De (groot)ouders van de Zwolse aartspriesterneven Arnoldus en Johan Wayer

Alles wat met genealogie te maken heeft.
huengeswajer
Berichten: 85
Lid geworden op: 27 dec 2002, 00:00

Re: De (groot)ouders van de Zwolse aartspriesterneven Arnoldus en Johan Wayer

Bericht door huengeswajer » 11 sep 2019, 16:06

Ik had dat al eerder in de smiezen maar ik heb het nog even gecheckt voor de zekerheid. Die zoon Alexander werd NH gedoopt, ook met de naam van zijn moeder erbij.
Maar toen dat 3e huwelijk van zijn moeder plaatsvond zat Arnoldus al in Keulen op het seminarie (nagenoeg zeker via dat stipendium van zijn neef aartspriester Johan Wayer die in 1624 was overleden en een hoge functie bekleedde binnen de clerus).

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Re: De (groot)ouders van de Zwolse aartspriesterneven Arnoldus en Johan Wayer

Bericht door ria van bessen » 11 sep 2019, 16:16

Ik heb nog een mooie.

Transport RA001-031
f43 dd.14-05-1658
Bekenden d'Eerb: Sibilla Wiers wed. Abricrombij, tutore Dr. Wilh: van Brakel, item d'E. Arnoldus Waijer voor hemzelf en mede neffens voorn. Dr. Wilh: van Brakel als momberen over Jochum Engbers Vermeer 2 nagebleven kinderen, voorts Johan van Berckman en Lucretia Vermeer zijn huisvrouw tutore marito, om een welbetaalde somme penningen verkocht te hebben aan Eerb: Elisabeth Voet wed: Jerusalem en haar erfgen. een huis en wehre aan de Groote Marckt, tussen d'wed: Wiers en Peter Bitter gelegen, kommervrij naast 3 glgl. 9 st. 6 p. en nog 1 glgl. 14 st. en 2 stadsponden jaarlijks.
Schepen Goltz en Crul.
[onderschrift:]
D.2 Jan: 1657 verkocht.

klunder
Berichten: 444
Lid geworden op: 19 mei 2006, 00:00

Re: De (groot)ouders van de Zwolse aartspriesterneven Arnoldus en Johan Wayer

Bericht door klunder » 11 sep 2019, 20:24

Toevallig nog een akte gevonden Goltbeek/vander Werf, ik gooi hem er maar in:

RA0078 Schoutambt Vollenhove en Blokzijl, invnr.18, f507, dd.07-05-1684: Erschenen Egbertus Goltbeek voor hemzelf en als vader en tutor over zijn onmondige dochtertje, item Simen Coen voor hemzelf en de rato caverende voor zijn huisvrouw Rijckjen van Dalen, respectieve erfgenamen van wijlen Carst Jacobs vander Werff, en bekenden hoe dat zij verkocht hebben aan Jan Ariaens Brouwer en Aeltjen Douwes zijn huisvrouw en hun erfgen. zekere ledige huisplaats gelegen binnen de Schantse Blockzijl, de aankopers ter ene en Souwert Gerrits ter andere zijde, strekkende van voren tot achter aan de wal, vrij van uitgang.

huengeswajer
Berichten: 85
Lid geworden op: 27 dec 2002, 00:00

Re: De (groot)ouders van de Zwolse aartspriesterneven Arnoldus en Johan Wayer

Bericht door huengeswajer » 11 sep 2019, 21:52

Uit de ontvangen excel sheet m.b.t. de familie van Egbert Goltbeeck, aangevuld met een suggestie van mij over de positie van van Dalen (= waarsch. van Galen), zou de bovenstaande akte passen. In 1635 noemt Arnoldus Wayer mevr van der Werff uit Blokzijl. Dat zou dan Pietertien Pieters moeten zijn de echtgenote van Carst Jacobs van der Werff (de bron daarvan is niet meer bekend). Dat moet dan de grootmoeder zijn van de echtgenote van Egbert Goltbeeck. Die Simon Coen die met Rijckjen van Dalen is getrouwd is dus een halfzuster van de echtgenote van Egbert Golbeeck.
Hoewel ik nog niet kan zien hoe hier sprake kan zijn van een "cousyn" relatie met Arnoldus Wayer ga ik wel kijken of n.a.v. de uitgebreidere excel sheet er mogelijk via een andere weg (eventueel via de Rentincks) die cousynrelatie wellicht valt te ontdekken.

Gebruikersavatar
helen
Berichten: 1103
Lid geworden op: 29 jul 2012, 00:00

Re: De (groot)ouders van de Zwolse aartspriesterneven Arnoldus en Johan Wayer

Bericht door helen » 11 sep 2019, 23:25

In 1637 kochten Jacob Goltbeeck en Catharina Rentinck dit huis:

http://www.stadvollenhove.nl/index.php/ ... kstraat-12

N.B. Testament van Egbert Goltbeeck 1703 Kampen
Afbeelding

huengeswajer
Berichten: 85
Lid geworden op: 27 dec 2002, 00:00

Re: De (groot)ouders van de Zwolse aartspriesterneven Arnoldus en Johan Wayer

Bericht door huengeswajer » 12 sep 2019, 11:45

Bedankt voor de info. Die doop van Catherina Goltbeeck (d.v. Jacob Goltbeeck) in 1635 heb ik inderdaad gevonden en die site van Vollenhove had ik wel al gezien maar ik vraag me af wie die interessante stukken over Waeijer, Golbeeck en Rentinck daar opzet heeft gezet. Ik heb straks een tel. gesprek met de auteur van "INTERMEZZO" of hij al zaken m.b.t. Goltbeeck/Rentinck heeft uitgezocht die niet meer opnieuw uitgezocht hoeven te worden.

Gebruikersavatar
helen
Berichten: 1103
Lid geworden op: 29 jul 2012, 00:00

Re: De (groot)ouders van de Zwolse aartspriesterneven Arnoldus en Johan Wayer

Bericht door helen » 12 sep 2019, 16:06

De site is van Henk van Heerde, de enige die daar iets plaatst.
Afbeelding

huengeswajer
Berichten: 85
Lid geworden op: 27 dec 2002, 00:00

Re: De (groot)ouders van de Zwolse aartspriesterneven Arnoldus en Johan Wayer

Bericht door huengeswajer » 12 sep 2019, 18:14

Inmiddels heb ik de uitgebreide en m.n. door W.H. Morel van Mourik en P.L. Goutbeek langdurig verzamelde gegevens met bronvermeldingen over de families Rentinck en Goltbeeck ontvangen van Peter Goutbeek die we vrij kunnen gebruiken voor dit forumonderwerp als we die onderzoekers noemen.
Het klopt dat Henk van Heerde o.a. een of meer publicaties van Peter Goutbeek heeft gebruikt voor die site van Vollenhove.

Momenteel ben ik die informatie aan het bestuderen. Hoewel ik - mede door het gebruik van patroniemen - daarin tot nog toe nog geen andere aanknopingspunten heb gevonden voor dat "cousynschap"van Egbert Goltbeeck van dan die Lebbink en Pietertje Pieters (mogelijk tante van Arnoldus) zal ik iets nieuws daarover melden op het forum.
Laatst gewijzigd door huengeswajer op 13 sep 2019, 17:43, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Re: De (groot)ouders van de Zwolse aartspriesterneven Arnoldus en Johan Wayer

Bericht door ria van bessen » 12 sep 2019, 22:21

In Zwollegetrouwd

02-01-1583 Johan Rentinck end
Gerrijdtgen Wolters

vPnD heeft Bentinck

Zwolle transport RA001-023 f933 dd.03-07-1591
Bekenden Johan Claessen Rentinck en Gerritgen Wolters zijn huisvrouw verkocht te hebben aan Alheidt [-] de weduwe van zalige Wolter Brouwer en haar erfgen. een maede gelegen in Bunckemaede met den hof daartoe behorende zoals die maede de voors. Gerritgen van haar moeder aangekomen en in huwelijksvoorwaarden mede gegeven is, voorbehouden dat verkopers beiden tezamen hun leven lang de voors. maede en hof wederom aan zich zullen kopen en lossen mogen met 400 glgl. vrij geld.
Schepen Albert Jacobsen.

klunder
Berichten: 444
Lid geworden op: 19 mei 2006, 00:00

Re: De (groot)ouders van de Zwolse aartspriesterneven Arnoldus en Johan Wayer

Bericht door klunder » 13 sep 2019, 08:13

Omdat ik af en toe wat tegenkom, geef ik het door.

RA0078 Schoutambt Vollenhove en Blokzijl, invnr.16, f495-f498, dd.26-06-1660: Gecompareerd Petertjes Peters weduwe van zal. Carst Jacobs vander Werff, geassisteerd met de E. Egbertus Rentinck der rechten Dr. als haar momber, gezond en bij goeden verstand, en maakt haar testament. Zij institueert tot haar enige en universele erfgenamen haar zoon Peter vander Werff der Rechten Doctor, alsmede haar dochter Catharina vander Werff tegenwoordige huisvrouw van Mr. Jan van Galen Chijrurgijn, of hun kinderen in de ouders plaats, alsmede het dochtertje van haar zall. dochter Agata vander Werff bij Cornelis Jansen Spaans geprocreerd genaamd Aeffjen Cornelis, om al haar goederen in 3 gelijke delen te genieten, met expresse wille dat het genoemde dochtertje Aeffjen Cornelis dit pas krijgt als ze 25 jaar zal zijn geworden, en bij voorafsterven zal dit vererven op haar andere 2 kinderen.

Plaats reactie