Aalbers

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Adriaan P. Bijl

Dag Janny, Ik zou wel

Bericht door Adriaan P. Bijl » 08 aug 2006, 18:20

Dag Janny,
Ik zou wel graag ook de samenstelling van het gezin van Hermen Aalbers en Aaltje Jans van Keulen te weten willen komen: hun huwelijksdatum en kinderlijst. Zou je me ook daaraan kunnen helpen?
Stap voor stap wil ik deze familie in kaart brengen. Op het kaartje uit de atlas van J.Kuiper heb ik begrepen dat Schelle ten westen van Zwolle ligt en dat er ook een Schellerberg is. Uit het laatste bericht dat ik kreeg vernam ik dat er nog een 5e kind is geweest in het gezin van Frederik Aalbers dat gedoopt is in de Broerenkerk te Zwolle. Zijn ook de andere kinderen daar gedoopt?
Met vriendelijke groeten
Adriaan P.Bijl

Janny Lalkens
Berichten: 2592
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Hallo Adriaan.Op 5-1-1777

Bericht door Janny Lalkens » 08 aug 2006, 21:43

Hallo Adriaan.

Op 5-1-1777 trouwen te Zwolle: Hermen Aalbers uit Spoolde en Aaltjen Jans van Keulen uit Schelle.

Ze gaan in Schelle wonen. Op nr. 5? Dat zou dus de boerderij kunnen zijn, die 20 jaar geleden werd afgebroken. Als je de eerste stappen zet op de oprijlaan van Schellerberg, stond die boerderij rechts van die oprijlaan. Schellerberg is een landhuis.

De namen van de kinderen kreeg ik van een mevrouw, die ze van een meneer uit Leiden had gekregen. Het 1e cijfer zal de geboortedatum zijn, het 2e de doopdatum. Er staan geen bronvermeldingen bij.
Ook niet, in welke kerk de kinderen werden gedoopt.

kinderen:

1. 19/19-11-1777 Aalbert Jan. jong overleden
2. 14/14-10-1778 Jan jong overleden
3. 22/24-09-1779 Margje huwelijk 24-12-1797 met Hendrik Zwakenberg
4. 01/02-10-1780 Jan huwelijk 26-11-1809 met Marrigje Freriks
5. 07/11-11-1781 Albert Jan jong overleden
6. 19/19-09-1782 Albert Jan en Jacob jong overleden
7. 26/29-10-1783 Albert Jan jong overleden
8. 06/07-11-1784 Fennigje jong overleden
9. 07/08-01-1786 Alberdina huwelijk 19-03-1809 met Reindert Schrijver
10. 04/07-02-1787 Fennigje jong overleden
11. 14/16-11-1788 Fennigje jong overleden

dus 4 x een Albert Jan en 3 x een Fennigje jong overleden.

Ik ga op zoek naar gegevens over dopen in de Broerenkerk.

Met vriendelijke groeten, Janny

[ 08. Augustus 2006, 21:50: Bericht gewijzigd door: Janny Lalkens ]

Adriaan P. Bijl

Dag Janny, Je laatste

Bericht door Adriaan P. Bijl » 08 aug 2006, 22:26

Dag Janny,
Je laatste bericht ontvangen en de gegevens genoteerd. Hartelijk dank. Je bent nog niet van me af. Nu is het gezin van Aalbert Jans en Margje Jans aan de beurt.

Adriaan P. Bijl

Mijn bericht was nog niet af.

Bericht door Adriaan P. Bijl » 08 aug 2006, 22:38

Mijn bericht was nog niet af. Ik drukte per ongeluk op de knop. Ik ga maar gewoon verder. In dit gezin komen dus 2 lijnen samen, die van Hermen en Frerik. Inmidels vond ik de trouwinschrijving van Jan Aalbers en Anna Lubberts te Hattem. Ondertrouw 4-2-1714 en de huwelijksvoltrekking 23-2-1714. De naam van zijn eerste vrouw, Wibbegien Assies wordt daarbij niet genoemd. Daar worden ook geen kinderen van hem gedoopt. Je mededeling over het landhuis Schellerberg wekte wat verwondering. Ligt het toch op een heuvel? Het zal toch wel genoemd zijn naar de buurtschap. In de kwartierstaat zit ook nog een familie Van Schellen (kwartiernr. 27 Hendrikje van Schellen), die ik heb kunnen opvoeren tot een Lambert Jans van Schellen (nr. 432) die voor het eerst trouwt op 8-1-1692. Deze familie woont echter van geslacht tot geslacht op het Kampereiland.
Vriendelijke groeten
Adriaan P.Bijl

Janny Lalkens
Berichten: 2592
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Hallo Adriaan.Wat betreft het

Bericht door Janny Lalkens » 09 aug 2006, 00:18

Hallo Adriaan.

Wat betreft het dopen in de Broerenkerk: Ik heb de indruk, dat de mensen uit Zwollerkerspel nogal eens laten dopen in de Broerenkerk. Ook wordt er wel eens beweerd, dat de Grote- of St.Michaelskerk er was voor de elite uit de stad, de Broerenkerk voor middenstanders en boeren en de Bethlehemskerk voor wat eenvoudiger mensen, maar dat is, wat we als genealogen onder elkaar wel eens zeggen. Of het een feit is, weet ik niet. Het is in ieder geval wel een mening.

Meneer F.M. Hendriks heeft lang geleden de DTB-registers van Zwolle en Zwollerkerspel beschreven. Hij beschrijft, hoe er vanuit de 3 protestantse kerken 1 doopregister werd bijgehouden. Het begint bij nr. 695 (1583-1602)
en stopt bij 711.Het is dan inmiddels 1811 geworden. Vervolgens tot en met 718 indices op die doopboeken.

Vooral voor Zwollerkerspel is nr. 719 en 720 belangrijk. Schepenen en Raad hadden in 1773 voorgeschreven, dat er een speciaal boek van gedoopten in de Broerenkerk moest komen. En dus is nr. 719 het doopboek van 9-1-1774 tot 28 dec. 1794. En nr. 720 is de index op 719.

Van wijlen meneer Schroten uit Emmeloord kreeg ik het gezin van Frederik Aalbers en Janna Peters.
Ik had het al van de meneer uit Leiden, maar dan zonder Peter en zonder bronvermelding. Daar heb ik het uit overgenomen. ( Rita, bedankt voor de aanvulling!)

Hier komen de 5 kinderen met bronvermelding van dopen:
1. Marregien R.B.S.O 719 blz. 130-131
2. Hermiena R.B.S.O. 709 blz. 7-8 (geen 719)
3. Alberdina R.B.S.O. 719 blz. 172-173
4. Andries R.B.S.O. 709 blz. 267-268
5. Peter R.B.S.O. 710 blz. 14-15

Hoewel de kinderen in 3 verschillende doopboeken staan genoteerd, kunnen ze best alle 5 in de Broeren gedoopt zijn.

Schellerberg ligt inderdaad op een verhoging. Er ligt een vijver achter Schellerberg, "de flesse", een dode IJsselarm. Men heeft natuurlijk het eerst de hoogste plekkken bebouwd. Schelle ligt direkt aan de IJssel.

Heb je een akte van 7 aug. 1701 m.b.t. Berentien Willems en haar neef Lambert Jansen van Schelle op het Campereilant al? Vrijwillige rechtspraak boek 615 blz. 128-130. Lambert wordt voogd. Op 31 aug. 1711 wordt er een nieuwe voogd aangesteld. Lambert is dan overleden. Boek 616. Blz. onbekend. Ik heb me wel eens afgevraagd, of Lambert Jans tot Schelle te herleiden zal zijn.

De ondertrouw- en huwelijksdatum van Jan Aalberts en Anna Lubberts heb ik in Arnhem gevonden. Ik zocht ene Albert Jans, die een zoon zou kunnen zijn van ene Jan Alberts. Er waren 3 kandidaten en ze hebben me jaren bezig gehouden. In Zwolle ontdekte ik een Albert Jans, zoon van Jan Alberts en Geertruid Hendriks, geboren te Dieze in 1712.
Omdat er een verhaal in de familie rondging, dat we van vroeger uit Dieze kwamen, hield ik hem voor de stamvader Aalberts/Aalbers.

De volgende kandidaat vond ik meer een uitdaging: Albert Jans uit Spoolde had ook een vader, die Jan Alberts heette. Als moeder kreeg hij Janna Dirks. Hij werd 2-4-1713 gedoopt. Inmiddels had ik het Markenboek van Spoolde en het werd per dag interessanter.

Maar hoe bewijs je nu welke het is? Ik vertrouwde het nog steeds niet helemaal. Na nauwkeurige lezing van de inschrijving van Albert Jans en Margje Jans als nieuwe bewoners van Spoolde, in 1743, in het register van inwoners 1741-1806 zag ik: Albert van Ittersum. En heel klein was er boven deze inschrijving tussen Albert en van nog "Jans" geschreven. En hij was afkomstig van Dieze.
Dat stond in de kolom "hier van daen".

Er bleek een Jan Alberts in Ittersum te wonen, die in dec. 1714 een zoon Albert Jans kreeg. Toen deze Albert 17-2-1743 trouwde, had hij als getuige Hermen Gerrits. Dat wist ik al jaren en die persoon kon ik niet plaatsen. Tot ik het gezin van Jan Aalberts uit Ittersum ging uitzoeken.

Uit het 1e huwelijk van Jan Aalberts met Wibbegien Assies, weduwe van Hermen Hendriks Post/Bijvanck te Ittersum op Waijerserve, (23-4-1700)werd een dochter Seyne geboren. Gedoopt 16-5-1701. Zij trouwde in 1719 met Hermen Gerrits. De zwager van Albert Jans, die met zijn halfzus Seyne was getrouwd, was dus huwelijksgetuige.

Toen Wibbegien voor de eerste keer trouwde, was dat 28-9-1690, met de weduwnaar Hermen Hendsriks. Het begin van een kettinghuwelijk. Bij haar 2e huwelijk is haar schoonzoon, echtgenoot van een stiefdochter, getuige. Wibbegien komt uit Haerst en daar wonen 3 mannen, die Assien heten. Zij was denk ik van de Pauper. Er was er meen ik ook eentje veerman. Jan Aalberts en Webbegien kregen nog een zoon, Hermanus. In 1704. In de momberstelling van 2-2-1714 wordt hij niet genoemd. Waarschijnlijk in Windesheim begraven.

Seyne en Hermen krijgen een dochter, Hermina Herms. Gedoopt 17-10-1728 (704/109).Zij is de 2e vrouw van Peter Jans, die eerst met Hermina Jans trouwt.
Ik zocht een moeder voor Janna Peters en zag ene Hermina Herms als vrouw van Peter Jans. Het zal toch niet de Hermina Herms zijn, een dochter van Seyne Jans, een kleindochter van Jan Aalberts en Wibbegien Assies??? Ja dus.

Janna Peters, getrouwd met neef Frederik Aalbers, had dus dezelfde grootvader als haar man. Zij had als grootmoeder Wibbegien Assies en Frederik had Anna Lubberts als grootmoeder.

Morgen meer.
Groetend, Janny

[ 09. Augustus 2006, 00:27: Bericht gewijzigd door: Janny Lalkens ]

Adriaan P. Bijl

Dag Janny, Hartelijk

Bericht door Adriaan P. Bijl » 09 aug 2006, 09:14

Dag Janny,
Hartelijk dank voor je nachtelijk bericht. Dat is er weer één die ik rustig moet bestuderen. Met spanning wacht ik het vervolg af. De problemen om voor een filiatie het bewijs te vinden, herken ik. Zelf heb ik tussen 1961 en 1964 daar intens naar gezocht op het toen nog zo geheten Algemeen Rijksarchief in Den Haag in het oude gebouw aan de Blyenburg. Ik bleef steken bij een Jan Willems Bijl in 1670. Ik heb toen de moed opgegeven ooit nog iets te vinden. Eerst in 1972 kreeg ik van bevriende zijde een acte ter hand gesteld van 1664, waarvan ik op grond van de vernoemingen ogenblikkelijk zag dat het hier ging om de ouders en grootouders van bovengenoemde voorvader. De man die de acte gevonden had trok m.i. verkeerde conclusies daaruit. Een volledig bewijs heb ik ondanks naarstig speuren nooit kunnen vinden. Maar massa's genealogen, ook van naam, in onze regio hebben mijn conclusies overgenomen. Ik heb nadien de oudste vermelding kunnen opvoeren tot 1627 en daar bleef het bij.
Ik kan niet voor morgen reageren. We zijn vandaag een daagje naar onze oudste dochter in Hardinxveld-Giessendam. Nog eens het verhaal boeit me. Het wordt zoetjes aan wel een nogal uitvoerige correspondentie. Ik ben zoiets wel gewend uit andere forums. Ik hoop dat de beheerders van dit forum geen bezwaar maken. Vriendelijke groeten
Adriaan P.Bijl

Janny Lalkens
Berichten: 2592
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Hallo Adriaan.Hier de

Bericht door Janny Lalkens » 09 aug 2006, 13:30

Hallo Adriaan.

Hier de kinderen van Jan Aalberts en Anna Lubberts:

1) Op 23-12-1714 laten ze hun zoon Albert Jans dopen. NH. doopboek 703/130. In Zwolle.

Annetje Lubberts komt met attestatje uit Hattem.
25-3-1717 bron: N.H. Lidmaten 2 bl. 297.

2) 7 juni 1716 NH doop te Windesheim: Webbegien R.B.S.O. 819/131
3) 22 aug.1717 Janna N.H. doop Windesheim 819/132.
4) 4 dec.1718 dochter Janna N.H.doop 703/242(Zwolle)
5) 5 nov. 1720 Lubbertus N.H. doop 703/297 (Jan Aalbertsz wordt de vader genoemd).

Met dit gezin ben ik nog bezig. Het kan best zijn, dat ik nog meer kinderen ga vinden, maar het zoekt wat lastig, omdat de vader Jan heet en daar zijn er meer van.
Ook met het huwelijk van Lubbertus ben ik bezig. Ik weet niet eens zeker, of het deze Lubbertus wel is. De Lubbertus, die ik onderzoek, trouwt op latere leeftijd en ik heb nog geen kinderen gevonden. Van de rest van de kinderen weet ik ook vrijwel niets. Ik denk, dat ze evenals de vader in Windesheim zijn begraven. En van die jaren is het begraafboek meen ik zoek.

Waarom Albert Jans uit Dieze komt, als hij trouwt?
Hij is dan 28 jaar. Ik heb van iemand een akte gekregen, van 5-1-1743. Daar vragen de voogden (Hermen Gerrits en Reint Lubberts) van het minderjarige kind (Lubbertus?)van wijlen Jan Alberts uit Ittersum, of ze land mogen verkopen, dat hun minderjarige pupil gemeenschappelijk heeft met de rest van de kinderen. Dus dan leeft zijn vader al niet meer. Misschien woont Albert Jans bij zijn halfzus Seyne Jans en Hermen Gerrits. Of misschien is hij knecht bij een boer te Dieze.

Dan nu verder met het enige kind van Jan en Anna, waar ik dus wat meer van heb. Deze gegevens heb ik vergeleken met de gegevens, die meneer Schroten had. Wij hebben veel materiaal met elkaar vergeleken. Gemakshalve geef ik het volgende letterlijk weer uit zijn boek. Zelf heb ik nog niet veel uitgewerkt. Ik verzamel liever.


Aalbert Jans, wonende te Dieze, doet belijdenis op 18-12-1741 (lidmatenboek 3 Zwolle, blz.221)

Ruim een jaar later gaat Aelbert Jans, jongeman, wonende te Dieze, in ondertrouw met Margjen Jans, jongedochter, eveneens wonende te Dieze:2-2-1743 (R.B.S.O 731/373). Margjen Jans, wonende te Dieze doet belijdenis op 31-3-1738 (lidm.boek, blz 191).
Het huwelijk wordt voltrokken op 17-02-1743.

Hun kinderen worden gedoopt:
Jan (4) op 17-11-1743 (R.B.S.O. 705/40)
Harmen op 22-8-1745 ( R.B.S.O. 705/75)
Harmen (1) op 18-8-1746 (R.B.S.O. 705/94)
Berent op 6-10-1748 (R.B.S.O. 705/135)
Berent op 5-10-1749 (R.B.S.O. 705/157)
Berent (3) op 15-4-1751 (R.B.S.O. 705/197)
Frerik (2) op 23-2-1753 (R.B.S.O. 705/255)

Drie van deze kinderen overlijden op jonge leeftijd. De andere vier zonen trouwen:

1. Hermen Aalbers, jongeman te Spoolde, op 5-1-1777 (R.B.S.O. 734/144-145) met Aaltjen Jans Keulen, jongedochter in Schelle, gedoopt 5-10-1755. Uit dit juwelijk worden 12 kinderen geboren, waarvan 8 al jong overlijden.

2. Fredrik Alberds, jongeman in Spoolde, op 22-4-1786 (R.B.S.O. 735/176-177) met Janna Peters, weduwe van Dries Gerrits in Langenholte, gedoopt 18-8-1755.

3. Berend Alberts, jongeman te Spoolde, op 3-6-1787 (R.B.S.O. 735/226-227) met Aaltje Zwakenberg, jongedochter in Westenholte gedoopt 19-4-1767. Na overlijden van Aaltje Zwakenberg in maart 1795 hertrouwt Berend Alberts met Eva Willems, jongedochter in Schelle geboren op 4-5-1775.

4. Jan Alberts, jongeman te Spoolde, op 2-1-1797 (R.B.S.O. ???) met Margje Schrijvers, weduwe van Willem van Ittersum, gedoopt op 14-4-1740. Uit dit huwelijk geen kinderen.

Meestal noteerden meneer Schroten en ik de namen letterlijk, zoals we ze op dat moment tegenkwamen.

Hartelijke groet, Janny

[ 09. Augustus 2006, 16:31: Bericht gewijzigd door: Janny Lalkens ]

Janny Lalkens
Berichten: 2592
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Hallo Ingrid.Hartelijk dank

Bericht door Janny Lalkens » 09 aug 2006, 23:00

Hallo Ingrid.

Hartelijk dank voor je stimulerende woorden! Volgens mij is het meest interessante uit deze familie momenteel het onderzoek naar Otto Hendricks uit Dieze en zijn broers. Ik vermoed daar enig bezit, zodat er waarschijnlijk nog wat namen kunnen worden toegevoegd aan de familie. In de breedte, broers, neven, nichten, zoiets dus. Ik meen, dat Berent Frerix ook nogal bezit had en dat Jan Berents (zijn zoon) wever was. Misschien ook nog veehouder erbij. Hij vroeg het klein burgerschap aan en dat ben ik verder in 27 jaar onderzoek in mijn boerenfamilie nog nooit tegengekomen. Had hij dat nodig om geaccepteerd te worden in het gilde van wevers? Ik veronderstel maar iets, hoor. Ik heb al wel het een en ander gelezen in een gildenarchief. Lange lijsten met bakkers bijvoorbeeld. Maar geen wever. Misschien hadden sommige boeren gewoon een weefgetouw in een klein kamertje staan en gingen ze daar in zitten tijdens uren, dat ze het niet zo druk hadden. En misschien waren dus de wevers niet georganiseerd.
En dan is er nog de kans, dat de Jan Berents uit mijn onderzoek op boerderij Het Hoekje te Dieze woonde en dat er een andere Jan Berents te Dieze wever was. Volgens nummering van huizen denk ik echter, dat "mijn" Jan Berents in ieder geval wever was en misschien er een boerderij of boerderijtje bij deed.En dat hij op "Het Hoekje "woonde, bij Het slot te Dieze.

Nader onderzoek van transportaktes over mensen uit deze familie zal nodig zijn. Die zijn te vinden onder de aktes, die over Zwolle gaan. Dus niet Zwollerkerspel, want Dieze hoorde bij Zwolle.
Ik weet niet, wanneer ik naar Zwolle kan gaan, maar dit onderzoek boeit me enorm.

Groetend, Janny

[ 09. Augustus 2006, 23:03: Bericht gewijzigd door: Janny Lalkens ]

Adriaan P. Bijl

Dag Janny, Nog weer

Bericht door Adriaan P. Bijl » 10 aug 2006, 15:21

Dag Janny,
Nog weer eens een reactie op je laatste berichten, waarvoor veel dank. Fijn was de positieve reactie op deze correspondentie. Zolang er mede-belanghebbenden zijn, is gedachtenwisseling via een forum waardevol.Ik heb inmiddels de gegevens op een rijtje gezet. Ik zal de resultaten daarvan beknopt weergeven in een kwartierstaat. Er blijft mijnerzijds nog een reeks van vragen over. Ik voel me echter wel een beetje een plunderaar. Wel heb ik de ouders van Anna Lubberts teruggevonden, maar die ken je mogelijk al wel. De voogdij van Reint Lubberts bood me houvast. Ik geef het gezin hieronder weer:
Lubbert Rents
tr.
Hendrina Claes.
Kinderen gedoopt te Hattem:
Janna, 15-1-1673
Batjen, 4-10-1676
Rent, 30-11-1679
Anna, 18-6-1682 (mijn kw.nrs. 817 en 825)
Claasjen, 10-2-1689.
Dan de beknopte kwartierstaat:
51 Hermina Aalberts
102 Jan Herms Aalbers
103 Marigje Freriks Aalbers.
204 Hermen Aalbers
205 Aaltje Jans van Keulen.
206 Frederik Aalbers
207 Jannetje Peters
408 en 412 Aalbert Jans
409 en 413 Margje Jans
414 Peter Jans
415 Hermina Herms
816 en 824 Jan Aalberts
817 en 825 Anna Lubberts
828 Jan Berents
830 Herman Gerrits
831 Seyne Jans
1632 Aalbert Berends
1633 Seyne Jans
1634 Lubbert Rents
1635 Hendrina Claes
1656 Berent Frericx
1657 Marrichien Otten
1662 Jan Aelberts (=816 en 824)
1663 Wibbegien Assies
3314 Otto Hendricks
3315 Aeltgen Jans
Vorige week zaterdag heb ik me aangemeld en enkele dagen later dit resultaat is natuurlijk heel mooi. Ik hoop dat ik het nauwkeurig heb gedaan.
Ik heb de kaart van J.Kuyper (dat is zijn naam correct gespeld) van 1868 nog eens geraadpleegd. Ik vind er veel op terug, zelfs de IJsselarm binnendijks (de Flesse) Rond Schellenberg was kennelijk bos. Alleen Dieze, binnen de jurisdictie van Zwolle, heb ik niet terug kunnen vinden. Is mijn constatering juist dat Aaltje Jans van Keulen de reden is van vestiging in Schelle? Van haar weet ik dus verder niets. Het valt mij op dat doopgetuigen ontbreken. Daar heb ik talloos veel genealogische problemen mee opgelost en dat gebeurt nog steeds. Was dat in deze regio niet gebruikelijk om die te vermelden? De naamgeving is regelmatig. Er werden op enkele hoge uitzonderingen na en dan waren er redenen voor om daarvan af te wijken, namen uit de familie gegeven. Dus nagenoeg iedere naam is in het voorgeslacht terug te vinden. Bekijk ik het gezin van Hermen Aalbers dan lijkt het waarschijnlijk dat haar vader uiteraard Jan heette en haar moeder Fennigje. Ongelukkig dat na het oplossen van zoveel problemen steeds weer nieuwe vragen opduiken. Wellicht doe ik al heel gauw weer een beroep op je.
Vriendelijke groeten
Adriaan P.Bijl

Janny Lalkens
Berichten: 2592
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Hallo Adriaan.Prima, die

Bericht door Janny Lalkens » 10 aug 2006, 21:17

Hallo Adriaan.

Prima, die kwartierstaat! Het is echt goed uitkijken. Wat spreken we bijvoorbeeld af, om het verschil tussen 831 en 1633 aan te geven? Als we naar 830 en 1632 kijken, wordt het al duidelijker, hoewel misschien een vluchtige lezer denkt, dat dit dezelfde Seyne Jans is met haar 1e en 2e echtgenoot.
Gewoon een voorstel, hoewel niet gebruikelijk:
de dochter van Jan Aalberts is Seyne Jans uit Ittersum/Dieze, dus nr.831. Bij huwelijk Sietie Jans genoemd. Ook een optie dus.
Haar oma, nr. 1633, zou dan Seyne Jans uit Werven kunnen zijn.
Nr. 207 noteer ik als Janna i.p.v. Jannetje.Op zich is het wel duidelijk.

1632=1648 en 1662= 1648 of wil ik nu te veel???

3322 Albert Berents
3323 Seyne Jans uit Werven

Aanvulling:829 Harmtje Peters. Uit Dieze waarschijnlijk.

1661= moeder van Hermen Gerrits: Annigje Jans. 3x getrouwd. Ik moet de echtgenoten nog zoeken in mijn aantekeningen. Ik meen, dat de eerste Lambert Jansen heette en de 2e man, nr. 1660, was geloof ik Gerrit Jansen uit Haerst. Nr. 3 weet ik even niet meer. CORRECTIE : 1e man Lambert Lubberts, 2e Gerrit Jansen en 3e Lambert Jansen.

Vanwege Aaltje ging Hermen naar Schelle. Dat ging toen natuurlijk nog heel gemakkelijk. De spoorlijn tussen Spoolde en Schelle lag er nog niet.

De ouders van Aaltje waren Jan Jans van Keulen uiit Schelle en Fennigje van Straten uit Oldeneel.

Dieze ligt tussen de stad Zwolle en Langenholte. Dus ten noorden van Zwolle.

Vaak mis ik de doopgetuigen. Als ik ze zelf zie, noteer ik ze altijd. Dan maar wat minder tijd voor koffiedrinken. Dank zij het feit, dat ik de huwelijksgetuige van Albert Jans in 1743, Hermen Gerrits, zag staan, ben ik jaren blijven twijfelen aan de ouders, die ik had voor Albert Jans. En terecht, bleek later. Ik kon eerst die Hermen Gerrits niet verklaren en ben nu blij, dat ik de zaak bleef wantrouwen.

In mijn volgende reactie kom ik terug op het gezin van Lubbert Rents. Ik heb ze in Arnhem gevonden en kon ze kort daarna via Internet controleren. Fijn, dat er uit de omgeving van Heerde al zoveel DTB's op Internet staan.

Tot de volgende keer!
Groetend, Janny

[ 11. Augustus 2006, 01:02: Bericht gewijzigd door: Janny Lalkens ]

Plaats reactie