Claas Jansen Cloosterman

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Re: Claas Jansen Cloosterman

Bericht door ria van bessen » 11 sep 2021, 15:58

bericht 4

En deze is inmiddels ook getraceerd?

1642-06-05 - Sijn met attestatie alhijr getrout - den 5 Junij 1642 - Assien Gerrits van Vilsteren, ende Jennichen Jansen, beijde wonnende op den Hoonhorst, sijn met attestatie van Dalsum alhijr getrout - Ondertr./tr. Zwolle, RBSO 722, f75.

Lenthe
lidmaat 1679 Geessijn Herms jd in de Honorst Ao 83

den 12 Feber.1688 - Derck Tuesisen [Teunissen] J.M. van Wije,
Geesien Hermens J.d. van Lente.

Zwolle testament f60-f61 dd.24-07-1705
Erschenen Geesje Egberts met Jan Schrijver als momber geassisteerd, zijnde gezond en willende over haar natelaten goederen disponeren, zo heeft zij tot haar enige en universele erfgenaam geïnstitueerd Asje Willems tot Harften en bij vooroverlijden deszelfs kinderen, legaterende aan Jan Asjes op Wanneperveen 50 car.gl., aan Aaltje Asjes tot haar kledinge insgelijks 50 car.gl., aan Lambert Westerhof, knoopmaaker bij Steenwijk, omdat peet over hen is of bij vooraflijvigheid aan deszelfs kinderen 100 car.gl., aan de 5 kinderen van Egbert Mensen van Bercum, met namen Joannes, Meinardus, Michiel, Lambert en Maria, ieder 30 car.gl. wanneer ze mondig zijn geworden of komen te trouwen, alles onder elkaar te vererven en daarvan inmiddels de rente genietende. Voorts legaterende aan Geesje Harms tot Dalfsen, dochter van wijlen Jannechien Janz in den Honorst 50 car.gl., aan Berentje Lucas tot Harften insgelijks 50 gl., aan Jan Mensen van Berkum mede 50 gl. en ook dan nog aan Henr. Mensen van Berkum of bij voorafsterven deszelfs kinderen 50 gl., en eindelijk aan Margrita dochter van Henr: van Berkum haar bedde met een paar dekens, een paar kussens, een peuluwe, een paar lakens, een paar kussenslopen en een paar gordijnen, gevende dan nog aan de armen 25 car.gl.
Actum coram Schepenen Assing en Huete.

Assien Gerrits trouwde Hendrikje Wijndels en daar komen die kinderen Asjes vandaan.
Hendrikje Wijndels hertr Willem Jansen en krijgen een zoon Assien

Geesjen dus de dochter uit een eerder huwelijk van Jennigjen?

mix van NG en RK

Egbert_
Berichten: 4016
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Claas Jansen Cloosterman

Bericht door Egbert_ » 11 sep 2021, 17:06

ria van bessen schreef:
11 sep 2021, 15:52
Ik vroeg me af of het huwelijk van Jan Klasen in 1683 wel correct is.
Jannigjen komt namelijk uit Leussen en niet uit Lenthe.
Ze is ook niet als lid in 1679 in Dalfsen onder de Hoonhorst genoteerd.


Jannigjen Derks is ook geen lid in 1679 onder Oút Leússen. En doet geen belijdenis, voor 1683.

Ben wel erg benieuwd waarom Peter Klunder in zijn transcriptie van trouwboek Zwolle Leussen heeft getranscribeerd als Lenthe.

Egbert_
Berichten: 4016
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Claas Jansen Cloosterman

Bericht door Egbert_ » 11 sep 2021, 19:29

ria van bessen schreef:
11 sep 2021, 15:58
1642-06-05 - Sijn met attestatie alhijr getrout - den 5 Junij 1642 - Assien Gerrits van Vilsteren, ende Jennichen Jansen, beijde wonnende op den Hoonhorst, sijn met attestatie van Dalsum alhijr getrout - Ondertr./tr. Zwolle, RBSO 722, f75.

Lenthe
lidmaat 1679 Geessijn Herms jd in de Honorst Ao 83

den 12 Feber.1688 - Derck Tuesisen [Teunissen] J.M. van Wije,
Geesien Hermens J.d. van Lente.

Geesjen dus de dochter uit een eerder huwelijk van Jennigjen?

mix van NG en RK

Dit is een heel ingewikkeld verhaal. Voor mij, en vast en zeker ook voor meelezers. Even samenvatten:
trouwboek Zwolle:
  • den 2. April 1592 Wijne Willemsen, ende Fernne Henricks van Herfte
uit dat huwelijk twee dochters:
  1. - 15-10-1615 Lambert Claessen, Claes Lambertsen s. wonende tot Deese, ende Aeltien Wijnolts, Wijnolt Willemsen d. wonende tot Harfte
    - 15-02-1625 Jan Geertsen sal. Geert Jans n.s. tot Emme en Aeltij Wijnolts d. sal. Lambert Claesen n.w. wonende tot Berckmen
    - 19-02-1639 Egbert Jansen wedenaer tot Genne ende Aeltijn Winolts Jan Gerrijtsen N.W. tot Assendorp
  2. - 18-05-1628 Assien Geerits sal. Geert Westrhoffs n.s. tot Berckmen en Henricken Winolts Winolt Willems d. tot Harfte
    - 27-07-1647 Willem Jansen Jan Jansen sone ende Henrijkin Winolts Assijn Gerrijts N.W. beijde tot Herfte
- testatrice Geesje Egberts is dochter van Aeltien Winolts en haar derde man
- Lambert Westerhof een zoon uit het tweede huwelijk van Aeltien Winolts
- Berentje Lucas is de dochter van Bartha Asjes, dochter van Henricken Winolts en haar eerste man.

- Egbert Mensen, weduwnaar, was de eerste man van de vrouw van Jan Schrijver. Maar de genoemde kinderen zijn uit het eerste huwelijk van Egbert Mensen. Waarom die kinderen erfgenaam zijn, is mij nog niet duidelijk.
- En ook de relatie van wijlen Jannechien Janz in den Honorst met testatrice Geesje Egberts kan ik nog niet vinden. Mogelijk ging haar nalatenschap niet alleen maar naar moederskant, maar ook naar vaderskant. De vader van Geesje Egberts was Egbert Jansen, zoon van Johan Jansen.

En of wijlen wijlen Jannechien Janz in den Honorst in 1704 dezelfde is als Jennichen Jansen x 1642 Assien Gerrits van Vilsteren, beide op de Hoonhorst, dat weet ik niet. Vooral niet omdat in die tijd de achternaam niet zozeer een familienaam was, maar vaker een aanduiding van de woonplaats.

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Re: Claas Jansen Cloosterman

Bericht door ria van bessen » 11 sep 2021, 22:18

Ik vermoed ook dat de afstamming Jans de reden is -

In ieder geval ; die Derk Teunis uit Wijhe dus die x met Geesje Herms is de zoon van Teunis op Hamele.
Over de nalatenschap van Teunis op Hamele is een enorme rel ontstaan. Veel aktes te vinden en daardoor zijn er veel lijntjes te trekken, veel namen ook.
Zelfs ene Assien Gerrits, maar dan op Avermarsch een rol speelt. Ook een mix van NG en RK.

Maar dat voert hier allemaal te ver.
Tegen die tijd dat ik er een duidelijke lijn in heb zal ik wel een nieuw topic openen.

Jammer dat er zo weinig te vinden is over Jan Claas Klooster.
Ik stop dus maar met zoeken naar deze Jan.

Egbert_
Berichten: 4016
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Claas Jansen Cloosterman

Bericht door Egbert_ » 12 sep 2021, 12:13

ria van bessen schreef:
11 sep 2021, 22:18
Jammer dat er zo weinig te vinden is over Jan Claas Klooster.

Helemaal mee eens!

Er is nog een enkel detail toe te voegen (uit de GI):
- 14-09-1703: Jan Hoonhorst, zijn vrouw is begraven in de Kruiskerk
- 08-09-1705: Jan Hoonhorst is begraven in de Kruiskerk

Dit zullen Marrigjen Evertsz en Jan Roelofs zijn.

Het is in ieder geval niet in tegenspraak met gevonden aktes.
ria van bessen schreef:
07 okt 2020, 15:44
transporten Zwolle RA001-039 f163 dd 5-1-1715
Erschenen Gerrijt Egberts Jonker en deszelfs huisvrouw Aaltje Everts tutore marito, en bekenden uit kracht van obligatie dd.08-01-1702 ten profijte van Jan Hoonhorst en Margien Everts, voor zijns eerste comparants schuld alleen gepasseerd, en welke met deze voor ene wordt gehouden, aan Derkje Derksz, als mede-erfgen. van gemelde Jan Hoonhorst en Margien Everts en uit dien hoofde eigenaarse van voors. obligatie, schuldig te zijn de voors. 400 car.gl. tegen 4% rente, stellende daarvoor tot onderpand hun huis, stal en hof op de Nieuwstad, Derk Ruisink ter ene en Hermen Smit ter andere zijde, zijnde onbezwaard, en dan nog een huis in de Smeen, Claas Mouwen ter ene en Sevenster ter andere zijde, bezwaard met 1000 car.gl.
Actum coram Schepen van Marle.
Volgens deze akte leefden ze nog op 08-01-1702, en is op 5-1-1715 sprake van hun erfgenamen.

En opvallend dat beide echtgenoten van Margien Everts (op de) Hoonhorst heten, terwijl zij zelf degene was die op de Hoonhorst is geboren. En haar vader Evert Hendriks ook niet van geboorte van de Hoonhorst was, maar met een dochter van Willem op de Hoonhorst trouwde.

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Re: Claas Jansen Cloosterman

Bericht door ria van bessen » 12 sep 2021, 16:39

Ik heb ook het gevoel dat het niet klopt dat Jan Klaasen op de OW diegene is die ik zoek. Zijn vrouw wordt nog genoemd in 1729 - je gaf dat zelf ook aan dat dit niet kan, zij is bewezen voor die datum overleden. Bovendien is Jannigjen in de trouwakte getranscribeerd als jd van Leussen -de foto heb ik bekeken en dat staat er inderdaad, en niet jd van Lente zoals op VpNd staat. Ze is wel de halfzus van Evert Jans Hoonhorst.
Is er mogelijk een ander stel wat ik moet zoeken?

De volle neef van Jacob derks had ik eerder als Jan Klaasen op het Vosje geschat, want deze neef Jan is overleden in 1705. En dat klopte met de gegevens die er waren dat Jan Klaasen op 't Vosje was hertrouwd en overleden rond die tijd. Toch?

Egbert_
Berichten: 4016
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Claas Jansen Cloosterman

Bericht door Egbert_ » 12 sep 2021, 18:04

Apostillen Kampen:
297. Den 19den October 1707, fol.98vo. Op de requeste van Strijntjen Wessels huijsvrouwe van Stoffer Hugo Vos, te kennen gevende
dat op hem Stoffer Hugo Vos (nu naa Oostindien vertrocken sijnde) was verstorven sijn Jan
int Vosjen in Mastebroeck ongeveer een somma van vijfftig caroli guldens, waarop eenen
Albert Reijndersen Haan actie qwam te maaken wegens verteeringe bij hem Stoffer Hugo Vos
ten huise van sijn vader saligher gedaan; met versoeck dat Schepenen ende Raaden mochten
goedtvinden dat die penningen aen haar suppleante mochten ontrichtet werden.
Was geapost: Schepenen ende Raaden hierover parthijen mondelinge hebbende gehoort;
verstaan dat Albert Reijndersen Haan bevoeght is de erffenisse in desen vermeldt op Stoffer
Hugo vervallen, onder behoorlijcke quitancie (waartoe hij mits desen gequalificeert werdt) en
minderinge van sijne praetensie te trecken; mits dat hij Albert Reijndersen Haan des versoght
sijnde, van sijne ontfanxt rekeninge, bewijs ende reliqua coome te doen.

Kun je hieruit opmaken wanneer Jan int Vosjen in Mastebroeck is overleden? Voor 19 okt 1707 ? Of kun je uit deze akte niet opmaken of Jan int Vosjen overleden is.

De weduwe van Jan Claesen in 't Vosje hertrouwde in 1709.

Jan Claesen in 't Vosje is een zoon van Claes Evertssen en Jutte Claesdr.

Als Jan Klasen en Jacob Derks volle neven zijn, dan moet Jan Klasen een (al dan niet aangetrouwde) oom Derk hebben met een zoon Jacob.
Van Claes Evertssen en Jutte Claesdr. zijn mij geen broer of zwager Derk bekend.
De kinderen van de vader van Claes Evertssen, Evert Herms up Myllingen zijn bekend: Geen zoon Derk, en ook geen schoonzoon Derk

Er is een akte van 28 okt 1626 (RA Zwk) waarin Claes Evertz, Geert Claessen, Gerrit Claessen, Peter Claessen en Lubbert Claessen de erfenis van hun vader verkopen. Het lijkt me dat Jutte Claes alleen broers had, waaronder geen Derk. Misschien dat de koper Gerrit Jans met een zus van Jutte getrouwd was. Maar die heette dan ook niet Derk.

Vanwege het ontbreken van een oom Derk, heb ik aangenomen dat Jan Claesen in 't Vosje niet de voogd over de kinderen van Jacob Derks kan zijn.

Egbert_
Berichten: 4016
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Claas Jansen Cloosterman

Bericht door Egbert_ » 12 sep 2021, 18:20

ria van bessen schreef:
12 sep 2021, 16:39
[-] want deze neef Jan is overleden in 1705 [-]
Dat kan ik niet terugvinden.

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Re: Claas Jansen Cloosterman

Bericht door ria van bessen » 13 sep 2021, 13:41

Volgens deze akte.

f366 - 11 apr 1705 - Gesurrogeerde Richter Doctor Otto Meuwsen,
gerichtschrijver.
Keurnoten Claes Dijck en Gerrit Henricks.
In het Gericht is verschenen Wolter Willems. Hij verklaart, dat hij op 8 december 1694 naast Jan Claessen door het Gericht tot mombers was aangesteld over de nagelaten kinderen van zaliger Jacob Dercks en Hillechien Louws. Genoemde Jan Claessen is nu komen te overlijden, zodat in diens plaats een nieuwe momber door het Gericht moet worden geadjungeerd. Zo heeft het Ed. Gericht na genomen informatie goedgevonden aan te stellen Jan Nijs als naberman [= buurman]. Deze is daarop door het gericht persoonlijk in het Gericht gecompareerd en hij heeft deze momberschap aangenomen. zonder argelist.


f106 - 3 nov 1694 - Richter Herman Meuwsen.
Keurnoten Henricus van Marle, predikant in Mastebroek, Bernardus van Rijssen, Doctor.
Jacob Derks en Hillighjen Louws zijn beiden overleden en zij hebben 4 onmondige kinderen (Lubbighjen, Hendrikjen, Derk en Louw Jacobs) nagelaten. Over dezen zijn tot mombers gesteld Cornelis Lousen, oom van moeders zijde, en Jan Klasen, de kinderen zaliger vaders volle neef. Echter omdat zaliger Jacob Derks voor Cornelis Lousen borg is geweest voor een somma van 800 Caroli gulden aan Jacob Jansen te Langenholte in de kwaliteit als momber over de zoon van genoemde Cornelis Lousen, en daarom "enige swerigheid gemaakt" om deze tot momber aan te stellen, heeft hij beloofd de boedel van deze borgtocht binnen de tijd van 8 dagen te ontslaan, en hij heeft gezegd, dat wanneer hij dit niet komt te doen, hij geen momber begeert te wezen. Doch het Ed. Gericht considerende dat de tijd van 8 dagen wat te kort was, heeft deze hiervoor de tijd van één maand vergund. In het geval dit in de genoemde tijd niet wordt uitgewerkt, dan zal aanstonds een andere momber in diens plaats worden gesteld. Waarop beide mombers deze momberschap hebben aangenomen en bij handtasting beloofd deze als eerlijke en goede mombers betaamd, en alles na behoren te zullen waarnemen. Zonder argelist.

f111 - 8 dec 1694 - Richter Herman Meuwsen.
Keurnoten Herman Meuwsen, Doctor, en Derk van Someren.
In het Gericht is verschenen Jan Klasen. Hij verklaart, dat hij op 3 november laatstleden door dit Ed. Gericht naast Cornelis Lousen tot momber was aangesteld over de nagelaten kinderen van zaliger Jacob Derks en Hilleghjen Louws. Genoemde Cornelis Lousen had toendertijd beloofd de boedel van [een] zekere borgtocht voor een somma van 800 Caroli gulden tot profijt van zijn zoon Lou Cornelis in de tijd van een maand te ontslaan, maar dit is nog niet geschied. Daarom verzoekt hij van de momberschap te mogen worden ontslagen, of dat in plaats van genoemde Cornelis Louwen volgens diens eigen aanneming bij de optekening van de morgenschap gedaan, nu een ander in zijn plaats mag worden gesteld. Waarna voornoemde Cornelis Louwen zijnde gehoord, heeft gezegd, dat zijn zoon doodziek was en dat hij daarom "de ontslaginge" niet had kunnen geschieden, en dat hij alsnog aanneemt zo ras deze weer gezond is, de boedel van deze borgtocht te ontslaan. Waarna het Ed. Gericht heeft goedgevonden geen van beide mombers te ontslaan, maar bij dezen bovendien nog een derde te voegen. Waarop door de beide mombers enige personen zijn voorgesteld. Het Gericht heeft daaruit verkoren Wolter Willems, de kinderen hun naaste naber [= buur]. Deze is daarop door het Gericht verhoord en hij heeft deze momberschap aangenomen. Zonder argelist.
[geen ondertekening vermeld].
[Kantlijn hierbij op f112:] vide 11 april 1705.


Als hij niet die uit 't Vosje is dan is het zaak om de afstamming van deze Jacob Derks te achterhalen. En daarkom ik ook niet achter.

Egbert_
Berichten: 4016
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Claas Jansen Cloosterman

Bericht door Egbert_ » 13 sep 2021, 14:46

Bedankt voor de aktes!

Als Jan Claassen Clooster voor 1705 overleden is, is dat volgens mij niet in tegenspraak met de aktes van Aeltien Everts. Volgens die aktes is Jan Claassen Clooster voor 1715 overleden.

Jan Nijs, de buurman woonde tussen de erven waar Jan Claassen de voogd en volle neef en Jacob Derks woonden. Dus aan de Oude Wetering Noordeinde, Westzijde.

Jan Nijs kwam uit Nieuwleusen. Dat terzijde.

Ook Jacob Derks woonde op een erf waarvan de grond van de stad Kampen was. Tenminste volgens huizenregister 1741, als zijn zoon Louw Jacobs er woont:
huizenregister 1741 (huis no 46):
- Eigenaren der Huizen : de Grond aen [de] Geestelijkheid [van] Kampen, het huijs aan Louw Jacobs
- Huerluiden en bewoners: Selven
- waar van : hier van daen
- hoe lange gewoont : 33
- hoe veel kinderen : 5
- koswinninge : Veehouder [en] vogelkooij
- Religie : G

Dan moet je vuursteden 1682 en 1751, waarin vader en zoon Selfs Eigenaar zijn, waarschijnlijk zo lezen, dat alleen de opstallen, waar immers de vuursteden aan vast zitten, van hen zijn.
Maar we komen dus weer uit bij de pachtboeken in Kampen.

En dan nog een opmerking: in hoofdgeld 1723 komt de weduwe van Jan Claassen niet voor. Evenals Hermen Clasen. Wie de hoofbewoner toen was, van Snijders Erve, daar ben ik nog niet uit. Waarschijnlijk ene Albert Herms. Maar die Albert Herms kan ik niet plaatsen. Zeker niet als zwager van Claas Jans Cloosterman.

De weduwe Jan Claassen komt in de pachtboeken van Kampen van 1726 en later voor. Ze wordt genoemd als pachter van het Snijders erve, dat in pacht is door Hermen Clasen. Maar als ik hoofdgeld 1723 lees, moet er nog een pachter tussen hebben gezeten. En zou de vermelding in de pachtboeken van 1726 en later een verwijzing kunnen zijn naar een eerdere (ergens voor 1726) situatie.

Kortom, meer aanwijzingen, dan bewijzen. Het is allemaal nog behoorlijk open.

Plaats reactie