Testament/boedelscheiding gezocht

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Herman van der Bent
Berichten: 287
Lid geworden op: 30 jul 2017, 12:09

Re: Testament/boedelscheiding gezocht

Bericht door Herman van der Bent » 21 jan 2021, 19:23

Zijn trouwen:
1673-6-24 Jan Lamberts j.m. tot Haerst ende Arentjen Hendricks weduwe van Albert Gerrits mede tot Haerst moet erfuitinge doen.

Een doop:
1675-04-11 Jan Lamberts en zijn vrouw Arentjen Henricks laten hun dochter Albertjen dopen

Janny Lalkens
Berichten: 2533
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: Testament/boedelscheiding gezocht

Bericht door Janny Lalkens » 21 jan 2021, 19:34

[In de kantlijn staat voor de volgende akte:] s
f29 - 22 aug 1673 - Richter Emanuel van Twenhuijsen.
Keurnoten Peter Willems en Hendrick Berents.
In het Gericht is verschenen Arentjen Hendrix, weduwe van zaliger Albert Gerrits, woonachtig tot Haerst, met Jochem Rotgers als hun hiertoe verzochte momber geassisteerd zijnde. Zij heeft tot mombers over haar zes kinderen (Willem, Berentjen, Grietjen, Geertjen, Jan­nichjen en Gerrijt Alberts), bij haar voornoemde zaliger eheman geprocreerd en nagehouden, verzocht en gesteld Asjen Egberts van Haerst en Gerrijt Hendrix tot Genne, resp. ooms van vaders en moe­ders zijde. Die daarop door het Gericht verhoord zijnde, deze mom­berschap hebben aangenomen en beloofd na behoren waar te nemen.
En heeft verder de erfuiterse, geassisteerd als boven, ter presen­tie van de mombers aan haar voorschreven zes kinderen erfuiting gedaan, en dezen voor het vaders goed bewezen een somma van 200 Caroli gulden tot 20 stuivers het stuk, en bovendien aan iedere zoon een driejarig paard of 50 Caroli gulden in de plaats en aan iedere dochter een bed met zijn toebehoor. De erfuiterse belooft bovendien haar kinderen in kost, kleren en alle lijfsnooddruft te verzorgen, [en] deze lezen en schrijven te laten leren, en als zij 18 jaren oud geworden zullen zijn dan hetgeen voorschreven is uit te keren. Tenslotte heeft de erfuiterse gewild, in het geval één of meer van haar kinderen zonder verdere descendenten in leven na te laten mocht komen te overlijden, dat [dan] diens quota zal erven en sterven van het ene op het andere [kind] tot aan de dood van de laatste. Waarmee de erfuiterse verklaarde een goede en oprechte erfuiting aan haar kinderen te hebben gedaan, onder verband als volgens het recht. Zonder argelist.


Bovenstaande is dus die erfuiting en daar zit een Asjen Egberts in. Ik denk dat de gezochte Jan Lamberts die is die je nu aangeeft.

Maar ik ha dook nog met een vraagteken voor hem staan als ouders: Lambert Assies X Trijntje Peters. Van dit echtpaar weet ik verder nig neits.

Janny Lalkens
Berichten: 2533
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: Testament/boedelscheiding gezocht

Bericht door Janny Lalkens » 21 jan 2021, 19:47

Wat ik na de erfuiting schreef is rommelig.

Ik bedoel: de weduwe van Albert Gerrits ( =Arentjen Hendriks) hertrouwt met Jan Lamberts in 1673. Het is zijn 1e huwelijk, zij doet als weduwe erfuiting.

In maart 1699 wordt er op Bergklooster een dochter van Jan Lamberts begraven. 812/15 Daar heb ik dan met een vraagteken bij staan :
Lambert Assies X Trijntje Peter zijn ouders van Jan Lamberts?

Van Roltenerve nog niets gevonden.

Janny Lalkens
Berichten: 2533
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: Testament/boedelscheiding gezocht

Bericht door Janny Lalkens » 21 jan 2021, 20:45

Op Rolten erve woonde later een Lambert. Zijn dochter Margje Lambers trouwde met Berend Bongers. Maar of deze Margje en Lambert te verbinden zijn met Jan Lamberts weet ik niet. Er staat me iets van bij dat Margje van haar oom erfde na de dood van haar vader. En dat dat ooit op het Forum is gezet.

Jan Lamberts zijn vrouw Arentien Hendriks hertrouwde in 1673 dus als weduwe met Jan Lamberts.
Haar eerste huwelijk was otr. 2-6-1655 met Albert Gerrits, een zoon van Gerrit Albers te Haerst. Huwelijk in aug. 1655.

Assien Egberts wordt in 1673 als Arentien hertrouwt met Jan Lamberts momber van de 6 kinderen van Albert Gerrits en Arentien Hendriks. Oom van vaders kant.
Getrouwd met zus van Albert Gerrits? Is dit al uitgezocht?

De andere momber is een vermoedelijke broer van Arentien Hendriks, want dat is Gerrit Hendriks uit Genne, oom van moeders kant.

Janny Lalkens
Berichten: 2533
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: Testament/boedelscheiding gezocht

Bericht door Janny Lalkens » 21 jan 2021, 21:01

Uit een Forumbericht van sept. 2018 over Asje Lambert van Berkum

" 17-11-1717 Jan Lambers van Haerst op Bergklooster begraven 812/209. [Vermoedelijk is dit de Jan Lamberts, die in 1673 met de weduwe Arentje Hendriks trouwt. Asjen Egberts was voogd over de kinderen uit haar 1e huw. met Albert Gerrits.


De andere Jan Lamberts te Haerst woont samen met zijn zus Margje Lamberts in Haerst volgens VOT 1748."
Laten we hem de jongere Jan Lamberts noemen.

In register 1741 wordt een Jan Lambers te Haerst genoemd die daar dan 26 jaar woont. Dat is dus de jongere Jan Lamberts die geen familie van de oudere hoeft te zijn. Later staat er dan Lambert Rolten als eigenaar, eerst de geestelijkheid. Rolten was eerst van Bethlehemsklooster.

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Re: Testament/boedelscheiding gezocht

Bericht door ria van bessen » 21 jan 2021, 21:04

Albert Gerrits is een Brants. En zwager van Assien Egberts uit Haarst.
zie Stift Essen
564. Schoutambt ZWOLLE / buurschap Berkum. - blz. 813

Dus al bekend.

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Re: Testament/boedelscheiding gezocht

Bericht door ria van bessen » 21 jan 2021, 21:14

bericht 2

Wicher Jans is de schoonzoon van Jan Lamberts. Albertje is de dochter van Jan ged 11 april 1675

Zwollerkerspel invnr 615 f184 - 12 aug 1702 - Richter Wilhelm Vriesen.
Keurnoten Jan van Campen en Henrick Kisvelt.
In het Gericht zijn verschenen Jan Lambers, woonachtig in de boerschap Haerst, en zijn schoonzoon Wijcher Jans. Zij verklaren, hoedat zij met elkaar hadden geaccordeerd en dat zij met elkaar zijn overeengekomen, dat hij Wijcher Jans voor een somma van penningen van zijn schoonvader voornoemd had gekocht de helft van al zijn goederen, bestaande uit paarden, beesten, huisraad en huismans gereedschap, alsmede al het zaadgewas als anders dat nog op het land staat, niets uitgezonderd, om door genoemde Wijcher Jans voor de helft in volledig eigendom te worden geprofiteerd. Hij zal hiervoor aanstonds betalen een somma van 100 Caroli gulden en hij zal bovendien tot zijn laste nemen de helft van 100 Caroli gulden, zo hij comparant Jan Lambers aan doctor Calencamp mog schuldig is, alsmede de helft van 80 Caroli gulden, zo [deze] nog aan de Heer Joan Hoefslagh moet betalen. Waarvoor hij Jan Lambers aan genoemde zijn schoonzoon de helft van al zijn goederen zonder enige opspraak "vrij en vranck" belooft te leveren, gelijk hij dien ten gevolge deze mitsdezen cedeert en overdraagt. Zonder argelist.


Zwolle 04-01-1698 Wichger Jans j.m. en Albertjen Jans j.d.
Sijn getuige Dirck Berens en haer getuige haer moeder
ouders Wicher Jansz x Albertje Jans[en] Zwolle dpb NG
- Wolter 10-4-1699
- Gerrit 20-9-1701
- Arentjen 17-12-1702 [Wicher Janssen]
- Gerrichje 16-11-1704 [Wicher Jansz]
- Gerrigie 15-11-1705
- Geesje 16-9-1708 [Wiecher Jansz]
- Geesjen 29-4-1711
- Jan 14-01-1714

Gerrit Hendriks is voogd van moederszijde volgens de erfuiting. [Arentje Hendriks]

En wat Evert Jans Schutte hier doet is me een raadsel. Je bent geen borg als buurman, dan ben je familie.
De vraag is wel, wordt hiermee Evert Jans van Peppelendam bedoeld?

Egbert_
Berichten: 4016
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Testament/boedelscheiding gezocht

Bericht door Egbert_ » 21 jan 2021, 23:16

In mijn reconstructie van erven en bewoners in Haarst heb ik een erf, dat in 1772 door Willem Gerrits Schroten wordt aangekocht. In 1751 woont er al een Willem Gerrits op dit erf. Naar ik aanneem degene die het jaar ervoor met Gesien Wijggers trouwt

In de VOT1748 wonen op dit erf Wolter, Jan, Geesjen Wiegers - Broers en Suster.
Naar ik aanneem kinderen van Wijger Jans de er in 1741 al 41 jaar heeft gewoond, afkomstig van Dalfsen.
In 1723 in hoofdgeld op dit erf: Wicher Jansen, 4 pers
Vermelding in 1722: erve tot Haarst waarvan pagter is Wijcher Jans, eigenaar Rutger Swier van Haarsolte tot Toutenburg.

In 1702 een vermelding van Jan Lamberts, wiens schoonzoon Wijcher Jans.

Jan Lamberts wordt op dit erf vermeld in hoofdgeld 1675, vuursteden 1682, zoutgeld 1694 en zoutgeld 1701.

Als dit het erf het Roltenerve, dan heb ik nu een naam voor dit erf. Dat had ik nog niet. In kadaster 1832 is er geen erf met die naam.

Janny Lalkens
Berichten: 2533
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: Testament/boedelscheiding gezocht

Bericht door Janny Lalkens » 21 jan 2021, 23:27

Dat Schrootenerf is denk ik Jordaninck. Dat ga ik nakijken.

Dat erf met die Lambert (s) en Margje Lambers is Rolten erve en was ooit in bezit van Bethlehemsklooster. Dat is te volgen in de pachtiboeken van Bethlehemsklooster. Er was dus 2x een Jan Lamberts in Haerst. Die op Roltenerve is de "18e eeuwse" Jan Lamberts en die andere was de 2e man van Arentien Hendriks, huwelijk in 1673.

Janny Lalkens
Berichten: 2533
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: Testament/boedelscheiding gezocht

Bericht door Janny Lalkens » 21 jan 2021, 23:39

De Jordaninck:

genoemd in:

1. 613/67 10-2-1686 Gerrit Jansen woont hierop. Eigenaar Catharina Copier van Kuylenborgh Wede Van Dedem

2. 652/136 4-12-1742 Van erven Rigter van Dedem naar Haersolte van Zalland.

3. 626/384 21-2-1772 Bewoond door Derk Weekholt Verkocht door F.J.W.R. v. Hekeren tot Overlaer X S.G.F. v. Rechteren. zo ook 628/137


4. 654/192 17-1-1791 Verkocht door Van Heekeren tot Overlaer naar WILLEM SCHROOTEN X Johanna Jansen Publiek aangekocht. Zie ook 631/353-356

5. 654/340 16-3-1800 Bewoner Berend Meulink X Elizabeth Hendriks koopt Jordaninck van de wede. Willem Schroten, dus van Willem zijn vrouw. Zie ook 634/pagina's onbekend.

Plaats reactie