albert hendriks jonker

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Re: albert hendriks jonker

Bericht door ria van bessen » 01 jan 2021, 19:05

harm56 schreef:
01 jan 2021, 18:14
De akte bevat niet veel informatie.

Blz. 7, IJsselmuiden nr. 15 (1710 - 1728)
Campen den 15 juni 1711 op vergunder grond
Coram Richter J. Worst
Keurnoten Jan Muller, Gerrijd Claasen
Compareert in den Gerichte van IJsselm: Deesijmer Everts en transporteert aan Hillegien Alberts 2 ½ morgen land in 10 morgen de Rouwert genaamd aan de Oldewetering in zijn bepalingen gelegen met recht en gerechtigheid, raad en onraad, daartoe horende dat voor een welbetaalde somma van penn: , de eerste met de laatste vol en ten genoegen voldaan, onbezwaard caverende voor de evictie en aller mensen en aanspraken. Zonder argelist
In fidem J. Worst

Harm
Het is niet duidelijk wie die Hilligjen Alberts is uit deze gegevens.
Jammer.

Egbert_
Berichten: 3958
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: albert hendriks jonker

Bericht door Egbert_ » 01 jan 2021, 21:37

Bedankt voor de transcriptie.

Wat ik gevonden heb over verkopers Geert Claessen Vos x Cleisgen Arents en Rijck Hendrixsen x Sije [Sijgien] Willems speelt zich af ten zuid-oosten van de Nieuwe Wetering: Jutjes Riet, Riesebos, Rouwenhorst. Een beetje vreemd dat ze dan grond bezitten aan de Oude Wetering, IJsselmuider kant. Maar de beschrijving sluit niet uit dat het om de Rouwert, in tegendeel, het sluit zelfs goed aan.

Het lijkt me daarom aannemelijk dat de Rouwert bij de nakomelingen van Hendrick Berents hoort, en niet bij de nakomelingen van Jan Jans op de Colck.
Maar bij de nakomelingen van Hendrick Berents vind ik geen aansluiting naar Aart Lamberts. Of het zou moeten via zijn zoon Jan Henricksen x Lijsbet Herms. Die hebben een dochter Annegien Janssen x Geert Jansen.
Lambert Hendriks, broer van Egbert Hendriks Jonker, was getrouwd met Griete Geers en/of Juttijn Geers. Elk zou een dochter kunnen zijn van Annegien Janssen x Geert Jansen.

Maar dat is wel erg gezocht. Kortom, ik zie nog niet hoe Aart Lamberts aan zijn aandeel in de Rouwert kwam.

En wie koopster Hilligjen Alberts in 1711 is, is mij ook niet bekend. Hilligjen Alberts, de weduwe van Peter Hendrix, leefde in 1697 nog. Maar wanneer ze overleden is, is mij niet bekend.

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Re: albert hendriks jonker

Bericht door ria van bessen » 01 jan 2021, 22:14

Ik ben van mening dat het land wel bij de van de Kolks wegkomt.
En dat Rijvert hetzelfde is als Rouwert.

Jochem Lubberts zijn vrouw had ook land in de Rouwert.

**f29v - - Op heden 18 nov 1674 heeft Jochem Lubbers Blanckhart, weduwnaar van zaliger Trientjen Harmsen Kolck, erfuiting gedaan in aanwezigheid van de 2 mombers Albert Lubbersen Blanckhart en Berent Harmsen Kolck aan zijn 5 kinderen (Anna, Hermen, Hendric, Lubbert en Warner Jochems). [-] . De kinderen hun quota en recht wordt gereserveerd op 7 1/2 morgen land, genaamd Rouwert, waar de comparant het zevende part heeft gedaan [dit land is onderpand

Ijsselmuiden dl 12 dd 10-10-1679 opgemaakt in Kampen. Te vinden OP PAGINA 46 en NIET 47 zoals in de index staat
Dit betreft de verkoop van een 4e deel in 10 morgen land gent. Rijart gelegen aan de Oude Wetering in het Ijsselmuider slag in het schoutambt van Ijsselmuiden wat door Willem Egberts x met Gerbrichjen Tuenis, Rutger Jansen x met Annichjen Tuenis, Johan van Wamel x Dirckje Tuenis als erfgenamen van wijlen Tuenis Jansen op de Colck en zijn vrouw Lubbichjen Hendriks - wordt verkocht aan Ditmer Everts en Egbertjen Dercks

1/4 deel van 10 morgen is 2 1/2 m. Die Ditmer Everts koopt .. én verkoopt.

Blz. 7, IJsselmuiden nr. 15 (1710 - 1728)
Campen den 15 juni 1711 op vergunder grond
Coram Richter J. Worst
Keurnoten Jan Muller, Gerrijd Claasen
Compareert in den Gerichte van IJsselm: Deesijmer Everts en transporteert aan Hillegien Alberts 2 ½ morgen land in 10 morgen de Rouwert genaamd aan de Oldewetering in zijn bepalingen gelegen met recht en gerechtigheid, raad en onraad, daartoe horende dat voor een welbetaalde somma van penn: , de eerste met de laatste vol en ten genoegen voldaan, onbezwaard caverende voor de evictie en aller mensen en aanspraken. Zonder argelist
In fidem J. Worst

harm56
Berichten: 428
Lid geworden op: 29 apr 2010, 00:00

Re: albert hendriks jonker

Bericht door harm56 » 01 jan 2021, 22:45

IJsselmuiden contentieuse zaken deel 33

Blz. 466, 20.09.1693
Eodem die Richter ut supra [gesubstitueerde Rigter J. Vollenhove]
Coornoten Jacob Gerritsen Ovink en Gerrit Berentsen van de Weteringe
Verschenen in den Ed. Gerichte van IJsselmuiden procurator Bernardus Hagius als bediende van de welgeb: Heer Capitein Georgh Helmer van Denh, te kennen gevende hoe dat zal: Lubbert Joachims en zijn huisvrouw Aeltjen Hendricks aan comparants pricipaal voorn: op den 28 juli 1659 hebben verrecht, gecedeerd en overgedragen een jaarlijkse losrente van vijftig cargl: uit en over verkoperen achste halve morgen land gemeen in tien morgen land, gelegen in Mastenbroek aan de Oudewetering, alwaar oost de stege, west Hermen Lubberts cum suis, zuid de Drost Hekerens erfgen: en noord het Heiligegeest van Zwolle naast gelegen zijn, wezende de eerste rente daar van uitgaand, alles na inhoud van constitutiebrief in dato 28 juli 1659, waarvan twee jaren rente zijn verschenen en ten achteren, behalve het lopende jaar, zo doet comparant qq omni meliori modo et forma naar Landrecht pandinge aan de grond voor verschenen rente ad vijftig cargl: per jaar, onder afslag van bewijslijk door rente verlener zijn betaald, met verzoek dat van deze panding ter signaal aan de eigenaren of erfgenamen van zal: Lubbert Joachims en Aeltje Henriks als zijn Albert Lubbers, Gerrit Lubberts cum suis, voort de schriftelijke wete mag worden gedaan na Landr: alles onder beding van kosten en renten.
Het Gericht accordeerd het afgaan van de schriftelijke wete, van de gedane panding aan voorn; personen, en de gichtet Herman Kortelink dat hij de wete aan Albert Lubberts cum suis op de 21 sep: 1693 heeft geinstitueerd.

Harm

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Re: albert hendriks jonker

Bericht door ria van bessen » 02 jan 2021, 08:06

Daar hoort dit bij.

IJsselmuiden dl 11
fol 42 v dd 28 juli 1659 [op pagina 27]
Lubbert Jochemsen mede optredende voor zijn vrouw Aeltien Hendrix verklaart te hebben verkocht aan de weledele vrouwe Johanna Voorne wed. Schaepe een jaarlijkse rente van 50 cgls gaande uit 7 ½ morgen land, liggende gemeen in 10 morgen aan de Oude Wetering in Mastenbroek. Ten oosten belendende de steeg, ten westen Hermen Lubberts c.s. ten zuiden de drost Heeckeren en ten noorden de Heilige Geest van Zwolle. De 1e verschijndag is op 1 aug 1660 en de rente mag worden afgelost met een kapitaal van 1000 cgls.

Volgens mij = deze Hermen Lubberts = Veltcamp en gehuwd met Hilligje van Sonsbeek

Ijsselmuiden dl 10 f 133 - verkoop van [o.a.] aan Herman Lubbertsen en zijn vrouw Hilligien van Sonsbeke een 4e part van een erve gelegen bij de drie bruggen in Mastenbroek tegenwoordig in gebruik bij Louw Jansen.
Het begin van de akte mist waardoor de verkoper niet bekend is. Maar wel bekend is dat de transporteurs dit hebben ge-erfd van Hermen Arents.

Ik wil trouwens even wijzen op iets wat ik regelmatig tegenkom in de transcipties IJsselmuiden.
Namelijk de aantekeningen betreffende land en dan bedoel ik dit; [te lezen in het bericht van Harm hierboven]
verkoperen achste halve morgen land

Het is mogelijk dat in de orginele akte staat achtstehalve morgen - dus aan elkaar geschreven.
En dat betekent 7 1/2 morgen land [ 8 morgen min een 1/2]

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Re: albert hendriks jonker

Bericht door ria van bessen » 02 jan 2021, 11:22

bericht 2

Ijsselmuiden deel 11 [op pagine 8]
f10v dd 28 mei 1655- Lambert Jurriens x Anna Rijckx verklaren te hebben geruild met Roelof Banier als gevolm. van Evert Van Heeckeren 4 ½ m land in Ijsselmuiderslag gemeen liggende in 36 m. waarvan Van Heeckeren de helft toebehoort. Belendend t.o. de Oude wetering ten w. de Bisschopswetering, ten zuiden de erfgenamen van wijlen Peter Hendricksen en ten noorden Louwe Jansen en Lubbert Jochems.

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Re: albert hendriks jonker

Bericht door ria van bessen » 02 jan 2021, 12:10

bericht 3

Ijsselmuiden deel 12
blz 156 dd 05-09-1678 afschrift [transcriptie op pagina 41]
Op heden 17 april anno 1654 is een deling en loting gehouden tussen Roelof Benier als rentmeester en gevolm. van de WeledelGestr. Hr Evert van Hekeren, heer tot Nettelhorst etc. landdrost van het graafschap Zutphen en Dirrick Gerritsen als erfgenaam van zijn grootvader Jan Dirricksen, verder Evert Hendrick en Claes Clasen, in naam van hun vrouwen, mede erfgenamen van Jan Dirricksen ter andere zijde betreffende 36 morgen land gelegen in Mastenbroek in twee slagen strekkende van de Bisschopswetering tot aan de Oude wetering. De ene 18 morgen van dit land waarop het huis staat is het noorder slag, belend aan Louw Jans en Lubbert Jochems, de andere morgen heet het zuider slag en belend daaraan is Peter Andriesens zijn erfgenamen en Jurrien Peters. Van deze 36 morgen heeft voornoemde Evert van Hekeren recht op 22 ½ morgen en de erfgenamen 12 morgen. Het geheel is niet verdeeld.

Louw[e] Jans is burgemeester van Kampen?

De akte gaat trouwens nog verder.
Ik weet niet of daar belangstelling voor is?

Egbert_
Berichten: 3958
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: albert hendriks jonker

Bericht door Egbert_ » 02 jan 2021, 19:05

Erflater Jan Dirricksen is Jan Dircks x Geertjen Willems
Zij maken een testament Kampen Fol. 195, 19.02.1634 [Transcriptie Kees Schilder]
Testament van Johan Dirricksz gezond, en zijn vrouw Geertken Willems, ziek. Zij herroepen hun vorige testament. Zij legateren aan de armen 50 goudguldens. Zij legateren aan de twee kinderen van wijlen hun dochter Trijntgen en aan de drie kinderen van wijlen hun dochter Aeltgen elk 500 karelsguldens. Testatrice legateert aan haar man haar helft van een maat land buiten de Broederpoort. Zij geven elkaar over en weer het vruchtgebruik van hun nalatenschap. Tot hun erfgenamen, hoofd voor hoofd, benoemen zij de kinderen van hun overleden zoon en dochters Gerrit, Trijntgen en Aeltgen Jans. Tot excecuteurs benoemen zij Gijsbert Dirricksz en Henrick Evertsz.
Zoon Gerrit x Marrechien Jacobs:
- zoon Derck Gerrits x 1) Grietien Jansen x 2) Marrichje Dries
- dochter Hendrikjen Gerrits x Claes Claesen (dochter Hilligien Claessen x Jan Lubberts aan de Kieck in de Vecht)
- nog 4 kinderen

Evert Hendrick kan ik zo niet plaatsen. (excecuteur Henrick Evertsz ook niet)

En ik heb belangstelling voor de rest van de akte. Jan Dircks x Geertjen Willems komen meerdere keren voor in mijn kwartierstaat. Maar mag ook per mail.

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Re: albert hendriks jonker

Bericht door ria van bessen » 03 jan 2021, 13:17

Egbert, ik heb je een mail gestuurd.

**
Willem Egberts [de schoonzoon van Teunis Jans Kolk] is waarschijnlijk de zoon van Egbertje Egberts en Egbert Willems.

ZWOLLERKERSPEL f163 - 6 apr 1667 - Richter Bernard Holt.
Keurnoten Gerhard Holt, hopman, en Rudolff Crans.
In het Gericht is verschenen Egbertijn Egberts, weduwe van wijlen Egbert Willems, woonachtig te Ittersum, geassisteerd met Willem Willemsen Aelvanger als haar toegelaten momber. Zij heeft tot mombers over haar drie onmondige kinderen, bij wijlen haar voornoemde eheman in echte geteeld, met name(n) Willem, Henrikijn en Gerrit Egberts, verzocht Gerrit Herms, aangehuwde oom van de moeders zijde, en Henrik Willems, oom van de vaders zijde, beiden woonachtig in het kerspel van Wijhe

VADER Egbert Willems is de zoon van deze.

ZWOLLERKERSPEL f580 - 6 juni 1648 toe Suijtem - Richter Henrick Ter Cuijlen.
Keurnoten Jonker Arent van Oldeniel en Jonker Henr. Knoppert.
In het Gericht is verschenen Elsien Roeloffs, weduwe van zaliger Willem Henricksen te Suijtem, geassisteerd zijnde met Henrick Albertsen als haar momber. Zij heeft over haar drie kinderen, met name Henrick, Egbert en Roeloff Willemsen, bij haar zaliger eheman Willem Henricksen geprocreerd tot mombers voorgesteld en verzocht, als daartoe door haar zaliger man begeerd zijnde, Arent Mol, verder Otto Henricksen haar zaliger mans broer, en Willem Assiens tot Wije haar zwager.

Elsien Roelofs hertrouwde met Willem Willems Aalvanger.
Dit is de Aelvanger uit Zuithem.

Ik kwam hierop omdat Harm mij per mail vroeg om meer gegevens over de ouders van Werner Hendriks, wiens stiefvader Jan Jans Kolk is. De vader van Teunis Jans dus.

Werner Hendriks was getrouwd met de dochter van Willem Hendriks Buisman x Jannigje Alberts uit Wijhe.

Als er interesse is, dan start ik een nieuw topic. Want de lijntjes zijn vele en ingewikkeld, maar zeer interessant, en ook volop Assies.
Dit topic is hier dan niet meer geschikt voor,
vind ik tenminste.

harm56
Berichten: 428
Lid geworden op: 29 apr 2010, 00:00

Re: albert hendriks jonker

Bericht door harm56 » 03 jan 2021, 19:24

Bericht verwijdert

Harm

Plaats reactie