borduurwerk

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Gerrit Zielman
Berichten: 69
Lid geworden op: 08 jun 2009, 00:00

Re: borduurwerk

Bericht door Gerrit Zielman » 07 aug 2020, 07:48

Ria, ik zie nog een verschil,

Willempje Marsman overleden te Langenholte (1858) 67 jaar oud gehuwd met Jan Zonneberg dus geboren 1791
Bij aangeven ouders onbekend geboren te Dalfsen
zie;
https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... cc=2026211

De Willempje Marsman in jouw laatste overzicht is ook geboren 1791 te Haerst

Janny Lalkens
Berichten: 2531
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: borduurwerk

Bericht door Janny Lalkens » 07 aug 2020, 09:25

Uit de Bergklooster begraafboeken 814 en 815:

Mensen begraven vanuit Haerst:

17e oogstmaand 1811 Hermannes Herms, zoon van Herm Derks van der Kolk

2 dagen eerder: Klaas Meijer

7-4-1825 Berend van der Kolk, oom van Visscher

Anderen vanaf 1783 tot 1827 met een achternaam beginnend met M:

Hendrik Maat 1811 en zijn weduwe Hendrikje Maat 9 jaar later in 1820

Jan Meulink in 1813,
Hendrik Meulink zijn dochter Elizabeth in 1827, een kind van Gerrit Meulink in 1809,
In 1827 Elizabeth Hendriks, de vrouw van Berend Meulink

Hendrika Meier in 1825,

In 1783 een kind van Derk Mensen

Gezin Lucas Mulder: kind in 1802, Lucas Willems Mulder zelf de 19e van de bloeimaand 1810 en zijn vrouw Maria Gerrits een week eerder.

26-2-1808 Klaas Mol Niboer

Met de naam Kolk, alleen maar Kolk: 1804 kind van Jan Kolk en 8 maanden later dito van Hermen Kolk Hermen zelf januari 1805

Mogelijk heetten alleen de Van der Kolks die te maken hadden met een boerderij met de naam Sonnenberg ook nog Sonnenberg naast hun naam Van der Kolk.

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Re: borduurwerk

Bericht door ria van bessen » 07 aug 2020, 09:50

Gerrit Zielman schreef:
07 aug 2020, 07:48
Ria, ik zie nog een verschil,

Willempje Marsman overleden te Langenholte (1858) 67 jaar oud gehuwd met Jan Zonneberg dus geboren 1791
Bij aangeven ouders onbekend geboren te Dalfsen
zie;
https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... cc=2026211

De Willempje Marsman in jouw laatste overzicht is ook geboren 1791 te Haerst
Haarst staat vermeld in haar huwelijksakte. Daar kan ik verder ook niets aan doen.
Maar gezien haar doopdatum en de namen van haar ouders in deze akte komt ze van het Marsman in Rechteren onder Dalfsen.

Jan Derks zijn doopdatum heb ik niet gevonden in Zwolle.
Bij de huwelijksakte staat vermeld dat hij woont te Haarst, de geboorteplaats is niet ingevuld.

De vraag is natuurlijk - kun je dit echtpaar of hun nazaat koppelen aan de reeks Alberts / v.d. Wal.

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Re: borduurwerk

Bericht door ria van bessen » 07 aug 2020, 10:26

bericht 2

Jan Derks komt van Streukel volgens de VOT 1830

Janny Lalkens
Berichten: 2531
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: borduurwerk

Bericht door Janny Lalkens » 07 aug 2020, 10:47

Via kopieën van de mevrouw waar dit schilderij 50 jaar hing heb ik een verbinding naar haarzelf en naar Van der Wal gevonden. Het zit wat ingewikkeld want Van der Wal komt 2x binnen in de familie maar

Jan Derks X Willempje Marsman hebben een dochter Hendrina Zonneberg, geb. 11-8-1823 en ik denk dat zij de borduurster is in 1849: Hendrina van der Kolk. Zij overleed op16-2-1896 en was op 28-3-1850 getrouwd met Albert Kooiker , geb. 20-5-1818 te Haerst.

Geen Kooiker uit gemeente Dalfsen, Gerrit.

Albert Kooiker en Hendrina Zonneberg hadden een dochter Lubbigje Kooijker, geb. 1851 te Haerst en die trouwde met HENDRIK VAN DER WAL, geb. 1-1-1842 te Wijhe. Hun dochter Marrigje van der Wal trouwde met Frederik Jan Aalbers en die kregen een zoon Hendrik, geb. 1909 te Spoolde en bij deze man en later bij zijn weduwe hing dit schilderij 50 jaar.

AANVULLING om 11:21 uur: met een verbinding naar haarzelf bedoel ik: een logische gang van zaken van de vraag hoe het bij haar aan de muur terecht kon komen. Ik bedoel hier niet mee dat de initialen op eht schilderij over mevrouw haar voorgeslacht gaan, want de namen op het schilderij komen zeer waarschijnlijk uit haar mans familie. Hij heeft een voormoeder Willempje Marsman en een voormoeder Hendrina Zonneberg. En die Hendrina Zonneberg kan Van der Kolk heten, met als vader Jan Derks van der Kolk , mogelijk verband houdend met een boerderij Zonneberg..
Laatst gewijzigd door Janny Lalkens op 07 aug 2020, 11:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Janny Lalkens
Berichten: 2531
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: borduurwerk

Bericht door Janny Lalkens » 07 aug 2020, 11:11

Bovenstaande zou kloppen met het vermoeden binnen de familie dat het schilderij uit Spoolde afkomstig zou zijn. Van oma Van der Wal of van haar schoonzus Janna Aalbers X Harm Kloosterziel, een kinderloos echtpaar. Oma Marrigje van der Wal was een schoonzus van Janna Aalbers, want getrouwd met Janna's broer Frederik Jan Aalbers. De mevrouw waar dit schilderij 50 jaar hing heeft Van Keulens in haar voorgeslacht, maar volgens de laatste inlichtingen van deze week vermoedde men toch meer een herkomst uit Spoolde i.p.v. uit Harculo of Windesheim, van de moederskant.

maar vermoedelijk is WM dus Willempje Marsman en

HVDK Hendrina van der Kolk, die dit schilderij een jaar voor haar huwelijk in 1850 klaar had. Als dit werkelijk zo is, was ze 26 jaar toen ze dit borduurde en ik zit meer in de richting van een 26-jarige te denken als maakster dan aan een kind van 11 of 12 jaar. Het is goed opgebouwd en als je dit kunt maken heb je ook al wel eens eerder een borduurnaald gehanteerd.

Is WVDK een broer van Hendrina? Gerrit, bij dat Braakman schilderij stonden er ook de initialen van een broer en zus op.

IVK is dat Jan Derks van der Kolk? Jan van Kolk? Bij het begraven vanuit Haerst op Bergklooster zag ik vanmorgen worden sommigen alleen maar als Kolk begraven met hun voornaam. Hoewel dit ook wel vreemd is, want als IVK Jan van Kolk is, waarom dan HVDK en WVDK wel als van der en niet als VAN ?

Had Jan Derks nog een andere naam?

Dit alles zou een logische gang van zaken kunnen zijn, gezien ook de gang van dit schilderij: waar kan het allemaal hebben gehangen? Hoe kwam het bij de volgende familie terecht? Dat kan hier nu goed worden gevolgd, maar is HVDK werkelijk Hendrina van der Kolk/Zonnebegr? Wat betreft de jaartallen van geboorte en huwelijk enz. kan het. Iemand van 26 kan deze moeilijkheidsgraad van borduren ook wel aan.

Of moet je de letters H V D K toch lezen als HD van K ? Wie is WVDK? Is WM Willempje Marsman? Wat daarvoor pleit: Willempje zit wel in het voorgeslacht van de familie waar dit schilderij 50 jaar hing.

Is IVK Jan Derks Van der Kolk alias Zonnenberg? Ik heb als ik in het huis was waar dit schilderij hing meerdere keren de naam Zonneberg horen vallen in meerdere gesprekken, ook telefonisch.

Gerrit Zielman
Berichten: 69
Lid geworden op: 08 jun 2009, 00:00

Re: borduurwerk

Bericht door Gerrit Zielman » 07 aug 2020, 11:30

Probeer de Sonneberg/Zonneberg op een rijtje te krijgen

Hendrina had zo te zien een broer Willem.
zie huwelijkse bijlage bij huwelijk van Willem.
En ze had nog meer broers zo te zien
Willem werd finaal vrijgesteld van dienst door volbrachte broederdienst

https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... cc=2026211

Die broer(s) ouder dan Willem kan ik nog niet vinden.

Dacht het met Willem gevonden te hebben. die 4e persoon
Als Sonneberg/Zonneberg gelijk is aan van de Kolk kun je het zo lezen:

Borduurwerk Links Jan van de Kolk vader
Midden; Hendrina van de Kolk dochter
Rechts ; Willempje Marsman moeder
Onder: Willem van de Kolk zoon

Hendrina had in 1849 ook nog een zus Derkje. Die kan ik niet uit dat borduurwerk lezen.
Ook niet die broers ouder dan Willem.

Janny Lalkens
Berichten: 2531
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: borduurwerk

Bericht door Janny Lalkens » 07 aug 2020, 12:06

Gerrit, zoals je het nu leest, lees ik het ook, al wist ik niet van het bestaan van broer Willem af.

Dat IVK klopt dan nog niet helemaal met Jan van der Kolk, maar hoe dat schilderij in de familie Aalbers is gekomen en gebleven klopt wel als een bus. Elke generatie klopt en het is dan dus een logisch verhaal van bij wie het aan de muur kan hebben gehangen en dat telt ook wel mee. Vooral omdat er een Willempje Marsman in die familie Aalbers zit.

En voorgaande dan samen de laatste informatie afgelopen week van een dochter van de mevrouw waar het hing: "Het komt zeer waarschijnlijk bij oma Van der Wal vandaan. Of anders bij kinderloze oudtante Janna Aalbers ( X Harm Kloosterziel)". Logica telt ook wel mee, vind ik.

Gerrit Zielman
Berichten: 69
Lid geworden op: 08 jun 2009, 00:00

Re: borduurwerk

Bericht door Gerrit Zielman » 09 aug 2020, 17:42

Heb vandaag besloten om te stoppen met het uitzoeken van die initialen van dit borduurwerk.

De opmerking van Ria dat van de Kolk/ en Zonneberg voor diezelfde familie gebruikt wordt neem ik hierbij aan als de oplossing.

LInks Jan (Zonneberg) van (de) Kolk Midden Hendriena (Zonneberg) van de Kolk Rechts Willempje Marsman

Onder Willem (Sonneberg) van der Kolk.

Heb nog gezocht naar de boerderij Zonneberg in Langenholte. Maar volgens Boeken der Huizen van Henry Wolf is deze 1882 afgebroken.?
(E 176)

Allen hartelijk dank voor het meedenken en zoeken. Groet Gerrit.

Plaats reactie