Lankhorst

Alles wat met genealogie te maken heeft.
eppe

Re: Lankhorst

Bericht door eppe » 24 feb 2020, 20:09

Dank je wel voor de moeite,

DIe Claas Werners komt dus uit Rouveen maar heeft bezit in Bullingerslag, wat toch ongeveer overeenkomt met het huidige Lankhorst, Als ik kijk waar dat lag. Maar genealogisch kan ik hem nergens "aan vastplakken" helaas. Mij is vertelt dat de Claas Warners van Hester Geugies uit Oost Friesland kwam, dat schijnt iemand anders uitgezocht te hebben... Beter is zelf uitzoeken, maar even geen idee hoe..

Die Evert Jans met Jantje kwam ik wel tegen, in Nieuwleusen, maar is iets anders. NIet voor dit topic.

Egbert Pouwels Smit x Margien Alberts kom ik ook tegen; de eerste hertrouwt 1668 met Niesje Jans Braamskamp

En Berendje van der Vegte ken ik, zij was weduwe van schulte Harmen Coops alias Harmen van Cuyk

Ik moet die laatste akte even rustig uitpluizen. Misschien zijn sommige personen nazaten van Claas Jans ter Lankhorst (1572-1619) aldaar vermeld. Maar zijn dan wel heel oud... Ook weer Mosveen tot Reest of vv.

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 24 feb 2020, 22:56

Ze zijn allemaal erfgenaam van ene Berent Herms.

Claes Werners heeft een broer Hermen. Hun vader Werner is dan vermoedelijk getrouwd geweest met een NN Herms.

En hebben ze een tante genaamd Jantjen Herms.

Dieuwertje is gezien het patroniem de zus van Berent Herms ?- haar zonen heten Jan en Hermen.
Hun vader is ene Claes NN.

Of de andere personen met het patroniem Claes hier bij horen is me onduidelijk, ze kunnen ook kinderen zijn van een andere NN Herms x met CLaes NN. Want waarom zij ze niet allemaal caverende voor hun moeder Dieuwertje.
Opvallend.

Volgens mij horen de onderstaande personen bij de namen uit deze akte.

Staphorst
14-03-1658 - Jan - ZV Hermen Claes Ramaker+ Aeltje Hendrix; N92; (RAO 397 bz 2)
01-04-1660 - Jan - ZV Geert Claes + Hendrickje Meijlofs; te Rouveen; (RAO 397 bz 5)

17-04-1670 - Marrigien - DV Egbert Pouwels Smidt+ Niesien Jans; Z8; (RAO 397 bz 18)

Evert en Jantjen hebben zelf een erfdeel - zie de laatste aline van de akte, dus zij is de zus van Berent.

eppe

Bericht door eppe » 26 feb 2020, 07:26

De (Over-) Lankhorst lag gedeeltelijk in IJhorst en in Staphorst. De bewoners in Staphorst vielen onder het Bullingerslag. Maar dat wil niet zeggen dat alles wat bezit had in Bullingerslag in Lankhorst woonde. Als ik de registers uit de 17e bekijk en zoek op wat “bekende namen” schat ik dat maar 25% of zo (steedse de laatste huizen in het register) van Bullingerslag onder het huidige Lankhorst vielen.

De familie uit Rouveen die bezit had in Bullingerslag (ws wel Lankhorst), hoe interessant ook qua namen etc., maar ik zie zo geen verband met de personen die ik zoek.

Ook heb ik het idee dat de gronden in Lankhorst nogal eens verkocht werden en als een soort belegging werden gezien. Mijn queeste naar een soort stamvader Gerrit of Geuchien is hiermee onbevredigend beëindigd. Maar ws Is er ooit een Gerrit of Geuchien geweest die daar wat gekocht heeft en zich Lankhorst is gaan noemen. Of geërfd via een vrouwelijke lijn.

Ook waren er grootgrondbezitters die hun land weer verpachten, zoals die Berendje van der Vechte. Zij kwam uit Dwingeloo en haar vader heette Gerrit van der Vechte. Háár naam wordt steeds genoemd bij haar erfgenamen, en niet die van haar mannen (ze was 2 x getrouwd, als 2e met een Van Cuyck). Als daar nou een Gerrit tussen zat (vernoemd naar haar vader)...

Mocht iemand anders andere inzichten hebben, dan hoor ik het graag.
(bericht aangepast)

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 26 feb 2020, 10:19

De Lankhorst uit Zwolle had bezit in Dalfsen.

Gerrit Gerritsen Lankhorst uit Zwolle heeft 4 kinderen bij Fennigjen Willems [1652] en deze 4 kinderen worden genoemd in het ORA Dalfsen bij de verkoop van land gelegen in Oosterdalfsen eerder behorende bij het erve 't Oelen.

Dat zou je ook niet verwachten, toch?

eppe

Bericht door eppe » 26 feb 2020, 13:15

Dat bezit zal zeer ws van zijn vrouw(-skant) komen, gezien erfuiting op eerste pagina van dit topic. Momber Hendrik Willems uit Dalfsen (zal haar broer zijn).

Ik ben ondertussen met een bewonersgeschiedenis bezig van het Staphorster gedeelte van Lankhorst in de 17e eeuw. Zijn er ook Vuursteden- of Zoutgeldregisters oid van die omgeving van ongeveer 1650-1700?

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 26 feb 2020, 15:22

Voogd Tonis Wijt[ten] is getrouwd met de zus van Fennigjen, nl Anneken, ook een dochter van Willem Derks uit Dalfsen.
En dan Voogd van Moederszijde.
Of Hendrik hun broer is weet ik niet, hij zou iig de voogd moeten zijn van Vaderszijde. Of de toevoeging van Dalfsen ook werkelijk betekent dat hij van Dalfsen is, is me ook niet bekend.

Eigenlijk zoek je een speld in de hooiberg.
In dit geval is de speld Hester d.v. Geuchien of Gerrit Jans, die al overleden is voor 1661.
Lankhorst omdat ze uit die buurt komt en Hester omdat die naam bij andere Lankhorst ook voorkomt.

Voor een zoektocht veel te summier om werkelijk iets te kunnen betekenen. Tenminste voor mij.
Misschien kan iemand anders er wel wat mee.

eppe

Bericht door eppe » 26 feb 2020, 16:00

Je hebt gelijk, toch nog een laatste poging: Ik kom toch nog even terug op die Willem Hubers die je vond in akte f1. die woonde in 1658 naast de erfgenamen van Geuchien Jans.

In 1661 trouwen Albert Roelofs x Hester Willems, zij was de dochter van Willem Hubers. Ze is dus van ongeveer 1635.

Er is dus een Hester Geuchies, Hester Gerrits en een Hester Willems, allen van ongeveer 1635/1640 en allen van de Lankhorst afkomstig. 3 nichten? Willem Hubers en Geuchien Jans kunnen goed zwagers zijn, woonden immers naast elkaar rond 1650.

In het register van landeigenaren van rond 1635 geen Hubert te vinden, maar wel een Jan Willems Cuijck naast Roelof Derks (Brand). Zoon Derk Roelofs Brand trouwde ook met een dochter van Willem Hubers. Is deze Jan Willems Cuijck (x Hester?) de vader van Geuchien Jans en de schoonvader van Willem Huberts? En de vader van Gerrit Lankhorst. Dit verklaart 3 vernoemingen Hester.

En dit zou verklaren waarom Hester Geuchiens wordt geassisteerd met Jan Haecke als momber, Haecke was getrouwd met een dochter Van Cuijck..

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 26 feb 2020, 19:43

Je hebt eerder dit geschreven.

Ene Claas Haecke was trouwens momber bij Hester op 28 mei 1665. Was hij familie? Hij trouwde als Nicolaas Haeck in 1662 met Johanna van Kuyk, dochter van Jan van Kuyk schulte van Staphorst. Hijzelf is een zoon van Jan Haecke uit Meppel x Beertje Derks. Geen verband zo te zien.

Geuchien Jans’ oudste zoon is Jan Hendriks. Hij zal toch vernoemd zijn naar zijn vader of schoonvader, maar kan ik niet plaatsen. Misschien Johan Hendriks (ter Linden) die in 1602 vermeld is in IJhorst met zijn kinderen.

Maar je vermeldt verder geen bron, ook geen omschrijving van de akte, kennelijk heb je dus meer gegevens dan je hier kwijt wilt.
En zo werkt het toch niet.
Het is voor mij op die manier compleet koffiedik kijken.

Ik heb echt geen bureaulade waar ik het gezochte er eventjes eruit kan trekken.

eppe

Bericht door eppe » 26 feb 2020, 20:24

sorry, dat was niet mijn intentie;

28 mei 1665 Wessel Hendricks met Femmechien Goechiens, en Hester Goechiens geass.met Claes Haecke haar gekoren momber, verkopen aan haar broeder Jan Henrix met Annechien een stucke lants in der Ihorst in 6 ackers daer Lubbert Hendricx Wildebuyr tegenswoordich op woont begunnende van de Riest hen boven tot an de dwarssloot, groot omtrent 3 dachmaet, en nog een stuk in hetzelfde erve 2 dachmaet .

schoutambt Staphorst en Rouveen nr.1 , fol.142.

eppe

Bericht door eppe » 27 feb 2020, 09:43

Hoi Ria,

via een artikel in De Nederlandse Leeuw weet ik van het bestaan van een register uit 1670 waarin alle bewoners van Staphorst worden genoemd. Weet jij dat te vinden of van dat bestaan?

Plaats reactie