bericht voor odette

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Gebruikersavatar
Odette
Berichten: 374
Lid geworden op: 15 dec 2010, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door Odette » 07 nov 2019, 16:15

Ria, nogmaals dank, het pad van Jannigje Harms was ik al eens gelopen (it makes total sense), en die Willem Rutgers heb ik hier https://gw.geneanet.org/cofranssen_w?la ... tgers&oc=1 maar ik heb nooit bewijs gevonden van huwelijk en/of kinderen.

De ouders die Janny bij Hermen Gerrits heeft heb ik nu even aangenomen als werkhypothese. Interessant is dat de vader wordt genoemd Gerrit BOSCH - en Hermen in de volkstellingen ook, dat biedt perspectief. Dan zou ik afscheid moeten nemen van Willempje Swiers en ziet de reeks er zo uit:

https://gw.geneanet.org/cofranssen_w?la ... &n=gerrits

Klopt wel beter qua: Bos/Bosch, qua: j.m. van Diese en qua: Sijn get. de Stijfvader (Lambert Janszen). haar get. de stijfmoeder (Anna Lubberts).

Gebruikersavatar
Odette
Berichten: 374
Lid geworden op: 15 dec 2010, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door Odette » 07 nov 2019, 18:57

ria van bessen schreef:
07 nov 2019, 16:12

**

In de VOT 1748 Zwolle wordt in de Sassenstraat ook deze vermeld.

Wijk Sassenstraat – in de gang [geen nummer]
a -
b - Wede. Frerik Bos
c - Anna Lisabet & Derk
d -
e -
f -

29-02-1728 Hendrik Fredrik Bos Jannigjien Jansz

Aangezien Hermen een zoon Frerik heeft, vraag ik me af of Frerik en Hermen broers zijn.

Frederik Bos j.m. soldaat onder de Heer Generaal Huffel met Jannetje Jans j.d. buiten de Sassenpoort Sijn vader H.G. de huijsvrouw van jan Binnenvet 20-04-1727

Jannigjien Jansz en haar man Fredrik Bos laten hun zoon Hendrik dopen 1728-02-29 GI retroacta
Jannigjen Jans en haar man Fredrik Bos laten hun dochter Anna Elisabet dopen 1732-09-22 GI retroacta
Jannigjen Jans en haar man Fredrik Bos laten hun dochter Aleida Katrina dopen 1734-12-08 GI retroacta

Fredrik Bosch, man van Jenneken Janzen, komt met attestatie uit 's Hertogenbosch 1738-09-22. GI Lidmaten.
Jenneken Janzen, vrouw van Fredrik Bosch, komt met attestatie uit 's Hertogenbosch 1738-09-22. GI Lidmaten.

Frerik Bos zijn weduwe Johanna Jansen, wonende bij de Peter van Akensbrug, gaat in ondertrouw met Geerlig Brinkhuijs (huwelijk 16-06-1749 te Zwolle)

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door ria van bessen » 07 nov 2019, 20:10

Voogd over Frerik Bos zijn kinderen wordt Hendrik Bos en de andere voogd is Gerrit Jans volgens Zwolle erfuitingen f198 dd.06-06-1749.

Hermen Bos is wel voogd over de kinderen van Jan Berents volgens f243 dd.14-03-1752
Erschenen Jacobus Aelvank en Herman Bos in Diese, bij resolutie van heden aangestelde voogden over de onmondige kinderen van wijlen Jan Berents uit Diese, en hebben voors. momberschap aangenomen en verklaard en beloofd dezelve te zullen administreren als goede momberen na recht toestaat te doen.
Actum coram Schepen Berg.

Wat betreft Rutger Willems x Jannigjen Herms, [de vermeende ouders van Willem] - ik denk dat Janny dezelfde bedoelt met haar uit het hoofd geschreven stukje - en dat vanwege door haar genoemde Jacob Hendriks.
DIe Jacob is de stiefvader van Rutger.

Rutger Willems jm x Jannigjen Herms jd beide te Berkum 25-05-1717 Zwolle
SG Jacob Hendricks bruidegoms stiefvader
HG Jannigjen Hendriks huisvrouw van voorschreven

f432 - 13 sep 1729 - Richter Wilhelm Vriesen.
Keurnoten Remmelt Wicher en Hendrick Lijstert.
In het Gericht is verschenen Jacob Hendricks te Berkum. Hij heeft verklaard, dat de kinderen van zijn zoon Willem Jacobs en zijn huisvrouw Aaltien Albers, die beiden overleden zijn, van geen mombers waren voorzien, en dat over hun door de Scholtus mombers worden aangesteld; en hij wegens zijn hoge ouderdom daarvan geëxecuteerd wordt. Zo heeft de Scholtus voornoemde met assumtie van de bovengenoemde keurnoten het voornoemde verzoek in deliberatie gelegd, en tot mombers over deze kinderen (Albert Willems en Hendrick Willems) aangesteld Rutger Willems, oom van vaders zijde, en Harmen Albers, oom van moeders zijde. Zij zijn daarop persoonlijk in het Gericht gecompareerd en zij hebben deze momberschap bij handtasting aangenomen. Zonder argelist.

Ik ga ervan uit dat Janny dan wel een bewijs zal hebben dat Willem bij dit echtpaar hoort.
Even afwachten dan maar.

Egbert_
Berichten: 4025
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: bericht voor odette

Bericht door Egbert_ » 07 nov 2019, 21:06

Dat er 2x een Hermen Gerrits x Stijntje Jans was, is nieuw voor mij. (Stijntje en Seintje, spellingsvarianten?)

Als ik het goed zie, dan is Geertjen Herms (x 1766 Willem Rutgers) een dochter van Hermen Gerrits in de Dieze, en niet van Hermen Gerrits in Genne. Want in de erfuiting van 1739 komt geen Geertien voor.

Wel komt Geertjen voor in de VOT 1748 (de vader heet Bos) en in het testament van Dina Bos. Geertjen Herms en Hermina Herms zijn dus zussen.

Het lijkt me dat Odette en Janny dezelfde Hermen Gerrits Bos als voorvader delen, maar verschillende ouders voor Hermen Gerrits hebben gevonden.

Wie was de oma van Geertjen Herms: Willemtien Swiers (x Gerrit van Berkum) of Annigje Jans (x Gerrit Bosch)? Het is mij nog niet duidelijk.

@Ria: Het is niet voor niets dat ik nog steeds twijfels heb over de ouders van Janna Gerrits Snel. En die verschillende achternamen is niet de enige reden. Zijn er in de tijd van Gerrit Bosch x Annigje Jans nog meer echtparen Gerrit Jans x Annigje Jans? Wordt in de erfuiting van 13-11-1702 alleen het aantal kinderen genoemd, geen namen?

aanvulling dopen Zwolle
- 03-04-1729: Egbert zv Harmen Gerrits en Styntie Jansz
- 24-05-1733: Janna dv Harmen Gerrits en Styntje Jans
- 27-11-1735: Gerritje dv Harmen Gerrits en Stijntje Janz
- 20-07-1738: Aaltjen dv Harme Gerrits en Stijntjen Jans

Egbert_
Berichten: 4025
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: bericht voor odette

Bericht door Egbert_ » 07 nov 2019, 21:46

Zwollerkerspel RA 624 f116 - Ten huize van Lubbert Jansen aan den Brink te Berkum, 17 okt 1758

Jennigjen Herms

wijlen haar eerste man Rutger Willems

wijlen haar dochter Henrikjen Rutgers
@Ria: is wijlen haar dochter Henrikjen Rutgers dezelfde als: 18-03-1754, Gerrit Jans Goutsteen j.m.te Streukel met Henrikjen Rutgers te Genne j.d. (trouwboek Zwolle). Zij liet nog een kind dopen op 29-01-1758 te Hasselt en hij stelde voogden aan op 9 apr 1764 en hertrouwde Geesjen Westerhof. Probleem is dan wel voogd Claas Sijbrants te Streukel aangehuwde oom van MZ. Henrikje Rutgers zou dan nog een zus hebben, die niet genoemd wordt in het testament van Jennigjen Herms?

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door ria van bessen » 07 nov 2019, 21:50

Zwolle RA001-152 erfuitingen
f153 dd.13-11-1702
Momberen over de kinderen van Gerrijt Bosch: Arent Derksz en Egbert Berents.
Annechien Janz heeft aan haar 5 kinderen voor vaders goed bewezen ieder een pond groot, uit te keren als ze 18 jaar oud zijn. Belovende ze lezen en schrijven te laten leren en te onderhouden tot ze de kost kunnen verdienen.
Actum coram Schepen Queisen jun.

Zwolle 14-11-1702 Lambert Janszen jongman en Annigjen Jansz wed. van Gerrid Bosch beide in Diese Getuige van de bruidegom sijn vader
Getuige van de bruid de huisvrouw van Egbert Berends en de huisvrouwe van Lubbert Derksz
moet erffuittinge doen, is geschied

VSt 1682 Zwolle – Wijk Sassenstraat
= de Cloijenberg

pagina 131 [blz. 10 VpNd]
nr 892 Binnen Gasthuijs – huurder Gerrit Bos ... 1 vst
nr 893 ’t Kinderhuijs – huurder Evert Jansen … 1 vst
nr 894 Derk van Rees – huurder Derk Lubberts .. 1 vst
nr 895 ’t Weeshuijs – huurder Arent Derx .. 1 vst

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door ria van bessen » 07 nov 2019, 22:09

Egbert,

Hendrikje Rutgers uit Genne is iemand anders.

Onderstaande komt uit de genealogie van Gerry Bongers

IV GERRIT JANS GOLDSTEEN *
+03-01-1800 Hasselt, Streukel
oo 02-03-1754 Hasselt/ x18-03-1754 Zwolle
HENDRIKJE RUTGERS ~29-01-1730 Zwolle, *Genne
#19-05-1763 Hasselt, +Streukel

Gerrit Jans, bij zijn huwelijk Goutsteen genoemd, is jm. van Streukel, zv. Jan Alberts en Femmigje Lubberts te Dalfsen.
Ik heb tot dusver de geb.datum van Gerrit niet kunnen vinden. (Ik vermoed dat zijn vader schipper was voor ze in Dalfsen op de Goldsteen kwamen wonen.)
Hendrikje jd. te Genne, dv. Rutger Jurriens en Lubbigje Bartels
Zijn get. is de vader en haar getuige is de moeder.
De geboden moeten ook te Hasselt gaan.
Hendrikje overlijdt als vrouw van Gerrit Goldsteen, hovenier van de Putte (=de Leverixhave) te Streukel.

vantspijker

Re: bericht voor odette

Bericht door vantspijker » 07 nov 2019, 22:18

Janny,

Van harte gefeliciteerd !!

Frits.

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door ria van bessen » 07 nov 2019, 22:22

Vervolg Bos


begraafboek Zwolle
1698-02-25 Gerrit Bos voor hem is een doodskist geleverd rek Armenkamer blz. 3
1698-04-06 Gerrit Bos voor hem is een doodskist geleverd rek. Armenkamer blz. 3
1699-01-04 Gerrit Bos voor hem is een doodskist geleverd rek. Armenkamer blz. 24

In totaal zouden er dan 8 dopen bij Gerrit Bos horen.
3 begraven en 5 nog levende kinderen in 1702

Verder kon ik zijn begraven niet vinden,maar wel deze
15-3-1698 Gerrit Jansen voor hem is een doodkist geleverd
05-01-1698 Gerrit Bleijker voor hem is een doodkist geleverd

Gerrit op de bos bleike.

Zwolle Hermen Bosch zijn vrouw begraven 23 jan 1708 vpnd blz 7
Deze lijkt me interessant als voorouder.

Je vraagt je toch af waar komt de naam Hermen vandaan.

Egbert_
Berichten: 4025
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: bericht voor odette

Bericht door Egbert_ » 07 nov 2019, 22:44

Het verhaal van Rutger Willems (gedoopt 02-08-1685) is te vinden bij de zoektocht gerrit Alberts Noortman:

https://www.historischcentrumoverijssel ... 3efe7d34a7
Zwollerkerspel

f432 - 13 sep 1729 - Richter Wilhelm Vriesen.

Keurnoten Remmelt Wicher en Hendrick Lijstert.

In het Gericht is verschenen Jacob Hendricks te Berkum. Hij heeft verklaard, dat de kinderen van zijn zoon Willem Jacobs en zijn huisvrouw Aaltien Albers, die beiden overleden zijn, van geen mombers waren voorzien, en dat over hun door de Scholtus mombers worden aangesteld; en hij wegens zijn hoge ouderdom daarvan geëxecuteerd wordt. Zo heeft de Scholtus voornoemde met assumtie van de bovengenoemde keurnoten het voornoemde verzoek in deliberatie gelegd, en tot mombers over deze kinderen (Albert Willems en Hendrick Willems) aangesteld Rutger Willems, oom van vaders zijde, en Harmen Albers, oom van moeders zijde. Zij zijn daarop persoonlijk in het Gericht gecompareerd en zij hebben deze momberschap bij handtasting aangenomen. Zonder argelist
f542 - 3 jan 1747 - Richter Tomas van Muijden.

Keurnoten Jan Kremen en Jannes Kuiper.

Heden is in het Gericht verklaard, dat overleden was Rutger Willems, die naast Gerrit Noortman momber is geweest over de onmondige Hendrik Willems, nagelaten zoon van Willem Jacobs en Aaltjen Alberts. Vervolgens is verzocht, dat in diens plaats weer een andere momber aangesteld wordt. Dit verzoek is door de Scholtus voornoemd met assumtie van de bovengenoemde keurnoten in deliberatie gelegd. Zo heeft de Scholtus voornoemd in plaats van de overledene weer tot mombers aangesteld over de voorschreven onmondige Hendrik Willems, Hermen Hendriks en Claas Glinthuis. Zij zijn daarop in het Gericht verschenen zij hebben deze momberschap bij handtasting aangenomen.

Plaats reactie