bericht voor odette

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Egbert_
Berichten: 3958
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: bericht voor odette

Bericht door Egbert_ » 15 jan 2020, 12:29

Dank voor de aktes. Deze overleden Herman Gerrits zal niet één van de twee dopelingen zijn van 1693. Waarvan we nog steeds niet zeker weten wie Hermen Gerrits Bos x Seintje Jans is. Voogd Geerlich Gerrits zal vast een broer zijn van de overledene, maar die naam was ik nog niet tegengekomen. Ik ga een bijpassend gezin zoeken om helemaal zeker te zijn.

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door ria van bessen » 15 jan 2020, 13:05

Ik heb nog wat anders in het ORA Zwollerkerspel gevonden.

invnr 614
f164 - 3 sep 1695 - Richter Herman Meuwsen.
Keurnoten Jan Wolf van Rijssen en Derk Hendriks.
In het Gericht is verschenen Hendrik Willemsen Dijckman. Hij verklaarde voor hem en zijn erfgenamen voor een somma van penningen, hem comparant te danke voldaan en betaald, eeuwig en erfelijk te hebben verkocht, gecedeerd en overgedragen aan Gerrijt Freriks en Hermtjen Herms, eheluiden, en hun erfgenamen zijn comparantens tiende part in het erve Wechele in de boerschap Zuijtem, voor zo veel deze in het kerspel van Zwolle is gelegen; zijnde vrij eigenlijk goed en onbezwaard met enige uitgaande renten, "edogh" met zijn recht en gerechtigheid, raad en onraad vanouds daartoe behorende. Zonder argelist.
- De gerichtschrijver Holt zal voor de comparant tekenen en zegelen.

Egbert_
Berichten: 3958
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: bericht voor odette

Bericht door Egbert_ » 15 jan 2020, 13:39

Mooie vondst! Als de drukte van deze zoektocht voorbij is, lijkt het me toch boeiend om Hermtie Herms d'r voorgeschiedenis verder uit te diepen in een nieuw topic. (Als iemand me voor is en eerder al een nieuw topic start, is dat natuurlijk ook prima.)

Ik heb in mijn bestand een Henrick Willemsen x Grietjen Asjes, en zij heeft broers als Zeijger Assiens op 't Wechele, Rutger Azjes op Soessel, Gerrit Azjes op den Kolck, Henrick Azjes op den Aelvanger

In stift Essen is meer te vinden, voor wie zelf wil zoeken:

https://historischcentrumoverijssel.nl/ ... &milang=nl

Wat mij betreft: interessant, voor een toekomstige zoektocht. Eerst concentreren op deze.

Egbert_
Berichten: 3958
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: bericht voor odette

Bericht door Egbert_ » 15 jan 2020, 13:49

Dank voor die gegevens uit de VOT1748. Ik heb de scans van Janny gekregen, maar transcriptie overnemen gaat sneller. Hoewel de scans zeer leesbaar zijn.

Waar ik echter tegenaan loop, is dat er in de 18e eeuw nogal wat nieuwbouw is aan de rand van de stad, en dat brengt andere looproutes voor de tellers met zich mee. Ik heb wel de gegevens uit de vuurstedenregisters van 1682 en 1751 bij elkaar gezet, maar dat zijn er in aantal flink minder dan de huishoudens in de VOT1748. En wat ook jammer is, in 1751 worden de huurders niet vermeld (zoals wel bij Zwollerkerspel register).

Wat ik vooral nodig heb om verder te komen zijn registers die eigenaren en huurders aan elkaar koppelen. Er zijn enkele registers waar ik fragmenten van heb. wijkboek 1742 en inwonersregister 1744. Maar te weinig om iedereen aan een erf of huis te koppelen.

Het is echter wel gelukt voor de Clooijenberg, daar heb ik al heel wat informatie over. Hoofdgeld 1723, als dat bestaat, zou een mooie aanvulling zijn. Maar het beeld zal niet echt veranderen. Wat ik op een webpagina heb gezet zal niet echt meer veranderen, denk ik. Hoewel ik nog wel het een en ander kan aanvullen uit de DTB en beknopte samenvattingen uit de ORA. Mijn tussenstand is te lezen via de volgende link:

http://home.kpn.nl/bu6gu1/Clooijenberg/

Wel moet ik nog grondig controleren op typefouten en of ik alles correct heb overgenomen. Het blijft handwerk.
Verder is het me opgevallen, dat de meeste registers dezelfde looproute = volgorde aanhouden. Alleen bij vuursteden gaat het in één geval anders. Dat is tussen 't Slot en het Hoekje. Mogelijk dat daar rond 1700 iets aan de weg is veranderd, of huizen op een net andere plek herbouwd zijn. Dat overigens ook waarom ik dat dat het Hoekje leegstond in 1748, maar daar ben ik op teruggekomen. Wel is me opgevallen dat zoutgeld 1694 precies dezelfde volgorde heeft als vuursteden 1682.

En verder vraag ik me af wat buiten de Diezerpoort precies betekent. Is dat ook het eiland, dat buiten de Diezerpoort in de stadsmuur ligt, maar wel binnen de vestingwerken. Of enkel en alleen het gebied buiten de vestingwerken, dus in de Dieze. Omdat je ook de aanduiding leest: buiten de Diezerpoort in de Dieze.

Die buurtschap Clooijenberg heb ik aardig in kaart, de rest van de Dieze blijft puzzelen.

Egbert_
Berichten: 3958
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: bericht voor odette

Bericht door Egbert_ » 15 jan 2020, 14:11

Egbert_ schreef:
15 jan 2020, 12:29
Dank voor de aktes. Deze overleden Herman Gerrits zal niet één van de twee dopelingen zijn van 1693. Waarvan we nog steeds niet zeker weten wie Hermen Gerrits Bos x Seintje Jans is. Voogd Geerlich Gerrits zal vast een broer zijn van de overledene, maar die naam was ik nog niet tegengekomen. Ik ga een bijpassend gezin zoeken om helemaal zeker te zijn.
Dit is waarschijnlijk het bijpassende gezin:
- 15-09-1705 Gerrit Geerligs j.m. en Lubbigjen Lubbes j.d.
- 15-06-1706 Gerrit Geerlichs en zijn vrouw Lubbegie Lubbers laten hun zoon Geerlich dopen
- 22-03-1714 Gerrit Geerligsz en zijn vrouw Lubbegje Lubberts laten hun zoon Harmen dopen

Ook al heeft Harmen wel een Gerridina en een Albertdina laten dopen, en geen Lubbigje, klopt het denk ik wel.

De moeder hetrouwde:
03-08-1732 Jurriaan Janszen j.m. met Lubbigien Lubbers weduwe van Gerrit Geerlofs
En dat gezin is terug te vinden in volkstelling 1748, Diese huis nr. 1037. Waarschijnlijk hetzelfde erf dan in 1832 Gerrit Westemeijer toebehoorde.

Dit is één van de erven, waarvan de volgorde in vuursteden 1684 niet dezelfde is als de volgorde in bijv. VOT1748. En Gerrit Westemeijer pas mogelijk bij de nakomelingen van Willem Evers en Geertruid Jansen.

Deze Herman Gerrits (x Fennichje Jansen Meijer) hoort dus niet bij één van beide Hermen Gerrits die in 1693 gedoopt zijn.

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door ria van bessen » 15 jan 2020, 16:21

alles in Zwolle

01-06-1658 Berent Geersen j.g. in Assenderp ende Jannechien Lucas, j.d. buijten de Sassenpoort

erfuitingen Ra001-150 f289 dd.31-08-1667
Momberen over Berent Geerts 2 kinderen: Adam Denselar en Herman Olthoff.
Janneke Lucas heeft aan haar twee kinderen Gerbrich en Geesghen Berens, tezamen bewezen voor vaders goed 50 kgl. en hetgeen de kinderen van de bestemoeder zal aansterven, te vererven van het ene op het andere kind, belovende de kinderen tot de mondige jaren in alle lijfs nooddruft te onderhouden, stellende daarvoor als onderpand al haar goederen.
Schepen Gerh. Voet.
[kantlijn:] vide den 20 Augusti 1669.

14-04-1667 Gerrit Hendricx j.m. en Jannichjen Lucas wed. beijde opt eijland

erfuitingen RA001-150 f408 dd.20-08-1669
Momberen over Swier Jansens kind: Peter Frerix en Albert Jansen.
Jennigien Lucas nagelaten weduwe van Swier Jansen heeft aan haar kind Wibbegien Swiers erfuiting gedaan en voor vaders goed bewezen 25 car.gl., bij versterf van het kind te vererven op haar twee andere kinderen bij zall. Berent Geerts geprocreerd, en zal bij versterf van de twee voors. kinderen dezelve nalatenschap bij erfuiting dd.21-08-1667 bewezen mede op de voorn. Wibbegien Swiersen komen te vervallen als een volle zuster van voors. Berent Geerts kinderen, belovende Wibbegien Swiersen mede in kost, kleren en alle lijves nooddruft te onderhouden, stellende als onderpand al haar goederen.
Schepen Peter van Putten.


21-02-1682 Frans Herms Kiers schoolmr. tot berch clooster wedenaer ende Stijntien Jans Swiers Derck nagelaten wed: op de Nijstadt moet beijde Erfuitinge doen.

erfuitingen RA001-150 f233 dd.24-02-1682
Momberen over Swier Derks nagelaten kinderen: Peter Freriks en Jan Note.
Stijntjen Jans weduwe van Swier Derks heeft erfuiting gedaan aan haar 2 kinderen Grietjen en Egbertjen Swiers, en ieder voor vaders goed bewezen 6 car.gl. en daarboven te onderhouden in kost en kleren en in nooddruft totdat ze zelf de kost kunnen verdienen, en ook lezen en schrijven en naaien te laten leren.
Actum coram Schepen Herman Holt.


19-12-1656 Peter Frericks, j.g. tot Ittersum ende Geertien Sweers, Jan Gerrits N.W. tot Diese

f316 dd.21-11-1656
Momberen over z. Jan Gerris tot Diese nagelaten kinderen: Gerrit Jansen en Jan Teunissen.
Geertien Swiersen heeft aan haar drie kinderen Lubbe, Eefse en Gerrit, erfuiting gedaan en voor vaders goed bewezen tezamen 200 car.gl., te verrenten tegen 5% vanaf de kinderens 12de jaar, en aan iedere dochter een bedde met zijn toebehoor en aan de zoon een vullen, uit te keren bij de mondige jaren, belovende de kinderen in kost, kleren en alle lijfs nooddruft te onderhouden.
Schepen Pr. van Putten.


Mogelijk is hij nog familie van deze ?

trb Windesheim
Den 22 Octob. 1670 na drie voorgaende houlijcks geboden in den H. Ehestant bevesticht Gerrit Frerijcks n.s. van wijlen Frerijck Gerrits, wonende met Teünis Everts opt Sandt en Marrighjen Hendricks n.d. van Hendrick Janssen, wonende met Jan op de Plate


VST 1682 ITTERSUM
--------

Gerrit Freriks Erfge. Molkenbours -1-


Zwollerkerspel f59 - 2 jan 1686 - Richter Herman Meuwsen.
Keurnoten Bernardus van Rijssen, Dr., en Albert Assinck, Doctor.
In het Gericht is verschenen Merghjen Henricks, weduwe van Gerrijt Frericks te Ittersum, in dezen met de gerichtschrijver Holt als haar momber geassisteerd. Zij heeft over haar vier onmondige kinderen, met name(n) Frerick, Geesjen, Hermtjen en Hendrickjen, bij wijlen haar voornoemde eheman in echte geprocreerd, tot mombers verzocht Willem Hansen, aangehuwde neef van vaders zijde, en Hermen Derks, neef van moeders zijde. Zij zijn daarop door het Gericht verhoord en zij hebben deze momberschap aangenomen en beloofd als goede mombers waar te nemen.
Waarna zij comparante aan haar voornoemde kinderen erfuiting heeft gedaan en voor hun vaderlijke goed heeft bewezen aan de zoon een somma van 25 Caroli gulden, waarvan deze wanneer hij 16 jaren oud zal zijn geworden de opkomsten zal trekken; en zal bij versterf van "deselve" deze somma erven en versterven [sterven] op "des zelfs" zusters, die dan in leven zijn en niet mede op de moeder. Verder bewijst zij aan iedere dochter een bed met "peulu" en 2 kussens, zonder dekens of lakens; welke bij versterf van één of meer van dezen alleen zullen vervallen aan de moeder en niet mede aan de andere zusters. Zij belooft bovendien "deselve" in kost en kleren te onderhouden totdat ze 16 jaren oud geworden zijn. Zij verklaart hiermee een oprechte en sincere erfuiting aan haar voornoemde kinderen te hebben gedaan, waarvoor zij verbindt haar persoon en goederen. Zonder argelist.
- Juramentum per tutores remissum est.

Gebruikersavatar
Odette
Berichten: 374
Lid geworden op: 15 dec 2010, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door Odette » 15 jan 2020, 20:01

Ik ben weer thuis, met de buit. Janny en Egbert, ik heb jullie zojuist via WeTransfer de Verponding 1703 (hele boek, 184 foto's) gestuurd, met verzoek aan Janny om dit ook met Ria te delen (ik heb haar emailadres niet).

Wil het met alle plezier met iedereen delen die me een PB stuurt met emailadres.

Morgen meer.

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door ria van bessen » 15 jan 2020, 21:18

Odette,

Ik je een PB gestuurd met mijn mailadres.
Je mag het mij ook sturen. Lijkt me handiger.
Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Odette
Berichten: 374
Lid geworden op: 15 dec 2010, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door Odette » 16 jan 2020, 09:33

Goedemorgen,

Ria, je PB heeft me niet bereikt, ik heb er jou een gestuurd, mocht die nou ook niet aankomen wil je me dan een mailtje sturen? rangeeniATplanet.nl.

Ik heb zojuist ook verzonden aan alle belangstellenden
1671 Rekeningen Binnengasthuis
1709 Rekeningen Binnengasthuis
1745-1767 Verpondingen Diese ("Dieserbouwland")
1766 Rekeningen Binnengasthuis

Verder nog (aan Janny en Egbert)
Rekeningen Binnengasthuis allerlei (dit zijn foto's van een paar landjes en boerderijen in verschillende jaren, dus geen complete jaren zoals boven)
en
(een paar) Kwitanties Binnengasthuis. Fantastisch wat er in die mappen zit. Helaas zijn ze nog verpakt zoals het niet moet: met een ijzerpuntige veter doorregen, soms middendoor de documenten. De studiezaalmedewerkers vonden het ook opmerkelijk en hebben er aantekening van gemaakt. Hoewel fragiel, mocht ik ze toch inzien, en hier en daar (van wat je kon zien, zonder de documenten te beschadigen) een SCHAT, zoals: twee door Seijntje Jans eigenhandig ondertekende kwitanties (vervelend dat je hier geen foto's kan posten) een van 25 september 1751 en de tweede, interessant, 14 januari 1764 ondertekend Seijtien Jans wed. Hermen Bos.

Gebruikersavatar
Odette
Berichten: 374
Lid geworden op: 15 dec 2010, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door Odette » 16 jan 2020, 09:46

Dankjewel Ria, het komt er aan, WeTransfer is nog bezig met een vorige batch, duurt best lang, vermoedelijk omdat ik de gratis versie gebruik :D

Ik heb ook twee interessante akten van de vrederechter 1813, het huwelijk van Hermpjen Willems. Een ervan is in het Frans. Ik zal ze zodadelijk transcriberen en hier plaatsen.

Plaats reactie