borduurwerk

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Re: borduurwerk

Bericht door ria van bessen » 28 jul 2020, 14:01

Je zou ook kunnen uitgaan van een geboorte-merklap?
dan zou je ook op deze manier de initialen kunnen lezen.

grootouders DK x WV
zoon IVK x WM
hun kind 1846 geboren = H.D.V.K

Hendrik Derk van K ...

Janny Lalkens
Berichten: 2531
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: borduurwerk

Bericht door Janny Lalkens » 28 jul 2020, 15:41

En HD

VK

1849 kan een huwelijk zijn van een HD X VK of van boven naar onderen gelezen HV X DK , waarbij V ook nog Vrederik of

Vrederiks kan worden. In 1849 zijn er natuurlijk al veel achternamen in gebruik , maar nogal wat achternamen waren gewoon de

oude patroniemen. Als die initialen daar bij 1849 als HV en DK moeten worden gelezen, kan het ook wat DK betreft nog een

verbinding hebben met (WV) en DK wat je meer naar onderen ziet. Het doet me aan algebra denken.

Gerrit Zielman
Berichten: 69
Lid geworden op: 08 jun 2009, 00:00

Re: borduurwerk

Bericht door Gerrit Zielman » 28 jul 2020, 21:33

Ben er al heel wat uurtjes mee bezig geweest. Via WieWasWie kan ik zoeken op/ met 2 personen. Dus de beginletters bij achternaam en voornaam invullen en de knop " begint met' aan. Denk je dat je een keer op bekende namen of families komt. Nee hoor. Het begint er al mee hoe je dit werk moet lezen. In tijd van boven naar beneden of van onder naar boven. De combinatie JVK en WM ook veel doorzocht. Wat wilde de borduurster hiermee bewaren voor later? Heeft ze haar eigen initialen er ook erop geborduurd.? We hebben bijvoorbeeld een borduurwerk van een voor moeder van Herma aan de muur hangen. Vader-Moeder-Broer-Zus En haar eigen initialen en het jaar dat ze het geborduurd heeft. J N .B.M 1875 = Janna Braakman 1875 . Ze was toen 13 jaar. Ze had het van haar vader gekregen in Zwolle, omdat ze een koe opgedreven had naar de markt. Daar dus alle namen afkorting/lettergrepen, en het jaar van borduren zoals Janny al aangaf. Met de benadering van Ria heb ik het nog niet gevonden, maar ik heb alle variatie`s nog niet gehad, Als er andere suggesties zijn hoe dit borduurwerk te lezen dan hou ik me aanbevolen. Die "code"moet toch een keer te kraken zijn?

Gerrit Zielman
Berichten: 69
Lid geworden op: 08 jun 2009, 00:00

Re: borduurwerk

Bericht door Gerrit Zielman » 28 jul 2020, 22:25

Heb het doorgestuurd naar info@merklap.nl. met de vraag of zij ook nog suggesties hebben.

Gerrit Zielman
Berichten: 69
Lid geworden op: 08 jun 2009, 00:00

Borduurwerk

Bericht door Gerrit Zielman » 03 aug 2020, 20:41

De stichting MerkWaardig antwoordde op mijn vraag over deze merklap:


Het betreft hier een min of meer standaard midden negentiende-eeuwse wollen merklap, alhoewel ik zelf in dit geval de voorkeur zou geven aan de naam borduurlap.

De borduurster is H..d.. v[an] K…, dochter van J.. v[an] K... haar vader en W… haar moeder.

de initialen W. v[an] d[e] K… horen zeer waarschijnlijk toe aan de handwerk lerares bij de zij de lap maakte.

Het bovenste gedeelte is nagenoeg symmetrisch. We zien links en rechts twee tegenover elkaar staande hondjes,

in het midden een rozenkrans gedragen door twee engeltjes,

De initialen van de ouders zijn geplaatst in een cartouche.

links en rechts een pauw.

vervolgens eerst de middelste kolom. Bovenaan een pot met zeven rozen, daaronder nog een pot met zeven bloemen met bij de pot aan weerszijde een vogeltje.

In de linker kolom boven aan weer twee hondjes een kroontje en een roos in een pot met aan weerszijden een vogeltje. Daaronder een hek, ook wel tuin genoemd met een hert daar in.

En daaronder de druivendragers

Tot slot de rechter kolom, die door de weerspiegeling van het glas overigens moeilijk te lezen is.

Een grote pot met rozen met daarnaast weer een kroontje en een vogeltje.

Daaronder Adam en Eva met de Boom van Goed en Kwaad, ook wel Zondeval genoemd.

Van belang is er op de wijzen dat aan de keuze voor de symbolen geen bijzondere of diepere betekenis mag worden gehecht.

Dit type borduurlap is een vele min of meer gelijke versies geborduurd, met dezelfde keuze aan motieven, opbouw en kleurgebruik

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Re: borduurwerk

Bericht door ria van bessen » 03 aug 2020, 21:30

Ik denk niet dat je zo gelukkig bent met deze uitleg, of wel?
M.i. worden er van 2 personen de initialen geborduurd en wel gescheiden en niet van de handwerk lerares wie dat dan mag zijn..

Hoe dan ook
Als hun uitleg juist is dan is dit echt wel van Keulen, als je tenminste ervanuit gaat dat dit in Zwollerkerspel thuishoort.
Want zowel in de VOT 1830 als in het boek der huizen 1839 komt als je zoekt op - van K alleen dus van Keulen eruit.

Gerrit Zielman
Berichten: 69
Lid geworden op: 08 jun 2009, 00:00

Re: borduurwerk

Bericht door Gerrit Zielman » 03 aug 2020, 22:36

Deze benadering had ik ook niet verwacht (van de lerares) Dat daar gelaten. Maar ik krijg van links naar rechts JVK HDVK en WM niet met elkaar in op lijn als vader- dochter- moeder. Die W.M als moeder is niet te vinden (zoals Janny ook al aangaf) Ook niet als je JVK leest als J.VeldKamp of
J.VosKuil bijvoorbeeld en dan de dochter ook die achternaam geeft. Weet je nog meer varianten?

De van Keulen(s) zal ik verder doorzoeken. Dank voor de tip.

g.goorman
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 jul 2017, 12:48

Re: borduurwerk

Bericht door g.goorman » 04 aug 2020, 00:09

Een ander gezichtspunt: Boven 1849 staat van boven naar beneden gelezen HV en DK. Daaronder van links naar rechts WV en DK. Ik denk niet dat dit 4 personen zijn. Van de vier letters zijn er 3 gelijk. Drie voornamen lijkt wat veel: dus misschien een geslachtsnaam Van de K.
Zouden dit bv twee kinderen kunnen zijn van IVK en WM? (hoewel: er ontbreekt dan een D in IVK, of zouden we Vande, zonder spatie, mogen lezen?)
Initialen van een handwerklerares vind ik een originele veronderstelling

Janny Lalkens
Berichten: 2531
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: borduurwerk

Bericht door Janny Lalkens » 04 aug 2020, 09:41

Deze letterlap komt uit een boerenfamilie. Ik geloof niet zo in die handwerklerares. Na de basisschool, wat meestal eindonderwijs was, leenden de boerendochters wel eens een schilderij bij de buren of bij familie en als ze dan 's nachts moesten waken bij een koe die zou gaan kalven moesten ze een stil werkje te doen hebben, want om hen heen sliep men in de bedstedes. Dan gingen ze een schilderij naborduren. Verstelwerk doen. Kousen breien. Of een boek herlezen. Veel boeken waren er vaak niet in huis. Dat waken gebeurde ook wel met tweetallen. Bijv. 2 zussen. Als controle, om elkaar wakker te houden. Ook bij hoog water werd er uit angst voor overstroming wel gewaakt. Ik heb daar een verslag van, vanuit de Windesheimerweert. Om 4 uur ging men eieren koken en die werden met nogal wat zout opgegeten, om wakker te blijven op een dood punt.

Ik denk nog steeds dat in 1849 dit mooie borduurwerk werd opgeleverd door HDVK ( ongeveer 13 tot 20 jaar oud, vóór haar huwelijk) en dat IVK haar vader is en WM de moeder waar ik niets voor kan verzinnen en wie dan wel WVDK is weet ik ook niet. Haar aanstaande man? Of is ze daar al mee getrouwd inmiddels? Maar het is wel een echt pronkstuk, ook al geeft het nu nog zijn geheimen niet prijs. En je bent hier ook nog wel een tijdje mee bezig. Mogelijk meerdere jaren, want vaak werd het in Overijssel alleen maar in de vrije tijd gedaan en vermoedelijk niet op zondag, want dan werd het weer als arbeid beschouwd. Boerendochters in Overijssel kregen meestal niet de tijd zoiets overdag te mogen doen, tenzij ze ziek waren.

Wat is er tegen een second opinion? En misschien wordt er ooit nog wel eens weer een tentoonstelling gehouden van merklappen. Of liggen er merklappen in musea met een verklarende tekst erbij. Of staat er iets in handwerkboeken of boeken over merklappen. Waarvan ik je nu ook niet de titel kan geven, Gerrit, helaas.

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Re: borduurwerk

Bericht door ria van bessen » 04 aug 2020, 10:34

Kunnen de ouders van IVK - ook zijn HD [moeder] én VK [vader]

is I of JVK [dochter ?] gehuwd met WM

WV - DK zijn de grootouders

kom je wel in 3 generaties op een K uit als achternaam

en dan geredeneerd vanuit de vrouwen, msschien was de borduurster ietwat schoppend tegen de gevestigde orde?
Ik probeer maar wat hoor..

Plaats reactie