Vonderman(s) uit Wijthmen (Zwollekerspel)

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Voskuilen

Vonderman(s) uit Wijthmen (Zwollekerspel)

Bericht door Voskuilen » 20 nov 2017, 12:15

ik ben op zoek naar de ouders (en eventueel verder voorgeslacht) van Joanna Vondermans, jongedochter van Wijthmen (Zwollekerspel), overl. Zwolle 11 mei 1814, tr. Zwolle (RK) 3 apr. 1785 Willem (Wilhelmus) Gerrits Sluijter alias Slotman, geb. 1757, jongman van Oldeneel (Zwollekerspel), vestigde zich als rietdekker te Zwolle, overl. Zwolle 28 nov. 1832. Alle informatie is van harte welkom  

Janny Lalkens
Berichten: 2533
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Gaat het alleen om informatie

Bericht door Janny Lalkens » 20 nov 2017, 13:10

Gaat het alleen om informatie over de ouders van Joanna Vondermans of ook om voorouders van Willem Gerrits Slotman? Want over de familie Slotman, o.a. te Oldeneel, is al een paar keer een onderwerp geweest op dit Forum. Rechts boven op deze site  "zoeken op de site" aanklikken en Slotman Oldeneel intypen.

Voskuilen

ik ben eigenlijk wel

Bericht door Voskuilen » 20 nov 2017, 14:56

ik ben eigenlijk wel geinteresseerd in beide namen Sluijter / Slotman en Vondermans. Ik heb zeker de zoekfunctie geprobeerd maar nog niets gevonden maar mogelijk is er een verband tussen de genoemde familie Slotman uit Oldeniel en gezochte Willem Gerrits Sluijter / Slotman. In eerste instantie was ik Willem Gerrits alleen met familienaam Sluijter tegengekomen maar in het doopregister van Statie Boogenkerk kwam ik hem ook tegen met familienaam Sluters, Sluiter en onder patronym Gerrits:Zwier Sluters, ged. (RK Bogenkerk) Zwolle 16 aug. 1787 (get. Cornelius Vonderman)Hendrika Willems, ged. (RK Bogenkerk) Zwolle 4 nov. 1790 (ged. Hendrikus Gerritsen)Gerritdina Sluiter, ged. (RK Bogenkerk) Zwolle 9 mrt. 1797 (get. Henrica Jansen)Gerard(us) Joannes  Sluijter, ged. (RK Bogenkerk) Zwolle 4 nov. 1798 (get. Henricus Sluijter)In de Bogenkerk zijn ze ook getrouwd, hun huwelijksinschrijving luidt: Willem Slotman en Joanna Vondermans 3 April 1785 getuige Anna Fijntjes dienstmeid van de pastoor en Jan van der Veen. De doopgetuige Cornelius Vondermans wijzen wel op een nadere familiebetrekking. De Hendrica Jansen uit 1797 is mogelijk identiek met Hendrika Jansen (Doevelaar) gehuwd met Dirk (Theodorus) Vonderman.  

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Zwier Sluiter huwt RK Zwolle

Bericht door ria van bessen » 20 nov 2017, 15:27

Zwier Sluiter huwt RK Zwolle onder de Bogen op 22 jan 1814.Joannes Sluiter huwt Gerridina Roseman op 17 okt 1813 - onder de BoogenGerrit Sluijter die huwelijksgetuige is bij het huwelijk van Willem trouwt als wedr van Aaltien Egbers in Wiettem 6 juli / 21 juli 1776 Zwolle met Grietjen Willems -uit het huwelijk met Aaltien een zoon Egbert.uit het huwelijk met Grietjen Willems een onmondige dochter Gesina in 1785.De rest van de genoemde kinderen zijn als volwasssen in 1785.Incl Lambertus die het erve overneem op voorwaarde zijn vader zijn leven lang te onderhouden en ook de broer Hendrikus bij zich te houden in kost en kleding.Gerrit Sluijter is ook getuige bij het huwelijk van Barteld Sluijter = Lambertus op 7/29-5-1785 NG en RK op 29 mei Spiegelsteeg.Het lijkt er dus sterk op dat Gerrit Sluiter nog een keer eerder is gehuwd met NN en dat Willem en de andere kinderen uit dat huwelijk zijn geboren. 

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

bericht 2

Bericht door ria van bessen » 20 nov 2017, 15:57

bericht 2In het HFG 1767 wordt onder Wijtmen vermeld - Jan Vonder met 2 pers. [boven de 17 jr] en wel naast Willem Borlekamp [diens vrouw huwelijksgetuige is bij het huwelijk van Willem Gerrits Sluiter en Janna Vonderman]Janna wordt bij de RK doop van Hendrica 1-8-1789 ook vermeld als Vonders en met het patroniem Jansen bij de doop van Gerardus op 19-1-1784Ze zou dan de dochter zijn van Jan Vonder.

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

bericht 3

Bericht door ria van bessen » 20 nov 2017, 19:51

bericht 3Willem Sluiter is voogd over het kind Hendrica [gedoopt 19-03-1804 Hoornsteeg RK] van wijlen Gerrit Sluiter en Janna Jansen die in Assendorp woonden volgens erfuiting Zwolle dd 22-4-1807Het huwelijk van Gerrit met Janna Jansen is op 28 april 1792 RK ingetekend [ Hoornsteeg]en NG - op 29 april getrouwd in de Michaeli kerk, zijn getuige is Gerrit Sluijter uit Wittem [dus de vader].  

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Willem is een zoon van Gerrit

Bericht door ria van bessen » 20 nov 2017, 20:48

Dit is een eerder bericht, wat ik heb aangepast en om die reden weer bovenaan komt te staan.Willem is een zoon van Gerrit Sluiter van de Hersevoort uit Wijtmen. De andere kinderen van Gerrit Sluiter zijn; Anthonij, Gerrit, Reijnder, Egbertus, Lambertus, Hendrikus en Gesina volgens Zwollerkerspel f48 dd 7 mei 1785Vonderman als naam komt niet in Wijthem voor, volgens mij.Dat is of Raalte of Wijhe. 

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

bericht nr zoveel

Bericht door ria van bessen » 20 nov 2017, 21:37

bericht nr zoveelWijthem laat RK dopen in Dalfsen en daar vond ik de dopen van Gerrit Sluiter. Hij heet Gerrit Reinders en is gehuwd met Janna Cornelissen - 16 aug 1764 is de doop van zoon Gerrit, op Hassevoort in Wijtmen.Reint op 30-4-1767 op HarsevoortEn de doop van Henricus op 24 mrt 1762 op de Horte, Lambertus is ook gedoopt als conjuges in t spijker op de Horte datum 1-12-1755 en Anthoni op 23 aug 1759 op de Horte, Wilhelmus 5 sept 1757Willem zegt zelf dat hij in 1760 is geboren - zie Register Civique ZwolleEn nog een doop uit zijn 2e huwelijk met Aaltje Egberts op 25-11-1770

Voskuilen

Dank Ria voor je welkome

Bericht door Voskuilen » 20 nov 2017, 21:52

Dank Ria voor je welkome reacties. Een grote stap in de goede richting, ik ga dit vanavond eens op een rijtje zetten. Willem Gerritsen Sluijter overleed in Zwolle in 1832 op 75-jarige leeftijd, zodat zijn geboortejaar op 1757 geschat kan worden. Ik ben het met je eens dat vader Gerrit Sluiter meerdere huwelijken moet hebben gesloten. Weet je of Gerrit Sluiter ook in de volkstellling van Wijthmen is genoemd?Ik ben wel zeer geintrigeerd door de vermelding de Hersevoort. Ik begrijp dat dit een pachtboerderij, mogelijk een buitenplaats was. Was Gerrit Sluiter hier (pacht)boer en is hier misschien meer over bekend? 

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

In de Volkstelling van 1795

Bericht door ria van bessen » 20 nov 2017, 23:13

In de Volkstelling van 1795 wordt de zoon Berts Gerrits genoemd, nà Jan Hersenvoort op den Hersenvoort. Hij is daghuurder. En huurder van huis nr 20 volgens het inwonersregister Zwollerkerspel van 1741-1806, eigenaar is Gt. Jan Heupink. Later is huurder ene Jacob Leemkuil.Op de Harsevoort zat voordien Gerrit Hendriks x Maria Teunis Kortenhorst. Beiden zijn overleden voor 9 febr 1760. Eigenaar was dhr Dr Grootveldt jr. volgens het Vuurstederegister van 1751.Ik betwijfel dus op Gerrit Sluiter werkelijk op de Harsevoort woonde/boerde of dat het meer een plaatsaanduiding is.Willem Sluiter was rietdekker van beroep, net als zijn zonen Jan en Assuerus [Zwier] volgens het register civique Zwollerkerspel. Lammert wordt niet meer vermeld in 1811.Ook vader Gerrit Sluiter wordt niet vermeld in 1811.  In het hoofdgeldregister van 1764 en 1767 heet hij Gerrit Reinders. Ik mis de erfuiting in Zwollerkerspel als Gerrit hertrouwt.In 1767 wordt Reint gedoopt, hij wordt genoemd nà Gerrit en voor Egbertus en Gesina, de laatste 2 zijn kinderen van Aaltjen Egberts en Grietje Willems.Op 25 nov 1770 wordt er een dochter gedoopt van Aaltje Egberts. Die dochter is dus jong overleden, want alleen Egbert wordt genoemd in de erfuiting als Gerrit Sluiter hertrouwt met Grietje Willems. Egbert moet zijn gedoopt in 1773 want er wordt vermeld dat Egbert 3 jaar oud is in 1776. Ik kan de doop niet vinden.de Horte in Emmen. Dalfsen Rk heeft een hiaat trouwen van 1751 tot 1769. En huwelijk NG ook niet gevonden in Zwolle of Dalfsen. Heino heeft hiaten huwelijken en dopen, dat levert ook niets op.Morgen verder!

Plaats reactie