bericht voor odette

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

bericht voor odette

Bericht door ria van bessen » 03 nov 2019, 20:06

Ik heb geprobeerd een PB te sturen maar omdat ik niet weet of het lukte, zet ik het hier ook maar neer.
Volgens mij zit je met Willem Rutgers in de Bos reeks van Janny Lalkens, maar is Willem niet een Bos maar zijn vrouw.
Je kunt dus het beste contact met haar opnemen.

Gebruikersavatar
Odette
Berichten: 374
Lid geworden op: 15 dec 2010, 00:00

Rutger Bos

Bericht door Odette » 04 nov 2019, 08:52

Goedemorgen Ria,

hartelijk dank. Ik heb inderdaad je PB niet ontvangen.
Ik ga op zoek naar de informatie die je me aanraadt, en laat je weten.

Voor wie meeleest: dit is het relevante gedeelte van mijn PB aan Ria:

mijn vraag aan jou: ik kwam dit bericht tegen

Ja, die is ook al aangedragen
... een broer Remmelt.<br /><br />Van een andere zoektocht weet ik dat Rutger Bos als Rutger Willems door het leven ging en toch echt een zoon van een Hermen was. Gelukkig ...


Helaas gewist of verdwenen. Nu moet je weten dat Rutger (Willems?) Bos een van mijn doodlopers is, zie link naar zijn zoon Willem Rutgers https://gw.geneanet.org/cofranssen_w?la ... &n=rutgers Het enige dat ik van deze Rutger Bos weet is dat hij nog leefde toen zijn zoon trouwde in 1766 en dat hij mogelijk in Haerst woonde.

Hier heb je mijn 'Bos-sen' op een rijtje waaronder een andere, iets latere, Rutger Bos https://gw.geneanet.org/cofranssen_w?la ... n&n=bos&p= ik heb veel gespit in de RA Zwollerkerspel enzo en in de online catalogus maar kom niet verder.

Egbert_
Berichten: 3958
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: bericht voor odette

Bericht door Egbert_ » 07 nov 2019, 09:56

Van Willem Rutgers heb ik niet meer dan de trouwaantekening: 07-07-1766 Willem Rutgers j.m. in Haarst, Geertien Harms j.d. in Diese, S:G: de vader, H:G: Hendrina Harms (trouwboek Zwolle)

In de Volkstelling van 1748 heb ik geen kind Willem in Haarst kunnen vinden, anders dat een zoon van Berent Jans. En in december 1743 doet ene Willem Rutgers uit Berkum belijdenis. Maar of hij degene is die 22 jaar later met Geertien trouwde?

Egbert_
Berichten: 3958
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: bericht voor odette

Bericht door Egbert_ » 07 nov 2019, 10:30

Geertien Harms (gedoopt 18-02-1737) is een dochter van Hermen Gerrits en (20-03-1719) Seintien Jans. Haar zus Hermina Herms (gedoopt 17-10-1728) komt inderdaad voor in de reeks van Janny Lalkens.

Maar die heeft andere (vermoedelijke) ouders van Hermen Gerrits: 16 apr 1693, Gerrit Janszen en zijn vrouw Annetje Jansen laten hun zoons Hermen en Jan dopen (GI).

Deze Gerrit Janszen en zijn vrouw Annetje Jansen en zijn vrouw komen mogelijk ook voor in mijn reeks. Ik ben nog op zoek naar bewijs voor de ouders van Janna Gerrits Snel, die 3 mrt 1720 trouwde met Peter Jans [Bontemutse]. Getuige bij dit huwelijk: de huijsvrou van Dries Bennink op Voorst. Dries Driesen Benningh trouwde 10 jun 1710 met Willemina Gerrits [Bos]

Als ouders van Hermen Gerrits heb je Gerrit Jansen van Berkum en Willemtien Swiers. Op geneanet.org lijkt het alsof je enkel baseert op een verwijzing in de GI: 12 augustus 1741, Vermelding - Zwolle.

Nu ben ik erg benieuwd naar die akte van 12 augustus 1741. Is dat een akte uit het rechterlijk archief? Als ik zoek op "Willempjen Swiers 1741" in de GI, kom ik ook andere gezinsleden tegen. Alleen bij Janna Gerrits staat met wie ze getrouwd is: met Jan Balster Stremler. (Dus niet Peter Jans [Bontemutse]).

Mijn vraag is dan: is Hermen Gerrits uit de akte van 1741 dezelfde als die met Seintje Jans getrouwd was? Afgaande op de vernoeming van de dochters zou het kunnen kloppen. Hun oudste Willemtje zou dan naar zijn moeder vernoemd zijn. (Als Willempje Swiers zijn moeder is, en niet Annetje Jansen). Wel vreemd dat dan de moeder van Seintje, Wibbegien Assies, niet vernoemd is.

Misschien is dit off-topic, de vraag was immers naar de afkomst van Willem Rutgers. Maar ik ben wel nieuwsgierig, vooral naar wat er in die akte van 12 augustus 1741 staat. Mogelijk kan Ria daar wat meer over melden?

Gebruikersavatar
Odette
Berichten: 374
Lid geworden op: 15 dec 2010, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door Odette » 07 nov 2019, 12:28

Goedemorgen Egbert,

vriendelijk dank voor alle suggesties en aanvullingen. Ik heb de akte van 1741 niet ingezien (ik woon in Voorburg en kom helaas niet zo vaak in Zwolle als ik wel zou willen) het is dus inderdaad enkel gebaseerd op de GI.

De ouders van Seintje Jans had ik niet gevonden. Wibbegien Assies, zeg je? Ik ga op zoek.

Nogmaals dank voor het meedenken. Ik kom er graag nog op terug.

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door ria van bessen » 07 nov 2019, 13:54

Er zijn 2 Hermen Gerrits die beide met een Stijntje Jans huwen, in dezelfde periode.

De ene is een stamvader van Janny Lalkens, die in Zwolle [Dieze] woont

En de andere is mijn aangetrouwde kwartiervader die in Genne woont.

En is deze.

1724 Den 6 Maij - Harmen Gerrits J.M. tot Langenholt, Stijntien Jans tot Genne. S. Getuige de vrouw van Roelof Noteboom, H.G. haar vader.
Getrouwt den 21 Meij 1724. [RBSO 730 - f114].

ORA Zwollerkerspel invnr. 621
f155 - 28 nov 1739 - Richter Tomas van Muijden.
Keurnoten Berent Driesen en Roelof van Stegeren.
In het Gericht zijn verschenen Hermen Gerrits, weduwnaar van wijlen Stientjen Jans te Genne. Hij heeft over zijn vier onmondige kinderen (Jan, Egbert, Gerrit en Marrigien Harms), bij wijlen zijn voorschreven huisvrouw in echte geprocreerd, tot mombers verzocht en geobtineerd Hendrik van Rijssen, oom van vaders zijde, en Gerrit Jacobs, aangetrouwde oom van moeders zijde

Hij hertr. met Willempien Engberts mede te Genne 19-11-/30-11-1739 trb 731/blz 280
En zij hertr. met Derk Jansen Kalevelt.

*

Die van Janny Lalkens heeft als ouders de - reeds door Egbert genoemde- Gerrit Jans en Annigjen Willems.
.. Althans die heeft Janny aan hen gelinkt o.a. gebaseerd op deze doop - Zwolle 16-04-1693 Hermen en Jans z.v. Gerrit Janszen en Annetje Jansen 701/151

Zwolle NG
21-10/14-11-1702
Lambert Janszen jongman en
Annigjen Jansz wed. van Gerrid Bosch beide in Diese
Getuige van de bruidegom sijn vader
Getuige van de bruid de huisvrouw van Egbert Berends en de huisvrouwe van Lubbert Derksz
moet erffuittinge doen, is geschied.

erfuitingen Zwolle RA001-152 f153 dd.13-11-1702
Momberen over de kinderen van Gerrijt Bosch: Arent Derksz en Egbert Berents.
Annechien Janz heeft aan haar 5 kinderen voor vaders goed bewezen ieder een pond groot, uit te keren als ze 18 jaar oud zijn. Belovende ze lezen en schrijven te laten leren en te onderhouden tot ze de kost kunnen verdienen.
Actum coram Schepen Queisen jun.

De voogden Arent Derks en Egbert Berents zijn gekoppeld aan [mijn inziens] de verkeerde reeks. Maar dat even terzijde.


Zwolle 20-03-1719
Hermen Gerrits j.m. in Diese en
Sietie Jans j.d. in Ittersum
Sijn get. de Stijfvader
haar get. de stijfmoeder

-zie voor kinderen mijn bericht 3

1742 Dieze –
buiten de Diezerpoort
folio 607 [33]
no. 293 eigenaar Binnengasthuis
– bewoner Hermen Bosch en vrouw – van hier – 9 k – boer – G

1748 Zwolle – wijk Dieserstraat - buiten de Diezerpoort
1031 a - Hermen Bos.
b - Sientien Jansen.
c - Gerrit, Henderina, Hermine, Geertien.
d - Aaltien & Berentien.
e - 1 jonge.
f -


Zwolle testamenten RA001-121 f214-f215 dd.17-02-1775
Erschenen Jacob Derks Luijerwaard en Dina Bos zijn vrouw, wonende alhier voor de Dieserpoort in de Poepershoek, gaande en staande en over hun natelaten goederen willende disponeren, zo verklaarden zij te herroepen en te vernietigen alle voorgaande testamenten, en vervolgens legateert testator aan zijn zwager en zuster Teunis van Wesop en Eva Derks Luijerwaard wonende te Hoorn (en bij vooroverlijden aan de langstlevende van beiden) 150 car.gl. en 50 enkele Ellen linnen. In het overige van zijn nalatenschap nomineert hij zijn vrouw Dina Bos tot zijn enige en universele erfgename, doch indien zij komt te hertrouwen dan verklaart hij nog te vermaken aan voorn. zwager en zuster Teunis van Weesop en Eva Derks Luijerweerd of de langstlevende een somme van 1000 car.gl.

Testatrice legateert aan haar zusters Hermina Herms weduwe van Peter Slot, Geertjen Herms vrouw van Willem Rutgers, Willemtjen Herms wed. van Frans Wolberts, Aaltjen Herms getrouwd aan Egbert Jans en haar broeder Gerrit Herms, of bij vooroverlijden derzelver kinderen en descendenten, haar kleren van linnen en wullen nevens het zilver en goud tot haar lijf gehorende.

In het overige van haar nalatenschap institueert zij tot haar enige en universele erfgenaam haar man Jacob Derk Luijerwaard voornoemd. Mocht haar man komen te hertrouwen, legateert ze nog aan haar voornoemde vier zusters en ene broeder tezamen 1000 car.gl. Verder verklaarden testateuren dat als de langstlevende niet komt te hertrouwen, dat de overgebleven na overlijden van de langstlevende zullen vervallen op wederzijds naaste erfgenamen.
Actum coram Schepenen Kamr. Greven en van Muijden.
Laatst gewijzigd door ria van bessen op 07 nov 2019, 16:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Janny Lalkens
Berichten: 2531
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door Janny Lalkens » 07 nov 2019, 14:56

Even uit mijn hoofd/vandaag vanwege mijn verjaardag geen tijd:
Rutger Willems is vermoedelijk de zoon van Willem Rutgers. Zijn weduwe hertrouwde later met Jacob Hendriks. Dat was de opa/opvoeder van Hendrik Willems, mijn voorvader. Hendrik Willems was de zoon van Willem Jacobs en die was dus weer de zoon van Jacob Hendriks. Jacob Hendriks had een broer Hermen.
Hendrik ( gedoopt 1724?) zijn ouders stierven jong. Zijn moeder was Aaltje, van de Lure. Ik meen Aaltje Gerrits. Wij hebben hier al eens een onderwerp over iemand van de Lure gehad.
Hendrik zijn broertje en oma stierven ook voor 1730. Opa bleef over, samen met Hendrik, zijn kleinzoon, maar stierf ook vrij snel na al die overlijdens, rond 1730 en toen is denk ik "mijn" Hendrik Willems bij Willem Rutgers, de stiefzoon van Hendrik zijn opa, verder opgevoed. Meer weet ik even zo snel niet uit mijn hoofd.

Over Seintje Jans en haar ouders Jan Aalberts en Wibbegien Assies is op dit Forum ook wel geschreven. Haar vader Jan Aalberts kwam uit Werven, zoon van Albert Berents, die met een weduwe uit Marle hertrouwde. Jan zelf hertrouwde 1714 met Anna uit Hattemerbroek. Seintje is in 1701 geboren, of in 1700. Haar ouders trouwden in 1700 en Jan Aalberts ging toen bij Wibbegien wonen in Ittersum. Wibbegien was eerst getrouwd met de weduwnaar van haar tante. Zus van Wibbegien haar moeder. Wibbegien kwam oorspronkelijk uit Haerst. Seintje kreeg 11 kinderen. Ook uit mijn hoofd gedaan, hoop dat het klopt. Toen Wibbe weduwe werd van die aangetrouwde oom, had een vrijer haar een huwelijkspenning gegeven, hij hoopte met haar te trouwen. Zij had het geld kwaad voor de voeten van de magistraat gesmeten. Ik kreeg die akte eens van iemand die het een prachtig verhaal vond en we vonden het beiden hilarisch, vooral omdat ik toen ook nog aangaf dat het om een voormoeder van me ging. Ik weet even niet de datum van die akte, maar ik zie het voor me.

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door ria van bessen » 07 nov 2019, 15:30

Nou, het lijkt me eerder dat Willem een zoon is van onderstaande moeder die Jennegjen heet.
Namen van haar weten we, dat zijn Hermen en Sientjen

NG Zwolle
23-07-1767 Hermen - Willem Rutgers Geertjen Herms - Groote kerk
13-01-1769 Jennigjen - Willem Rutgers Geertjen Herms - Grote kerk
11-11-1770 Sientjen - Willem Rutgers Geertjen Herms - Broeren kerk
05/08-12-1775 Hendrikjen -Willem Rutgers Engeltjen Herms In Diese, Diena Herms, in Diese
13/19-03-1780 Rutgert - Willem Rutgers Geertjen Herms - Betlemkerk -Aaltjen Herms


Zwollerkerspel RA 624 f116 - Ten huize van Lubbert Jansen aan den Brink te Berkum, 17 okt 1758
- Richter T. van Muijden.
Keurnoten Claes Martens en Derk Lentelink.
Verschenen zijn Lubbert Jansen en zijn vrouw Jennigjen Herms, de laatste wel ziek [krank], maar [dog] gaande en staande, en beiden bij blijkend goed verstand, zijnde zij met Anderies Verhagen als momber gesterkt. Zij maken een testament.
Zo institueert hij testator, als hij als eerste komt te sterven, tot zijn erfgename zijn vrouw Jennigjen Herms voorschreven, dit in zijn gehele nalatenschap, zodanig dan nog, dat bij haar overlijden deze goederen moeten devolveren op zijn naast in den bloede bestaande "vrinden".
Als de testatrice als eerste komt te sterven, dan institueert zij tot haar erfgenamen haar man Lubbert Jansen en haar beide zoons met namen Willem Rutgers en Jan Rutgers, bij wijlen haar eerste man Rutger Willems in echte verwekt, en bij vooroverlijden van dezen hun wettige descendenten in plaats van hun overleden ouders, om haar gehele nalatenschap ieder voor een derde te genieten.
Dan nog legateert de testatrice aan Janna Jansen, dochter van haar zoon Jan Rutgers, bij Merrigjen Jansen in echte verwekt, al het linnen en de wol, zilver en goud, als tot wijlen haar dochter Henrikjen Rutgers haar lijfdracht behoord heeft, alsmede [beneffens] dan nog een stuk vlassen doek, lang 12 ellen.
Zij legateren aan de Armen van de stad Zwolle eens één pond groot ter eerster dood uit te keren.
- Dr. A.J. van Muijden, gerichtschrijver, zal op uitdrukkelijk verzoek van de testator en de testatrice en de genoemde momber voor dezen tekenen en zegelen.

Gebruikersavatar
Odette
Berichten: 374
Lid geworden op: 15 dec 2010, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door Odette » 07 nov 2019, 15:58

Goedemiddag allen,

Ria en Janny (ik ben maar zo vrij) heel hartelijk dank voor alle aanvullingen, wat geweldig. Ik zit op een andere tab al dankbaar gebruik te maken van een eerdere draad met veel bijdragen van jullie op het forum, en de ouders van Seintje Jans etc. in te vullen. Nu ga ik dit alles ook verwerken, letterlijk en figuurlijk, en hopelijk is daarmee een (veel te vroege!) doodloper opgelost. Ik zal de link posten als ik zo ver ben.

Hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag, Janny.

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door ria van bessen » 07 nov 2019, 16:12

bericht 3

Voor de goede orde zal ik alle gedoopte kinderen [die ik gevonden heb ]- met als vader Hermen Gerrits en Stijntje/Sijntje Jans]hier plaatsen.


08-09-1720 Gerrit Herman Gerrits Seintjen Jans

05-12-1721 Jan Hermens

11-12-1722 Willemtje - Harmen Gerritsz Sijntje Jans

18-04-1724 Aaltjen - Harme Gerrits Seintjen Jans

28-10-1725 Aeltien - Harmen Gerrits Styntie Jansz

11-05-1727 Hendrientien - Harmen Gerrits Stijntjen Jans

17-10-1728 Hermyne - Harmen Gerrits Seyntje Jans

04-02-1732 Janna

21-06-1734 Jan - Hermen Gerrits Seijntien Jans

18-02-1737 Geertien - Hermen Gerrits Seintien Jan

hiertussen een Aaltje [niet gevonden] vlgs vot 1748 en behorende bij Hermen Bos

02-03-1740 705/31 - Janna

07-5-1741 704/332 - Berentien

25-07-1743 Frerik - Hermen Gerrits en Seijntien Jans

**

In de VOT 1748 Zwolle wordt in de Sassenstraat ook deze vermeld.

Wijk Sassenstraat – in de gang [geen nummer]
a -
b - Wede. Frerik Bos
c - Anna Lisabet & Derk
d -
e -
f -

29-02-1728 Hendrik Fredrik Bos Jannigjien Jansz

Aangezien Hermen een zoon Frerik heeft, vraag ik me af of Frerik en Hermen broers zijn.

Egbert,

Als Janna Gerrits, Thijs Gerrits en Willemina Gerrits broer en zussen zijn, waarom noemen Janna en Thijs zich dan Snel en Willemina zich Bos.
Toch iets om over na te denken, lijkt me.

Plaats reactie