Krödden - Rodiek/Rodijck - Borgerink

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Mark
Berichten: 232
Lid geworden op: 20 feb 2004, 00:00

Krödden - Rodiek/Rodijck - Borgerink

Bericht door Mark » 08 mar 2012, 20:16

Ik ben op zoek naar de herkomst van onderstaande broer en zuster, kinderen van een Hendrik Borgelink. Van geen van beiden zijn dopen te vinden. Hun ouders zouden kunnen zijn:

RK Colmschate 9-5-1733
Hendrik een soon van Borgerink in Ockenbroek med gerrittie een dogter van Sibelsplaats in Heeten in fac Eccl.

NH Colmschate otr 18-4-1733
Hendrick Wijlensen jm zoon van Wijlendt Jansen, woonende aan Borkninck in Ockenbroeck onder Colmschate, met Gerritje Renssens jd van wijlen Rense Teunissen woonende aan het Overweg in Overloo. Attest gegeven naa Wesepe den 9 maij.

Buiten de combinatie van Hendrik en Borgerink heb ik geen enkel bewijs kunnen vinden dat deze afstamming correct zou zijn. Het lijkt een klein gezin, nu als enige doopheffer uit deze familie nog een Maria is aan te wijzen. Weet iemand meer? Ook over de herkomst van de man van Aleida Borgerink met het mysterieuze patroniem Malties is informatie erg welkom!


Bartholomeus (Albartus) Hendricks Borgelink of Spikker, geb. te Colmschate circa 1751, bouwman op 't Spikkert of Spijkers in Ortele, ovl. te Diepenveen Ortele op 29 okt 1821.
otr. te Colmschate op 2 nov 1782, tr. te colmschate op 17 nov 1782, (getuigen: Berendina Helmig en Joanne Belo), kerk.huw. (RK) te Colmschate
met Wilhelmina Hendricks Groot Koerkamp, dr. van Hendrick Wiechink genaamd Groot Koerkamp (landbouwer op Groot Koerkamp) en Mechtildis (Magtelt) Groot Koerkamp (landbouwster), ged. te Colmschate op 2 aug 1756, (getuige: Willemien de..)
Uit dit huwelijk:

1. Joannes Spikkert, ged. Te Colmschate 20 aug 1783 (getuige Aleijde sorore patris), bouwman.
2. Cornelis Spikker, ged. te Colmschate op 29 sep 1784 (getuige Maria Borgerink affine patris), tr. te Diepenveen op 11 okt 1814 met Hendrika Lobbert dochter van Cornelis Dirksen Lobbert en Berendina Nelissen, ged. te Colmschate op 4 jan 1790.
3. Henricus Spikker, ged. RK te Colmschate op 26 dec 1786, getuige: Hendrina Egberti), landbouwer, ovl. te Diepenveen Ortele op 10 mei 1857, tr. (Burgerlijke Stand) te Diepenveen op 1 mei 1818, kerk.huw. te Colmschate op 2 mei 1818 (getuigen Jan Sterremans en Janna Ekals) met Hendrika op het Kamermans, dr. van Jan Hendrikse en Maria Jansen Kamerman (landbouwster), ged. te Colmschate op 6 jun 1789, (getuige: Antonia affine patris), ovl. te Diepenveen (Ortele) op 15 jun 1832.


(Wilhelmina Hendricks Groot Koerkamp otr. (1) te Colmschate op 11 aug 1780, kerk.huw. te Colmschate op 28 aug 1780, getuigen: Berendina Helmig en Joanna van den Kleinen Malberg - Oltle
met Cornelius (Cornelis) Jansz Spikkert ("aan het Spijkers") zoon van Jan Spikkert in Ortele, landbouwer op het Spikkert of Spijkers in Ortele.
Uit dit huwelijk:

1. Antonia Spijkers, ged. te Colmschate op 6 nov 1781, getuige: Henrica sorore patris - in Otle.)

Aleida (Aaltjen) Hendriks Borgerink, landbouwster. kerk.huw. (RK) te Colmschate op 21 feb 1780, (getuigen: Berendina Helmig en Adriana Duijfkes)
met Joannes Hermans (of 2e voornaam Hermannus?) Malties (Marties?), RK, landbouwer op het Spijkers te Bathmen.
Uit dit huwelijk:

1. Henrica op het Spijkers, geb. te Bathmen, ged. te Bathmen op 5 dec 1780, (getuige: Wilhelmina Marties sorore patris), ovl. voor 26 jun 1787.
2. Hermanus op het Spijkert, ged. te Colmschate op 21 okt 1783,(getuige: Maria Borgerink).
3. Joanna op het Spijkert, ged. te Colmschate op 21 okt 1783, (getuige: Wilhelmina Koerkamp).
4. Hendricus (Hendrik) op het Spijker/Spieker, geb. te Bathmen, ged. RK te Colmschate op 26 jun 1787, (getuige: Maria affine matris), landbouwer, ovl. te Bathmen op 27 sep 1869, tr. te Diepenveen op 11 mei 1821 met Antonia (Teuntjen) Keijzer, dr. van Jan Hendriksz Keijzer en Maria Hooghuis, geb. te Voorst, ged. te Duistervoorde op 24 nov 1789, getuige: Toene Hendriks, ovl. te Bathmen op 1 mei 1867.

Annelies Onijs Koetsier

Hallo Mark,Ik snap je

Bericht door Annelies Onijs Koetsier » 09 mar 2012, 00:51

Hallo Mark,

Ik snap je benederatie niet helemaal.
Ik kopieer ff een stukje wat ik niet vat.

Ik ben op zoek naar de herkomst van onderstaande broer en zuster, kinderen van een Hendrik Borgelink. Van geen van beiden zijn dopen te vinden. Hun ouders zouden kunnen zijn:

RK Colmschate 9-5-1733
Hendrik een soon van Borgerink in Ockenbroek med gerrittie een dogter van Sibelsplaats in Heeten in fac Eccl.

NH Colmschate otr 18-4-1733
Hendrick Wijlensen jm zoon van Wijlendt Jansen, woonende aan Borkninck in Ockenbroeck onder Colmschate, met Gerritje Renssens jd van wijlen Rense Teunissen woonende aan het Overweg in Overloo. Attest gegeven naa Wesepe den 9 maij.

Je bent op zoek naar meer info over een broer en zus, met een vader Hendrik. Je kan geen dopen vinden.
Maar volgens mij heb je hier in je voorbeelden te maken met twee ondertrouwinschrijvingen van dezelfde persoon. [alhoewel de RK toen niet zodanig werd erkend]
En ik begrijp niet wat je bedoeld met een vader die Hendrik heet, want in de 2 ondertrouw inschrijvingen, is de vader Wyllendt Jansen.

En dit is het huwelijk van Marties en Borgerink
Die 21ma februarij 1780- Joannes Hermanus Marties et Aeltjen Henrici Borgerink. Testibus Berendina Helmig et Adriana Duijfkes.

Groetjes Annelies

Mark
Berichten: 232
Lid geworden op: 20 feb 2004, 00:00

Ha Annelies,In een poging om

Bericht door Mark » 09 mar 2012, 08:59

Ha Annelies,
In een poging om alle gevonden informatie te presenteren is het er inderdaad niet overzichtelijker van geworden. Ter verheldering:
ik stam af van Aleida Hendriks Borgelink en van Bartholomeus Hendriks Borgelink. Ik kan uit de wederzijdse doopgetuigen denk ik met vertrouwen concluderen dat zij broer en zus waren. Op zoek naar hun vader vond ik de bijgevoegde huwelijksinschrijvingen van een Hendrik Borgelink uit Okkenbroek. Maar, het gaat wel erg snel om te concluderen dat hij hun vader wel moet zijn.

1. Waar zijn de doopinschrijvingen? Er zijn geen gaten in de doopboeken in die jaren, maar ik heb ze niet kunnen identificeren.
2. In de volkstelling van 1748 woont in Okkenbroek alleen een Jan Borgerdink met 3 kinderen onder de 10 jaar.
3. Bij het overlijden van Bartus Spikker (neemt naam over van 1e man van zijn vrouw) wordt een leeftijd opgegeven die overeenkomt met een geboortejaar rond 1751. Dan is zijn moeder inmiddels wel aan het eind van haar vruchtbare jaren. Kan best, of is er sprake van een tweede huwelijk van Hendrik? Men heeft immers bij het opgeven van de leeftijd van overledenen meer de neiging aan de hoge dan aan de lage kant te zitten. Als je ziet dat zijn zuster Aleijda haar laatste kind in 1787 krijgt, en je er van uitgaat dat ze dan maximaal 45 jaar was, dan is ze uiterlijk in 1742 geboren. Waarschijnlijk was ze jonger, gezien een eerste huwelijk in 1780. De tijden wrikken dus wat.
4. In vervolg op 3. Als er zo lang kinderen zijn geboren bij Hendrik, waarom vinden we bij de dopen alleen Maria, Albartus en Aleijda terug? Klopt dat dus wel?

Kortom, er zijn nog wel wat stapjes te zetten voor de conclusie mag worden getrokken dat 1 en 1 inderdaad 2 is. Ik hoop dat iemand meer weet in de vorm van een erfuiting, een verhuizing naar een andere naamgevende boerderij etc.

carolina
Berichten: 559
Lid geworden op: 08 aug 2011, 00:00

Mark,Aaltje en Bartholomeus

Bericht door carolina » 09 mar 2012, 10:41

Mark,

Aaltje en Bartholomeus had ik ook als broer en zus aan elkaar gekoppeld. Ik heb nog een broer Hendrik Hendriks op Borgelink erbij staan. Hij trouwt NG 11-09-1779 en RK 01-10-1779 Colmschate met Maria Jansen van de Belt/Beldmans uit Heeten.
Bij zijn eerste kind RK Colmschate Jan 29-10-1780 is meter Aleijde zuster vd vader.

Van Aaltje, Bartholomeus en Hendrik heb ik geen dopen gevonden.

Ik vraag mij af of zij wel van Borgerink kwamen, want vanaf februari 1749 tot februari 1776 woonde de pachter Teunis Schiphorst op dit erf. Hij vertrekt dan naar groot Oosterhuis. Waarschijnlijk zijn zij daarna als nieuwe pachter daar komen wonen en zich Borgerink gaan noemen.

Het volgende viel mij op van lijst 1811 Raalte. Daar staat die oudste zoon van Hendrik op:
Heeten 567 Borgelink Jan bouwerije 30 M 01111779 en ouders Noordijk en M Beltman in leven in Okkenbroek. Dat zou betekenen dat zijn vader Noordijk heette!

Mark
Berichten: 232
Lid geworden op: 20 feb 2004, 00:00

Ha Carolina,Mooi dat je die

Bericht door Mark » 09 mar 2012, 12:57

Ha Carolina,
Mooi dat je die informatie hebt over de pachter van Borgerink. Voor 1749 was dat dus een Jan Borgerdink. De naamgeving is dan overgenomen tussen het moment van op het goed komen wonen en het huwelijk van broer en zus in resp februari en augustus 1780. Het lost het probleem niet op, maar bevestigt wel mijn wantrouwen ten aanzien van hun geboorte uit het huwelijk van 1733.

Noordijk kan de familienaam zijn, maar ook een erf waar Hendrik Hendriks op enig moment na zijn huwelijk is gaan wonen, en niets te maken hebben met zijn ouderlijk gezin. Noordijk is een buurschap bij Neede. Zou daar een link liggen?

Mark
Berichten: 232
Lid geworden op: 20 feb 2004, 00:00

In het begraafboek van

Bericht door Mark » 09 mar 2012, 19:54

In het begraafboek van Bathmen:

2-2-1779 Oude Borgelinkse in Ockenb. betald - 16 -

27-6-1782 Borgerinks kind bet - 16 -

Mark
Berichten: 232
Lid geworden op: 20 feb 2004, 00:00

Ik wil eens zien of er, een

Bericht door Mark » 15 jul 2016, 21:35

Ik wil eens zien of er, een tijd later, alsnog een antwoord is te vinden op het raadsel van de Borgelinks/Borgerinks uit Okkenbroek, van wie ik dubbel afstam. In het onderstaande heb ik een beknopte parenteel, waarin de mij bekende gegevens zijn weergegeven. Kan er iemand wat meer licht laten schijnen op de herkomst van deze familie?Met dank en groet,Mark I.               Hendrick Borgerinck, tr. met N.                 Uit dit huwelijk 4 kinderen:1.              Aleida (Aaltjen) Hendriks Borgerink, ovl. na 11 mei 1821, volgt IIa.2.              Bartholomeus (Albartus) Hendricks Borgelink, geb. te Colmschate circa 1751, ovl. te Diepenveen op 29 okt 1821, volgt IIb.3.              Henricus Hendriks Borgerinck, volgt IIc.4.              Maria Borgerinck. Generatie II IIa.            Aleida (Aaltjen) Hendriks Borgerink, (dr. van I), landbouwster, ovl. na 11 mei 1821, otr. (1) te Colmschate op 29 jan 1780, (kerk.huw. te Colmschate op 21 feb 1780, getuigen: Berendina Helmig en Adriana Duijfkes) met Joannes Hermsen Malckes, zn. van Harmen Teunissen en Harmina Weijndels Hoeberts, geb. te Haarle, landbouwer op het Spijkers (1780-1787) en op Woertman (1787-1798) te Bathmen.                 Uit dit huwelijk:1.              Henrica Jansen Spijkers, geb. te Bathmen, ged. te Bathmen op 5 dec 1780, (getuige: Wilhelmina Marties sorore patris), ovl. te Raalte op 15 okt 1857, otr. te Bathmen op 20 jul 1805, tr. Bathmen,  op 6 aug 1805 met Arnoldus (Arend) Zwijnenberg, geb. te Voorst circa 1770, landbouwer, ovl. te Raalte op 25 feb 1860.2.              Hermanus Jansen op het Spijkert, ged. te Colmschate op 21 okt 1783, getuige: Maria Borgerink.3.              Joanna Jansen op het Spijkert, ged. te Colmschate op 21 okt 1783, getuige: Wilhelmina Koerkamp.4.              Hendricus (Hendrik) Spieker, geb. te Bathmen, ged. te Colmschate op 26 jun 1787, (getuige: Maria affine matris), landbouwer, ovl. te Bathmen op 27 sep 1869, tr. te Diepenveen op 11 mei 1821 met Antonia (Teuntjen) Keijzer, dr. van Jan Hendriksz Keijzer en Maria Hooghuis, geb. te Voorst, ged. te Duistervoorde op 24 nov 1789, (getuige: Toene Hendriks), ovl. te Bathmen op 1 mei 1867.5.              Wilhelmus Hermsen Woertman, geb. te Bathmen, ged. te Colmschate op 20 sep 1789 (getuige Joanna soror patris), landbouwer, ovl. te Raalte op 16 sep 1862, tr. te Diepenveen op 30 mei 1818, kerk.huw. te Colmschate op 19 jun 1818, met Maria Arendsen Blanken dochter van Jannes Arendsen en Berendina Jansen, geb. te Raalte op 2 apr 1798, ovl. te Raalte op 11 sep 1858.                  Aleida (Aaltjen) Hendriks Borgerink, otr. (2) te Bathmen op 20 jul 1798, kerk.huw. te Colmschate op 22 aug 1798 met Gerrit Roelofsen Haarman, weduwnaar van Joanna Kupers.IIb.            Bartholomeus (Albartus) Hendricks Borgelink, (zn. van I), geb. te Colmschate circa 1751, bouwman op 't Spikkert of Spijkers in Ortele, ovl. te Diepenveen Ortele op 29 okt 1821, otr. te Colmschate op 2 nov 1782, tr. te colmschate op 17 nov 1782, (getuigen: Berendina Helmig en Joanne Belo), kerk.huw. te Colmschate met Wilhelmina Hendricks Groot Koerkamp, dr. van Hendrick Wiechink genaamd Groot Koerkamp en Mechtildis (Magtelt) Groot Koerkamp, ged. te Colmschate op 2 aug 1756, (Wilhelmina otr. (1) te Colmschate op 11 aug 1780, kerk.huw. te Colmschate op 28 aug 1780, getuigen: Berendina Helmig en Joanna van den Kleinen Malberg - Oltle met Cornelius (Cornelis) Jansz Spikkert ("aan het Spijkers").).                 Uit dit huwelijk:1.              Joannes Spikkert, geb. te Ortele, ged. te Colmschate op 20 aug 1783, getuige: Aleijde sorore patris, bouwman.2.              Cornelis Spikker, ged. te Colmschate op 29 sep 1784, (getuige: Maria Borgerink affine patris), tr. te Diepenveen op 11 okt 1814 met Hendrika Lobbert dochter van Cornelis Dirksen Lobbert en Berendina Nelissen, ged. te Colmschate op 4 jan 1790.3.              Henricus Spikker, ged. te Colmschate op 26 dec 1786, (getuige: Hendrina Egberti), landbouwer, ovl. te Diepenveen Ortele op 10 mei 1857, tr. (Burgerlijke Stand) te Diepenveen op 1 mei 1818, kerk.huw. te Colmschate op 2 mei 1818 met Hendrika op het Kamermans, dr. van Jan Hendrikse en Maria Jansen Kamerman, ged. te Colmschate op 6 jun 1789, (getuige: Antonia affine patris), ovl. te Diepenveen Ortele op 15 jun 1832.IIc.            Henricus Hendriks Borgerinck, (zn. van I), tr. te Colmschate op 11 sep 1779, kerk.huw. te Colmschate op 1 okt 1779 met Maria Jansen van de Belt of Beltman, geb. te Heeten.                 Uit dit huwelijk:1.              Joannes Borgerinck, geb. te Okkenbroek, ged. te Colmschate op 29 okt 1780, getuige: Aleijde soror patris.2.              Gerardus Joannes Borgerinck, geb. te Okkenbroek, ged. te Colmschate op 30 mei 1782, getuige: Wilh Beldmans matre matris.3.              Joanna Borgerinck, ged. te Colmschate op 9 okt 1783, getuige: Gerrit Jan.. matris.4.              Hermanus Borgerinck, ged. te Colmschate op 11 dec 1785, getuige: Geertrude sorore matris.5.              Gerhardus Johannes Borgerinck, ged. te Colmschate op 8 okt 1788, getuige: Esselina op 't Borgelink.6.              Everherdina Borgerinck, ged. te Colmschate op 2 dec 1790, getuige: Euphemia affine matris.7.              Joannes Borgerinck, ged. te Colmschate op 10 apr 1796, getuige: Euphemia Stuurman. 

Mark
Berichten: 232
Lid geworden op: 20 feb 2004, 00:00

Nog even ter aanvulling op

Bericht door Mark » 16 jul 2016, 15:20

Nog even ter aanvulling op mijn post van gisteren, en in reactie op bovenstaande bijdrage van Carolina. Ik kan me toch moeilijk voorstellen dat, mocht vader Hendrik inderdaad na februari 1776 op de Borgelink zijn gaan wonen, de naam zo vast zou blijven plakken aan zijn dan al grote kinderen.Eerder denk ik dat de familie voorheen aan het erf verbonden is geweest, maar dat zou moeten blijken. Het huwelijk (zowel NG als RK) uit 1733 zou dan alsnog een aanknoping kunnen zijn. Daar pleit wel tegen dat de namen Wijlend en Rens (vaders van het bruidspaar) nergens vernoemd worden. Eén overslaan kan, maar beide? Blijft dus de vraag: wie was Hendrik, en hoe is zijn band met het Okkenbroekse Borgelink?Extra complicatie is dat zoon Hendrik Hendriks ook daadwerkelijk (weer?) op Borgelink/Borgerink woont. Een terugkeer op het oude honk, of heeft Carolina toch gelijk? Of is pachter Schiphorst onderdeel van de familie en verschuift Borgelink na een zijstap weer terug?

Mark
Berichten: 232
Lid geworden op: 20 feb 2004, 00:00

Als we terug gaan in de tijd,

Bericht door Mark » 16 jul 2016, 20:55

Als we terug gaan in de tijd,  kom ik tot de onderstaande opstelling. Als de Hendrik die gebroen is in 1702 en trouwt in 1733 inderdaad de vader is van de Borgerinks uit mijn vraag, zou dat erg mooi zijn. Kan iemand helpen met het bewijzen/ontkrachten van de aansluiting?Genealogie van Jan Luijcken of Lucasz.  Generatie I I.               Jan Luijcken of Lucasz, landbouwer op Borgerinck in Okkenbroek, ovl. voor 1 okt 1698, tr. te Colmschate op 4 apr 1668 met Geesken Jansen.                 Uit dit huwelijk:1.              Winold of Wijlend Jansz Borgerinck, volgt II. Jan Luijcken of Lucasz.bij zijn huwelijk wonend op de Krjger.
  Geesken Jansen.bij haar huwelijk jongedochter op Borgerinck.
  Generatie II II.              Winold of Wijlend Jansz Borgerinck, (zn. van I), tr. te Colmschate op 1 okt 1698, kerk.huw. te Colmschate op 16 okt 1698 met Sophia Hendricks Overgoor.                 Uit dit huwelijk:1.              Johannes Borgerinck, ged. te Colmschate op 3 mrt 1700, getuige: Jenneke de vrouws suster.2.              Henricus Borgerinck, ged. te Colmschate op 1 nov 1702, getuige: de olde vrouw op Hermelink, tr. te Colmschate 18-04-1733 Hendrick Wijlensen j.m. zoon van Wijlendt Jansen, woonende aan Borkninck                 in Ockenbroeck onder Colmschate, met                 Gerritje Renssens j.d. van wijlen Rense Teunissen woonende aan het Overweg                 in Overloo                 attest. gegeven naa Wesepe den 9. Maij op 18 apr 1733, kerk.huw. te Colmschate 09-05-1733 Hendrik een soon van Borgerink in Ockenbroek med                 Gerrittie een doghter van Sibelsplaats in Heeten                 in fac: Eccl op 4 mei 1733 met Gerritie Renssen.3.              Adelbertus Borgerinck, ged. te Colmschate op 15 mrt 1705, getuige: de wisemoer uijt Heten woont daar in een kleyn huijsie.4.              Gerarda (Gerritie) Borgerinck, ged. te Colmschate op 3 apr 1707, getuige: Jenneke jonge vrouw op Hermelink, tr. te Colmschate 01-0-1737 Jan Jansen j.m. zoon van wijlen Jan Boxebelt, woonende aan Klein Meilinck in                 Overloo, met                 Gerritje Wijlendts j.d. van Wijlent Jansen, aen Borcherinck in Ockenbroeck                 O.C.                 getrout op attest. van Wezep den 16. Junij op 1 jun 1737, kerk.huw. te Colmschate op 15 jun 1737 met Jan Jansen Boxebelt.                                                               Winold of Wijlend Jansz Borgerinck en Sophia Hendricks OvergoorColmschate NG 1-10-1698 Winold Jansz j.m. s. van w. Joan Lucasz op Borgelink in Okkenbroeck met Sophia Henrix jd van Henrik Gerritse op Overgoor in Averloo tegenwoodig woonagtig bij Rijkeld te Velthuis in Borgerl. Attestatie gegeven na Bathmen. 

g.goorman
Berichten: 308
Lid geworden op: 03 jul 2017, 12:48

Ik weet niet of de vraag al

Bericht door g.goorman » 06 jan 2019, 12:21

Ik weet niet of de vraag al langs andere weg beantwoord is. Het Registre Civique van Raalte 1811 (Heeten 567)  bevat de oplossing, alleen moeten we voor Noordijk lezen: Rodijk of Rodiek, in het Schoutambt Colmschate.  Het RC bevat meer van zulke benaderingen van namen. Ook is de daar genoemde Jan Borgelink een jaar en een paar dagen ouder dan in werkelijkheid.Gaan we terug naar  het schoutambt Colmschate (trouwboek van de  Ambtmannie Colmschate, bijgehouden door de dominee van Diepenveen en het RK doopboek, dat ik voor de duidelijkheid, maar niet helemaal correct, Schalkhaar noem) :Hendrik Bartels Rodijck  (dp Schalkhaar RK 14.1.1700) tr. Colmschate 17.5.1744 (het boek van Schalkhaar vertoont hier juist een hiaat) Joanna Kampink (dp Schalkhaar RK 28.5.1715) met 4 kinderen:Bartel, dp Schalkhaar RK 13.1.1746, overl. Diepenveen 29.10.1821. Verder bekend als SpikkerEultje dp Schalkhaar RK 28.3.1750, overl. Bathmen 2.1.1831, getr. met Jan Malkes en Gerrit Roelofs HaarmanHenricus dp Schalkaar RK 5.3.17533, overl. Diepenveen 12.5.1832, Verder bekend als Borgerink/BorgelinkMargarith dp Schalkhaar RK 5.3.1753 

Plaats reactie