Wie zijn de ouders van Albert(us) Overweg, geboren ca. 1720 ? OPGELOST

DoorTilburgerop19/02/2015 - 16:35

Albertus Overweg trouwt te Colmschate op 6-6-1748 met Janna (Johanna) Groot Velthuijsen.

In Colmschate laat dit echtpaar 9 kinderen dopen, t.w.:

Janna in 1749, Garrit in 1751, Garrit in 1753, Joannes in 1754, Antonius Joannes in 1758, Evert in 1759, Antonia in 1761, Antonia in 1763 en Antonius Joannes in 1765. De laatste trouwt met Gerarda Hunneman (alias Meijlink).

Voornoemde Albertus is nog in leven in 1792 (doopgetuige), Janna is nog in leven in 1790 (bij huwelijk jongste zoon).

Bij de doopgetuigen van zijn 9 kinderen wordt geen enkele Overweg genoemd.

Gezien het feit dat de eerste twee zonen Garrit heten, zou je kunnen  opmaken dat Albertus' vader ook Garrit zou heten.

Frappant is verder dat een zoon Evert heet. Er komt wel een Evert Overweg voor in Raalte. Overigens komen er daar nogveel meer voor, maar er wordt geen Albertus gedoopt.

Dus wie zijn de ouders van Albertus Overweg?

Reacties

afbeelding van ria van bessen

Haha, je bent me ook wel een mooie ....

ik dacht, laat ik maar eens even kijken wat je van de dopen hebt gemaakt.

en de 1e de beste ... = Manus

dit staat er letterlijk..

15 MEI 1749 baptas e [her doorgestreept] Manus fil van aelbert en janna overweg susc. Janna de bestemoeder

Nou, die heb je dus al ...

zal ik de rest ook controleren of ...

Inmiddels ben ik er achter dat alle Hofmeijers in Raalte bij elkaar horen.

Dat geeft hoop dat Albert hier dus wel bij hoort.

Er wordt regelmatig in de bloedlijn teruggetrouwd, ondanks dat er geen huwelijksakten zijn.

Ook Albert en zijn vrouw Janna zijn aan elkaar verwant zie RK huwelijk

De 1e Teunis heeft een Hermen, zijn zoon Jan heeft een Hermen en als Hermen Alberts de zoon is van Albert.. en daar lijkt het wel op, dan is er wat naam betreft al een verband.

Je zou er achter moeten komen of dat transport ook daadwerkelijk is bedoeld als overdracht op voorwaarde van levenslange verzorging... want dat zou weleens de sleutel kunnen zijn.

Het is nl mogelijk dat Janna Gerrits de vrouw van Geerlig NN op Overweg/Averweg de zus is van Mechteld Gerrits de vrouw van de eerste Teunis Hofmeijer ... en dat zou de verwantschap ook verklaren.

afbeelding van Tilburger

Getuige(n) doop in Colmschate:

05-06-1749 en 02-07-1759 en 12-05-1761: Janna Groot Velthuijsen

31-10-1751: Janna de Bestemoeder

06-06-1753 en 20-10-1754: Janna de Olde Meij…. (niet goed te lezen)

28-04-1758: Janna Velthuijsen

17-09-1763: Joanna van 't Overvelde

22-12-1765: Joanna Groot Velthuijsen, zus van de moeder.

Geen Hermen als zoon gevonden, maar tussen 1754 en 1758 zit er een 'gat' dus ik zal nog eens nalopen.

Het nageslacht van Albert heet Overweg, begrijp ik?

Albert heeft de naam overgenomen van het erve waar Geerlig op boerde, vermoed ik dan.

Heeft Albert ook een Hermen ?

RK Colmschate Die 13tia februarii 1780 - Hermanus Alberti van het Overweg et Geertrudis Joannis van den Tempel. Testibus Gerhardo Joanne fratre sponsi et Berendina Helmig

Teunis Hofmeijer uit Raalte heeft iig

een zoon Jan Hofmeijer - de laatste getrouwd met Maria Gerrits. Uit dat huwelijk een stel dochters en een zoon Arent - deze zijn goed te volgen.

Vreemd dat de doopgetuigen niets opleveren bij Albert zijn kinderen... heb je de volledige dopen bij de hand trouwens?

afbeelding van Tilburger

Tjee wat een mogelijkheden. Het is er niet gemakkelijker op geworden.

Ook de kinderen proberen te vinden van de genoemde huwelijken; zonder resultaat helaas in Raalte en Colmschate.

Ook helaas niets meer van een Geerlig (Geerlich, Gerlig, Gerlich, Gerlag, Gerlach, Geerlag, Geerlach) Overweg (Averweg) kunnen vinden.

Wel nogmaals gezocht in Raalte en Colmschate op gedoopte kinderen met de naam Albert met een vader Teunis. Dan komt er slechts 1 mogelijkheid uit:

Raalte 25-03-1718 z: Jan Albert v: Teunis Jansz  m: Maria Neulen

Nou of Maria een zus is van Albert valt nog te bezien ... want bij Albert staat geen patroniem van zijn vader Teunis.

25-05-1748 Albert Teunissen j.m. soon van Teunis Hofmeijer nu woonende aen het Overweg in Overloo, met Janna Jansen j.d. van Jan Groot Velthuis in Borgel O.C. met attest. van Wesepe. attest. gegeven na Wesepe den 9. Junij

rk Colmschate 6 juni 1748 - matrimonio juncti sunt Albert Overweg en Janna Groot Velthuijsen. - 24 - - in 3 gradu csang.

Teunis kan wel Teunis Everts zijn ... of Teunis Averweg die ik eerder noemde

of deze ...

1713-01-17 - Tonnis Jansz, S. van Joan Joosten in den Vuijlink, tegenwoordig wonende op Rande, met Gerritjen Gerritsz, D. van Gerrit Gerritsz Hofmeijer van den Wesenberg onder Wijhe - Attest. gegeven den 24 Nov. na Wijhe - (Onder)trouw Colmschate, RBSO 175

Heb je het huwelijk van Geerlig Overweg gevonden?

Is hij wellicht familie van Albert? Is het transport eigenlijk een wat ik altijd noem een ouderdomscontract, het erve in ruil voor verzorging van dit echtpaar tot de dood toe?

afbeelding van Tilburger

Maria Hofmeijers is idd een zus van Albertus.

Willem Berends j.m. soon van Berend Derks gewoond hebbende bij Arent te Velthuisen O.C. met Maria Teunissen j.d. van Teunis Jansen van het Hofmeijers in Pleegst onder Raalte, gewoont hebbende aen den Malberg in Averlo onder Wesepe

met attest. van Wesepe attest. gegeven na Wesepe den 16. Maij.

afbeelding van Tilburger

In Colmschate is idd wel een aantal huwelijken te vinden. Zo is het NG=huwelijk van Albert en Janna op 25-05-1748. Maar in Raalte zijn in de eerste helft 18e eeuw geen huwelijken te vinden.

Die Maria Hofmeijers is wel interessant omdat de vader van Albertus, Teunis Jansen Hofmeijers is (zie NG-huwelijk van 25-5-1748).

In Colmschate vond ik dit .

rk Colmschate 6 juni 1748 - matrimonio juncti sunt Albert Overweg en Janna Groot Velthuijsen. - 24

- in 3 gradu csang.

rk Colmschate 21 maij 1751 - matrimonio juncti sunt Wilm Kappers et Maria Hofmeijers. Testes mater mea et soror [= moeder en zuster van de pastoor].

- in 3tio cons. gradu aeq.

Beide stellen zijn in de 3e graad verwant aan elkaar, de laatste zelfs in gelijke bloedverwantschap

Toevoeging .. m.a.w. - de genoemde personen kunnen van beide kanten komen, ook van Albert zijn familie

afbeelding van Tilburger

Hoi Ria,

Al de genoemde personen in die akte komen bekend voor en zijn uit de tak van de vrouw van Albert Overweg, Janna Jansen Groot Velthuis. Het zijn ooms en tantes, neven en nichten, al dan niet aangetrouwd.

Dus die namen zijn goed verklaarbaar.

Mag ik vragen waar jij die Teunis Averweg zag x met Dirkje Bartels [4 kinderen NN] die met Bleers te maken had? Ik zou niet weten waar ik dat moest vinden.

Pagina's