bericht voor odette

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Janny Lalkens
Berichten: 2533
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door Janny Lalkens » 18 jan 2020, 11:36

Van Ria, 16 januari 2020 19: 17 uur

" Erschenen zijn Fredrik Jans en Hermina Willems echtelieden dewelke verklaarden wegens opgenomen en ten genoegen ontvangen penningen schuldig te zijn aan Hendrik Hooft en vrouw Grietje Greve een somma van 1200 car.gl. tegen 4 1/2% rente, stellende hiervoor tot een speciaal onderpand een huis en hof door comparanten zelf bewoond, de Harsevoort genaamd, gelegen in Dieze, het Binnen Gasthuis ter ene en H. van der Kolk ter andere zijde,"

Gecombineerd met:

Van Ria, 18 januari 10:14 uur: Maar dit betreft land.
Geen erve.

en gecombineerd met foto 6980 verponding Diese (rond 1746 en later) :

gezien de bedragen die moeten worden betaald voor de verponding, variërend van f 1,-,- tot f 11,-,- kan het zijn dat het vooral om verponding van stukken grond gaat, tenminste bij die lagere bedragen. Dus niet om het erve op zich. Dat stukje grond waar een huis/boerderij op staat is denk ik niet uitgesloten van de Verponding, maar vaak zal het denk ik vooral ook om wat grotere stukken land gaan, gezien de hogere bedragen.

Daarom zou die akte uit 1810 ook gelezen kunnen worden als:

" Erve Harsevoort ligt tussen stukken grond van het Binnengasthuis en grond die opgekocht is door Herm van der Kolk. "

Want er staat niet nadrukkelijk dat erve Hersevoort tussen ERVE Binnengasthuis en ERVE Van der Kolk ligt.

Je kunt die akte van 1810 ook lezen alsof Herm van der Kolk naast erve de Harsevoort ligt, maar door die bedragen in de Verponding 1746 zit ik toch ook veel aan de mogelijkheid te denken dat het bij die vermelding van "buren" in 1810 alleen maar om stukken grond en hun eigenaren gaat.

In de Verponding wordt op de volgende foto 6981 al Den Veltwijk genoemd, maar het kan daar heel goed een veldnaam zijn geweest, niet de naam van een ERVE. Schimmelpenninck was eigenaar. En dan is dat al een oude naam. Toen al verbonden met de familie van Lubbert of Arent Frederiks?

Dan dat raadselachtige op foto 6980, dat daar Arent Frederiks staat. Dat kan zeker met Lubbert Frederiks Veltwijk te maken hebben. En staat daar Hermen Gerrits " of: " ? Bedoelt men daar ons woordje " of " mee of is het een afkorting voor iets, ook door die dubbele punt? Ik denk dat het werkelijk bedoeld is als ons woordje " of " en dan een dubbele punt. In een cursus oud schrift leerde ik dat & ook een afkorting voor "ver" is. Steno uit de 18e eeuw...

Egbert_
Berichten: 4016
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: bericht voor odette

Bericht door Egbert_ » 18 jan 2020, 12:44

Over die verponding, ik denk dat het om grond gaat, niet om erven.
Boven ieder bladzijde staat zoiets als Dieser bouland.

En dat woordje of, moet je denk ik lezen als ol: wat een afkorting zou kunnen zijn van olim. Wat je kunt vertalen met later.

Verder heb ik gelezen dat er nogal wat uitzonderingen waren in de verpondingen. Niet voor alle stukken grond was men belastingplichtig, sommige mochten erbuiten gelaten worden. En gebruikers-betalers mochten het geheel of gedeeltelijk verrekenen met de pacht. Kortom niet erg eenduidig. Wel denk ik dat het gebruikelijk was dat als een pachter van een erf vertrok, dat dan ook pacht van de grond overgedaan werd. Maar zeker is dat natuurlijk niet.

Gebruikersavatar
Odette
Berichten: 374
Lid geworden op: 15 dec 2010, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door Odette » 18 jan 2020, 13:32

ria van bessen schreef:
17 jan 2020, 20:05
bericht voor Odette

1797-05-26 - [Ingeschreven:] den 26 Maij 1797 - Hermanus Lindeboom, aan de Nieuwe Wetering onder Dalfsen, j.m., [en] Hermina van der Kolk, j.d. in Diese, [beiden] Gereformeerd - 1797 den 11 Junij attest. afgegeven om te trouwen - volgens attest. van den predikant van Heijno op den 17 Junij getrouwt - S.G. Gerrit Asjes Linthorst, H.G. Lubbertje Engberts, huisvrouw van Harm van der Kolk - Copie ondertrouwboek Gericht Zwolle, RBSO 804, f101/102.

1799-05-24 - 24 Meij 1799 - Hermannus Lindeboom, wedunr. aan de Nieuwe Weteringe onder Dalfsen, [en] Janna Gerrits J.D. in Ittersum - [getuigen:] Herm. van der Kolk, bruidegoms getuige, en Gesina Willems des bruids schoonsuster - (Onder)trouw Gericht Zwollerkerspel, RBSO 823, f38/f39

Kan zijn dat je dit al hebt, ik heb niet op je website gekeken.
Dank je wel, dit was nieuw voor me.

Janny Lalkens
Berichten: 2533
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door Janny Lalkens » 18 jan 2020, 13:46

Ik moet die Verponding vanaf 1746 nog even leren lezen. Mogelijk alleen verponding over bouwland geheven? En over Dieser bouwland 13 stuivers per mudde. In andere bronnen heb ik als bedrag voor de Verponding ook wel eens gezien, dat land met veel russen erin lager werd aangeslagen dan land dat beter van kwaliteit was. Dezelfde eigenaar betaalde dan 2 tarieven voor zijn bezit. Het werd opgesplitst in ( oneerbiedig gezegd) waardevolle en "waardeloze" grond.

Op de linker bladzijde vooral veel informatie over de eigenaar en de wijzigingen daarin. En dan 2 kolommen op de linker bladzij, met in de meest linkse kolom het aantal mudden en in de kolom ernaast het aantal schepels, vandaar ook getallen met een breuk er achter in die kolom.

Dan de rechter bladzij: Daar de naam van de persoon die betaalt en het jaartal. Solvit =betaald. Daar wel de gebruikelijke 3 kolommen voor geld: aan de rechter kant van de rechtse bladzij; een kolom voor de guldens, een kolom voor de stuivers en de meest rechtse kolom voor de penningen.

Ik moet er gewoon even inkomen. Hier staat erg veel informatie in! Geweldig, dat we dit nu thuis kunnen bekijken!

Gebruikersavatar
Odette
Berichten: 374
Lid geworden op: 15 dec 2010, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door Odette » 18 jan 2020, 13:48

ria van bessen schreef:
18 jan 2020, 10:14
(...)
Wat me wel opviel was het gegeven dat Lubbert Freriks Veltwijk de zwager is van Jannigjen Sijsen wed van Evert van Langenholte.

Zou Lubbert niet de zoon zijn van Lubbert Freriks van Graal maar van ene Frerik Gerrits Veltwijk zijn?

Zwolle transport f233 dd.31-08-1710
Erschenen Jannigjen Cijsen wed. van wijlen Evert van Langenholt, geassisteerd met de Secr. G: Wicherlink als momber, en bekende voor een welbetaalde somma penn. te hebben gecedeerd en getransporteerd aan haar zwager Lubbert Vreriksz Veltwijck en deszelfs erfgen. twee akkeren bouwland, d'ene gelegen op den Wester Enk achter de hoven tussen Arent Albertsz ter ene en Evert Peters ter andere zijde, en de andere op den Ooster Enk tussen Hopman Kuinder ter ene en Hans Hendriksz ter andere zijde, zijnde bezwaard met 2 jaarlijkse uitgangen ten profijte van de Burger wesen alhier, de ene van 1 goudgl. op Paasschen en de andere van 5 st. 11 penn. op Martini verschijnende, welke koper tot zijn last genomen heeft.
Schepen van Rijssen.

Maar dit betreft land.
Geen erve.
Kan het zo zijn dat Jannigjen Cijsen een zus was van Aaltje Cijsen die de eerste vrouw was van Lubbert Freriks' broer Arent?

15 juli 1666 Zwolle Arent Frericx j.m. te Diese en Aaltjen Sijsen j.d. te Langenholte

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door ria van bessen » 18 jan 2020, 15:40

Odette, wat ik me vooral afvroeg; kan de toevoeging Veltwijk bij Lubbert Freriks ons nog op een ander spoor zetten.
Hij is de zoon van Frerik Gerrits van Graal.
We zoeken nog steeds de ouders van Gerrit, Berend en hun zus.

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Re: bericht voor odette

Bericht door ria van bessen » 18 jan 2020, 16:03

bericht 2

Is er meer bekend over Arent Freriks, voogd bij Lubbert Freriks?

f434-f435 dd.11-02-1670
Momberen over Marriken Herms kinderen: Arent Frerix en Berent Hendrix.
[geknoei] Lubbert Frerixen heeft aan zijn drie kinderen Herman, Swaantje en Derckje, voor moeders goed bewezen een akker land op de Wester-Enck in Diese, achter Frerick Hessels Hoff gelegen, int gemeen en aan ieder kind 100 kgl. en aan de zoon het de... of een goed vullen, en ieder dochter een bedde met toebehoor, zullende als de kinderen 15 jaar oud zijn tot hun profijt gaan, en tot daaraan toe bij erfuiter in alle lijfs nooddruft van kost en kleren onderhouden worden en lezen, schrijven, ambacht en naaien leren, alles onder verband van zijn persoon en goederen, en zal alles bij versterf van het ene op de andere kinderen vererven.
Schepen Gisb. van Dedem en Rich. van Rhijn.

Egbert_
Berichten: 4016
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: bericht voor odette

Bericht door Egbert_ » 18 jan 2020, 18:11

Odette schreef:
18 jan 2020, 13:48
Kan het zo zijn dat Jannigjen Cijsen een zus was van Aaltje Cijsen die de eerste vrouw was van Lubbert Freriks' broer Arent?

15 juli 1666 Zwolle Arent Frericx j.m. te Diese en Aaltjen Sijsen j.d. te Langenholte
Denk het niet. Jannigjen komt niet voor het rijtje erfgenamen van Zijze Henricks. Gerrighjen Geerssen de weduwe, die met haar kinderen land verkoopt (recht. arch. f33 - Eodem, 20 dec 1679)

Ik heb Jannetien Sijsen x (1680) Evert Jansen van Langenholt, en x (1710) Lambert Bodds.
Zij is een dochter van Sijse Peters en Agnis Derks
Sijse Peters is een zoon van Pieter Jacobs en (1601) Jantien Everts. Jantien Everts is een dochter van Evert Herms up Myllingen. (Of hij Vrijlinck heet, weet ik niet, kan ook zijn zwager zijn die zo heet.)

Egbert_
Berichten: 4016
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: bericht voor odette

Bericht door Egbert_ » 18 jan 2020, 18:18

Overzicht uit Stift Essen:

0197.1 Ambtman van het Stift Essen
2.497. Stadsgericht Zwolle / buurschap Dieze
Eenen camp landes, groot ongeveer drie mudden geseys, gehoorende onder 't weyde- ende saeylandt toe Diese, gelegen in de vryheyt van Zwolle. In 1681: "... aldernaest 't Binnengasthuis to Zwolle ter eenre ende de gemene wegh ter andere syden".
(ix:40) Arent Frerix na opdracht door dr. Theodorus Huete, oud-burgemeester van Zwolle en rentmeester van Windesheim, en diens broer Otto Huete
Datering: 1681 aug 3
(xi:1v) Harmen Lubberts, mede voor de weduwe en erfgenamen van wijlen Arent Freriks
Datering: 1703 okt 22
(xi:126v) Derck Veltwyck, mede voor Jan, Jacob, Egbert en Albert Arents, en hun zusters Jannechien, Swaantien en Geessien Arents, gelijk daarmee in 1703 Harmen Lubberts werd beleend
Datering: 1717 sep 18
(xi:139v) Derck Veltwik, Jan Arents en Willem Hendriks verkrijgen goedkeuring van de openbare verkoping van het goed op 23 november 1717 aan Berent Hilberts
Datering: 1717 dec 23

Egbert_
Berichten: 4016
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: bericht voor odette

Bericht door Egbert_ » 18 jan 2020, 18:31

Daar hoort ook nog bij (2.497):

(xi:152) Berent Hilberts, mede voor zijn vrouw Seyntien Berents, na opdracht door Derck Veltwyck, diens vrouw Geertruid Vierdagh, Jan Arents, diens vrouw Hermina Jacobs, Jacob Cornelissen, Swaantien Arents, Willem Hendriks, diens vrouw Geessien Arents, Jacob Arents, Egbert Arents, diens vrouw Aaltjen Willems, Hendrick Berents, diens vrouw Jannechien Arents en Albert Arents. Datering: 1718 apr 30

Plaats reactie