bericht voor odette

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Janny Lalkens
Berichten: 2531
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door Janny Lalkens » 08 nov 2019, 14:54

Annigje Jansen . Kettinghuwelijk 1640-1702.

1. Wolter Jansen Jan Jansen N.S. X 19-4-1640 Hermentijn Jans Jan Hermensen [Jansen] N.D. beijde tot Dese

2. 01-02-1657 Lambert Lubberts j.g. op Campereijland X 1-2-1657 Hermken Jans, Wolter Jans N.W. tot Diese

proclamatien gaen mede tot Campen, zijn met attestatie getrout

Hoewel Hermken Jans 16 jaar getrouwd was met Wolter Jansen, heb ik [J.L.] geen momberstelling rond de periode aug. 1656-april 1657 kunnen vinden in Zwolle, Zwollerkerspel of IJsselmuiden. Kinderloos?

Ook uit het 2e huwelijk van Hermken Jans ( met Lambert Lubberts) mogelijk geen kinderen. Als Lambert hertrouwt ( met Aaltie Willems) komt er een dochter Jannechien Lamberts. Maar na het 1e huwelijk van Lambert geen momberstelling in ORA Zwolle of ORA Zwk.
 


3. Lambert Lubberts XX 23-9-1671 725/43 Aaltie Willems
1 dochter Jannechien.

f83 dd.01-05-1677 ORA Zw. Bew. P.Klunder
Momberen over 't onmondige kind van Lambert Lubberts: Lubbert Henricx en Gerrit Harms Ten Hove.
Lambert Lubberts heeft erfuiting gedaan aan zijn dochter Jannechien Lamberts, nagelaten van zijn zall. huisvrouw Aeltien Willems, en voor moeders goed bewezen boven de moeders kleren een somma van 200 car.gl. en een bedde met toebehoor. Belovende de vader de kleren van de moeder aanstonds aan de momberen over te leveren, en de 200 gl. en het bedde als zijn dochter 15 jaar zal zijn, en ondertussen dezelve onderhouden in kost en kleren en in nooddruft en mede lezen en schrijven laten leren.
Actum coram Schepen Adolph Wijcherlinck.

4. Lambert Lubberts wedn. XXX 2-5-1676 725/177 Annigje Jansen, J.D.,beide uit Diese
1 zoon Lubbert * Zwolle 16-3-1679
Geen erfuiting kunnen vinden.

5. Gerrit Jansen J.M. te Haerst X 27-10-1681 Annigje Jansen wed. te Diese
KINDEREN:
A. Willemine * Zw. 10-1-1686
B. Tijs * Zw. 29-4-1688 MOGELIJK is hij de latere “Thijs Gerrits Snel, veerman van het Katerveer.” Otr. 10-2-1720.
Moet nog bewezen worden.
Er woonde in Diese een Tijs Jansen. Broer van Annigje? Oom van deze Tijs? Deze Thijs Jansen ondertrouwt 31-3-1677/trouwt 8-5-1677 met Jannigje Hendriks, wed. van jan Hendriks, beiden te Diese. Trouwboek 725/176. Kinderloze weduwe? Of oudere weduwe met al volwassen kinderen? Geen momberstelling gevonden.
D/E. Hermen en Jan Tweeling * 16-4-1693 Vermoedelijk is Hermen mijn voorvader Hermen Gerrits Bosch X Seintje Jans uit Ittersum. [Janny L] Mogelijk ook nog een dochter Janna Gerrits Snel, maar daar geen doopdatum van te vinden. Wel een doopdatum van een Janna, d.v. Gerrit Jansen

6. Lambert Janssen J.M. X 14-11-1702 Annigje Jans, weduwe Gerrit Bosch beide te Diese. Z.G. de vader H.G. Huisvrouwen van Egbert Berents en Lubber Derks. Mombers: Egbert Berents en Arent Derks. Uit mijn geheugen: ze erven allen 1 pond groot. Dat is andere koek dan in 1671 dat meisje Jannegien, dat f 200,- erfde. Een pond was meen ik f 6,-

Van voorgaande moet nog veel bewezen worden, ook door dat verschil in erfenis. Eerst een kind van Lambert Lubberts ( Jannechien) met f 200,- en dan uit Annigje haar 2e huwelijk: alle 5 kinderen elk f 6,- omgerekend. Is Annigje op de boerderij van Lambert Lubberts blijven wonen of was er geen boerderij maar een huis en een andere bron van inkomsten dan een boerderij?

Voorgaande zit in het stadium werkdocument. Juist omdat er nog zoveel vraagtekens liggen.

Gebruikersavatar
Odette
Berichten: 374
Lid geworden op: 15 dec 2010, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door Odette » 08 nov 2019, 15:00

Egbert_ schreef:
08 nov 2019, 14:46
Op geneanet is de getuige en momber Egbert Berents: Egbert Berents j.m. en Gertien Alberts wed: van Wiger Jansen S:G. de steffvader H:G. Angien Willemsen Evert Jansen vrou en de wed: Derck Jansen (8 maart 1701, Zwolle)

Hoe is de familierelatie, als die er is, met Annigje Jans ?
Dank voor alle aanvullingen, Egbert. Dat weet ik (nog) niet, is allemaal in stadium werkhypothese.

Gebruikersavatar
Odette
Berichten: 374
Lid geworden op: 15 dec 2010, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door Odette » 08 nov 2019, 15:01

Janny Lalkens schreef:
08 nov 2019, 14:54
Voorgaande zit in het stadium werkdocument. Juist omdat er nog zoveel vraagtekens liggen.

Weer heel veel dank, Janny. En dat tussen het feestvieren door :-)

Ik ga ermee puzzelen.

Janny Lalkens
Berichten: 2531
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door Janny Lalkens » 08 nov 2019, 15:07

Foutje gemaakt: Thijs Jansen uit Diese, veronderstelde broer van Annigje Jansen te Diese en dat alleen maar omdat zij een zoon Tijs noemt: deze Thijs Jansen trouwt in 1677 niet met Jannigje Hendriks maar met Jannigje EGBERTS, weduwe van Jan Hendriks.

Gebruikersavatar
Odette
Berichten: 374
Lid geworden op: 15 dec 2010, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door Odette » 08 nov 2019, 15:09

Janny Lalkens schreef:
08 nov 2019, 14:54
Vermoedelijk is Hermen mijn voorvader Hermen Gerrits Bosch X Seintje Jans uit Ittersum.
Ook mijn voorvader. Afstamming loopt via Geertjen Herms 1737 die dus in 1766 getrouwd was met mijn doodloper Rutger Willems (Bos). Hun zoon Hermens Willems Bos x 1791 Janna Gerrits Schutte, hun dochter Grietjen Willems Bos x 1818 Hendrik Stremmelaar, hun zoon Geerlig Stremmelaar x 1861 Johanna Stegeman, hun zoon Gerrit Jan Stremmelaar mijn overgrootvader (van de verfwinkel op de Diezerpoortenplas).

Gebruikersavatar
Odette
Berichten: 374
Lid geworden op: 15 dec 2010, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door Odette » 08 nov 2019, 15:36

Janny Lalkens schreef:
08 nov 2019, 14:54


5. Gerrit Jansen J.M. te Haerst X 27-10-1681 Annigje Jansen wed. te Diese
KINDEREN:
A. Willemine * Zw. 10-1-1686
B. Tijs * Zw. 29-4-1688 MOGELIJK is hij de latere “Thijs Gerrits Snel, veerman van het Katerveer.” Otr. 10-2-1720.
Moet nog bewezen worden.
Er woonde in Diese een Tijs Jansen. Broer van Annigje? Oom van deze Tijs? Deze Thijs Jansen ondertrouwt 31-3-1677/trouwt 8-5-1677 met Jannigje Hendriks, wed. van jan Hendriks, beiden te Diese. Trouwboek 725/176. Kinderloze weduwe? Of oudere weduwe met al volwassen kinderen? Geen momberstelling gevonden.
D/E. Hermen en Jan Tweeling * 16-4-1693 Vermoedelijk is Hermen mijn voorvader Hermen Gerrits Bosch X Seintje Jans uit Ittersum. [Janny L] Mogelijk ook nog een dochter Janna Gerrits Snel, maar daar geen doopdatum van te vinden. Wel een doopdatum van een Janna, d.v. Gerrit Jansen
Ik heb ook:
Gerrit Jans en zijn vrouw Annegie Jans laten hun dochter Hendrikie dopen 26.05.1691 en
Gerrit Jansen en zijn vrouw Annigjien Jansen laten hun zoon Jan dopen 27.09.1698
Bron: GI Retroacta

ETA Willemine daarentegen had ik nog niet. Dank weer.
Is zij jouw Willemine Gerrits, Egbert? Deze? 10-06-1710 Dries Driesen Benningh j.m. enWillemina Garrits j.d.S:G: de oom en H:G: de Moeije
Oh sorry Egbert, ik zie nu pas dat je het eerder al had vermeld - ik volg de links en vul aan. Inderdaad raadselachtig, dat Snel/Bos.

Gebruikersavatar
Odette
Berichten: 374
Lid geworden op: 15 dec 2010, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door Odette » 09 nov 2019, 12:31

@ Egbert, deze ken je wel?

f349 - 7 okt 1672 - Richter Bernard Holt.
Keurnoten Berent Holthuis en Albert Balstar.
In het Gericht is verschenen Aaltijn Gerrits, woonachtig aan de Hoevenbrugge, weduwe van wijlen Willem Jansen, in dezen geassisteerd met Henrik Queisen, gerichtschrijver als haar momber. Zij heeft over haar twee onmondige kinderen (Annechijn en Geessijn Willems), bij wijlen haar voornoemde eheman in echte verworven, verzocht Gerrit Jansen Gansepanne tot Lente, oom van de vaders zijde, en Jan Gerrits Voerman, woonachtig bij Wilsum, oom van de moeders zijde, beiden vermits hun tegenwoordige "krankheit" wel hier niet present, maar voor wie thans [tegenwoordig] compareerden Henrik Berents Mollenbelt, brouwer, en Jan Jansen tot Dese [= ws.: Diese]. Dewelke uit naam van de voorschreven verzochte mombers verklaarden deze momberschap aan te nemen en na behoren te zullen waarnemen, en vervolgens met de versproken erfuiting op de manier als hier volgt tevreden te zijn, cum remissione juramenti. Welke verklaring deze mombers ter eerster gezondwording zelf persoonlijk in het Gericht zullen komen doen.
Ten eerste [voor eerst dan] bewijst zij [de] voornoemde comparante aan haar gedachte twee kinderen tesamen een somma van 100 gulden kapitaal ten laste van Jan Jansen voorschreven, alsmede een somma van 900 gulden kapitaal ten laste van de bestemoeder [= grootmoeder] Willemtijn Willems. Welke sommen tot profijt van de kinderen zullen lopen wanneer dezen 16 jaren oud geworden zullen zijn. Zij belooft deze haar kinderen inmiddels na staatsgelegenheid in kost en kleren te verplegen en onderhouden, en [hen] ook lezen en schrijven te laten leren, en daarna na staatsgelegenheid eerlijk uit te zetten en een bed met zijn toebehoren mede te geven, dit naast [neffens] ontrichting van de kleren van de vader en elk een zilveren lepel. Verder is versproken, dat in cas één van deze kinderen zonder lijfserven mocht komen te overlijden, dat dan diens nalatenschap voor de helft zal erven op de moeder en voor de helft op het andere kind, dat dan nog in leven is. Waarmee zij comparante verklaarde een oprechte en "sincere" erfuiting aan haar voornoemde twee kinderen wegens hun vaders goed te hebben gedaan, waarvoor zij verbindt haar persoon en goederen als volgens het recht. Zonder argelist.
[opmerking: hierbij behoort het volgende:]
[1645 September - Engbert Willemsen Dijck [-] bij de Hoevenbrugge, ende Anneken Martens Marten Alberts dochter op de Nije-staat dienstm. van den hopman Jan Gerrijtsen - 1.2.3.
[Getrouwd:] den 12 Octob. 1645.
[(onder)trouw Zwolle, RBSO 723 - f266].
1665 3 Junii - Willem Jansen, j.m. te Haarst en Anneghjen Martens, Egbert Willemsen Dijks n.w. aan de Hoevenbrugge.
Sij moet erfuitinge doen.
Is gedaan, getrouwt den 20 Junij 1665.
[(onder)trouw Zwolle, RBSO 724 - f220].
1669 22 mei - Wilm Jansen, weduwenaer aen de Hoevenbrugge, en Aeltien Gerrits, i. dogter op 's Heerenbrouck.
[de] geboden gaen in Mastenbrouck.
att. gegeven op Heino.
[(onder)tr./tr. Zwolle, RBSO 724, f331].
Nederd. Geref. doop Zwolle:
10 mrt 1670 - Anna - Willem Jans x Aaltien Gerrits
18 feb 1672 - Geesien - Willem Jansen x Aaltien Gerrits.
1672 den 14 Septemb. - Hendrick Janssen J.M. bij de Barcumer Brugge, ende Aeltjen Gerrits, weduwe aen de Hoevenbrugge.
getr. den 8 Oct.
Moet erfuitinge doen.
[(onder)trouw Zwolle, RBSO 725 - f62].
Rechterlijk Archief Zwollerkerspel RA001-00612, f166:
4 juli 1681 - Richter Bernard Holt.
Keurnoten Hendrik Mollenbelt en Henrik Holt.
In het Gericht is gecompareerd Hendrik Janzen, wonende aan de Hoevenbrugge. Hij heeft over zijn onmondig kind (Willemtjen Hendriks) bij zijn zaliger huisvrouw Aaltjen Gerrijts in echte geprocreerd, tot mombers verzocht Jan Gerrijtzen Voerman, wonende bij Wilzum, oom van moeders zijde, en Hermen Janzen, wonende te Zuijthem, oom van vaders zijde, voor wie [tegenwoordig] compareerde Derk Warnerzen Smit, die uit zijn naam de ander diens momberschap heeft aangenomen.
Waarna hij comparant in aanwezigheid van de genoemde mombers aan zijn genoemde dochter zijn erfuiting heeft gedaan. Hij bewijst aan deze voor haar moederlijk goed een somma van 700 Caroli gulden en een zilveren lepel, te ontrichten wanneer het kind 16 jaren is geworden, of dan tegen 4 procent te verrenten. Hij belooft ondertussen zijn kind in kost en kleren te zullen onderhouden, lezen en schrijven te laten leren en daarna na staatsgelegenheid [te] uitzetten. Waarmee hij comparant verklaart een oprechte erfuiting aan zijn voornoemd kind te hebben gedaan, waarvoor hij verbindt zijn persoon en goederen als volgens het recht.
- Juramentum per tutores remissum.
Nederd. Geref. doop Zwolle:
2 aug 1674 - Willemtien - Hendrick Jansen x Aaltien Gerrits
29 okt 1675 - Jan - Hendrick Jansen x Aaltie Gerrits
11 nov 1676 - Jan - Henrick Jansen x Aaltjen Gerrits
1 jan 1681 - Jan - Hendrik Jansz x Aaltie Gerrits
1681 den 9 Julij - Henrick Janssen wede. an de Hoeven brugge, en Swaentien Frericks J.D. van Olst.
De proclamatien gaen tot Olst.]
[(onder)trouw Zwolle, RBSO 725 - f312]
[Opmerking: Aaltje Gerrits kan wel eens een Voerman zijn (zie de tweede voogdijstelling)].

RA Zwollerkerspel deel 609A

Egbert_
Berichten: 3958
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: bericht voor odette

Bericht door Egbert_ » 09 nov 2019, 15:45

Bedankt voor de gegevens. Ze zijn al wel bekend bij mij.
Zowel Gerrit Jansen Gansepanne (x Aleida Bosch) als de plaatsvervangend voogd Jan Jansen tot Dese (x Hendrikje Jans) zijn voorouders van mij. (Gansepanne is de naam van een pachtboerderij in Lenthe Dalfsen, dichtbij Heino)

Maar zoals Ria aannemelijk heeft gemaakt, hun oudste zoon Gerrit is niet de Gerrit Jans Bos (x Annigje Jansen). Want hij en/of zijn erfgenamen worden niet genoemd bij de erfgenamen van Hendrikje Jans in de akte Zwolle transporten f493-f494 dd.25-02-1707. Zoon Willem Jans Snel (x Annigje Jacobs) hoort wel bij mijn reeks.

Strikt genomen is het verhaal hier dus off-topic. Bovenstaande gaat over de nakomelingen van bestemoeder [= grootmoeder] Willemtijn Willems. En daar hoort Gerrit Jans Bos (x Annigje Jansen) blijkbaar niet bij.

Bijvangst van dit topic is wel dat dat voor mij duidelijker is dan voorheen.

Voor mij blijft dan nog de vraag of Janna Gerrits Snel (x Peter Jans Bontemutse) bij Gerrit Jans Bos (x Annigje Jansen) hoort. Er is een band met Willemina Gerrits Bos (x Dries Driessen Bennink). Zij was getuige bij het trouwen van Janna. En beide echtelieden hebben gezamenlijk landbezit, aan de Kamperzeedijk (= tussen Grafhorst en Genemuiden), als ik het goed heb. Bontemutse is daar waarschijnlijk ook een plaatsnaam. Mogelijk van een perceel grond.

Er is dus een band, maar of Janna en Willemina zussen zijn? En wie die vijf, niet bij name genoemde, onmondige kinderen zijn van Gerrit Jans Bos x Annigje Jansen in de voogdijakte van 1702, het is nog steeds niet duidelijk. Ook niet of ze volwassen zijn geworden, en getrouwd.

Om verder te komen met Gerrit Jans Bos x Annigje Jansen, zou je nog naar de getuigen en voogden kunnen zoeken. Maar hier ook weer, is de band die van familie, of anders, bijvoorbeeld buren? Maar ik laat het aan jouw, Odette, over of je hier nog dieper op wilt ingaan. Jij bent per slot de topic-starter, de vragensteller. Want op de startvraag, naar de afkomst van Willem Rutgers, is er in ieder geval al heel wat meer duidelijkheid.

Gebruikersavatar
Odette
Berichten: 374
Lid geworden op: 15 dec 2010, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door Odette » 09 nov 2019, 15:55

Dag Egbert,

ik mag graag eindeloos zijpaden inslaan, en kijk waar ik uitkom: op een voor mij onbekende Rutger Willems Bos. Dankzij jouw verhalen: het is een zoon van Willem Peters Bos en daarmee een kleinzoon van je Willemtien Willems Snelle.

https://gw.geneanet.org/cofranssen_w?la ... ters&n=bos

Zo komen we MISSCHIEN op volslagen onvermoede wijze toch bij mijn hoofdvraag uit. Ik graaf verder.

Egbert_
Berichten: 3958
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: bericht voor odette

Bericht door Egbert_ » 09 nov 2019, 18:14

Misschien heb ik het fout, maar jij zoekt toch naar de afkomst van:'
- 07-07-1766 Willem Rutgers j.m. in Haarst en Geertien Harms j.d. in Diese

De oplossing van Janny Lalkens » 07 nov 2019 13:56 is:

Willem Rutgers gedoopt te Zwolle:
- 24-11-1719 Willem zoon van Rutger Willems en Jannetje Harms

Deze staat ook op je website met een ander geboortejaar: https://gw.geneanet.org/cofranssen?lang ... tgers&oc=1

Het verhaal hieronder heb je:

Trouwen te Zwolle:
- 25-05-1717 Rutger Willems j.m. en Jannigjen Herms j.d. beide te Berkum
S.Get: Jacob Hendricks, bruidegoms stiefvader, haar get: Jannigjen Hendriks, huisvrouw van voorschr:

- Rutger Willems gedoopt te Zwolle op 02-08-1685, zoon van Willem Ruthgers en Jennighje Henrix

Trouwen te Zwolle:

- 23-09-1684 Willem Rutgers wed: en Jannechien Hendricx j.d. beijde tot Bercum

- 08-10-1678 Willem Rotgers j.m. te Berkum en Jannetijn Stoffers j.d. te Genne

Probleem is natuurlijk wel dat de vader van Willem Rutgers die getuige is in 21-06-1766 al op 18-11-1735 begraven is. Dan zou vader een verschrijving moeten zijn en er stiefvader (Lubbert Jansen) hebben moeten staan.

Plaats reactie