt. Ook vanwege dat Hermen Gerrits P. achter zijn naam kreeg, al was dat dan tijdelijk.

f25 - 5 jan 1743 - Is het navolgende request gepresenteerd ten fine van
consent.
- WelEdele Gestr. Heer de Hr. Thomas van Muijden JUDr en Scholtus van Swol en over Swoller Carspel, etc., etc., etc.
Reint Lubberts en Hermen Gerrits, voogden over het minderjarige kind van wijlen Jan Alberts te Ittersum doen Ued. dragen ootmoede­lijk voor, hoedat de meerderjarige kinderen van genoemde Jan Al­berts voornemens zijn hun aandeel in twee morgen groenland en enige akkers bouwland onder het Schoutambt van Hattum gelegen, als­ook nog in 2 1/2 morgen groenland on­der Heerde gelegen, publiek te verko­pen het aandeel van de remonstranten hun pupillen wel mede zouden wil­len verkopen, omdat deze bij elkaar het meest zullen op­brengen, maar [edog] zij mogen dit niet zonder voorkennis van Ued. Gestr. als overmom­ber niet doen, zo verzoeken zij dan daartoe ootmoedelijk het consent en autho­risatie ven UEd. Gestr.
- Swol, 3 januari 1743.
- Hetwelk doende, was getekend Christ. Fabius.

f26 - In de margine stond aldus:
5 jan 1743 - Richter Tomas van Muijden.
Keurnoten Wilhelm Meuwsen JUDr en Derk Bergh.
Het verzoek in dezen wordt ten aanzien van de minderjarige gecon­sen­teerd, mits dat de verkoping publiek geschiedt.
- Onder stond: was getekend A.G. Vriesen, gerichtschrijver.

Janny Lalkens
Berichten: 2602
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door Janny Lalkens » 21 nov 2019, 10:23

Het zou gezien deze bovenstaande akte zomaar kunnen, dat Seintje Jans en Hermen Gerrits in januari 1743 nog gewoon zelf mede eigenaars waren van die grond in Gelderland en dat Hermen als momber er zelf ook belang bij had dat dit gezamenlijk bezit in zijn totaal verkocht werd. Eigenlijk is dat dan toch een belangenverstrengeling, waarbij het normaal gezien de vraag is, wie zijn belang de momber dan het meest op het oog heeft: zijn eigen of dat van zijn pupil. In dit geval was het voor beiden wijs het zo te doen, denk ik.

Maar die combinatie Pauper bij Hermen Gerrits en landbezit van Seintje Jans heeft me altijd wat de wenkbrauwen doen fronsen.

Daarom was ik nu blij met de vondst van bewoning van een gehuurd erf van het Binnengasthuis door Lambert Jansen en via Hermen Gerrits later Geertje Herms.

Dan heb je via Hermen Gerrits op nr. 892 een ononderbroken reeks bewoning door 4 generaties:

1. Gerrit Jansen Bos vuursteden 1682 X Annigje Jansen
2. Lambert Jansen, 3e echtgenoot van Annigien Jansen Daarna
3. Hermen Gerrits X Seintie Jans en dan hun dochter
4. Geertje Herms X Willem Rutgers.

Als ik je via email zou kunnen bereiken, stuur ik je wel de momberstelling van voorgeslacht van Jan Berents. Als ik dat hier zou plaatsen krijgt dit lange onderwerp er wéér een extra tak bij.

Gebruikersavatar
Odette
Berichten: 374
Lid geworden op: 15 dec 2010, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door Odette » 21 nov 2019, 10:38

Goedemorgen Janny, dankjewel.

Ik veronderstel dat daarom ook altijd 2 voogden werden benoemd, van beide kanten, om dat soort belangenverstrengeling tegen te gaan.
Ik vraag me af waar die weeskinderen/pupillen woonden, zouden Hermen en Seintje die ook in huis hebben gehad? Gezien het feit dat Hermen getuige is bij het huwelijk van Albert Jans, zou dat best kunnen?

Plaats reactie