Snel(le) en Voorthuis (gewijzigde titel)

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Re: Snel(le) en Voorthuis (gewijzigde titel)

Bericht door ria van bessen » 13 feb 2020, 15:11

bericht 2

Misschien is het niets, maar het viel me ineens op.

Er is een Willemtjen Jans in het ORA [erfuiting] die in aanmerking komt voor de gezochte.Qua tijd.
Haar moeder is Annechien Freriks.
Haar vader is Jan Wijnolts.

Volgens de GI
Anneghjen
Freiks
1663-04-16
Tekst:en haar man Jan Winolts laten hun dochter Willemtjen dopen

Erfuitingen Zwolle f303 dd.27-10-1667
Momberen over wijlen Jan Winolts timmerman kinderen: Adam Denseler en Derck Jansen.
[tussenschrift:] D.22 Junij 1670 Loco Derck Jansen gesteld Willem Wijcherlinck. Sch. Brakel.
Anneke Frerix heeft aan haar drie kinderen Geesghen, Aeltien en Willemtien, voor vaders goed bewezen tezamen een tientvrij akker land in't Smal-hout op de Luire in Assenderp tussen haar erfuiterse en Jan Notteboom gelegen, en 50 kgl. en ieder een bedde met toebehoor, zullende vererven van het ene op het andere kind, en heeft beloofd de kinderen in alle lijfs nooddruft te onderhouden tot de mondige jaren, zullende bij ouderdom van 15 jaar de vruchten voor de kinderen oplopen, en de kinderen ook lezen en schrijven en naaien laten leren, stellende al haar goederen als onderpand.

Zwolle 27-10-1667 Jan Gerritsen Crooneman j.man Anneke Fredricks weduwe beijde buijten de Sassenpoort de bruijt moet erfuijting doen Erff gedaan ende getrout

In Wijhe /Olst is een grote familie Kroneman met deels RK en deels NG nazaten.

Vandaar mijn gedachte; is Helena alias Leentje wellicht familie van Jan Gerrits die met de moeder van Willemtje trouwt.
Willem Bras/Cras zou familie zijn van Willemtje via haar huwelijk.

Je moet elkaar toch ergens ontmoeten..

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Re: Snel(le) en Voorthuis (gewijzigde titel)

Bericht door ria van bessen » 13 feb 2020, 16:25

bericht 3

Bij de voogdijakte van Annechjen Freriks stond nog een vermelding in de kantlijn
[kantlijn:]
De bedankinge der kinderen is te zien in 't boek van recognitiën op den 22 en 25 nov: 1698.

Recognitien RA001-009 f424 dd.22-11-1698
Erschenen Albert Weijdeman en deszelfs huisvrouw Geessien Winolts tutore marito, en bekenden dat haar moeder Annechien Frericx haar heeft voldaan van al hetgeen Geessien Winolts wegens vaders goed heeft gecompeteerd.
Coram Schepen Kamenaer Diderick Vriesen.
f424 Marinus Josias [ x Alida Winolts - zij is overleden ] verklaart ook voldaan te zijn, daaronder 2 getuigen [de E. Sellis Burst ? en Marten Tilburg] en die verklaren zijn hand te kennen.
trb Zwolle 10-05-1681 Marinus Gosa[Josias], j.m. van Sluis in Vlaenderen, en Aleida Wijnolts, j.d. bij Camener Crull

Ik mis hier Willemtjen. Wat niet hoeft te betekenen dat ze voor 1698 is overleden - er zijn wel meer kinderen die niet bedanken en toch blijven leven -maar ik vind verder geen aansluiting richting de gegevens Voorthuijs.

Helemaal niets gevonden dan alleen onderstaande.

11-02/28-02-1688 Albert Harms Weideman j.m. ande Blijmarckt en Geesin Wijndels j.d. buiten de Sassenpoort

Albert
Weijdeman
1707-11-09
Tekst: zijn vrouw Geesjen Winolts is begraven in de Vrouwenkerk

Albert
Weijdeman
1708-12-27
Tekst: is begraven in de Kruiskerk

**

Verder is er deze nog...

NG Zwolle Jan Henriksz jg van Delden 28-3/28-4-1663 Janneghjen Jans van Rijssen, Jan Rijssen d.

Willemyntjen 8-4-1664 d.v. Jan Henriksen van Delden x Janneghjen Jans
- Martha 3-1-1666 d.v. Jan van Delden en Jannechien Jansen

Jan van Delden doet met zijn vrouw Jannichjen van Rijsen belijdenis dec 1663

Jan Jansen van Delden begraven 30-11-1666

Erfuitingen RA001-150 f301 dd.21-10-1667
Momberen over wijlen Jan van Delden 2 kinderen: Jan van Rijssen en Werner van Delden.
Jenneke van Rijssen wed: wijlen Jan van Delden heeft aan haar twee kinderen Willemina en Marta, voor vaders goed bewezen tezamen 150 kgl. te vererven van het ene op het andere kind, belovende de kinderen tot de mondige jaren in alle lijfs nooddruft te onderhouden, onder verband van al haar goederen.
Schepen Joan Crull en Schimmelpenninck.

Transport f74 dd.26-04-1688
Verschenen Lucas van Rijssen en Hendrina van Rijssen wed: van Gerrit Vrilink met de Secr: Holt als momber, beide voor zichzelf en dan nog Arent van Wije als vader en voogd van zijn beide minderjarige kinderen met namen Jan en Lijsbeth van zijn overleden huisvrouw Jannechien van Rijssen, voorts gemelde Lucas van Rijssen wegens Willemine en Martha van Delden mede kinderen van gemelde zijn zuster Jannechien van Rijssen bij Jan van Delden verwekt, en bekenden dat hun zwager Jan Zwam aan hen had betaald een somma van 59 Car.gl. die hij wegens 3/4 parten van een gekocht huis en 2 halve huizen nog schuldig was, zijnde de rest bij hun moeder als verkopersche bij haar leven ontvangen, en daarom wordt gecedeerd en overgedragen gemelde 3/4 parten van het huis en annexe huurhuizen staande op het water omtrent de Roden Toorn, tussen Gerrit Derks ter ene en Jannes Weedenaer ter andere zijde.
Actum coram Schepen ten Velde.

Jan Swam man van Swaantien Ensinck [Huising] eerder gehuwd met Margrieta van Rijssen, wonende te Amsterdam 1704-1705 geen bron vermeld

Ze zal het wel niet zijn, want dan was er wel vermeld dat ze gehuwd was met Tonis Voorthuis, maar ik weet ook niet met wie ze dan wel trouwde.

Op 21 sept/22 okt. 1667 hertr Jannechien van Rijsen wed in de Dieserstraat met Arent Arentsen van Wie jm in de Spoelstraat

Deze familie is dus NG

Janny Lalkens
Berichten: 2531
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: Snel(le) en Voorthuis (gewijzigde titel)

Bericht door Janny Lalkens » 13 feb 2020, 17:07

Vorige week kwam ik met de Van Deldens en Van Rijssens ook al niet verder dan dit onderstaande en vooral met Willemtje schoot het niet op, kijk maar: :

door Janny Lalkens » 05 feb 2020, 00:45

Bericht 4.

Ene Hendrick Hendricks laat dopen 5-11-1635 Werner en 16-11-1637 Jan. Onbekend of dit Van Deldens zijn.

Werner van Delden X Aaltje Dericx laten 8-3-1658 Everwijn dopen. Waarschijnlijk wel meer kinderen.

Jan Hendriks van Delden X 28-4-1663 Jenneke van Rijssen ( = Jannechien Jansen)

Zij hertrouwt als Jannechien van Rijssen 22-10-1667 met Arent Arentsen j.m. in de Spoelstraat. Zij is dan weduwe in de Dieserstraat. Ondertrouw 21-9-1667.
Erfuiting: mombers Jan van Rijssen en Werner van Delden. De beide dochters krijgen f 150,- . {NB. Kan ook zijn, dat dat bedrag voor hen samen is} Dat zijn:

1. Willemina Jans van Delden gedoopt 8-4-1664 [die zocht ik!] Gedoopt als Willemyntjen, dochter van Jan Hendriksen en Janneghjen Jans
2. Martha van Delden gedoopt 3-1-1666. [Hiervoor ook al eens genoemd.] Einde van de tekst van vorige week.


Aanvullende, dus nieuwe tekst m.b.t. Van Rijssen:

Een burgemeester van Zwolle, Bernard van Rijssen X te Windesheim 22-10-1682 Johanna van Engelen Tot nu toe 3 kinderen gezien: Maria, Hendrik en Johanna Maria, resp. 1685 en 1687 en 1688.

Ouders van deze Bernard: Hendrik Wilberts van Rijssen, overl. voor 1667 X Anneken Henrix.

Zoon van burgemeester Bernard: Gerhard van Rijssen, overl. voor 1742, heeft een broer Hendrik, die overlijdt voor 1762.

Dan ene Geertruid van Rijssen X Gerrit van Brevoort. Zij wordt in Zwolle begr. 15-1-1745, als wede. Zou van een heel andere familie kunnen zijn. Dat weet ik nog niet.

Berent Hilbers, die met een weduwe in Herfte trouwt, heet ook ergens een keertje Van Rijssen. Ik meen bij zijn 1e huwelijk. Zijn zoon, uit Berend zijn 2e huwelijk, woont tot de dood van die zoon in 1738 in Diese. Dat is Hilbert Berents, die kennen we. Hersevoort.

Verder gezien: Niclaas van Rijssen J.M. X 17-2-1685 Fenne Davids uit de Corte Camperstraat. Gezien de kinderen Hermannes en Hendricgs (?) uit 1686 en 1689. Naar eventuele andere kinderen nog niet gekeken.

Willemtje Jans is moeilijk te vangen.

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Re: Snel(le) en Voorthuis (gewijzigde titel)

Bericht door ria van bessen » 13 feb 2020, 18:58

Er is wel een link tussen Jan Goosens en Geertrui de vrouw van Berent Peters van Delden. Ze zijn broer en zus.

1] halfzuster Jannechien Goossens x Albert Jansen
2] Getruit Goossens x Berent Peters van Delden
3] Gerrichien Goossens x Arent Peters van Delden
4] Berentje Gosens jd w. bij hopman Keijser 13-4/7-5-1672 Derck Berents
hertr 1-4-1683 met Dries Jansen
5] 13-03-1677 –Jan Goosens jm bij Peter van Aeckensbrugge
Geesien Herms wed van Gerrit Huijbers [= Engbers] op de Nijstadt

Even ter herinnering.

Jan Goossens huwde met de wed van Gerrit Engberts. Zij weer met Rutger van Borne die weer voogd is over Elsjen Holvoorts haar kinderen.

13-02-1694 Rotger van Born j.m. Geesien Herms wed. van Jan Gosen get. Bruideg. vader en Bruijdts Nigt, vrouw Hen.

Geesien Herms is de dochter van de voorzaat van Evert Berents op den Oort, zus van Aaltjen Herms die met G.H. Snel trouwt.

f78 dd.10-03-1677
Momberen over Gerrijt Engberts nagelaten minderjarige kind: Evert op den Oort te Westenholte en Henrick Herms touwslager.
Geessien Herms heeft erfuiting gedaan aan haar dochter Henrickien Gerrijts en voor vaders goed bewezen 900 car.gl. en dan nog 100 gl. plaats van de kleren, en een bedde met toebehoor. Belovende de dochter te onderhouden in kost en kleren en in nooddruft totdat ze 18 jaar oud is en lezen en schrijven en naaien laten leren.
Actum coram Schepen Herman Queisen.

Die Hendrikien is trouwens onnozel.
Laatst gewijzigd door ria van bessen op 13 feb 2020, 19:05, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Re: Snel(le) en Voorthuis (gewijzigde titel)

Bericht door ria van bessen » 13 feb 2020, 19:02

bericht 2

Eva Hendriks en Teunis Voorthuis hun 1e kind heet Peter.

uit de GI
Eva
Hendericks
1671-08-03
Tekst: en haar man Tonis Alberts laten hun zoon Peter dopen

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Re: Snel(le) en Voorthuis (gewijzigde titel)

Bericht door ria van bessen » 13 feb 2020, 19:30

bericht 3

Willemina
Achternaam:
Delden, van
1684-03
Tekst:
wonende in het Weeshuis, doet belijdenis

Zij is de dochter van Jennigje van Rijssen.

Er is ook een RK Willemina van Delden klopje en doopgetuige met Maria van Blockhoven maar die overlijdt
Willemina
Delden, van
1705-05-27
Tekst:
is begraven in de Michielijkerk

Janny Lalkens
Berichten: 2531
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: Snel(le) en Voorthuis (gewijzigde titel)

Bericht door Janny Lalkens » 13 feb 2020, 20:08

In het volgende bericht van Ria heb ik de naam Albert Voorthuis vervangen door zijn naam met allemaal hoofdletters te typen, omdat ik hem even weer in de schijnwerpers wil zettten:

Quote " door ria van bessen » 02 feb 2020, 20:04

Zwolle erfuitingen RA001-151
f322-f323 dd.29-06-1685
Momberen over de minderjarige kinderen van Effien [of Elsien] Deurinck: ALBERT VOORTHUIS en Zwier van Mettingen.
Tonnijs Voorthuis heeft erfuiting gedaan aan zijn 4 kinderen Jan, Hendrick, Annechien en Albert, en elk voor moeders goed bewezen 25 gl. en elk een zilveren lepel, zullende in cas van afsterven het ene succederen aan het andere. Belovende dezelve te onderhouden in kost en kleren en in nooddruft ttodat ze mondig zijn." einde quote.

Ik weet niet of deze Albert Voorthuis een broer of de vader of desnoods een neef is van Tonnis Voorthuis. Ik heb tot nu toe niets nieuws over hem gevonden, maar ben nog zoekende. En nu ook weer aan het lezen in het onderwerp "Timmerman, ramaker, leerlingstelsel 18e eeuw" van Marian Hendriks, op 4-4-2018 gestart binnen dit Forum, over Van Deldens.

Er was een Peter van Delden X 1699 Maria van Hove. Zij laten dopen 6-8-1702 Hermannes Peter was een zoon van Arent Peters van Delden.

Janny Lalkens
Berichten: 2531
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: Snel(le) en Voorthuis (gewijzigde titel)

Bericht door Janny Lalkens » 13 feb 2020, 21:00

In dat onderwerp Rademakers enz. hier op het Forum over de Van Deldens zie ik geen verbinding met ons onderwerp.

Er zijn daar wel mensen die Peter heten en soms een Teunis, maar ik kan er niets mee.

Janny Lalkens
Berichten: 2531
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: Snel(le) en Voorthuis (gewijzigde titel)

Bericht door Janny Lalkens » 13 feb 2020, 23:49

In 1685 is er 13-5-1685 een erfuiting van weduwnaar Albert Voorthuis aan zijn kennelijk volwassen kinderen, waarvan zoon Evert inmiddels al is overleden. Voor diens kinderen zijn de mombers Tonnis Voorthuis en Zwier van Mettingen opgetreden. Tonnis zelf erft 1/3 van de F 250,- en zus Maria Voorthuis ( X Jan jansen van Dam) ook 1/3.

Een maand later wil Tonnijs zelf ook hertrouwen en is Albert Voorthuis momber over de kinderen van Tonnijs. Dat zal dan geen broer zijn, want anders had die normaal gesproken een maand eerder mee geërfd, op 13 mei 1685.

Zeer waarschijnlijk is grootvader Albert Voorthuis dus die momber over de kleinkinderen. De kinderen van Tonnis uit zijn 1e huwelijk. ( dat dachten we toch eigenlijk al?) Of het moet toch nog een neef zijn die Albert Voorthuis heet. Maar daar zijn niet echt aanwijzingen voor.

Ik heb nog geen doop gezien van Teunis/Tonnis, zoon van Albert Voorthuis.

Janny Lalkens
Berichten: 2531
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: Snel(le) en Voorthuis (gewijzigde titel)

Bericht door Janny Lalkens » 14 feb 2020, 00:52

Hier is al vaker genoemd, dat de doop van Teunis, Maria en Evert Voorthuis NG niet te vinden is in Zwolle en sommige overgeleverde RK bronnen beginnen te laat voor dit onderzoek. Gezien het huwelijk van Teunis Voorthuis met Eva Hendricx op 1 juni 1669 zal hij vermoedelijk geboren zijn rond 1645-1648. Van 1-1-1645 tot 1-1-1649 heb ik gekeken bij de dopen NG. Er nu eerst van uitgaand, dat zijn ouders 22 april 1645 trouwden.

Albert Thonissen was bij huwelijkin 1645 soldaat onder Van Haersolte. Meer nog dat hij minstens 3 kinderen RK liet dopen, denk ik, dat hij eerst na de huwelijksdag een paar jaar verder is getrokken met Van Haersolte, zijn vrouw meenemend. En dat die 3 kindere ergens onderweg in Nederland zijn geboren.

Er schijnt info te zijn, dat je de rondtrekkenede troepen kunt plaatsen, maar anders is er mogelijk nog info in het in 1988 in het HCO gedropte Van Haersolte familiearchief

Plaats reactie