bericht voor odette

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Gebruikersavatar
Odette
Berichten: 374
Lid geworden op: 15 dec 2010, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door Odette » 17 jan 2020, 09:22

Super! Komt er aan.

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door ria van bessen » 17 jan 2020, 09:32

Odette schreef:
17 jan 2020, 08:56
ria van bessen schreef:
16 jan 2020, 22:23
bericht 2

Is Derk van den Bos wagemaker van beroep en weet iemand wie zijn ouders zijn?
Derk Derks van den Bos
Overleden voor 2 november 1796
Meester rademaker, Wagenmaker

Ouders Derk Gerrits van den Bos † Derkjen Willems †/1762

Ondertrouw 26 mei 1748 (zondag), Zwolle, met Johanna van den Belt 1716-1769 (Ouders : Lubbert van den Belt †/1751 & Aaltje Witbeek †1756)

Ondertrouw 17 december 1770 (maandag), Zwolle, met Lubbegien Frans van der Kolk 1740-1802 (Ouders : Frans Alberts van der Kolk & Hermina Lubberts) (getuigen : Egbert van der Vegte , Berentien Frans van der Kolk 1744 )
en hun kinderen
Jan van den Bos 1771
Frans van den Bos 1773-1828
Derkje van den Bos 1775
Hermannus van den Bos 1778

Verwantschappen: Getuige (1760) : Nalatenschap, Aaltje Witbeek †1756

26 mei 1748 : Ondertrouw (met Johanna van den Belt) - Zwolle
Derk van den Bos j.m. met Janna van den Belt j.d. in de Papenstraat S.G. de vader H.G. de moeder
Bronnen: https://www.vpnd.nl/bronnen/ov/zwolle/z ... 5-1751.pdf

6 mei 1750 : Eigendom - Zwolle
Derk Gerrits van den Bos zijn eigendom gelegen aan de Molenstraet buiten de Sassenpoorte is belendend aan een huls, hoven, schuur en berg van Evert Jans wonende buiten de Sassenpoorte
Bronnen: HCO Generale Index Overig, Transportregister blz. 32

31 juli 1754 : Eigendom - Zwolle
Johanna van den Belt en haar man Derk van den BOS verkrijgen de eigendom van een huis met een stal staande in de Molenstraat buiten de Sassenpoort
Bronnen: HCO Generale Index overig, Transportregister blz. 327

18 februari 1762 : Vermelding - Zwolle
Derk van den Bos meester wagenmaker, man van Janna van den Belt, zoon van Derk van den Bos, wonende buiten de Sassenpoort. Testament op de langstlevende waarin sprake is van een halfscheid van tweeduizend gulden, en van testators vader Derk van den Bos de oude.
Bronnen: HCO Generale Index Overig Bron: Testamenten blz. 271 https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... &cat=28384

30 maart 1764 : Eigendom - Zwolle
Anna van der Linde en haar man Johan Christiaen Hering transporteren hun hof gelegen buiten de Sassenpoort op de Molestraet, aan Derk van den Bos en zijn vrouw Johanna van den Belt
Bronnen: HCO Generale Index overig, Transportregister blz. 324

19 december 1767 : Lidmaatschap - Zwolle
Derk van den Bos wonende voor de Sassenpoort doet belijdenis
Bronnen: HCO Generale Index Overig, N.H.Lidmatenboek 4k, blz.150

17 december 1770 : Ondertrouw (met Lubbegien Frans van der Kolk) - Zwolle
Derk van den Bos weduwnaar buijten de Sassenpoort met Lubbegien van den Colk j.d. in Diese S:G: broeder van den Vegte H:G: de vrouw van B: Meijlink
Getuige : Egbert van der Vegte
Getuige : Berentien Frans van der Kolk 1744
Bronnen: https://www.vpnd.nl/bronnen/ov/zwolle/z ... 7-1773.pdf

voor 2 november 1796 : Overlijden

Het vreemde is dat hij bedeeld is met een legaat van 200 gls in het testament van Alijda van Eerde wed. Hendrik Graveman. Data 1792 en 1793. In 1792 leeft hij nog, in 1793 is hij overleden en wordt zijn beroep genoemd.
Maar zij bedeeld o.a. ook de kinderen van Jan Pothof.
En Hendrik van der Kolk met 500 gls. Die ook voorkomt bij Pothof.

Ik wil de tekst van beide testamenten hier wel plaatsen.
Maar misschien is het niet ter zake doende. Weet jij inmiddels hoe dat in elkaar steekt.
Ik wil het topic namelijk niet te uitgebreid maken.

Janny Lalkens
Berichten: 2531
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door Janny Lalkens » 17 jan 2020, 09:36

Uit de akte van 1810 die Ria 16-1-2020 plaatste om 19:17 uur:

Over de ligging van erve Binnengasthuis:

" Erschenen zijn Fredrik Jans en Hermina Willems echtelieden dewelke verklaarden wegens opgenomen en ten genoegen ontvangen penningen schuldig te zijn aan Hendrik Hooft en vrouw Grietje Greve een somma van 1200 car.gl. tegen 4 1/2% rente, stellende hiervoor tot een speciaal onderpand een huis en hof door comparanten zelf bewoond, de Harsevoort genaamd, gelegen in Dieze, het Binnen Gasthuis ter ene en H. van der Kolk ter andere zijde,"

In het Diezermarkeboek staat, dat in 1829 Herm van der Kolk zijn erve verkoopt aan Jeurink Dat is A 754. En dat is Kolkboer. Zie ook overzicht van Egbert op zijn site

http://home.kpn.nl/bu6gu1/Clooijenberg/#A426

Nu weet ik niet zeker waar de Hersevoort ligt, maar het meest logisch is, dat dit in 1832 Bartels is. Doordat de weduwe van Fredrik Jans alias Frederik Brinkert, alias Frederik Hersevoort, de zoon van Jan Rutgers uit de Brinkhoek, zijn weduwe Hermpje Willems met een Bartels hertrouwde in 1813.

Bartels heeft in de Kadastrale atlas A 426 gekregen. Bartels lag aan de noordoost kant van de Katersteeg en aan de overkant, aan de zuid west kant van de Katersteeg, lag boerderij Kolkboer, A 754.

Op de kaart van 1832 zie ik daar geen boerderij Binnengasthuis getekend. Ik zie daar alleen stukken grond. Dus tussen Kolkboer en Bartels.

Kolkboer is een vast ijkpunt, A 754. Dan zou je ook nog iets anders kunnen bedenken, ga naar links langs de Katersteeg, dan krijg je Van Gerner A 639. Dat zou dan Hersevoort moeten zijn, wat ik eigenlijk niet geloof. En dan nog eentje verder naar links , een kleine boerderij zonder hooiberg, A 638, zou dan erve Binnengasthuis zijn?

Misschien was de bebouwing van Erve Binnengasthuis verdwenen in 1832? Ik zou de akte van 1810 graag letterlijk willen nemen: Binnengasthuis ligt tussen Kolkboer en Hersevoort, dat is Bartels (?) in, maar daar staat in 1832 geen erve getekend. Het kan er wel hebben gestaan vóór 1832.

Of er moet nog een andere oplossing zijn voor de ligging van erve Binnengasthuis.

Er werd vanuit erve Binnengasthuis veel karnemelk en ook wel boter geleverd door Hermen Gerrits/Sijna Jans en door Willem Rutgers en Geertje Herms aan de bewoners van het Binnengasthuis. Er werd dus ook gezien de karnemelk boter gekarnd op dat erf. En er waren nog geen zuivelfabrieken waar je de melk aan leverde. Dus je verwerkte die zelf op je erf of bracht als een soort melkman de melk rond. Ook bij particulieren.

Gebruikersavatar
Odette
Berichten: 374
Lid geworden op: 15 dec 2010, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door Odette » 17 jan 2020, 09:43

Alles verzonden nu, Ria.

Nee ik ben niet bekend met Pothof. Maar dank je wel.

Waar ik wel heel benieuwd naar ben is wat jullie vinden van de inhoud van de map "Rekeningen Binnengasthuis allerlei" (ik zie net dat er ook foto's in zitten, hihi sorry - Sassenpoort is altijd mooi, zeker in het ochtendrood) ik heb daarin foto's zitten van een aantal landjes waarvan ik denk dat ze van belang zijn, met name de landjes nummers 40-42. Er is meerdere malen sprake van ene Remmelt Willems. Je kunt zien op de allereerste bladzij van deze draad, dat het die naam was die mijn belangstelling had gewekt en waarom ik jou had benaderd, het ging om dit (inmiddels van het forum verdwenen) fragment:

Ja, die is ook al aangedragen
... een broer Remmelt.<br /><br />Van een andere zoektocht weet ik dat Rutger Bos als Rutger Willems door het leven ging en toch echt een zoon van een Hermen was. Gelukkig ...


Hoe dan ook, veel plezier met de foto's. Ik krijg zometeen gasten en we gaan uit, naar de Monet tentoonstelling enzo, ik 'zie' jullie vanavond of anders morgen.

Egbert_
Berichten: 3958
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: bericht voor odette

Bericht door Egbert_ » 17 jan 2020, 10:29

Over die ligging van erf Hersevoort, tussen het Binnen Gasthuis en H. van der Kolk ter andere zijde had ik ook gezien.
De enige verklaring die ik kan bedenken, is dat erf A768 (volgens kadaster) is aangekocht door het Binnengasthuis.
Is trouwens bekend wanneer Harm Bosch het erf van het Binnengasthuis kocht?

Sowieso bezit het Binnengasthuis Zwolle in 1832 geen land meer in Zwolle zelf, wel in Zwollerkerspel. Dus dat ze kochten en verkochten, lijkt me aannemelijk.

Egbert_
Berichten: 3958
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: bericht voor odette

Bericht door Egbert_ » 17 jan 2020, 10:41

Wat ik nog niet helemaal kloppend kan krijgen is Jan Arendsen, die als neef bij het familieberaad zit,

Als hij inderdaad de zoon is van Egbert Jans [Arends] en Aaltje Herms [Bos], kan hij alleen maar neef zijn, als de moeder van Frederik Jans Brinkert, Berentien Jans, een zus is van Egbert Jans [Arends].

Ik heb acht dopelingen gevonden van Jan Arents en Hermina Jacobs, maar geen Berentien.

Dat ze bij haar trouwen op Yrst woonde, lijkt me geen probleem. Die vermelding lijkt me de huidige woonplaats (in 1756) en niet de geboorteplaats.

Ook als Jan Arendsen niet bij Egbert Jans [Arends] en Aaltje Herms [Bos] hoort, dan nog zal de verwantschap via de moeder van Frederik Jans Brinkert lopen.

VRAAG: Is er bekend wie de ouders zijn van Berentien Jans, die soms de achternaam Steenboer krijgt, de tweede vrouw van Jan Rutgers (tr 10-05-1751 te Zwolle.

Egbert_
Berichten: 3958
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: bericht voor odette

Bericht door Egbert_ » 17 jan 2020, 10:56

De combinatie Pothof en van der Kolk kom ik tegen bij:
- 16-03-1744 Henderik van der Colk jonkman woond in de Koestraat met Hermiena Pothof jocgedogter in de Luttekestraat
SG de vader Asijn van der Kolk bij de Vismark
HG de moeder de huijsvrouw van Adolf Pothof in de Luttekestraat

Maar dat is een heel andere familie dan die in de Dieze, lijkt me.

Janny Lalkens
Berichten: 2531
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door Janny Lalkens » 17 jan 2020, 11:00

Egbert, In het artikel van Van Dooren is Berentien Jans een dochter van Jan Berents en Hermpien Peters ( Aalvanger) en gedoopt 12-1-1727.

Steenboer, die naam zit in Westenholte. Op de Steen. Een belangrijke boerderij daar. Dus hoe ze aan die naam komt? Geen idee.

Egbert_
Berichten: 3958
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: bericht voor odette

Bericht door Egbert_ » 17 jan 2020, 11:16

In dat geval is Jan Arendsen een aangetrouwde neef. Zijn vrouw, Hermpien Peters, is een kleindochter van Jan Berents en Hermpien Peters.

Janny Lalkens
Berichten: 2531
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door Janny Lalkens » 17 jan 2020, 12:22

Met wie was de Harm Bos die in 1832 een boerderij in Diese bewoont getrouwd? Kan hij ingetrouwd zijn in Diese? Wel zelf in Diese geboren, maar een paar plekken opgeschoven wat bewoning betreft? Is zijn doopdatum bekend?

Misschien staat dat hier al wel ergens in dit onderwerp, maar als iemand het zo even kan aanleveren is dat voor mij handiger dan alles herlezen.

Plaats reactie