Zoek het huwelijk van Jan op Altink, NH.ged.3 mei 1734 Ambt Delden

Doornijh1534@planet.nlop21/08/2017 - 00:02

Ben op zoek naar het huwelijk van Jan(nes) Altink (Nijhuis op Altink), ged. NH. 3 mei 1734 Deldenerbroek,Ambt Delden, zijn vader noemt zich,Jan Gerritsen-Mollen-Moller X Aele ten Hagen.Kan het zelf helaas nergens vinden. Misschien heeft iemand een tip of aanwijzing waar ik moet zoeken ?

Reacties

afbeelding van nijh1534@planet.nl

Hallo AFJ.Bedankt voor uw positiev bijdrage !

Hallo Daan, Bedankt voor uw aanwijzing en reactie. Ga kijken in hoeverre het past bij mijn gegevens !

afbeelding van AFJ

Voor wie er nog wél zin in heeft, hier nog een paar plekken waar vraagsteller al eerder vergelijkbare vragen heeft gesteld:

https://www.stamboomforum.nl/genealogie/2/21153/0

https://www.stamboomforum.nl/familienamen/2/14505/0

https://www.stamboomforum.nl/familienamen/2/53175/0

afbeelding van Daan

Jan op Altink

Deldenerbroek (Delden) 3-5-1734 + voor 1800

Woonde te stad Delden

Ouders: Jan Altink en Aal ten Hagen gehuwd ca. 1730

Gehuwd als J.M. te Delden  Gericht 29-5-1791 met J.D. Berendine Rouweler/Rouler

Ouders: Gerrit ten Rouweler en Jan Maria Senkeldam/Zenkeldam

Deldenerboek (Delden) 19-10-1766 + Delden Gericht 9-4-1826

Kinderen uit dit huwelijk.

Jannis Altink * Deldenerbroek (Delden) 24-3-1794

Gerrit Jan Altink * Deldenerbroek (Delden) 16-4-1797

e.e.a te vinden in Twentebestand.nl

Jan Gerritsen gebruikt diverse namen, w.o. Muller, Nijhuis,Nihuses. Allemaal te Deldenerbroek.

Volgens mij is mijn voorouder Joannes Nijhuis (Groodhedde) op Altink geb. 30 okt.1759 Deldenerbroek, Delden een zoon van Jan op Altink.

afbeelding van AFJ

Ik begrijp dan geloof ik niet zo goed hoe u kunt weten dat déze Jan uw voorouder is.

Iets anders: bij het huwelijk in 1719 heet de bruidegom Jan Gerritsen net als de doopvader in 1720. Het is maar de vraag of dat dezelfde is als de Jan Moller die in 1755 bij het hertrouwen van zijn weduwe het patroniem Jansen blijkt te dragen. Er is helaas een hiaat in het trouwboek rond 1722.

Jan op Altink is NH. gedoopt 3 mei 1734, Bij het huwelijk (ondertrouw) van zijn ouders 6 aug. 1719 Delden noemen zij zich Jan Mollen X Aelken ten Hagen.  Vind de volgende kinderen,Jenneken Gerritsen 1720,Hendrica Molder 1723, Gerridina Nijhuijs 1726, Jan Hendrik Moller 1730, Jan op Altink 1734 en Janna (Jenneke) Nienhuis. Bij enkele van deze kinderen vind ik een huwelijk, maar niet bij mijn voorouder Jan op Altink. Denk eigenlijk dat hij elders of mogelijk Kath. gehuwd is. Op 22 juni 1754 bij het tweede huwelijk van de wed. Aaltje ten Hagen X Lambert Peesen, Deldenerbroek wordt Aaltje de wed. van Jan Jansen Muller genoemd.

afbeelding van AFJ

Met wie was hij getrouwd of weet u niet zeker of hij getrouwd was?

Volgens de volkstelling 1748 (gericht Delden, buurschap Deldenerbroek) woonden de zonen Jan (17 jaar) en Jannes (12 jaar) van Jan en Aele Nijenhuis toen in Ypelo.