borduurwerk

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Gerrit Zielman
Berichten: 69
Lid geworden op: 08 jun 2009, 00:00

Re: borduurwerk

Bericht door Gerrit Zielman » 06 aug 2020, 08:29

Begin me in gemoede af te vragen of het wel een " Genealogische puzzel" is.

Vier vriendinnen soms? :)

Janny Lalkens
Berichten: 2531
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: borduurwerk

Bericht door Janny Lalkens » 06 aug 2020, 09:24

Het was vast zo'n handwerkkransje: ieder had zijn eigen borduurwerk mee want in die tijd mochten een vrouwenhand en een paardentand nooit stil staan. En bij WM stond dan WM 1849 bovenaan enz. Maar nee, dat denk ik toch niet.

De vraag rijst zo langzamerhand: ligt de oplossing wel in Zwollerkerpel?

Volgens de Registre Civique 1811 zitten er op dat moment Marsmannen ( niet buitenaards) in Zwartsluis. En in Zwolle zelf, een bakker, Wichert Marsman. Van hem wordt genoteerd geboren 10 nov. 1781 dus is WM dan een nakomeling? En Marten of Martens zitten in Kampen, Genemuiden en Hasselt. De 4 mensen waarvan initialen op de letterlap staan hebben in ieder geval in of voor 1849 geleefd, maar waar?

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Re: borduurwerk

Bericht door ria van bessen » 06 aug 2020, 11:48

Gerrit Zielman schreef:
06 aug 2020, 08:20
Dank je wel Ria.

Direct geprobeerd via WieWasWie.

Maar ik krijg het niet bij/voor elkaar.
Hoe bedoel je ?
Ik heb het ook via www gevonden.

Janny Lalkens
Berichten: 2531
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: borduurwerk

Bericht door Janny Lalkens » 06 aug 2020, 12:59

De letters H D V K in 1849 kunnen ook nog worden gelezen als H V D K bijv. Hermina van der Kamp en dan een relatie met W v d K.
Willem van der Kamp of zoiets. Dochter en vader?

Gerrit Zielman
Berichten: 69
Lid geworden op: 08 jun 2009, 00:00

Re: borduurwerk

Bericht door Gerrit Zielman » 06 aug 2020, 14:17

Ria, ik kan hetzelfde vinden als jij. Maar heb daarmee de oplossing nog niet gevonden. Zodat het klopt met alle vier personen.

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Re: borduurwerk

Bericht door ria van bessen » 06 aug 2020, 16:15

Nou, je mag al blij worden als het klopt met 3 personen :D

WVDK = Willemina van der Kolk ? de maakster?


AANGEPAST !

Jan van der Kolk = Jan [Derks] Sonnenberg/ Zonnenberg - beide zijn getrouwd met een Willempje Marsman.

Jan Derks z.v. Derk Driessen en Hendrina Derks geb. 18-06-1783 w. te Haarst X 25-01-1812 te Zwollerkerspel Wilmpje Willems [Marsman] geb 02-11-1791 te Haarst d.v. Willem Alberts en Janna Alberts op ’t Marsman in Regteren -
[naamsaanneming Zwollerkerspel – van der Kolk] – wordt ook wel genoemd Sonneberg

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Re: borduurwerk

Bericht door ria van bessen » 06 aug 2020, 16:22

BERICHT 2

-zie bericht hiervoor = aangepast

Janny Lalkens
Berichten: 2531
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: borduurwerk

Bericht door Janny Lalkens » 06 aug 2020, 17:28

Was er een relatie tussen de Van der Wals en mensen die Zonneberg heetten? Richting Haerst of in Haerst? Hvdk gelezen, i.p.v. Hdvk kan bijv. een Hendrina van der Kolk zijn, genoemd naar oma Hendrina?

Ik heb meen ik de mevrouw waar dit schilderij zo'n 50 jaar in huis heeft gehangen wel eens de naam Sonnenberg horen noemen. Sonnenberg is denk ik de moeite waard om op door te gaan.

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Re: borduurwerk

Bericht door ria van bessen » 06 aug 2020, 18:17

Jan Derks Sonnenberg/ v.d.Kolk

Bruidegom
Jan Derks
Beroep
daghuurder
Geboortedatum
18-06-1783
Geboorteplaats
-
Bruid
Wilmpje Willems
Geboortedatum
02-11-1791
Geboorteplaats
Haarst (Zwoller Karspel)
Vader van de bruidegom
Derk Driessen
Beroep
daghuurder
Moeder van de bruidegom
Hendrina Derks
Vader van de bruid
Willem Alberts
Beroep
daghuurder
Moeder van de bruid
Janna Alberts
Beroep
daghuurster
Gebeurtenis
Huwelijk
Datum
25-01-1812
Gebeurtenisplaats
Zwollerkerspel

Janny Lalkens
Berichten: 2531
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: borduurwerk

Bericht door Janny Lalkens » 06 aug 2020, 20:30

Dat is nieuw voor me: Sonnenberg= Van der Kolk!

De mevr. Zonneberg waar ik wel eens over hoorde was de in 1901 te Nieuwleusen geboren Aaltje Zonneberg X Frederik Aalbers, zoon van Berend Aalbers en Janna van ‘t Hof te Langenholte. Berend geb. 1864.
Deze mevrouw Aalbers-Zonneberg leefde in de 20e eeuw en was de dochter van Gerrit Jan Zonneberg en Janna Koezen. Ik meen me uit de verhalen te herinneren dat de naam Sonnenberg was gekomen omdat een boerderij zo heette.

Met Aaltje zelf hoeven we denk ik niets meer te doen. In 1901 geboren, te laat voor dit onderwerp. Van het voorgeslacht van Gerrit Jan Sonneberg weet ik niets en ik weet ook niet of die naam Sonneberg van hem wel eens werd vervangen door Van der Kolk. Mogelijk kan het daarbij om een heel andere familie Sonneberg gaan.
Maar er loopt een lijntje van een vrouwelijke Sonneberg naar de familie Aalbers en het schilderij was vanaf de jaren zestig in handen van de familie Aalbers, mogelijk ook al langer. Als het werkelijk bij Janna Aalbers X Harm Kloosterziel weg komt , was dat ook al Aalbers en de moeder van Janna Kloosterziel-Aalbers was Frederika Aalbers-Aalbers met een oma Aaltje Meulink, waarbij we dan weer iemand tegen komen met een achternaam die met een M begint. Van ene Willem Meulink was bekend dat hij timmerman was. Ik meen in Langenholte. Dat is een WM !

Een andere Frederika Aalbers was dochter van Albert Berend Aalbers en van zijn nicht Hermina Frederiks Aalbers.. Zij woonden ook in Langenholte. Deze Frederika werd in 1816 geboren. In 1840 trouwde ze met Albert Tiemens Kok in Mastenbroek en in 1843 met Berend Hendriks Nies. Ook te Mastenbroek. Uit het 2e huwelijk zoon Jan Nies X 1894 Hilligje Zonnenberg. Hilligje was geboren in 1862 als dochter van Willem Zonnenberg en Aaltje Schoemaker.
Hier trouwt er ook weer een Zonnenberg in in de familie Aalbers en als nu mogelijk deze Hilligje haar familie wél ook nog eens de naam Van der Kolk voert, is haar vader Willem Zonnenberg ook meteen Willem van der Kolk. WVDK ?? Op de een of andere manier moet het schilderij bij de familie Aalbers terecht zijn gekomen.

Had Hilligje een zus HVDK? Hermina of Hendrikje van der Kolk/Zonnenberg? Of een ander familielid die HVDK kan zijn? Of moeten we die letters uit 1849 toch als HDVK blijven lezen?

Plaats reactie