albert hendriks jonker

Alles wat met genealogie te maken heeft.
harm56
Berichten: 428
Lid geworden op: 29 apr 2010, 00:00

Re: albert hendriks jonker

Bericht door harm56 » 29 dec 2020, 12:03

Wat mij natuurlijk bezig houdt is deze Aart Lamberts mogelijk een zoon van Lambert Aarts en Annichien Hendricks, weduwe van Jacob Alberts.
Aart Lamberts heeft een eerste dochter Annigje.

Hier in Doornspijk, waar ik woon zitten 2 buurmannen met de naam Aart en één buur jongen.

Wanneer ik in de Generale Index Arent invoer, krijg je 6341 uitkomsten, bij het invoeren van Aert of Aart krijg je maar 99. Aart is duidelijk een naam van de Noord Veluwe.

Jsselmuiden dl 12 folio 21 1671.07.27
Jacob Alberts en Annichien Henrix lenen 500 gls tegen een rente van 25 gls van Juff Juriana Sloet wed Voorne en stellen als onderpand hun 5 morgen land gemeen in 10 morgen met haar broer Egbert Hendrix liggende onbedeeld in het erve dat toebehoort aan de E Rudolf Hoolboom belendend t.o Berent Jansen, t.w. de Bisschopswetering ten zuiden Albert Lubberts en ten noorden Pod van Deventer.

Ao. 1700 den 11 september, blz. 60
Gesurrugeerde Richter Docter Otto Meuwsen Gerichtschrijver
Keurnoten Egbert Gelderman Burger Vaandrig en Thomas Craijenhof
Door de naaste vrienden van wijlen Thomas Herms aan de Zeedijk, aan het Gericht te kennen gevende dat deze heeft nagelaten twee onmondige kinderen met namen Harmen en Anna Thomas, bij zijn laatste huisvrouw zalige Engeltien Jacobs in echte geprocureerd, welke noodzakelijk door het Gericht van mombers dienen te worden voorzien. Het gericht hier over hebbende gesproken en zich laten informeren, wie van de naaste vrienden daar toe met het tot meeste voordeel van de voorgenoemde onmondigen genomineerd kan worden, heeft na discussie daar toe aangesteld Roelof Herms, oom van de vader zijde, en Egbert Hendriks oude oom van moederszijde, die daar over dan ook beide bij het Gericht gehoord zijnde, deze momberschap hebben aangenomen, en belooft als goede momberen waar te nemen, en in alle delen deze haar pupillen het beste te zullen zoeken.

Het was nog niet zo gemakkelijk om voogden te vinden voor de onmondige kinderen van Engeltje Jacobs, Willem Jacobs is al overleden [dit is mijn gedachte]. Eindelijk wordt Egbert Hendriks oud oom aangesteld. Oud oom klopt helemaal. Roelof Herms is oom van de kinderen en Egbert Hendriks is oud oom. Anna Thomas is 1701 al overleden.

In een Excel map heb ik genoteerd Diesmer Everts verkoopt 15 juni 1711 twee en halve morgen in 10 morgen genaamd de Rouwert, Oudewetering aan Hilligje Alberts. [Gisterenavond gezocht maar tot nu toe nog niet terug gevonden.]

Dertigh gresen lans int Noorteinde van Nunspeet[???] gelegen, daer westw de kerckenzije,
noortw de gelderse gragt, oostw Gerrit Lamberts erfgen., zuiden de gemene weg en de
watermoele
Toebehorende Dierck van Heuclum overpander op Veluwen en juffer Mechteld van
Heuclom en vrou cecilia van Ingen wed. van wijlen Reindert van Heuclom
Anno 1699 den 21 juny getransport. En opgedragen aen en ten behoef van Cornelisje
Jans wed. van Wijlen Willem Jacopsen voor 2150 gulden
, geschiet voor geerfden en
zegelers Beert Jansen de jonge, Henrick Gerritsen en de verkopers sels samen beteickent
op de 21 juny 1699 [H. Fikse]

Dit is duidelijk Nooreinde Oosterwolde, de Gelderse Gracht loopt niet door Nunspeet.

Het vreemde van Willem Jacobs vind ik dat zijn begraven in de Buitenkerk niet is te vinden. In de regel werden pachters van het Kampereiland begraven in de Buitenkerk. Is hij begraven in Mastenbroek of Oosterwolde.

door Egbert_ » 28 dec 2020, 23:30
Wie Willem Jacobs op de Oude Wetering is, weet ik niet. Die van de Stuurop zit in zoutgeld Kampen, maar dan weggestreept. Hij zal waarschijnlijk deze zijn:
Eerder had ik al geschreven dat ik al een hele tijd op zoek ben naar een Jacob als vader van Willem Jacobs, die het erf de Stuurhoop op Kampereiland huurt. Bij Jacob Alberts en Annigje Hendricks kreeg ik voor het eerst het gevoel, dit kunnen ze wel een zijn. Maar dit is natuurlijk geen bewijs, maar zonder idee kom je natuurlijk niet verder.

Harm

Egbert_
Berichten: 3958
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: albert hendriks jonker

Bericht door Egbert_ » 29 dec 2020, 15:07

Dit is tamelijk ingewikkeld. Als ik alles op een rijtje zet krijg ik dit:

volgens RA IJsselmuiden (betreffende Hoolbooms Erve):
- 1671.07.27: Jacob Albertsen en zijn vrouw Annichien Henrix [-] gemeen in tien morgen met Egbert Hendrix, de broeder van verkoopster
- 1689.03.22: erschenen sijn Egbert Hendrix, ende Aeltien Lubberts eghteluiden [-] , vijff morgen landts gemeen in thien morgen landts, Jacob Alberts en Annichien Hendrix echteluijden voor de ander helft toebehoort.

Uit het bestand "Uittreksels protocol van bezwaar ORA Doornspijk 1675-1733 H. Fikse, 1994" haal ik het volgende:
Tyen gresen landt in Oosterwolde gelegen, oostw de stadt Campen, westw Elysabeth Glauwen nu gen.t Bruyns, noortw jonker Egbert ten Busch, zuydw zall. burgem. van Ommerens erfgen., toebehorende Jacop Alberts kerckmeester en Angenietyen Henrickx echtel., modo (nu) Angenietyen wed. voorschr. insgelijcks een kooy groot 5 gresen, oostw een (plaetsje) zuydt de stad Elburg en noortw Everhardt Ram Anno 1671 den 29 mey geswaert met 400 gulden ten behoeve van Arent van Oldeneel en vrou Christina van der Ley en haere erven geregistr den 11 aug 1676 Idem denselven Jacop Albertsen boven genoemt, bij sijn leven beswaert een perceel landerijen van 18 gresen, omtrent de andere 10 gresen gelegen, in d bepalinge als boven genoemt, modo Jocop Alberts weduwe nu hertrout an Lambert Aertsen Anno 1668 den 19 nov beswaert met een jaerl. Rente van 50 gulden ten behoeve van Eva Jansen wed. van sall. Burgem. Evert Rijnvis en haere erven geregistr. den 23 aug 1676 (Oosterwolde, fiche 14)
Lambert Aertsen en Annetje Henricks, Jurrien Roelofs en Geertje Aertsen tesamen echtel. bebben getransporteert aen Henrick Keesyen en Geertje Geerlichs echtel. 1 ½ gres weylandt buyten dijcks, ten oosten aengelandt jonker (Vuiht ?) ten oosten capt. (Ceeling ?) noortw de (guezik ?) haege, zuydw het hofstedetje en hebben transportanten tot een waer en waerschap gestelt 2 gresen in Kistemackerserve sijnde het achterste van de vier van Keesjescamp op den 18 mey 1679 geregistreert op den 22 mey 1629 (Oosterwolde, fiche 15)
Sekere 4 gresen hooylandt in den carspel Oosterwolde gelegen , ten oosten (Luichjes ?) zuytw. Beert Nucke cum suis, noortw Gerrit Willemsen steenbicker Tot een waer en waerschap gestelt seker 1 ½ gres weyland in carspel Oosterwolde gelegen, toebehorende Lambert Aertsen en Annigje Henricks en Jurrien Roelofs en Geertje Aerts echtel. Anno 1676 den 20 oct getransporteert en opgedragen aen en ten behoeve van (Corn.?) Gerritsen en Henrickje Dries echtel. (Oosterwolde, fiche 16)
Seeker drie en een half gres lants in 10 gresen gelegen in 2 kampen naest malkander gelegen waeraen oostw de kerck van Oosterwolde, west en oost van wijlen jonkh. Cracht Glauwe, zuydw de richter Dibbolt Feyth cum suis en noort Peter Gerritsen aengelant sijn Welck lant in twee kampen gelegen sijn, de een groot 6 gresen en daer uyt verbonden is het ¼ part, de andere kamp groot 4 gresen en daer uyt de rechte helft Toebehorende Lambert Aertsen en Annigje Henricksen Anno 1678 den 7 april naeder verbonden voor sekere rente verschrijving uyt 18 gresen lant door Jacob Albertsens 8 gresen waer dy effecte 10 gresen groot naest bevindende als op folio 6 in Oosterwolde te sien is voor 1000 gulden te verrenten met 50 gulden jaerlicks ten behoeve van Ds Johannes Coops pastor te Andijck op den 14 oct 1681 (Oosterwolde, fiche 16)
Seeker mudde bouwlant gelegen op 't Hooge in een kamp van 4 mudde, waervan de helft Lubbertien Jans wed. van zall. Evert Gerrits toecomt, hetandere mudde Albert Jacobsen Waer an oost de geweesen predikant uit Mastenbroek, westw de erfgen.van Momme, zuydt de Santweg en noort Willem Jansen naest aengelandet sijn, toebehorende Lambert Aertsen en Annetien Henricksen Anno 1681 den 2 marty tot een onderpandt gestelt voor 450 caroly gulden tegen 5% ten behoeve van vrouwe Judith Glauwe wed. van wijlen jonckh. Egbert ten Busch geregistr.den 14 nov 1681 (Oosterwolde, fiche 16)
Een vogelkooy en een stuck landts daer naest aengelegen groot omtrent 2gresen, ten oosten Eenschotens van Zwolle, ten westen de Knollencamp,, noorden de wed. van zall. burgem. Ram van Campen, zuyden de stad Elburg, tesamen 5 gresen groot Toebehorende Lambert Aertsen en Annigje Henricks echtel. Anno 1681 den 21 oct getransp. en opgedragen aen en ten behoeve van Albert Jacops, en tot een waerschap gestelt vercopers huys aen de Soemerdijck bij transportanten bewoent om in casu van noot alle hynder en schade daer an te verhalen geregistr. den 23 april 1689 (Oosterwolde, fiche 17)
.
Als in al de aktes Oosterwolde Annigje Henricksen dezelfde persoon is, kan zij niet de zus van Egbert Hendriks Jonker zijn. Want die wordt in 1689 nog genoemd als echtgenote van Jacob Alberts. Terwijl de Annigje Henricksen in Oosterwolde al rond 1680 weduwe is geworden van Jacob Alberts de kerkmeester.

harm56
Berichten: 428
Lid geworden op: 29 apr 2010, 00:00

Re: albert hendriks jonker

Bericht door harm56 » 29 dec 2020, 21:09

Eerder had ik al geschreven dat ik al een hele tijd op zoek ben naar een Jacob als vader van Willem Jacobs, die het erf de Stuurhoop op Kampereiland huurt. Bij Jacob Alberts en Annigje Hendricks kreeg ik voor het eerst het gevoel, dit kunnen ze wel een zijn. Maar dit is natuurlijk geen bewijs, maar zonder idee kom je natuurlijk niet verder.
Ik weet ook wel van het bestaan van de akte uit 1689. Ik vind het feit dat Hendrik Egberts Jonker en Aart Lamberts elkaar over en weer tot voogd benoemen, moet daar een reden voor zijn. In mijn vorige bijdrage aan het Forum leg ik uit dat Aart Lamberts waarschijnlijk uit Oosterwolde kwam, als hij van Mastenbroek of Zwollekerspel heette hij Arent Lamberts.
Omdraaiing, twijfel over de akte van 1689 uit IJsselmuiden, Egbert Hendicks en Aeltien Lubberts zijn leidend in deze akte, zij verkopen aan Gerhart Voorne Burgmr. de stad Kampen en zijn vrouw Margarita Deters vijf morgen in tien morgen land. Het zou niet de eerste onjuistheid wezen die in een geschreven akte voorkomt, en dat Jacob Alberts al wel is overleden, maar toch nog vermeld wordt in deze akte als echtgenoot van Annichien Hendricks.

Wanneer ik weer een keer in het stadsarchief van Kampen ben, wil ik de bronnen bestuderen die J. Grooten heeft gebruikt voor het samenstellen van zijn boek "Pachters van de stadserven op het Kampereiland". Willem Jacobs trouwde met een weduwe van een pachter, die al pacht schulden had. Misschien moest hij borgen stellen om pachter te worden, wie weet.

Harm

Egbert_
Berichten: 3958
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: albert hendriks jonker

Bericht door Egbert_ » 29 dec 2020, 23:32

Niet uit te sluiten, dat in de akte van 1689 de verkeerde naam van de echtgenoot van de mede-eigenares, Anna Hendricks, is vermeld.

Maar als Anna Hendriks twee kinderen uit twee huwelijk heeft, Engeltjen Jakobs en Aart Lamberts, waarom is de laatste dan geen voogd geworden toen Engeltjen Jakobs in 1697 overleden was? Onmondig waarschijnlijk. Hij trouwde rond 1720, en als zijn moeder de weduwe van de kerkvoogd in Oosterwolde was, dat zou ze rond 1680 hertrouwd zijn, en daarna een zoon Aart hebben gekregen. Hoe groot zal het leeftijdsverschil tusssen Engeltjen Jakobs en Aart Lamberts zijn geweest? Tien jaar op z'n minst, en waarschijnlijk meer ?

En uit de aktes in Oosterwolde krijg ik de indruk dat er een zoon Albert Jacobsen is. Maar hoe lang die na 1689 nog leefde is mij niet bekend.

En de halfbroer van Egbert Hendriks Jonker, Lambert Hendriks, kan een zoon Aart hebben. De naam Arent heb ik niet bij de Jonker's gezien. Dan zou Aart uit de familie van zijn Noord-Veluwse (???) vrouw kunnen zijn?

Hoe heette die vrouw eigenlijk? Op 9 juni 1683 heet zij Griete Geers, op 26 okt 1683, Juttijn Geers. Beide keren zelf verschenen, in het zelfde scholtambt Zwollerkerspel, zelfde richter Bernard Holt, zelfde gerichtschrijver, Gerrijt Holt. Een verschrijving, of toch twee verschillende personen?

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Is erve Hoolboom (1671) hetzelfde erve als Henrick Claessens Erve op de Bisschops Wetteringe (1647) ?

- 1647: het gerechte derde deel in Henrick Claessens Erve op de Bisschops Wetteringe gelegen in Mastenbroeck, "aldernaest" de erfgenamen van zaliger Peter Petersen ter ener zijde en de stad van Campen ter anderer zijde, met nog het gerecht derde deel in 18 morgen land gelegen in den Koekoeck, waaraan ten oosten Gerrijt Voet en ten westen Jennetien Henricx, weduwe van zaliger Luijten Geers

- 1701: erve in Mastebroek op de Bisschop Wetering in dit Scholtambt van IJsselmuiden gelegen, met de gerechte helft van het huis dat op het voornoemde erve staat, waar Lambertus Keppel de andere helft van heeft. Zijnde dit voornoemde erve groot in het geheel 31 morgen land, waarvan 13 [morgen] achter het huis en 18 morgen in den Koekoeck liggen

In 1647 reserveert Egbert Hendriks Jonker het gerecht derde deel van dit erf voor zijn drie kinderen bij Engeltien Rijcksen.
In 1671 bezitten Jacob Albertsen en zijn vrouw Annichien Henrix 5 morgen, de helft van 10. De andere helft is van Egbert Hendrix. 10 morgen van 31 is een derde deel, dat voor de drie kinderen van Engeltien Rijcksen bestemd was. Dochter Petertien Henricks zal dan overleden zijn in 1671, en haar erfenis overgegaan op haar broer en zus.

Dit is misschien allang bekend, maar soms is het goed om de zaken even bij elkaar te zetten, voor het overzicht.
Lambert Hendriks, de halfbroer van Egbert Hendriks Jonker heeft hier dus geen aandeel in, omdat de erfgenamen de kinderen van Engeltien Rijcksen zijn, en hij een zoon is van Trijntjen Jans

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Re: albert hendriks jonker

Bericht door ria van bessen » 30 dec 2020, 15:14

Ik denk ook dat Aaltje de dochter van Berentien Egberts uit het 2e huwelijk met Geert Jansen; de vrouw is van Aart Lamberts.

De voorgeschiedenis van Berentien en haar 1e man is volgens mij bekend, maar voor de meelezers.

Albert Peters is de zoon van Annegien Cornelis uit haar 1e huwelijk - ze hertrouwt Derk Derks Pelle.
Albert zijn zus is Geertje die met Jan Clasen trouwt.
Jan Clasen is ook voogd als aangehuwde oom.


Berentje heeft o.a. een zoon Cornelis - patroniem dus Alberts.
zie de aktes hieronder.

Zwollerkerspel
f56 - 3 mrt 1694 - Richter Herman Meuwsen.
Keurnoten Herman Meuwsen en Otto Meuwsen, Doctoren.
In het Gericht is verschenen Berentjen Eghbers, weduwe van Albert Peters op Wolfshagen, in dezen met de gerichtschrijver Holt als haar momber geassisteerd. Zij heeft over haar zeven onmondige kinderen (Eghbert, Peter, Gerrijt, Fennighjen, Lijsebet, Cornelis en Annighjen ) tot mombers verzocht Simon Eghbers, oom van moeders zijde, en Jan Klasen, aangehuwde oom van vaders zijde. Zij hebben de momberschap aangenomen en als goede mombers waar te zullen nemen.
Waarna zij comparante ter presentie van de genoemde mombers aan haar voornoemde kinderen erfuiting heeft gedaan, en aan dezen voor hun zaliger vaders goed bewezen aan elk een somma van 90 Caroli gulden, en elk één ducaton "in specie". Zij belooft deze kinderen in kost en kleren te onderhouden totdat zij 16 jaren oud geworden zullen zijn, als wanneer het bewezene zal worden uitgekeerd. Maar wanneer zij erfuiterse deze penningen of enige daarvan nog langer wordt gelaten, dan zal zij deze jaarlijks verrenten tegen 4 procent. Zij erfuiterse heeft verder beloofd de kinderen te laten leren lezen en schrijven. En is verder door haar en de mombers geaccordeerd en versproken, dat bij versterf van één of meer van deze kinderen diens erfenis zal erven en versterven voor de helft op de moeder en voor de helft op de andere kinderen. Mede verklaarde zij een oprechte en sincere erfuiting aan haar voornoemde kinderen te hebben gedaan, waarvoor zij verbindt haar persoon en goederen. Zonder argelist.
- Juramentum per tutores remissum est.

f208 - 12 feb 1703 - Richter Wilhelm Vriesen.
Keurnoten Jan Koijte en Gerrit Willems op de Nieuwe Weteringe.
In het Gericht is verschenen Annechien Cornelis, weduwe van Derck Dercksen Pelle, in Mastebroeck aan de Hasseler dijck bij de havezathe Wolfshagen woonachtig, eerder [wel eer] getrouwd aan Peter Gerrits, in dezen met Arent Jansen als haar in deze zaken "gekoren" en toegelaten momber geassisteerd, wel ziek te bed liggende, maar bij goed blijkend verstand. Zij heeft verklaard, dat zij goedgevonden heeft een testament te maken op de navolgende manier.
Ten eerste institueert en nomineert zij testatrice tot haar enigste en universele erfgenamen in al haar goederen, geen uitgezonderd, hoe deze ook genoemd mochten worden, haar zoon Lubbert Peters, haar dochter Geertien Peters huisvrouw van Jan Claessen, de kinderen van Albert Peters [de kinderen niet genoemd], Hendrickien Peters getrouwd aan Jochem in den Velde, de kinderen van Jan Jacobs verwekt bij Lijsabeth Peters [de kinderen niet genoemd], en tenslotte haar zoons zoon Gerrit Cornelis, om deze al haar na te laten goederen in 6 egale porties te verdelen. Met dien verstande dan nog, dat genoemde haar zoons zoon Gerrit Cornelis van zijn zesde part de legitieme portie, zo zijn vader zaliger of hem na rechten competeert, alleen zal krijgen [hebben] en genieten, en dat het overschot van het bovengenoemde [opgemelte] zesde part alleen getrokken zal worden door [bij] bovengenoemde haar zoon Lubbert Peters, dit [hetselve] overschot aan dezelfde prelegaterende mitsdezen.
En vervolgens legateert zij aan de Armen in Mastebroeck twee ducatons, direkt na haar dood aan dezen te ontrichten.

f46 - 3 dec 1712 - Richter Wilhelm Vriesen.
Keurnoten Abraham Gerhart Vriesen, Doctor, en Berent Langhcamp.
In het Gericht is verschenen Berentien Egbers, weduwe van Geert Jansen op Wolfshagen, in dezen met Doctor Otto Meuwsen als momber geassisteerd. Zij heeft over haar onmondig kind Aeltien Geerts, bij haar voornoemde eheman zaliger in echte geprocreerd, tot mombers verzocht Jan Wolters, oom van vaders zijde, en Jan Egbers, oom van moeders zijde. Beiden zijn mede in het Gericht gecompareerd en zij hebben deze momberschap bij handtasting aangenomen.
Waarna zij comparante in presentie van de genoemde mombers aan haar voornoemd kind erfuiting heeft gedaan, en aan deze voor haar zaliger vaders goed bewezen een somma van 800 Caroli gulden tot 20 stuiver het stuk, aan deze uit te keren als zij 18 jaren oud geworden zal zijn, verder de linnen en wollen kleren van de vader, en een bed met zijn toebehoren. Bovendien zal zij comparante met haar voornoemde dochter het land elk voor de helft in gemeenschap met elkaar hebben en behouden, waartegen zij comparante de gehele boedel, met alle schuld en onschuld aan haar zal behouden. Verder belooft zij haar genoemde dochter tot die tijd van 18 jaren toe in kost en kleren te zullen onderhouden, en haar ondertussen lezen en schrijven te laten leren na behoren. Zo verklaarde zij erfuiterse hiermee een oprechte en "sincere" erfuiting aan haar voornoemde dochter te hebben gedaan, waarvoor zij verbindt haar persoon en goederen als volgens het recht. Zonder argelist.
- Jusjurandum per tutores remissum est.

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Re: albert hendriks jonker

Bericht door ria van bessen » 30 dec 2020, 21:40

bericht 2

Egbert schreef hiervoor dit -

De enige Gerrit Sijmens die ik gevonden heb, is de man van Geertje Jans [Cloosterman]. Een verwantschap heb ik niet gevonden. Behalve dan dat hij de zoon is van Egbart Sijmen x Femmegien Berents. En die hebben een dochter Berentien Egbertsen. En Simon Eghbers wordt voogd over haar nagelaten kinderen (Zwollerkerspel f56 - 3 mrt 1694).

Zoals uit het bericht 1
blijkt is Jan Egberts ook voogd van moederszijde. zie f46 - 3 dec 1712

Jan Egberts
Sijmon Egberts
Berentien Egberts

Dan is Sijmon deze ?

Hasselt, 29 maart 1712.
Willemtien Jans, weduwe van Sijmen Egberts, gaat hertrouwen en over haar drie onmondige kinderen Aeltien, Gerrijt en Megtelt Sijmons, worden tot mombers aangesteld Jan Egberts en Goossen Jans.
Hasselt, 19 Meij 1712:
Jan Egbers en Goossen Jans, mombers over Aeltien, Gerrijt en Meghelt Sijmons, kinderen van wijlen Sijmon Egberts en Willemtien Jans, en Jan Sijmons, voor hemzelf en voor zijn zusters Harmtien en Egbertien Sijmons, zijn met de moeder Willemtien Jans, nu hertrouwd met Evert Harms, overeengekomen dat ze zal uitkeren aan haar zes kinderen voor vaderlijk goed anderhalve morgen land in 't Hoonbroeck gelegen, en vijf vierdellen marges gelegen in Ketelsbroek, dan nog een gedeelte in de Krommers, en in geld 150 car:gld:, waarvan Jan Sijmons zal voor uijt sal trecken 50 gld:, van de resterende 100 gld: zullen Jan, Egbertien, Aeltien en Gerrijt ieder 20 gl: en Harmtien en Maghtelt Sijmons ieder tien gld: genieten als zij trouwen of node hebben, etc.

hertrouw
Wee Evert, Herms jm. Streukel X Willemtien Jans wed Streukel
getr. 30-03-1712 204/70 Hasselt

Is Gerrit Sijmons voogd over de kinderen van Aart Lamberts.
Van Vaderszijde.

Volgens Ijsselmuiden f 56 dd 24 juni 1754 heeft Annetje Gerrits wed van Aart Lambers 2 kinderen m.n. Marretjen en Gerrit. Voogden Gerrit Sijmens en Heijmerich Gerrits. Dopen kinderen in Mastebroek - 2e huwelijk van Annetje zit in Mastenbroek 10-5/ 9 juni 1754

Egbert_
Berichten: 3958
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: albert hendriks jonker

Bericht door Egbert_ » 30 dec 2020, 22:50

Dat is inderdaad het echtpaar dat ik bedoelde Sijmen Egberts x Willemtien Jans

Die komen ook voor in de zoektocht Egbert Klaassen van der Vegte].

Hun dochter trouwde:
- 30 April 1718 (otr Zwolle) Klaas Arents van der Wee wonende aan de Vegt en Aaltje Simons j.d. van Spijker
en de zoon van dat echtpaar
- 19 April 1755 (otr Zwolle) Egbert Claassen j.m. aan d' Hasselaardijk onder Zwol met Geertje Dirks j.d. in Mastebroek
was degene naar wiens afkomst de zoektocht was.

Sijmen Egberts is gedoopt te Hasselt: 22-01-1651 als zoon van Egbart Sijmens te Streuckel. De moeder heet Femmegien Berens volgens een andere doopinschrijving.
Jan Egberts is gedoopt te Hasselt: 25-02-1663 als zoon van Egbert Sijmons huisman te Streuckel
Van Berentien Egbertsen heb ik geen doopinschrijving gevonden

Wel een doopinschrijving van Elisabeth gedoopt te Hasselt: 24-10-1660 dochter van Egbart Sijmen te Streukel
Zij trouwde te Zwolle:
02-05-1682 Peter Everts wed: te Haerst, en Lijsabeth Egberts j.d. in Mastebroeck
Peter Everts van der Horst, die een broer Ditmer heeft, kinderen van Evert Pieter en Fennichen Pieters
Die kwamen we ook al tegen in deze zoektocht.

Dat Berentien Egbertsen een dochter Aeltien Geerts had uit haar tweede huwelijk, was mij niet bekend. Maar het lijkt nu wel allemaal te kloppen.

Egbert_
Berichten: 3958
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: albert hendriks jonker

Bericht door Egbert_ » 30 dec 2020, 23:43

ria van bessen schreef:
30 dec 2020, 15:14
De voorgeschiedenis van Berentien en haar 1e man is volgens mij bekend, maar voor de meelezers.

Albert Peters is de zoon van Annegien Cornelis uit haar 1e huwelijk - ze hertrouwt Derk Derks Pelle.
Annegien Cornelis is de onmondige Anneken Cornelissen in de voogdijakte over de kinderen van Lijsgen Jansen, weduwe van zalige Cornelis Lubberts

En daardoor een tante van Aaltijn Lubbers (de vrouw van Egbert Hendriks Jonker), de dochter van Lubbert Cornelis, broer van Annegien Cornelis.

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Re: albert hendriks jonker

Bericht door ria van bessen » 31 dec 2020, 19:53

Deze hoort er ook bij - en zeilen daarmee een andere zoektocht in

f318 - 24 mei 1710 - Richter Wilhelm Vriesen.
Keurnoten Berent Langhcamp en Wolbert Meijer.
In het Gericht is verschenen Swaentien Berens, weduwe van zaliger Peter Egbers op den Aelvanger tot Zuitem, in dezen met Arent van Campen als momber geassisteerd. Zij heeft over haar twee onmondige kinderen (Gerrit en Marrechien Peters), bij haar voornoemde eheman zaliger in echte geprocreerd, tot mombers verzocht Geert Jans op Wolfshagen, oom van vaders zijde, en haar comparantes vader Berent Frericks te Diese. Beiden zijn in het Gericht gecompareerd en zij hebben deze momberschap aangenomen.
Waarna zij comparante aan haar voornoemde twee kinderen in presen¬tie van de genoemde mombers erfuiting heeft gedaan en aan dezen voor hun zaliger vaders goed bewezen aan ieder kind een somma van 200 Caroli gulden, en bovendien aan de zoon Gerrit Peters een veu¬len en aan de dochter Marrechien Peters een bed met zijn toebehoren na staatsgelegenheid. Bij versterf of vooraflijvigheid van één van deze kinderen zal het geld of de 200 Caroli gulden, hiervoor aan hun bewezen, half op de moeder en half op de langstlevende van de kinderen erven en versterven. Alles aan hun uit te keren als zij 18 jaren oud geworden zullen zijn. Zij erfuiterse belooft de genoemde haar kinderen tot die tijd van 18 jaren toe in kost en kleren te zullen onderhouden en hun ondertussen lezen en schrijven laten le¬ren na behoren. Waarmee zij comparante verklaarde een oprechte en sincere erfuiting aan haar voornoemde kinderen te hebben gedaan, waarvoor zij verbindt haar persoon en goederen als volgens het recht. Zonder argelist.
- Jusjurandum per tutores remissum est.

Maar van Aert Lamberts of zijn ouders geen spoor!

harm56
Berichten: 428
Lid geworden op: 29 apr 2010, 00:00

Re: albert hendriks jonker

Bericht door harm56 » 31 dec 2020, 23:22

Dit is misschien Willem Jacobs van de Oudewetering uit het zoutgeld van IJsselmuiden.

Blz. 33 IJsselmuiden
6 jan 1691
Erschenen Berent Berentsen en Willem Lubbers als momber over Arentien Dirrickts

verkoopt aan

Willem Jacobsen en sijn huijsvrouwe Gerrichien Dirrickts

Huijs, Bergh schuire, erff en weere met het holtgewas daer op staende ongeveer ander halfve morgen land

Oost de gemeenne wegh, zuid en west de erffgen: van wijlen de wel geb. Landrost Hekeren, noord Gerrit Lubbertsen

Ik heb een Gerrechien Derks die was getrouwd was Peter Alberts (Oudewetering) (0-10-1712)

Harm

Plaats reactie