Assuerus/Asse/Arens/Esie Aarnink/Ramstee uit Heeten

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Jacqueline

Assuerus/Asse/Arens/Esie Aarnink/Ramstee uit Heeten

Bericht door Jacqueline » 14 jan 2013, 21:22

Ik ben op zoek naar de herkomst van Assuerus/Asse/Arend/Essie (Aarnink) en zijn vrouw Henrica. Zij getuigt in 1763 en 1764 bij de doop van een kleindochter en is overleden tussen 22-07-1764 en 21-04-1766 (zie hieronder). Assuerus is na de laatste datum overleden. Omdat hun oudste dochter volgens de gegevens in haar ovl.-akte geboren moet zijn ca 1733, zal het echtpaar ws ca 1732 zijn getrouwd.

M.b.t. Assuerus:
Quote: ORA Raalte invnr.5, f69: Actum op het Ruiters binnen Raalte, 24 juli 1746 ? Egbert Westenberg, Scholtus van Raalte. In het Gericht zijn verschenen Jan Everts op het Ruiters en zijn vrouw Janna Willems, de laatste in dezen geassisteerd met Asse Aarnink als haar verkoren momber, zij maken een testament.

Volkstelling Raalte boerschap Heeten1748 Aarnink
Man, Vrouw en Olde Luiden: 3
kinderen boven 10 jaren: 2
kinderen onder 10 jaren: 4
dienstboden: 2

ORA Raalte invnr.6
f190 - Raalte, 21 apr 1766 - L.J. Walraven, JUDr en Scholtus van Raalte.
Keurnoten Hendrik van Eerten en Hermannus van Eerten.
In het Gericht zijn verschenen Arent Jansen Aarnink, en Rense Hendriksen Ramste en Lambert Nijland als voogden over het minderjarige kind Arent Asse genaamd, Hendrick Wormger en Janna Asse, ehelieden, marito tutore, Hendrik Asse en Jan Asse, caverende [optredende] tesamen voor hun broer Gerrit Asse ter ener zijde, en Teune Asse, in dezen geassisteerd met Lambert Nijland als momber. Welke verklaarden dit navolgende minzaam accoord met elkaar te hebben ingegaan.
Ten eerste geven de eerste comparanten aan de laatste comparanten in volledig eigendom over, cederen en transporteren de halve bouw en voortvaring op het erve Aarnink van have en vee, rak en gereedschap, mobilia, credit en debet, en na de dood van Arent Jansen Aarnink de andere halfscheid. Renuntierende zij Hendriksen Ramste, Lambert Nijland, Hendrik Wormger en Janna Asse, Hendrik Asse en Jan Asse van hun gehele ouderlijke boedel.
Waarop verschenen is Teune Asse, geassisteerd als voren. Zij verklaarde voor het voorschrevene haar vader Arent Jansen Aarnink zijn leven lang te onderhouden in kost en kleren van linnen en wol, en na zijn dood een ordentlijke begraving aan te doen, en zo lang haar vader leeft jaarlijks tot zakgeld te geven 20 gulden en 8 schapen bij "de trop" te laten houden. En bovendien [zal zij] aan een ieder van haar voorschreven broers en zusters eens uitkeren een somma van 75 gulden en de ongetrouwden zullen als zij dienende ziek of zuchtig worden ten allen tijden een vrije ingang in hun ouderlijk huis behouden.
De comparanten is dit voorgelezen en zij beloven dit heilig en onverbrekelijk na te komen.
- In kennis der waarheid is dit door de Scholtus en op verzoek van de eerste comparanten is door Jan Van Duiren en op verzoek van de laatste comparanten door Jacob Bruinenberg getekend en gezegeld. Het echtpaar heeft de volgende kinderen:
Quote:Antonia Assuerus Aaarnink, ca 1733, X 1766 Derk Willems Aarnink/Hoekert
Hendrik Asse
Joanna Assuerus Aarnink. Ca 1740, X1 1762 Henricus Joannes op het Wormger, X2 1781 Hermannus Joannes
Jan Asse, X 1783 Wilhelmina/Hermina Lamberts
Gerrit Asse
Arent Asse, ca 1745 X (?) 1766 Joanna Lucassen op Joxhorst (Olst) In de VT Raalte 1811 staat Antonia als volgt vermeld:
Quote: Heeten 620 Aarnink Teune 87 V sept 1724 E Raamste Aarnink H beiden Heeten landbouwer Esie Raamstee en Henrica Aarnink dus? In de akte uit 1766 is Rense Hendriksen Ramste voogd over Esies minderjarige kind.

Hier op het forum vond ik een onderwerp uit 2008 over de familie Ramste: http://www2.historischcentrumoverijssel ... 214#000000

Met o.a. de volgende informatie:

Quote: Raalte deel 18
f181 dd 19 nov 1759: Verw. Scholtus E. van Ketwich. Keurnoten Jan Lammers en Berent van Berkum. Verschenen zijn Rense Hendriks en Geertruid Nellis, ehelieden, ter ener zijde, en Tonis Gerrijts en zijn ondertrouwde bruid Henrica Berents ter andere zijde. Zij zijn het volgende minzaam accoord overeengekomen: de eerste comparanten geven aan de laatste comparanten in eigendom de gehele bouw, bestaande uit have, vee, zaadgewas, bouwmansgereedschap, etc. De laatste comparanten beloven daarvoor de oude luiden hun leven lang te zullen verplegen, en na hun overlijden ordentlijk te laten begraven. Verder beloven de eerste comparanten aan de laatste comparanten te doen toekomen alle jaren 10 mudde hop en jaarlijks voor hen 12 schapen bij "de trop" te houden en te voeren. Als één van de oude luiden komt te overlijden, dan krijgt de langstlevende de helft van de hop en zullen voor deze de helft van de schapen gehouden worden. Kunnen onverhoopt de oude luiden met de jonge luiden niet leven, en daarvoor wettige redenen en bewijs inbrengen, dan moeten de jonge luiden aan de oude luiden 500 gulden uitkeren voor de afstand van hun bovengenoemde goederen.

Raalte deel 6
f423 - 25 feb 1772.
Willem Teunissen maakt een testament.
Hij vermaakt aan zijn zuster Janna Teunissen een bedrag van 50 gulden. Zijn neef Teunis Gerritsen, zoon van wijlen Gerrit Rensen en Teune Jansen, krijgt eveneens 50 gulden. Ook zijn neef en nicht Gerrit en Teune Teunissen, kinderen van Teunis Ramsten en wijlen Maria Rensen, krijgen beiden 50 gulden. Als universele erfgenamen wijst hij aan zijn broer Nellis Teunissen Nijenhof, zodat deze alle bezittingen en goederen erft. De personen uit de onderste akte vond ik terug op deze webpagina
https://sites.google.com/site/schotmana ... man-b#p653
En ik vermoed dat de eerste vrouw van Tonis Gerrits uit de akte van 1759, ook aan deze familie was verwant. Slechts een deel van de gegevens op de genoemde pagina heb ik kunnen controleren en bevestigen via VpNd. Daar vond ik ook aanvullingen, die ik echter niet steeds kon rijmen met hetgeen vermeld staat. De mogelijkheid wordt geopperd, dat de personen gerelateerd zijn aan Rense Esies op Hoeckert te Heeten, getrouwd met Geessien Arents. Hun vader zou dan stammen uit een eerder huwelijk van Rense Esies.

Hier wordt Rense Esies genoemd met 6 kinderen, o.a. een Jan: http://www.genealogieonline.nl/genealog ... /I4170.php

En te Raalte NG doopt een Jan Renses op Hoekert de volgende kinderen:
Quote: 01-04-1688 d: Geertruyd v: Jan Rensen m: Maria Cornelis opm: op Hoekort in Heeten
25-08-1689 z: Willem v: Jan Rensen m: Maria Nellis opm: Hoekert / Heeten
21-05-1691 z: Jan v: Jan Rensen m: Maria Nellis opm: op het Hoekert in Heeten
19-02-1693 z: Arent, twl v: Jan Rensen m: Maria Cornelissen opm: Hoekert / Heeten
19-02-1693 z: Kornelis, twl v: Jan Rensen m: Maria Cornelissen opm: Hoekert Heeten
06-10-1695 z: Cornelis v: Jan Rensen m: Maria Cornelissen opm: op het Hoekert te Heeten
19-02-1699 z: Arent v: Jan Rensen m: Maria Kornelissen opm: Hoekert / Heeten
25-06-1702 z: Antoni v: Jan Rensen m: Maria Nellissen opm: op Hoekert te Heeten Zijn Assuerus/Asse/Arend/Esie Aarnink/Ramstee en Rense Hendriks Ramste inderdaad familie ? en hoe zijn ze dan elkaar verwant? En zijn beiden inderdaad afstammelingen van Rense Esies? Kan Assuerus b.v. een zoon zijn van Jan uit 1691?

Is er iets te vinden wat enig licht op deze zaak werpt?

Bij voorbaat dank,

groeten van Jacqueline

Jacqueline

Hallo Gerard,Dank je wel voor

Bericht door Jacqueline » 15 jan 2013, 09:07

Hallo Gerard,

Dank je wel voor de tip, hoewel ik eigenlijk denk dat mijn voorouders al voor de 19e eeuw van het Aarnink zijn vertrokken staat er wellicht toch nog iets over hen in het boek.

groeten van Jacqueline

Jacqueline

Indien Assuerus een Ramste

Bericht door Jacqueline » 15 jan 2013, 10:02

Indien Assuerus een Ramste(e?) is, en Henrica Aarnink, is hij pas na zijn huwelijk op het Aarnink gaan wonen? Hij ovl na 1766, huwt ca 1732, en zal dus begin 18e eeuw zijn geboren? Zijn familie zat dan rond die tijd op Ramste - tegelijk? met dezen (dopen Raalte NG):
Quote: 01-04-1688 z: Gerrit v: Henrik Eskes m: Tonisjen Rensen opm: op Ramste te Heeten
16-02-1690 d: Eva v: Henrick Eskes m: Tonisjen Rensen opm: Heeten / op Ramste
28-08-1692 d: Hendrik v: Hendrik Eskes m: Tonisjen Rensen opm: op het Ramste te Heeten Een doop van een Rense kan ik helaas niet vinden - wellicht al voor 1687, maar dan is hij in 1766 wel heel aardig op leeftijd.

groeten van Jacqueline

carolina
Berichten: 559
Lid geworden op: 08 aug 2011, 00:00

Hallo Jacqueline,net als jij

Bericht door carolina » 15 jan 2013, 11:12

Hallo Jacqueline,

net als jij heb ik in mijn gegevens ook deze mensen. Ik heb ook het vermoeden dat ze allemaal op de een of andere manier familie van elkaar zijn. Helaas heb ik ook niet veel antwoorden, alleen vermoedens.

De eerste vrouw van Tonis Gerrits, die in 1759 hertrouwt met Hendrica Berends klein Bromhaar, was Maria Teunissen. Volgens mij kwam zij van Rensen in Heeten en was zij een dochter van Teunis Jansen x Geertruid Cornelissen op Rensen. Haar moeder was hertrouwt met Rense Hendriks.

Wat betreft Tonisjen Rensen die getrouwd was met Henrik Eskes op Ramste:
zij is volgens mij een dochter van Rense Esies Hoekert x Geesien Arends. Zij zou dan gedoopt zijn in Raalte op 02-08-1657.
(Bij de doop staat geen moeder vermeld)

Mvg,
Carolina

Jacqueline

Hallo Carolina,Tonisjen

Bericht door Jacqueline » 16 jan 2013, 22:45

Hallo Carolina,

Tonisjen Rensen X Hendrik Eskes zou idd wel eens de dopelinge uit 1657 kunnen zijn.

W.b. Maria Tonissen - ik wist niet dat Geertruid Cornelissen eerder gehuwd was met een Teunis Jansen.
Heb jij hierover meer gegevens?

Nellis Nijenhof is momber over de kinderen van Maria - betekent dit dat hij familie van haar is?
Quote: Raalte deel 18
f180 - Raalte, 16 nov 1759 - Verw. scholtus E. van Ketwich. Keurnoten Jan Lammers en Egbert Landerick. Verschenen is Tonis Gerrits Ramste, weduwnaar van wijlen Maria Tonissen. Hij wil hertrouwen. Tot mombers over zijn 3 minderjarige kinderen bij wijlen zijn vrouw in echte verwekt, worden benoemd Nellis Nijenhof en Lammert Laarman. Zij nemen de momberschap aan. Als erfuiting belooft de vader aan zijn 3 kinderen (Geertruid, Gerrijt en Toontjen) ieder 50 gulden te betalen als zij 20 jaar zijn geworden of als zij gaan trouwen en ieder een kiste. Indien één van de kinderen overlijdt, te vererven van het ene kind op het andere. De vader belooft, als de dochters trouwen aan ieder van hen als uitzet een jak te geven, en aan ieder 2 bedden met toebehoor, gestopt met 25 el. veren, en aan de jongen een rok. Hij zal hen laten leren lezen en schrijven, en de meisjes het naaien. Volgens de genealogie Schotman is hij een zoon van Teunis Rensen. Hier wordt hij genoemd in het testament van zijn broer:
Quote: Raalte deel 6
f423 - 25 feb 1772.
Willem Teunissen maakt een testament.
Hij vermaakt aan zijn zuster Janna Teunissen een bedrag van 50 gulden. Zijn neef Teunis Gerritsen, zoon van wijlen Gerrit Rensen en Teune Jansen, krijgt eveneens 50 gulden. Ook zijn neef en nicht Gerrit en Teune Teunissen, kinderen van Teunis Ramsten en wijlen Maria Rensen, krijgen beiden 50 gulden. Als universele erfgenamen wijst hij aan zijn broer Nellis Teunissen Nijenhof, zodat deze alle bezittingen en goederen erft. Ik vind steeds weer gegevens die ermee te maken lijken te hebben, heb ook een paar voorzichtige vermoedens, maar kan er voornamelijk niet veel van maken.

groeten van Jacqueline

carolina
Berichten: 559
Lid geworden op: 08 aug 2011, 00:00

Jacqueline,door de

Bericht door carolina » 18 jan 2013, 10:56

Jacqueline,

door de momberstelling en dezelfde patroniemen heb ik aangenomen dat Nellis Nijenhof een broer was van Maria Tonissen. Voluit heette hij Cornelis Teunissen. Hij was gehuwd met Joanna Gerrits op Nijenhof. Zijn vader was volgens mij Teunis Jansen op Rensen in Heeten.

Dopen NG Raalte geeft de volgende dopen:
12-01-1710 d: Janna v: Teunis Jansen
m: Geertruit Kornelis opm: op het Rensen te Heeten
02-10-1712 d: Marija v: Teunis Jansz
m: Geertruit Kornelis opm: Renssen
Helaas geen doop van Cornelis.

Volgens mij kun je alleen antwoorden krijgen als er testamenten, momberstellingen etc zijn opgesteld.

Mvg, Carolina

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Onderstaande personen zijn de

Bericht door ria van bessen » 18 jan 2013, 14:18

Onderstaande personen zijn de kinderen- en kleinkinderen van Teunis Jans op Rensen en Geertruid Tonissen.

deel 6
f423 - Actum op het erve NIjenhof onder Raalte, 25 feb 1772
Willem Teunissen maakt een testament.
Als universele erfgenamen wijst hij aan zijn broer Nellis Teunissen Nijenhof, zodat deze alle bezittingen en goederen erft.
Hij vermaakt aan zijn zuster Janna Teunissen een bedrag van 50 gulden.
Zijn neef Teunis Gerritsen, zoon van wijlen Gerrit Rensen en Teune Jansen, krijgt eveneens 50 gulden.
En zijn neef en nicht Gerrit en Teune Teunissen, kinderen van Teunis [Gerrits] Ramsten en wijlen Maria [Teunis] Rensen, krijgen beiden ook 50 gulden.

Alleen is Geertruid de moeder al overleden voor 1743 en is haar weduwnaar Teunis Jansen op het Rensen hertr. met Swaantje Geerligs.

Jacqueline

Hallo Ria en Carolina, Als ik

Bericht door Jacqueline » 18 jan 2013, 21:50

Hallo Ria en Carolina,

Als ik begin bij het echtpaar Rense Tonissen X Gerritjen Jansen op Sibelt in Heeten - dan vind ik van hen te NG Raalte 6 kinderen gedoopt:
1690 Maria; 1691 Maria; 1697 Hermina; 1700 Gerrit; 1704 Arnoldus; 1706 Geertruijd.
plus de volgende twee dopen, van de eerste kan ik me nog voorstellen dat het een eerder huwelijk betreft? maar de tweede begrijp ik niet, want die zit midden in die reeks dopen met Gerritjen Jansen:
Quote: 08-01-1688 z: Kornelis v: Rense Tonissen m: Marijken Alberts opm: op het Sibelt te Heeten
02-06-1695 z: Jan v: Rense Tonissen m: Harmken nv opm: op Sibelt te Heeten Er zal toch ook een zoon Teunis geweest zijn? Getrouwd met Geertruid Tonissen, zijn (klein)kinderen worden genoemd in deze akte?
Quote: deel 6
f423 - Actum op het erve NIjenhof onder Raalte, 25 feb 1772
Willem Teunissen maakt een testament.
Als universele erfgenamen wijst hij aan zijn broer Nellis Teunissen Nijenhof, zodat deze alle bezittingen en goederen erft.
Hij vermaakt aan zijn zuster Janna Teunissen een bedrag van 50 gulden.
Zijn neef Teunis Gerritsen, zoon van wijlen Gerrit Rensen en Teune Jansen, krijgt eveneens 50 gulden.
En zijn neef en nicht Gerrit en Teune Teunissen, kinderen van Teunis [Gerrits] Ramsten en wijlen Maria [Teunis] Rensen, krijgen beiden ook 50 gulden. W.b. Quote: Teunis [Gerrits] Ramsten en wijlen Maria [Teunis] Rensen Maria is toch de dochter van Rense Tonissen uit 1691? vanwaar dan het [Teunis]? Werd dit als achternaam gebruikt? Het [Gerrits] bij Teunis - is dat dan een patroniem of een achternaam?

Deze dopen te Raalte NG zijn dus van een ander echtpaar?
Quote:12-01-1710 d: Janna v: Teunis Jansen m: Geertruit Kornelis opm: op het Rensen te Heeten
02-10-1712 d: Marija v: Teunis Jansz m: Geertruit Kornelis opm: Renssen Waarbij deze Marije uit 1712 wellicht de eerste echtgenote is van Tonis Gerrits die in 1759 hertrouwt met Hendrica Berends?

Dan nog de volgende vraag: via de in mijn eerste bericht genoemde genealogie Schotman vond ik het volgende:
Quote:Op 5 mei 1702 koopt RENSE TONISSEN een stuk van het Bergmatien bij de Bleerst in Heeten, van NELLIS TONISSEN op ?Rensen? en van diens 3 minderjarige kinderen, verwekt bij wijlen JENNEKEN TONISSEN, vertegenwoordigd door hun voogden Gerrit Henricx Schoenmaker en Nellis Tonissen Kleyne Weele (Schoutambt Raalte RA R 3/405). Volgens de gegevens op de website zou dit echtpaar 9 kinderen hebben, voor wie dan als achternaam? Tonissen wordt genoemd - van de genoemde vind ik er slechts één, plus nog 4 andere, niet op de website genoemde kinderen: Truiken 1689; Tonisjen 1690; Maria 1692; Geertruid 1694; Gerbrech 1702.
De eerste 4 gedoopt op het Rense, de laatste op Sibelt te Heeten. Nu lijkt het mij, dat deze kinderen als patroniem (Kor)nelis hebben? En geen achternaam Tonissen toch?

groeten van Jacqueline

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Sorry, JacquelineZoveel

Bericht door ria van bessen » 18 jan 2013, 22:41

Sorry, Jacqueline

Zoveel vragen tegelijk en dan alle Rense door elkaar gooien, ik kan het niet volgen.

Bovendien is er nog een erve het Rense.
En een erve Ramste; één in Heeten en één in de Assendorperhoek

En je zoekt de ouders van de dochter Teune op Aarnink.
Wiens vader wel Esse zal heten gezien haar patroniem - alhoewel hij dus Arent heet in de akte ? Patroniem van haar vader is Jans.

Vader Asse/Esse/Essien is dan de zoon van een Jan.

Rense Hendriks Ramste is de zoon van ene Hendrik.
f278 - Raalte, 14 apr 1726 - Verw. Richter E. Westenberg. Keurnoten Dom. David Frantzius en Arnold Westenberg.
Vreschenen Hendrick Hendricks en zijn huisvrouw Lubbegien Roelofs, tutore marito, en Rensen Hendrijks Ramste en Gerrijt Jansen, aangestelde mombers van de 2 onmondige kinderen (Maria en Tona Hendricks) door de comparant en zijn zaliger vrouw Berentien Jans in ehe verwekt, zijn overeengekomen, dat de 2 genoemde kinderen door hem onderhouden worden tot zij 16 jaar zijn geworden of eerder als zij kunnen dienen; hij zal hen laten leren lezen en schrijven. Ieder kind zal genieten, als hij deze trouwt, een bed en peuluwe, 2 kussens, 3 paar slopen, 4 lakens, een deken of 5 gulden, en nog 12 ellen vlassen doek, met een kist. Indien de kinderen ziek of zuchtig worden, zal aan de langstlevende alleen uitgekeerd worden de kist en het linnen en wol van de moeder. Vervolgens nemen de comparanten aan hun schoonvader Jannis Jansen gedurende zijn leven te zullen onderhouden, en hem na zijn overlijden op hun kosten te laten begraven; hiervoor zullen zij genieten 100 gulden, maar indien Jannes Jansen binnen 2 jaar komt te overlijden, dan zal alleen betaald worden 30 gulden.

Maar deze is er ook.

f497 - Geschied op Oltheeten, 24 jan 1733 - Hermen van Ketwich,
Verwalter Scholtus van Raalte.
Keurnoten Rense Ramste en Gerrijt Jansen.
In het Gericht zijn verschenen Henrik Ramste en zijn vrouw Tonissien Willems, wonende op Oltheeten, zij comparante in dezen geassisteerd met Evert Bosman als haar momber, en ook wat ziekelijk zijnde, maar bij haar volkomen verstand. Zij maken een testament op langstlevend.

groet Ria

Jacqueline

Hallo Ria,Voorzover ik het

Bericht door Jacqueline » 19 jan 2013, 12:26

Hallo Ria,

Voorzover ik het begrijp gaat het allemaal over Rense Tonissen en zijn nageslacht en om een akte waarin hij voorkomt. Dat is in ieder geval wel de bedoeling!

Als het toch niet duidelijk is spijt me dat - maar ik zou met alles wat hierboven al eerder aan de orde is gekomen niet weten hoe ik het duidelijker op een rijtje moet zetten.
Er komen steeds nieuwe feiten en namen bij, blijkbaar werden niet alleen boerderijnamen maar ook patroniemen en achternamen door elkaar gebruikt - ik moet toch een poging doen, alles op een rijtje te krijgen en dat lukt me niet in m'n eentje!

Dus ik ben blij met jouw aktes betreffende Ramste - maar ze roepen wel nog meer vragen op,
Als ik het goed begrijp:
was een Hendrick Hendricks getrouwd met 1. Berentien Jans en 2. Lubbegien Roelofs. Uit het eerste huwelijk: Maria en Tonia.
De schoonvader van de comparanten - zijnde: Hendrick Hendricks, Rensen Hendrijks Ramste en Gerrijt Jansen- is: Jannes Jansen. Dus de comparanten zijn alle 3 getrouwd met een meisje Jansen?

En de ouders van Rensen Hendrijks Ramste zouden dan Henrik Ramste X Tonissien Willems kunnen zijn?

En Jannes Jansen evt. ook de vader van Esse dan wel Arend Aarnink?

Of bedoel je dat niet?

groeten van Jacqueline

Plaats reactie