bericht voor odette

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Janny Lalkens
Berichten: 2533
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door Janny Lalkens » 26 dec 2019, 01:54

Omdat ik het een ingewikkelde familie vind, doe ik het volgende expres even in een nieuwe reactie:

Willem Rutgers Bosch X Geertje Herms Bosch, dochter van Hermen Gerrits Bosch x Seintje Jans hebben een dochter Hermpje.
Hermpje Willems dus. * 28-3-1773 overleden 15-1-1856.

Zij ondertrouwt 7-2-1806 met Frederik Jans, volle broer van Hermpje Jans Brinkert. Ook Frederik is uit het 2e huwelijk van Jan Rutgers, met Berentien Jans. Frederik * 29-8-1771 overleden 4-10-1812.

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door ria van bessen » 26 dec 2019, 10:13

Zwollerkerspel f29 - 10 dec 1756 - Richter T. v. Muijden.
Verschenen is Jan Rutgers, weduwnaar van Merrigjen Jans te Berkum. Hij heeft over zijn twee onmondige kinderen (Janna en Rutgers Jans) tot mombers verzocht en geobtineerd Lubbert Jansen, stiefbestevader [stijfbestevaer] van vaders zijde, en Henrik Jansen, oom van moeders zijde.

Zwolle 27-12-1756 Jan Rutgers wed. te Berkum met Berentien Jans j.d. op IJerst
Z.G. Lubbert Jans
H.G. de vrou van Aelbert Jans de proclematien gaan ook te Hattem
Dat de Huwelijks geboden deser lieden dri agter eenvolgende zondagen op de bovenstaande plaats onverhindert gegaan zijn is uit de ingekomene attestatie gebleken.

Zwollerkerspel f91 - Eodem [26 feb 1774] die judice & assessoribus iisdem.
Verschenen zijn Hendrik Duitman, voor zich zelf en de rato caverende voor zijn absente broer Evert Jansen Duitman, verder Hendrik Duitman en Lubbert Jansen als voogden over de kinderen [niet genoemd] van Jan Rutgers, en Hendrik Duitman mede als voogd over het kind [niet genoemd] van Jan Harms Meenhorst. Zij verklaarden ingevolge bekomen consent om een welbetaalde somma van penningen bij dezen te cederen en in volledig eigendom over te dragen aan Schipper Goris Wolters en zijn erfgenamen vier morgen land op de Olde Weteringe [in de] polder Mastenbroek onder dit kerspel van Zwolle gelegen, waaraan zuidwaarts voornoemde Goris Wolters en westwaarts Hendrik van Haerst zijn aanbeland, en zulks met het recht en de gerechtigheid, raad en onraad daar toe en aan behorende.
- Fredrik Ram, gerichtschrijver, zal op uitdrukkelijk verzoek van de comparanten dit voor dezen tekenen en zegelen.

Janny Lalkens
Berichten: 2533
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door Janny Lalkens » 26 dec 2019, 11:49

Rutger Jans is een halfbroer van Frederik Jans Brinkert, Hermpje Jans Brinkert en Jan Jans, Jannigje Jans en Marrigje Jans. Rutger met nog een zus Janna uit 1e huw. Die Janna uit het 1e huw. van Jan Rutgers met Marrigje Jans is een andere dan die Jannigje uit het 2e huwelijk van Jan Rutgers..

Die Frederik, Hermpje en Jan, Jannigje en Marrigje zijn uit het 2e huwelijk van Jan Rutgers met Berentien Jans. Berentien is een dochter van Jan Berents en Hermpje Peters van den Aelvanger!

Frederik Jans heeft de achternaam Brinkert in de huwelijkse bijlagen van 13-8-1813, waar een Franstalige overlijdensakte in zit. Overleden 4-10-1812 in Diese, huis nr. 30. 41 jaar oud.

Wij zoeken een Rutgert Brinkert X Geesje Jansen

Bij B. van Dooren gaat het gezin van Jan Rutgers verhuizen van vermoedelijk het Rode huis te Berkum, pachthoeve, naar vermoedelijk Wijhe!
Pachten erve Op de Gelder, mogelijk. In dit artikel staat, dat Rutger Jans gedoopt is 14-2-1753. In 1786 woont hij in het Lierderbroek en in 1797 op Huurlink te Tongeren onder Wijhe.

De Rutger Jans die B. van Dooren beschrijft als zoon van Jan Rutgers en Margje Jans trouwt te Wijhe 12-3-1786 met Marigje Seins, mogelijk uit Raalte.

Gebruikersavatar
Odette
Berichten: 374
Lid geworden op: 15 dec 2010, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door Odette » 26 dec 2019, 12:39

Goedemorgen allen, en welbedankt voor alle bijdragen weer.

Ja ik neig er nu toch naar om te zeggen dat Hermen Gerrits x Seintje Jans de Hermen, zoon van Gerrit Jansen en Annigje Jans is. Ik besef wel dat zijn magere erfenis niet goed past bij zijn huwelijk met een erfdochter, en ook dat ze geen dochter Annigjen hebben spreekt er tegen. Hoewel, ze hebben ook geen dochter Webbegjen.

Laten we deze Hermen Gerrits, gedoopt 16 april 1693, even noemen Hermen Gerrits van den Bosch en de andere Hermen Gerrits, gedoopt 1 november 1693 zoon van Gerrit Frericks en Hermpjen Herms, Hermen Gerrits van der Kolk, zie akte van zijn zus en zwager:

25 april 1741 Erschenen Frederik Veltwijk en zijn vrouw Swaantjen van der Kolk en bekenden wegens verstrekte penningen schuldig te zijn aan de E. Engelbert van Muijden een somma van 400 car.gl. tegen 4% rente, stellende daarvoor tot onderpand hun huis staande in de Camperstraat, de gemene straat ter ene en de bode H.J. Woltbeer ter andere zijde, bij henzelf bewoond, als ook nog 3 akkeren land op den Ooster-Enk tegenwoordig bij Hermen Gerritz van den Kolk wordende gebruikt. Actum coram Schepen van Marle. [kantlijn:] 1768 den 10 Meij. Erschenen de vrouw wed. van Engelbert van Muijden en verklaarde van dit kapitaal met de rente voldaan te zijn. Actum coram Schepen Camr. Meuwsen.
Bronnen: Transporten RA001-047 /0700-2021 f323 [1738-1742] via https://www.historischcentrumoverijssel ... 68#p196306

Alle door Janny recentelijk opgenoemde verwijzingen naar het Binnengasthuis erf wijzen er toch wel op dat Hermen Gerrits Bosch daar zit via zijn moeder en stiefvader, en later gaat de pacht dan over op zijn dochter, die er geboren is. En die is weer getrouwd met Rutger Willems die LIJKT in de reeks met Brinkert te passen maar hoe ???????? ik ben heel blij met de gegeven oplossing maar glashelder is het me nog niet.

Wat overigens niet erg is, juist leuk.

Gebruikersavatar
Odette
Berichten: 374
Lid geworden op: 15 dec 2010, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door Odette » 26 dec 2019, 12:42

Ik ga nu eerst maar eens begraven in Dalfsen bekijken.

Egbert_
Berichten: 4013
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: bericht voor odette

Bericht door Egbert_ » 26 dec 2019, 13:08

Er is tenminste één doel bereikt: de namen van ouders van Willem Rutgers staan vast: Rutgert Brinkert en Geesje Jans.
En volgens de trouwinschrijving leeft de vader nog in 1766 (trb Zwolle):
- 07-07-1766 Willem Rutgers j.m. in Haarst, Geertien Harms j.d. in Diese, S:G: de vader, H:G: Hendrina Harms

Mogelijk dus dat de vader in 1766 in Haarst leeft, maar dat is tot nu toe niet gevonden. Ik kan sowieso geen Rutger (welke spellingsvariant dan ook, Rotger, Ruth R*t*) met een Geesje (Geesjen, Gesina, Ge*) dan ook in de GI, de volkstellingen van 1748 Zwollerkerspel, Hasselt, Dalfsen.

De achternaam Brinkert komt ook bijna niet voor in de GI
- 17-02-1705: Gerrit Jansen Brinkert, weduwnaar, gaat in ondertrouw met Fennegien Herms
- 11-05-1728: Gerrit Brinkert, wonende te Wijtmen, is begraven op het Bergkloosterkerkhof
- 28-11-1743: Gerrit Brinkert, zijn vrouw, wonende te Wietmen, is begraven op het Bergkloosterkerkhof.

Aan het einde van de 18e eeuw komt de naam Brinkert vaker voor, meestal uit Wijthmen.

Het kan zijn dat ik iets over het hoofd gezien heb, maar het kan best nog wel eens moeilijk zijn om die Rutger x Geesje Jans te vinden.

Gebruikersavatar
Odette
Berichten: 374
Lid geworden op: 15 dec 2010, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door Odette » 26 dec 2019, 13:12

Goedemorgen Egbert,

we weten uit de akte van bekendheid dat ze in Dalfsen begraven moeten zijn. Ik vind nu net:

1784 d. 10 is begraven Willem Jansen wedr. van wijlen Geesje Janssen in Rechteren.
https://www.vpnd.nl/bronnen/ov/dalfsen/ ... 831785.pdf

(tweede huwelijken niet uitsluiten). Even verder kijken.

Egbert_
Berichten: 4013
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: bericht voor odette

Bericht door Egbert_ » 26 dec 2019, 13:52

Dat was mij ontgaan. Ik heb de bestanden van Herman gedownload (bedankt voor het delen hier op het forum!).

Ik kan wel aantekening 103 vinden met daarin:
Rutgerd Brinkert en Geesje Jans grand pere et grand mere de la ligne paternel et Harme Bos et Sijntje grand Pere et grand mere de la ligne maternelle
Maar dat Geesje in Dalfsen is overleden heb ik (nog) niet gevonden. Ook snap ik niet het jaartal 1763, in die aantekening.

Egbert_
Berichten: 4013
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: bericht voor odette

Bericht door Egbert_ » 26 dec 2019, 14:05

Begraafboek Dalfsen transcriptie: https://www.ouddalfsen.nl/158/.html

Transcriptie zoekt misschien makkelijker dan scans.

Gebruikersavatar
Odette
Berichten: 374
Lid geworden op: 15 dec 2010, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door Odette » 26 dec 2019, 14:07

Ik zit er net naar te kijken Egbert, ik vraag me af of daar staat:

.. Willems sont defun 1763 = defunt(e) = overleden, wijlen.

Sont = meervoud.

Plaats reactie