bericht voor odette

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door ria van bessen » 09 nov 2019, 21:30

Egbert_ schreef:
09 nov 2019, 15:45

Er is een band met Willemina Gerrits Bos (x Dries Driessen Bennink). Zij was getuige bij het trouwen van Janna. En beide echtelieden hebben gezamenlijk landbezit, aan de Kamperzeedijk (= tussen Grafhorst en Genemuiden), als ik het goed heb. Bontemutse is daar waarschijnlijk ook een plaatsnaam. Mogelijk van een perceel grond.

ZWOLLE 10-06-1710
Dries Driesen Benningh j.m. en
Willemina Garrits j.d.
S:G: de oom en H:G: de Moeije
[geen plaatsvermelding]

en dan 10 jaar later

ZWOLLE 03-03-1720
Peter Jans j.m. tot Westenholte met
Janna Gerrits Snel j.d. mede aldaar
Sijn G: Derck Jans zijn voogt
H: de huijsvrou van Dries Bennink op Voorst

ZWOLLE ondertr/huwt 10-02/17-03-1720 [729/390]
Aaltje Vos wed. van Jan van Gaasbergen aan ‘t Koterveer
Thijs Gerritzen Snel jm IN dieze
Sijn getuige Egbert van Herfte
Haar getuige d' Huisvrou van Jan van Zee
Erfuijtingh geschiet en hier getrouwt

De link tussen Dries Bennink en Egbert van Herfte is er wél, én ook te bewijzen.

Maar - zowel Janna als Thijs trouwen als SNEL.
Willemina niet. Ze doet wel belijdenis als Bos.
Deze 3 kunnen wel familie zijn, maar dan is er sprake van meerdere vaders genaamd Gerrit.

= Bos
20-03-1719 Hermen Gerrits j.m. in Diese
en Sietie Jans j.d. in Ittersum
Sijn get. de Stijfvader haar get. de stijfmoeder


De aanname voorvader Gerrit Bos uit Dieze is gebaseerd op de plaatsvermelding huwelijk/ woonplaats dus Dieze.
In Zwolle zit dan een voogdijakte van ene Gerrit Bos, die in Dieze woont.
Meerdere dopen van een Gerrit waaronder ook een Thijs.

Maar dat is eigenlijk geen bewijs. Het kan net zo goed toch anders in elkaar steken.

Egbert_
Berichten: 3958
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: bericht voor odette

Bericht door Egbert_ » 09 nov 2019, 22:28

Dries Bennink en Egbert van Herfte zijn halfbroers, zoons van Aaltje Egberts. Zo heb ik dat uit de discussies op dit forum gehaald. En waarom Willemina Gerrits Bos getuige is voor Janna Gerrits Snel, dat is inderdaad nog niet duidelijk. Zo zie ik dat ook.

Maar over Snel/Bos:

Ik wil toch nog graag even terugkomen op de kinderen van Jan Geersen op 't Blik en Willemtien Willemssen Snel.

Geen van hun kinderen noemt zich Snel. Anna heet Bosch volgens het lidmatenboek Kampereiland, en haar man Voerman. En zoon Gerrit heet Bosch volgens datzelfde lidmatenboek, en zijn vrouw heet toevallig ook Bosch. Ik vind het logischer dat hij Bosch heet omdat zijn zus ook zo heet, dan dat hij de achternaam van zijn vrouw heeft overgenomen.

Pas hun kleinkinderen, en dan alleen maar die van Hendrikje Jans uit haar eerste huwelijk met Jan Jans gaan zich Snel noemen. Uit haar tweede huwelijk heten Bos, omdat de tweede man Bos heette. Dat is nog te volgen.

Als ik iets over het hoofd gezien heb, dat verneem ik dat graag. Maar volgens mij worden de kinderen van Jan Geersen op 't Blik en Willemtien Willemssen Snel nergens Snel genoemd.

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door ria van bessen » 09 nov 2019, 22:46

Nee, geen Snel - dat klopt, dat laatste.

Zou haar 1e man Jan Jansen dus een Snel moeten zijn. En die had alleen een dochter uit zijn eerder huwelijk.

Gebruikersavatar
Odette
Berichten: 374
Lid geworden op: 15 dec 2010, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door Odette » 10 nov 2019, 07:08

Egbert_ schreef:
09 nov 2019, 18:14
Misschien heb ik het fout, maar jij zoekt toch naar de afkomst van:'
- 07-07-1766 Willem Rutgers j.m. in Haarst en Geertien Harms j.d. in Diese

De oplossing van Janny Lalkens » 07 nov 2019 13:56 is:

Willem Rutgers gedoopt te Zwolle:
- 24-11-1719 Willem zoon van Rutger Willems en Jannetje Harms

Deze staat ook op je website met een ander geboortejaar: https://gw.geneanet.org/cofranssen_w?la ... &n=rutgers

(...)

Probleem is natuurlijk wel dat de vader van Willem Rutgers die getuige is in 21-06-1766 al op 18-11-1735 begraven is. Dan zou vader een verschrijving moeten zijn en er stiefvader (Lubbert Jansen) hebben moeten staan.

Goedemorgen! Ja klopt Egbert, ik heb ze gisteravond in elkaar gehaakt. Dat had ik eerder niet gedaan vanwege a) het probleem dat je boven ook aangeeft: de vader was getuige bij het huwelijk en b) de leeftijd bij trouwen - hij is als hij in 1766 trouwt met Geertjen al 47 jaar oud en nog j.m., ik vind dat nogal ongebruikelijk, hoewel het natuurlijk wel kan. Zijn jongere broer Jan Rutgers trouwt in 1751 en in 1756, dat vind ik normaler.

Enfin. De doopdatum (vertikking) heb ik gecorrigeerd en de reeks zoals die nu staat neem ik aan, maar zoals gezegd met bovenstaande kanttekeningen.

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door ria van bessen » 10 nov 2019, 12:50

Er is nog een probleem met Willem Rutgers.
Hij huwt namelijk als jm van Haarst.

Terwijl de vermeende 'ouders' in Berkum wonen.

Wordt er ook in de VOT 1748 onder Berkum [Velthoek] vermeld;
Willem Rutgers met 2 kleine kinderen en vrouw Jacomina Jans.

Janny Lalkens
Berichten: 2531
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door Janny Lalkens » 10 nov 2019, 14:58

Dat was ook wel mijn probleem met Willem Rutgers: waar woonde hij in 1748?

50e penning 651/12 22-12 1722 Zwollerkerspel: Rutger van Haarsholte geeft de erfenis die hij van broer Anthonij Adolph kreeg aan:

Een lijst van 28 onderdelen, nr. 10: land in Haerst, gepacht door Jacob Hendriks, Jochem Klaasen en Willem Assies.
Nr. 12: een erve aan den Brink tot Berkum waarvan pachter is Jacob Hendriks.

Dat is de stiefvader van Rutger Willems. Eind mei 1730 blijft de jonge Willem Hendriks als enige uit de familie over: zijn opa Jacob Hendriks werd 31-5-1730 begraven. Hendrik was gedoopt 31-8-1727, kon goed en wel lopen, maar kon natuurlijk niet de boerderij voort zetten. Zijn oma Jannigje Hendriks haar zoon uit haar 1e huwelijk, de op 2 aug. 1685 gedoopte Rutger Willems heeft mogelijk de boerderij overgenomen, mogelijk al een hele tijd voor de dood van Jacob Hendriks, ook gezien de leeftijd van Jacob Hendriks.

Situatie in 1748, VOT in Berkum Brinkhoek: huis nr. 8:

Lubbert Jans X Jannegjen Harms [ de weduwe van de in 1735 overleden Rutger Willems]
Kinderen: Henrikjen [ is de in 1718 gedoopte Henrica] en
Jan [1721 gedoopt]

1 knecht en verder als inwoner genoemd:
Henrik Willems [gedoopt 1727] [ mijn voorvader, het weeskind dat in 1730 ook zijn opa verloor]

Jannegien Herms haar 3 zonen Willem Rutgers, Hendrik Rutgers en Harm Rutgers , resp. gedoopt 1719, 1723 en 1727, komen in de VOT 1748 niet meer als inwonend voor.

Willem Rutgers zal niet de naamloze knecht zijn, want waarom wordt dan in 1748 broer Jan wel bij name genoemd?

Op 30-4-1725 wordt er op Bergklooster begraven " 't kind van Rutger Willems" Bergklooster boek 812/198. Tot nu toe nam ik aan, dat dat Hendrik Rutgers, geb. 1723, was,

maar het zou ook nog wel Willem Rutgers, geb. 1719, kunnen zijn geweest!

Of het was een kind uit dit gezin, dat ongedoopt overleden is of we hebben een gedoopt kind gemist of het kind staat niet in het doopboek.

Dat Jacob Hendriks land in Haerst pachtte heb ik hier genoteerd om aan te geven dat Berkum en Haerst met elkaar verbonden waren wat bedrijfsvoering betreft, ook al zat de rivier er tussen. Er was een Berkummerbrug. Onze vastloper Teunis Hendriks van Berkum treffen we ook in een bepaalde periode wonend in Haerst aan.

Werd de Willem Rutgers uit dit gezin van Rutger Willem Rutgers X Jannegien Herms volwassen of werd hij in 1725 begraven?

Als hij wel volwassen werd en al gedoopt in 1719, trouwde hij dan wonend in Haerst ( als knecht?) op 49-jarige leeftijd pas, als "jonge"man/vrijgezel in 1766?
Of was hij in 1748 een getrouwde man, met Jacomina Jans, wonend in Berkum, in de Velthoek, met zoontjes Jan en Gerrit, jonger dan 10 jaar?

In de Statie Spiegelsteeg te Zwolle worden tussen 1774 en 1779 3 kinderen van ene Willem Rutgers X Willemina Jansen R. K. gedoopt. Die doen hier denk ik niet mee, het is toch een verhaal van protestanten? Bovendien zou onze Willem Rutgers gedoopt 1719 hier een nog oudere vader zijn dan de in 1766 getrouwde Willem Rutgers.

Janny Lalkens
Berichten: 2531
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door Janny Lalkens » 10 nov 2019, 15:03

Foutje: 1719 gedoopt, 1766 mogelijk getrouwd: dan ben je ongeveer 47 en niet 49.

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door ria van bessen » 10 nov 2019, 15:18

Eén ding is zeker.

Willem Rutgers de zoon van Jennigjen Herms en Rutger Willems leeft nog in 1758.
Want daar is hij vermeld in het testament van zijn moeder en stiefvader.

Zwollerkerspel
f116 - Ten huize van Lubbert Jansen aan den Brink te Berkum, 17 okt 1758
- Richter T. van Muijden.
Keurnoten Claes Martens en Derk Lentelink.
Verschenen zijn Lubbert Jansen en zijn vrouw Jennigjen Herms, de laatste wel ziek [krank], maar [dog] gaande en staande, en beiden bij blijkend goed verstand, zijnde zij met Anderies Verhagen als momber gesterkt. Zij maken een testament.
Zo institueert hij testator, als hij als eerste komt te sterven, tot zijn erfgename zijn vrouw Jennigjen Herms voorschreven, dit in zijn gehele nalatenschap, zodanig dan nog, dat bij haar overlijden deze goederen moeten devolveren op zijn naast in den bloede bestaande "vrinden".
Als de testatrice als eerste komt te sterven, dan institueert zij tot haar erfgenamen haar man Lubbert Jansen en haar beide zoons met namen Willem Rutgers en Jan Rutgers, bij wijlen haar eerste man Rutger Willems in echte verwekt, en bij vooroverlijden van dezen hun wettige descendenten in plaats van hun overleden ouders, om haar gehele nalatenschap ieder voor een derde te genieten.
Dan nog legateert de testatrice aan Janna Jansen, dochter van haar zoon Jan Rutgers, bij Merrigjen Jansen in echte verwekt, al het linnen en de wol, zilver en goud, als tot wijlen haar dochter Henrikjen Rutgers haar lijfdracht behoord heeft, alsmede [beneffens] dan nog een stuk vlassen doek, lang 12 ellen.
Zij legateren aan de Armen van de stad Zwolle eens één pond groot ter eerster dood uit te keren.
- Dr. A.J. van Muijden, gerichtschrijver, zal op uitdrukkelijk verzoek van de testator en de testatrice en de genoemde momber voor dezen tekenen en zegelen.

Harmen wordt hier niet meer genoemd. Dochter Hendrikje is inmiddels ook overleden en aangezien de moeder haar kleren heeft kun je aannemen dat Hendrikje niet getrouwd was - in ieder geval geen nakomelingen heeft.
Jan wel

En dat klopt met deze.
Zwollerkerspel
f29 - 10 dec 1756 - Richter T. v. Muijden.
Verschenen is Jan Rutgers, weduwnaar van Merrigjen Jans te Berkum. Hij heeft over zijn twee onmondige kinderen (Janna en Rutgers Jans) tot mombers verzocht en geobtineerd Lubbert Jansen, stiefbestevader [stijfbestevaer] van vaders zijde, en Henrik Jansen, oom van moeders zijde. Zij hebben de voorschreven momberschap door handtasting aangenomen en beloofd als goede en getrouwe mombers waar te zullen nemen.
Daarna tot de erfuiting getreden zijnde, zo bewijst hij aan zijn dochter 63 gulden, een bed met zijn toebehoren, alsmede [beneffens] het linnen en de wol, het zilver en het goud, die tot de lijfdracht van de moeder behoord hebben, een boek met zilveren beslag en een kast, aan de zoon 163 gulden met een kist, verder aan ieder een half dozijn nieuwe hemden met een uitzet na staatsgelegenheid, uit te keren als [de kinderen] meerderjarig, getrouwd, of ook wanneer dezen anders het voorschrevene nodig zullen hebben. Het voorverhaalde zal van het ene kind op het andere kind sterven. Hij comparant belooft verder deze kinderen in kost en kleren te zullen onderhouden, en hun lezen en schrijven en de dochter ook het naaien te zullen laten leren na behoren, en verder buitens huis dienende bij ziekte of zucht altijd in te zullen nemen en te verplegen.

Zwolle 27-12-1756 Jan Rutgers wed. te Berkum met Berentien Jans j.d. op IJerst
Z.G. Lubbert Jans
H.G. de vrou van Aelbert Jans de proclematien gaan ook te Hattem
Dat de Huwelijks geboden deser lieden dri agter eenvolgende zondagen op de bovenstaande plaats onverhindert gegaan zijn is uit de ingekomene attestatie gebleken.


En nou denk ik dat Merrigje zijn 1e vrouw een Duitman is. Zie hieronder.

Zwollerkerspel
f91 - Eodem [26 feb 1774] die judice & assessoribus iisdem.
Verschenen zijn Hendrik Duitman, voor zich zelf en de rato caverende voor zijn absente broer Evert Jansen Duitman, verder Hendrik Duitman en Lubbert Jansen als voogden over de kinderen [niet genoemd] van Jan Rutgers, en Hendrik Duitman mede als voogd over het kind [niet genoemd] van Jan Harms Meenhorst. Zij verklaarden ingevolge bekomen consent om een welbetaalde somma van penningen bij dezen te cederen en in volledig eigendom over te dragen aan Schipper Goris Wolters en zijn erfgenamen vier morgen land op de Olde Weteringe [in de] polder Mastenbroek onder dit kerspel van Zwolle gelegen, waaraan zuidwaarts voornoemde Goris Wolters en westwaarts Hendrik van Haerst zijn aanbeland, en zulks met het recht en de gerechtigheid, raad en onraad daar toe en aan behorende.
- Fredrik Ram, gerichtschrijver, zal op uitdrukkelijk verzoek van de comparanten dit voor dezen tekenen en zegelen.


En dat Jan Rutgers inmiddels in Haarst woont ..


HFG 1764
F86 - Haerst
Jan Rutgers 4 p

HFG 1767
Haarst
Den Huijse Haarst, Baron Haersolte 9
Den Huijse Doorn, Baron van Coeverden 7
Evert Jans 6
Jan Rutgers 3 p
Jan Berents 2
Gerrit Bos 2

In Berkum zit dan geen Jan Rutger.

En als Willem in 1764 bij hem inwoont, dan is ook te verklaren waarom Willem als jm van Haarst trouwt.

In Haarst zit geen Rutger, niet in VOT 1748 en ook niet in het HFG 1723

Egbert_
Berichten: 3958
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: bericht voor odette

Bericht door Egbert_ » 10 nov 2019, 15:31

Er is wel een Willem Rutgers, wonende te Berkum, die in dec 1743 belijdenis doet. Hij kan natuurlijk bij de volkstelling van 1748 een naamloze knecht in Haarst zijn.

En Willem Rutgers x Jacomijna Jansen is erg onduidelijk. Geen trouwen gevonden. Alleen dopen Hendricus (1747) en Geessien (1748, na de volkstelling). Van zoons Jan en Gerrit, in de volkstelling, heb ik geen dopen kunnen vinden. Het lijkt erop, dat dit gezin zich pas rond 1746 in Berkum heeft gevestigd. (Geen attestatie gevonden in GI)

Ook in de doopboeken Zwolle heb ik geen dopen van een Willem met vader Rutger/Rotger kunnen vinden, dan die van 1719.

Wel een trouwen gevonden:
- 24-09-1736 Lubbert Jansen j.m. met Jannigien Herms wed: van Rutger Willems beide te Bercum
S:G: Hermen Hendriks, H:G: de vrouw van voorn: Hermen Hendriks
's Consent van zijn moeder moet inkomen. Is gebleken.
Sij moet erffuitinge doen, is geschiet.

Is er een voogdijakte bekend? (rond sept. 1736).

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door ria van bessen » 10 nov 2019, 15:47

Die Willem Rutgers x Jacomina - worden genoemd in het ORA van Dalfsen. Samen met haar familie.
Dat heb ik verder nog niet uitgezocht.

De erfuiting is deze. MIsschien dat de voogden nog iets kunnen opleveren?

Zwollerkerspel deel 620 f520 - 22 sep 1736 - Richter Tomas van Muijden.
Keurnoten Berent Langkamp en Albert Peters.
In het Gericht is verschenen Jennegjen Harms, weduwe van Rutger Willems, met Jannes Kuijper als momber geassisteerd. Zij heeft over haar vier onmondige kinderen (Henrikjen, Willem, Jan en Harmen Rutgers), bij wijlen haar voorschreven eheman in echte geprocreerd, tot mombers verzocht en verkregen Hermen Henriks, de kinderen hun oud-oom [der kinderen old oom] van vaders zijde, alsmede Henrik van Enst, aangetrouwde neef van de kinderen [-]. Zij zijn persoonlijk in het Gericht gecompareerd en zij hebben deze momberschap bij handtasting aangenomen.
Waarna zij comparante ter presentie van de genoemde mombers voor de erfuiting aan ieder van haar voornoemde kinderen voor het vaders goed heeft bewezen 20 Caroli gulden, om deze uit te keren als de bovengenoemde kinderen 25 jaar oud zullen zijn.
Zij comparante belooft verder deze haar kinderen tot de meerderjarigheid in kost en kleren na staatsgelegenheid te zullen onderhouden [verplegen], en hun ondertussen lezen en schrijven, en de dochter ook het naaien te laten leren na behoren

Plaats reactie